Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

3 оптимизации за по-сигурен и продаващ онлайн магазин

Важно: Наближават специални дни за търговията като Black Friday, Cyber Monday и коледните празници. В случай че планирате активности за тези дни и очаквате повишаване на трафика към магазина, свържете с нас не по-късно от 15 ноември 2019, за да можем да Ви съдействаме с подсигуряването на нужните хостинг ресурси.

Повишаването на сигурността и възможните оптимизации на един онлайн магазин не се различават много от тези на другите видове сайтове като бизнес, блог, новинарски или друг.

Въпреки това за онлайн магазините може да се наблегне на няколко основни принципа за повишаване на сигурността и прилагането на оптимизация:

Различните платформи и услуги предлагат различно ниво на поддръжка на тези точки. Някои предлагат допълнително ниво на защита, други имат специални инструменти за SEO. Това, което може да отличи дадена услуга за онлайн магазин, е сигурността и надеждността, поддръжката и отговорното отношение на хоста.

Проверете следващите точки и преценете дали Вашият магазин би могъл да се възползва от някоя. Вземете най-доброто за Вашия магазин, повишете сигурността му, защитете данните на клиентите, подобрете позицията му в търсачките и го ускорете.

В тази статия ще наблегнем на сигурността на магазина, защото без нея, другите съвети няма да имат положителен ефект.

1. Сигурност на онлайн магазина

Въпросът за „сигурността“ е един от най-важните за онлайн търговията. Онлайн магазинът е вид уебсайт, поради това всички насоки от нашата „Седмица на сигурността“ важат напълно, вижте още: Седмица на сигурността в СуперБлога | Blog

Сигурна хостинг среда, отговорно отношение и качествена поддръжка

Неслучайно поставяме тази точка първа, тъй като следващите няма да допринесат особено за сигурността, ако хостинг услугата, която поддържа онлайн магазина, не е надеждна.

Ако все още сте на първа стъпка от създаването на Вашия онлайн магазин, първо се погрижете за правилния избор на хостинг услуга. Ако вече имате онлайн магазин - никога не е късно да се направят подобрения и корекции на изборите, които са направени в миналото.

Чистата и сигурна инфраструктура на хостинг услугата е повод да сте спокойни за сигурността на онлайн магазина си и неговото уеб присъствие.

Всички сайтове при СуперХостинг.БГ, независимо от типа им, са защитени със специалната ни системата за сигурност SH Protect. Системата предпазва сайтовете и пощите от злонамерени действия и опити за компрометиране.

Вижте още: СуперЗащитите или как пазим Вашите сайтове и пощи | Blog

SSL сертификат и сигурна HTTPS връзка между клиентите и сайта

SSL сертификатът е задължително условие за сигурността на потребителските данни в онлайн магазина. Когато за домейна на магазина има инсталиран SSL сертификат, той може да предоставя сигурна HTTPS връзка за посетителите си.

Вижте още: Използвайте криптирана връзка | Blog

Поради характеристиките на дейността на онлайн магазините, тоест през тях да се извършват онлайн разплащания, потребителите се налага да подават лични и чувствителни данни.

Потребителите вече са по-запознати с онлайн рисковете за данните си и избират внимателно и осъзнато онлайн магазините, в които да направят поръчка. Едно от първите неща, които ще потърсят като сигнал за сигурността е дали магазинът има „катинарче“.

Този сигнал за сигурност, намиращ се до URL адреса на сайта, допринася и за спокойствието на посетителите, че не са отворили измамен фишинг сайт, който иска да „улови“ данните им за достъп.

Знак за сигурност в адресната лента на браузъра.

Вижте още: Фишинг - на лов, но не за риба, а за вашето потребителско име и парола | Blog

Ако още не сте, поставете този знак за сигурност на Вашия онлайн магазин, като изберете SSL сертификат и активирате сигурната HTTPS връзка.

Когато за домейна има инсталиран SSL сертификат, връзката между онлайн магазина и посетителите му ще е сигурна (HTTPS). В случай че SSL сертификатът се инсталира за магазин, за който досега не е имало такъв, ще е нужно сигурната HTTPS връзка да се активира допълнително.

Вижте още: Защита със SSL сертификат = по-успешен онлайн бизнес | Blog

За всеки домейн, добавен в cPanel, се инсталира автоматично AutoSSL сертификат.

Сигурен достъп до хостинг услугата и администрацията на магазина

Администраторът на онлайн магазина има достъп до всички системи и данни в него. В случай че данните за достъп бъдат прихванати, никоя защита няма да може да предотврати негативните последствия.

Използвайте криптирана връзка при достъп до всички системи и панели, които са свързани с онлайн магазина като контролния панел cPanel, FTP достъп, клиентски профил, имейл услугата и всички други.

За допълнителна защита на достъпа до контролния панел cPanel, можете да активирате технологията за двуфакторно идентифициране на потребителя - Two-Factor Authentication. Тази технология прави възможно използването на още един фактор, освен потребителско име и парола, за идентифициране на потребителя.

Още по-важният съвет е да не използвате лесни за налучкване пароли. Както и да не използвате една и съща парола за всички системи и панели.

Вижте още: Няколко съвета при избора на подходяща парола| Help

Използваните технологии и допълнителни компоненти в магазина

Въпреки че технологиите с необновен код пречат за ускоряването на сайта, ще ги споменем в този раздел за сигурността. По-важно е първо да помислите за сигурността и след това за ускоряването.

За да може магазинът да е сигурен, използваните от него технологии също трябва да са сигурни. Това се постига, като всеки компонент от него е с последната налична версия - платформата на сайта, темата, плъгините и модулите.

Вижте още: Необновените плъгини - риск за сигурността на сайта (и пречка за ускоряването му) | Blog

Ако сайтът използва CMS платформа, написана на PHP, като WordPress, Magento, OpenCart, препоръчително е да се активира нова версия на PHP през PHP Manager by SuperHosting в cPanel.

Ако магазинът е на WordPress и версията му е под 5.2, трябва вече да сте активирали по-нова версия на PHP например PHP 7.x. Вижте повече в статията: WordPress 5.2+ изисква минимум PHP 5.6(WordPress 5.2.1 requires at least PHP 5.6.20) | Help

Защита на изходящата имейл кореспонденция

Бизнес имейл кореспонденцията към онлайн магазина също е много чувствителна и е препоръчително да се защити. Не искате някой да се представи за Вашия бизнес и да измами Ваши или чужди клиенти.

Бележка: Освен защитите, които Вие можете да добавите за Вашата изходяща имейл кореспонденция, имейл услугата при всички хостинг планове е защитена глобално с нашата система за сигурност. Само някои от компонентите ѝ за изходящата имейл кореспонденция са: превантивни мерки срещу изпращането на СПАМ от хостинг акаунта, защита от злонамерено добавени имейл пренасочвания (Bad Forwarders) в cPanel, защита на специалния IP адрес на мейл сървъра и други.

За да защитите данните в имейл съобщенията от подслушване и прихващане, когато изпращате или проверявате пощата си, използвайте сигурна връзка с мейл сървъра. В зависимост от имейл клиента, който използвате, информация за настройките можете да намерите в помощната ни страница, в категория Настройки на имейл клиент | Help.

Защитете домейна и името на бизнеса Ви, за да не може някой да се представя с тях при разпращане на нежелани имейл съобщения, чрез няколко специални технологии за защита като SPF, DKIM и DMARC. Също така тези технологии предпазват Вашите изходящи имейл съобщения да не попадат в СПАМ папката на получателите.

Активирайте SPF, DKIM и DMARC, за да не може да използват домейна Ви за СПАМ и злонамерени имейл съобщения, както и за повишаване на доверието към домейна в най-използваните мейл услуги като Gmail, Outlook, Yahoo, AOL, Hotmail и други.

Вижте още:
Активиране на SPF и DKIM в cPanel (имейл удостоверяване) | Blog
DMARC предпазва вашия домейн от изпращане на измамни имейл съобщения | Blog

Защита на входящата имейл кореспонденция от спам, вируси и фишинг

Входящата имейл кореспонденция също е Важно да се защити от СПАМ, вируси и фишинг, защото злонамерените имейл съобщения са риск за устройството, от което се проверява пощата. В случай че на потребителското устройство има злонамерени приложения, данните за достъп до хостинг услугата, имейл акаунтите и административния панел на онлайн магазина може да бъдат изложени на риск.

Професионална СПАМ защита

Активирайте професионална СПАМ защита със Spam Experts. Това е професионална система за имейл сигурност, която защитава пощенската кутия от СПАМ имейл съобщения, вируси, злонамерен софтуер и опити за фишинг.

Вижте още: Професионална СПАМ защита със Spam Experts | Help

Интелигентна СПАМ защита

Активирайте интелигентна СПАМ защита със SpamAssassin, който предпазва от СПАМ фирмените пощенски кутии.

Вижте още: Що е то интелигентна SPAM защита? | Blog

към началото

2. SEO (оптимизация за търсачките)

Оптимизирането на даден сайт за търсачките се прави с цел той да бъде „харесван“ и „добър за индексиране“ от търсачките, т.е „Search Engine Friendly“.

Съвременните платформи и услуги за онлайн магазини вече предлагат SEO като вградена опция. Има няколко основни точки в оптимизацията за търсачките, които всеки магазин е добре да спазва. Колкото повече магазинът се харесва на търсачките, и по-специално на Google, толкова по-добри позиции ще има в резултатите им.

За добра SEO оптимизация на онлайн магазина е препоръчително да се използват услугите на професионални SEO оптимизатори.

Вижте още: Няколко съвета за добро SEO | Help

Индексиране на магазина от ботовете на търсачките

Първото, което е нужно да се осигури, е безпрепятствен достъп на ботовете на търсачките до съдържанието на магазина.

Всеки продукт/услуга в магазина е добре да се обходи и индексира от ботовете на търсачките като Googlebot на Google. Затова е нужно да сте сигурни, че достъпът им до страниците не е блокиран по никакъв начин.

Настройки за достъпа на ботовете се поставят във файла robots.txt. Когато в този файл има некоректни директиви, достъпът за ботовете може да е блокиран. Този файл обикновено се намира в основната директория за магазина. Проверете дали в него има некоректни, или забраняващи директиви.

Вижте още: Защо сайтът ми не излиза в Google? | Help

Друг метод за управление на поведението на ботовете е чрез специалния мета таг „robots“. Този таг се поставя в кода на сайта и може да съдържа директиви, забраняващи индексирането и обхождането.

Уверете се, че в страниците на продуктите/услугите е зададен мета тага „robots“ с коректните параметри - index, follow. 

Вижте още: HTML метатаговете и SEO | Help

Счупени връзки (broken links)

Характерно за онлайн магазините е, че имат много страници с продукти/услуги и много изображения.

Многото ресурси предразполагат за по-голяма вероятност от счупени връзки, например към изтрити изображения или преправени, изтрити, преместени страници на продукти/услуги.

Счупените връзки понижават цялостното качество на сайта, което намалява доверието на търсачките в него и може да се отрази в по-лоши позиции в резултатите им.
Дръжте счупените връзки под контрол, защото са важни за потребителското изживяване, и Google.

Вижте още: Как се намират и поправят счупени връзки (broken links) в WordPress? | Blog

Изображения - име на файла и описание в атрибута „alt“

Онлайн магазините често имат много повече изображения, отколкото другите видове уебсайтове. Всяко изображение е визуална препратка към продукта/услугата, за която е добавено. Например при търсене в Google за определен продукт, често може да се видят резултати с изображения за този продукт.

Ако искате изображенията на Вашите продукти да се показват в резултатите на Google, погрижете се следните две практики да се прилагат при добавяне на продукта в магазина:

  • Името на графичния файл описва кратко за какво се отнася.
    Например вместо име на файла „135.jpg“, поставете „active-night-cream-q10-mystore.jpg“. Идея за имената на графичните файлове може да вземете от зададения URL адрес на страницата (който също трябва да е максимално кратък и описващ продукта).
  • Поставяйте кратко описание на изображението в тага „alt“.
    Атрибута „alt“ се задава за всяко графично изображение (.gif, .jpg и др.). В зависимост от използваната платформа, за попълването на този таг може да се предоставя съответното поле. Този таг е важен, защото посетителите ще видят текста му, когато файлът не се зареди, и ще разберат приблизително какво представлява графиката или снимката.

към началото

3. Ускоряване на онлайн магазина

За онлайн магазините е изключително важно да се зареждат бързо. Всяко забавяне може да е причина за напуснал посетител и изоставена количка.

21% от потребителите изоставят поръчките си, ако поръчката отнема повече време от очакваното. (Statista, 2018)

Вижте още: 7 причини клиентите Ви да изоставят количките си (+Препоръки) | Blog

Бързият онлайн магазин и качественото съдържание, услуги и продукти създават добро потребителско изживяване. То, от своя страна, създава доволни и лоялни клиенти и намалява процента на отпадане (bounce rate), увеличава реализациите (conversion rate) и генерира повече приходи.

Вижте още: Защо е важна скоростта на зареждане на сайта? | Blog

Ускоряване чрез технологии за кеширане

Онлайн магазините имат чувствителни зони като поръчката, количката, страницата за извършване на плащане. В тези зони се използва динамично съдържание, което се генерира и обработва спрямо всеки различен потребител. Чувствителните данни, които се използват в тези зони (лични данни, разплащателни данни и други), не бива да се кешират, тъй като може да станат достъпни за всички останали посетители в магазина.

Поради това използването на кеширащи технологии като Memcached, Redis и SuperCache за онлайн магазините не е най-често срещана практика. Използването на такава технология зависи много от системата на онлайн магазина и доколко тя има поддръжка и е разработена и оптимизирана да я използва.

Вижте още: Лошите шеги на технологиите за ускорение - WordPress и казусът lifehack.bg | Blog

Съществуват технологии за кеширане и ускоряване, които не засягат данните в сайта, а изпълнението на програмния код на системата. Например ако онлайн магазинът използва PHP платформа, тогава безопасно за него може да се използва „opcode кеширане“.

Вижте още: Ускоряване на PHP приложения чрез opcode кеширане | Help

Технологиите, които кешират данни и обекти от сайта като Memcached и Redis, не са толкова утвърдени към момента за използване във всички платформи за онлайн магазини. Въпреки че за някои може да се активират и използват, например в WordPress (WooCommerce).

За технологиите, които кешират на ниво уеб сървър, като SuperCache, е нужна специална поддръжка от системата на онлайн магазина, за да може да се използват като WordPress (WooCommerce)

Вижте още: По-бърз и по-издръжлив WooCommerce магазин - с подкрепата на SuperCache | Blog

Оптимизиране на системата и работата на магазина

Тъй като онлайн магазините в повечето случаи не могат да се възползват напълно от технологиите за кеширане, ускоряването им може да се постигне чрез други методи.

Някои от възможностите за ускоряване чрез оптимизиране на сайта са:

  • Оптимизиране на вътрешните процеси и генерирането на страниците с продукти.
  • Намаляване на размера на базата данни и оптимизиране на SQL заявките.
  • Намаляване на зареждащите се ресурси и заявки към уеб сървъра.
  • Намаляване на изтеглящите се външни ресурси.

Важно: За да може да се установи какви оптимизации да се приложат на магазина, ще е нужно да се извърши задълбочена проверка на състоянието, работата, показателите му и други. Тази проверка е нужно да се извърши от специалисти в областта на оптимизацията и поддръжката на сайтове тип онлайн магазин.

Вижте още:
Ускоряване на PrestaShop - от 5 секунди до 1 секунда (case study) | Blog
Ускоряване на OpenCart електронен магазин | Blog

Оптимизиране на изображенията

В онлайн магазините има повече изображения от другите типове сайтове. Често продуктите имат по няколко картинки, всяка в различни размери.

Колкото по-малки са размерите на картинките, толкова по-голяма е ползата за бързото зареждане. Друга оптимизация за картинките е, използването на подходящ графичен формат като jpg, gif, png.

Вижте още: Най-използваните формати изображения в уеб | Blog

Подсигуряване на стабилност при увеличен трафик от активни промоции, рекламни кампании и други.

Онлайн магазините имат пикови моменти с повече трафик и посетители, дължащо се често на пускане на промоция, активна реклама, отстъпки, маркетинг кампании и други. В тези моменти е важно магазинът да има стабилна хостинг основа, която да поеме вълната от поръчки, без да се усети забавяне в работата му от клиентите.

Един пример за такъв момент е Black Friday. Наближаването на този очакван от търговците момент е време за подсигуряване на магазина за очаквано покачване на трафика. Не забравяйте, че ние сме насреща за тези моменти, като е нужно да ни пишете не по-късно от 15 ноември, за да съдействаме.

Вижте още: Black Friday: Тенденции и съвети за Вашите сайтове | Blog

Сигурността на онлайн магазина е на първо място, защото от нивото ѝ зависи цялостното му състояние и присъствието на бизнеса онлайн. Спазването на всички съвети за сигурността на онлайн магазина може да изглежда сложно, но по-сложно ще е поправянето на негативните последици от пробив, заради неспазването им.

Колкото по-оптимизиран за търсачките е магазинът, толкова по-добри позиции ще има в резултатите им. Често това зависи и от бързината, с която той се зарежда. Ускоряването на онлайн магазина е по-специфично, спрямо другите типове сайтове. Невинаги и при всички случаи може да се използват технологиите за кеширане.

Ако още не сте се абонирали за нашия блог, за да не изпуснете следващите статии, които приготвяме за Вас, вече е време да го направите :).

АБОНИРАНЕ

към началото

Специалист Техническа Поддръжка

Меган е една от нашите super-support-гурута. СуперСилите ѝ се крият в таланта ѝ да разказва за технически „неща“ по разбираем и достъпен начин.

500px270px
SuperHosting.BG

Оставете коментар

avatar
  Абониране  
Уведоми ме при

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other