Слушайте съдържанието на тази статия под формата на аудио запис:
Чуйте и останалите ни статии в SoundCloud, Spotify и Apple Podcasts.
Изграждането на работещ онлайн магазин с Shopiko изисква време, постоянство и много работа. С развитието на SaaS услугите (Software as a Service) вече имате възможност бързо и с няколко клика да създадете собствен онлайн магазин, но активната работа започва след това. Да предположим, че сте избрали супер продукти, с конкурентна цена, магазинът Ви е готов, активен, достъпен е за посетителите, но не продавате! Това не е повод да се отказвате. Започнете да търсите възможните причини. Едно от нещата, които отличават успешните от неуспешните онлайн търговци, е точно способността да локализират даден проблем, да го анализират и да намерят решение.
Възможни причини за липсата на поръчки от Вашия онлайн магазин:
1. Неподходящ дизайн и разположение на елементите
Изберете подходящ дизайн за Вашия нов магазин. Бъдете прецизни и обърнете внимание на детайлите. Не подценявайте логото, банерите и изображенията, които използвате за онлайн представянето на Вашия бранд. Всички изображения за продукти, категории, страници и публикации трябва да изглеждат професионално и да вдъхват доверие на потенциалните Ви клиенти.
Вижте: 10 най-често срещани грешки в уеб дизайна на един сайт
2. Магазинът Ви не е оптимизиран за търсачките
Когато магазинът Ви е готов, е необходимо да започнете работа по неговата оптимизация за търсачките. В статията „7 идеи за повече трафик към Вашия онлайн магазин“ подробно описахме как да добавите Вашия електронен магазин в Google Search Console, как да добавите XML карта на сайта и други практични съвети. Предлагаме Ви кратък чек лист с още шест стъпки за Вашата първоначална оптимизация в търсачките като Google:
- Проверете заглавието и описанието на магазина – името трябва да е до 70 символа и да включва ключова дума, свързана с основната му дейност. Описанието на магазина е препоръчително да бъде до 255 символа. В него дайте допълнителна информация за Вашия бизнес. В първите 160 символа включете ключовите думи, характерни за магазина, за да сте сигурни, че търсачките ще достигнат до важната за Вас информация и ще я разберат коректно.
- Създайте детайлни описания и заглавия на всички продукти.
- Проверете URL адресите на всички страници – продукти, категории, вътрешни страници и други. URL адресите е важно да бъдат детайлни и да дават точна информация за съответната продуктова, категорийна или вътрешна страница.
- Включете подробни описания за категорийните страници. Когато Вашите клиенти прочетат това описание е важно да разберат какви продукти ще открият в тази категория.
- Добавете Meta заглавия и описания на всички страници в магазина – продуктови, категорийни, вътрешни и т.н.
- Активирайте мобилна версия или използвайте респонсив дизайн. Така Вашият Shopiko магазин ще се отваря по подходящ начин на всички мобилни устройства.
Прочетете: Продуктови описания: 3 причини да ги подобрите
3. Разчитате само на промоции и по-ниски цени
Когато започвате онлайн бизнес, е задължително да направите проучване на пазара във Вашата ниша. Проверете кои са конкурентите Ви, как продават, на какви цени, какво е обслужването им. Анализирайте информацията и помислете как Вие ще бъдете по-добри, как ще се отличите, какво ще бъде предимството Ви пред останалите. Не залагайте само на по-ниска цена! Ако разчитате единствено на тази стратегия, може би е добре да я преосмислите и да промените плана си за действие. Важно е да намерите отговор на въпроса защо клиентът да избере Вас, а не конкурентите Ви.
4. Не създавате допълнително съдържание
Освен добра визия, качествени продукти, добри цени и обслужване Вие трябва да добавите стойност към Вашия бизнес. Създавайте съдържание за Вашите клиенти, което им помага, решава техен проблем, дава им информация, която да помогне в избора им. Какви са типовете съдържание, които можете да създавате? Предлагаме Ви няколко идеи:
- Статии
- Видеа
- Инфографики
- Е-книги
- Презентации
- Анализи и статистики
- Истории на други Ваши клиенти, които са използвали продуктите ви и др.
Научете: 8 причини да създадем корпоративен блог
5. Не популяризирате бизнеса си чрез реклама
Често търговците, които още са съвсем в началото на своя онлайн бизнес, не знаят какво да очакват и понякога си създават нереалистични представи за продажбите и бизнеса им. Съществува схващане сред част от начинаещите търговци, че с пускането на магазина и поръчките ще започнат. За жалост – НЕ! За да имате поръчки, трябва да имате посещения в онлайн магазина. А за повече посещения и таргетиран трафик Ви трябва и реклама.
Възможностите за реклама са много. Но като стартиращ бизнес е препоръчително да се насочите към Facebook реклама, кампании в Google Ads, имейл маркетинг и ремаркетинг. Щом възнамерявате да направите онлайн магазин или от скоро вече притежавате такъв, най-вероятно сте чували тези понятия. Но ако думата “Ремаркетинг” Ви звучи малко екзотично, нека Ви разкажем накратко какво е това. Според статистики около 2% от посетителите на Вашия магазин реализират поръчка още от първо посещение. Например ако за деня имате 100 посещения, на теория би трябвало да реализирате 1-2 поръчки. Но какво става с останалите 98 посещения? Изгубили сте ги? Не, до тях можете да достигнете чрез ремаркетинг кампании. Ремаркетингът се осъществява посредством парче код, което Вие поставяте във Вашия сайт и то Ви помага да съберете данни за всички Ваши посетители. При Google този код се нарича Google ремаркетинг таг, а при Facebook това е Facebook пикселът. Добавянето на този код не се отразява на работата на сайта и не се вижда от посетителите. Чрез него, когато посетител достъпи Вашия сайт, той запазва информацията за него посредством cookie (бисквитка) и след това Ви дава възможност да направите рекламна кампания, насочена до всички посетители на магазина Ви, които не са реализирали поръчка.
Пример за ремаркетинг: Вие имате електронен магазин за маратонки. Клиент влиза във Вашия магазин, разглежда модел, който е подходящ за бягане, и излиза. След това (при активна ремаркетинг кампания) той може да започне да вижда точно този модел маратонки на банери, докато сърфира в интернет, както и на рекламни карета във Facebook. Така Вашият потенциален клиент получава периодични напомняния и Вие увеличавате шанса си той да реализира поръчка.
Извод: Ако искате да продавате, е необходимо да рекламирате. Без реклама няма как да разраснете и развиете Вашата бизнес идея.
6. Не се възползвате от ефекта на доволните клиенти
Доволните клиенти могат да станат последователи, защитници и най-ефективната реклама за бизнеса ви. Обслужването, коректността и спазването на сроковете за доставка са важна предпоставка за всеки онлайн бизнес. Поощрявайте клиентите да споделят своето мнение, да оставят коментар в социалните мрежи или към продукт, който са поръчали. Положителните мнения и обратната връзка от клиенти, които вече са пазарували от вас, могат да бъдат силен стимул за реализирането на поръчки и от останалите посетители на магазина Ви.
- Съвет 1 – Създайте фокус група от приятели и познати, на чието мнение можете да разчитате и знаете, че те ще Ви дадат обективна оценка. Покажете им магазина, помолете ги да направят поръчка и ги попитайте какво ги затруднява, получават ли информацията, която им е нужна, какво им липсва и какво те биха променили.
- Съвет 2 – Създавайте доверие сред Вашите клиенти. Бъдете максимално открити. Като нов бранд, нов магазин и нов бизнес хората няма да Ви познават. От Вас зависи как ще спечелите доверието им. Един от най-преките пътища за това е чрез създаването на съдържание и непрекъснатата комуникация с потребителите. Отговаряйте бързо и точно на запитванията, които ще получите.
- Съвет 3 – Анализирайте. Анализирайте каналите за реклама, които използвате, ефективността от тях, посланията на Вашите реклами, поведението на потребителите, резултатите и обратната връзка от съдържанието, което публикувате. Анализирайте всеки един аспект на Вашия нов онлайн бизнес. Това е важен процес, който трябва да бъде непрекъснат, защото така Вие ще знаете как се развивате, какви са силните и слабите Ви страни, какво да промените, какво работи, какво не работи и как да станете по-добри.
Развитието на един успешен магазин не става за един час, два дни или три седмици. Това е продължителен процес, който изисква активна работа и отдаденост от Ваша страна. Възможностите за развитие са много и от вас зависи дали името на Вашия магазин ще бъде предпочитано и използвано от българските над 1 100 000 потребители, които пазаруват онлайн.
Все още нямате онлайн магазин? Използвайте Shopiko и го направете с няколко клика. Безплатен тестов период – 14 дни!