13 съвета за маркетинг и реклама [Аудио]

Слушайте съдържанието на тази статия под формата на аудио запис:

Чуйте и останалите ни статии в SoundCloud, Spotify и Apple Podcasts.

SEO и реклама.
Признайте си, че това е най-предизвикателната част от дигиталното присъствие. Както знаете, вече е много лесно да си имаш сайт. С платформи като Shopiko и Сайт билдър си го правите за по-малко от ден.

Истинското развитие обаче започва, след като сайтът вече е факт. За да Ви бъдем максимално полезни в тази сфера, поканихме нашите партньори и приятели от Performance маркетинг агенция Netpeak. Те отговарят на Вашите най-горещи въпроси по отношение на маркетинга и рекламата. Сега когато имате повече време у дома, можете да отделите енергия в SEO и добра реклама за дигитален успех. Заслужава си!

Теми в статията

Q&A: Платена реклама и SEO

#1 Имам сайт, а сега накъде?

След създаването на сайта следва неговото популяризиране с помощта на каналите, релевантни за бизнеса и целевата му аудитория. Инструментите за популяризиране са много:

  • SEO;
  • Дигитална реклама в социални мрежи, Google Ads, партньорски сайтове;
  • Програматик;
  • Създаване на качествено съдържание – на сайта (чрез блог), в социалните мрежи, в партньорски сайтове, чрез инфлуенсъри;
  • Имейл маркетинг.

Първа стъпка в оптимизацията за търсачките на съществуващ сайт е технически SEO одит, който да оцени състоянието му. Това ще помогне за създаването на план по отстраняването на грешки, които имат съществено влияние върху класирането. Ако не сте запознати с материята, чек-лист няма да помогне. Важно е да се направи от SEO специалист.

#2 Какво да направя, за да излизам в Google?

Има 2 варианта сайтът да стане популярен и видим в Google: платено и органично. Платеното показване се случва с помощта на рекламиране в Google Ads, а органичното — SEO (Search Engine Optimization).

Google Ads

Накратко, рекламирането в Google позволява да се показват Вашите рекламни карета на първите позиции от резултатите при потребителско търсене. Плащате при кликване от страна на потребителя върху Вашата реклама CPC (Cost Per Click) или за извършено определено целево действие в сайта CPA (Cost Per Action), вследствие на рекламата. Чрез инструментите за реклама на Google, можете да създадете реклами за потребителско търсене (Google Search), реклами с банери (Google Display), както и видео реклами (YouTube).

SEO

SEO (Search Engine Optimization) е комплекс от процеси, насочени към подобряване на видимостта на сайта при търсачките (Google, Yahoo, Bing). Тези процеси се съобразяват с алгоритмите на търсачките и помагат на потребителите да го разпознаят като ценен за техните потребителски нужди. Крайната цел на SEO практиките е да привлекат подходяща аудитория по органичен път и да превърнат част от нея в реални клиенти.

В момента едни от най-добрите практики при изграждането на добра SEO стратегия са:

  • Подобряване скоростта на сайта при зареждане;
  • Оптимизация на мобилната версия;
  • Създаване на качествено и полезно съдържание, което потребителите ще харесват (съответно ще търсят и консумират);
  • Оптимизация на метаданни.

Запомнете, че ако потребителите харесват сайта Ви, то и Google ще го харесва.

как да излизам в Google?

#3 След колко време ще стане откриваем сайтът ми в Google?

Има два варианта: бърз подход, по-бавен и смесен. При бързия разчитате на рекламите с Google Ads, при по-бавния разчитате на SEO оптимизация, а при смесения – правите двете едновременно (реклама в Google Ads и SEO практики).

Препоръчваме да използвате смесения подход, защото SEO ще подобри рекламите Ви в Google Ads, а рекламите Ви в Google Ads ще повлияят положително на SEO усилията Ви. Тези два метода са взаимно допълващи се.

Реклама с Google Ads

Когато рекламирате с Google Ads и Вашите реклами са качествени, сайтът става видим при търсене веднага след пускането и одобряването на рекламите. За да бъдат Вашите реклами качествени и одобрени от Google, е необходимо да се съобразите с няколко фактора:

  • Политиките и условията за създаване на реклами – запознайте се с тях и ги спазвайте;
  • Бюджет – необходимо е той да балансиран и съобразен с целите на Вашата кампания;
  • Релевантност на рекламите – необходимо e рекламите да са съобразени с продукта/услугата, която промотирате, аудиторията, подходящи послания, ключови думи, позициониране;
  • Качество на лендинг страницата – доколко тя отговаря на потребителските въпроси и доколко тя си съответства с рекламата;
  • Ключови думи – подбрахте ли подходящи ключови думи, групирахте ли ги добре, оптимизирахте ли обема на търсенията?
  • Прогнози за привлекателност на рекламите – тук вече разчитате на алгоритъма на платформата. Спрямо останалите показатели, тя ще Ви даде насоки как би могла да се представи Вашата реклама.

SEO активности

Когато започнете оптимизацията на сайта си (реализация на всички технически задания и препоръки), ако не правите дълги паузи и проточване на оптимизацията, първите значими резултати се очакват след 6 месеца. Сравнявайки рекламата в Google Ads и SEO, може да дефинираме SEO като „по-инертна“ услуга. Първите резултати винаги отнемат време, но след това видимостта на сайта в търсачката се запазва по-дълго време.

При спирането на Google Ads сайтът Ви ще спре да бъде откриваем в същия момент.

Google Ads

#4 Имам ограничен бюджет за реклама. Къде да рекламирам първо?

Отговорът на този въпрос е строго индивидуален. За да можете да си отговорите, е необходимо да познавате профила на Вашия „идеален“ клиент. Защо “идеален”? Защото той е Вашият ориентир за рекламни усилия. Ето и няколко стъпки, за да дефинирате своя таргет потребител:

  • Определете коя е Вашата таргет аудитория. Много е възможно тя да не е само една, а да имате много различни видове потенциални купувачи.
  • Къде може да ги откриете? Кои сайтове и социални мрежи посещават? Какви търсачки използват, от какво се интересуват, какви места посещават офлайн и т.н.?
  • Кога, къде, как и колко време прекарват онлайн?

Ако отговорите на тези въпроси, ще намерите отговорите с каква реклама да стартирате. Бихме добавили и следното: Двата най-често използвани инструмента за реклама са социалните мрежи (предимно Facebook и/или Instagram) и Google Ads. От профила на Вашата таргет аудитория обаче зависи къде ще насочите усилията и бюджета си.

#5 Имам малък бизнес. Необходимо ли е да наема агенция, за да ръководи рекламните ми кампании?

Отговорът на този въпрос не е еднозначен. На първо място е необходимо да се помисли за:

  • Големината на един бизнес;
  • Целите на рекламните кампании;
  • Възможностите за инвестиция в реклама.

Много често изборът Ви ще е продиктуван от цялостната Ви стратегия. Ако имате съвсем малък и стартиращ бизнес, на първо време можете сами да се опитате да движите рекламите си. Имайте предвид, че с разрастването на бизнеса, ще се стигне до делегиране на задачите по рекламните активности. И тук вече опирате до няколко възможности:

  • Да си наемете специалист на заплата;
  • Да използвате услугите на агенция.

В блога на Netpeak ще намерите подробна статия, която ще покаже плюсовете и минусите на всеки един от подходите. Така ще бъдете уверени в избора на правилното за Вашия бизнес решение. А ако вече сте направили своя избор, статията ще Ви помогне да идентифицирате аспектите, които е добре да подобрите.

Q&A: Съдържание, метаданни, аналитични инструменти

#6 Важно ли е да имам блог? С каква честота да публикувам новини?

От гледна точка на SEO наличието на блог е от полза. Генерирането на нова и полезна информация за Вашата таргет аудитория подобрява поведенческите фактори на сайта и увеличава видимостта му в търсачките спрямо ключовите думи.

Ако можем да посочим двe връзки между блог и бизнес, бихме ги обобщили две групи: „задължителна“ и „препоръчителна“.

Задължителен блог

Блогът е задължителен за бизнеси, предлагащи скъпи\сложни услуги или продукти. Това е особено важно, когато потребителят дълго време обмисля решението за покупка. Информацията в блога трябва да отговаря на въпросите, нуждите, притесненията и съмненията на потребителя спрямо услугата или продукта, утвърждавайки бранда в съзнанието му. И когато дойде времето за избор, то клиентът със сигурност ще има повече доверие към фирмата с полезния блог.

Препоръчителен блог

Блогът не е задължителен, а препоръчителен за бизнеси, които предлагат бързооборотни и по-достъпни стоки и услуги, защото клиентите бързо взимат решение за покупка и рядко търсят допълнителна информация за решението си. Обикновено блогът при такива бизнеси е насочен не към процеса на покупката, а към създаване на търсене, съвети за ползване, интересни и любопитни факти. Ако статиите са добре конструирани, бизнесът има възможност да се открои сред конкурентите и да бъде един от първите избори при следваща покупка.

блог

Препоръка: Ако сте решили да създавате блог, то е необходимо да знаете, че честотата на публикациите от съществено значение. Минимумът би бил 1-2 нови статии на месец. Ако смятате, че няма да успеете с този график, то отложете блога за време, когато ще успеете целенасочено да се фокусирате върху него.

В блога на СуперХостинг.БГ ще намерите идеи за блог публикации на различни видове бизнеси в категорията „За Вашия бизнес“.

#7 Как влияят на позиционирането на сайта ми мета данните?

Мета данните са важни за добро класиране на сайта. Изначално те са били създадени, за да ориентират търсещите машини в съдържанието на страницата. Сега, след усъвършенстването на търсещите алгоритми, те станаха един от факторите за оценяване на съдържанието на сайта.

Благодарение на тези описания, потребителят решава дали си струва да посети сайта Ви, или да продължи да търси по-подходяща информация. Търсещите системи обръщат внимание на смисъла на описанието на страниците, т.е. съдържанието в заглавието и мета описанието е един от факторите за позицията на показване по определено запитване.

В тази статия са описани основните тагове и мета тагове и са дадени препоръки за правилното им създаване.

#8 Какви аналитични инструменти да използвам за правилни и актуални статистики?

Използване на системи за уеб анализ е задължително за онлайн бизнеса. Най-известният безплатен инструмент е Google Analytics. Благодарение на Google Analytics може да проследим абсолютно всичко. От момента, в който потребителят е попаднал в сайта, до приключване на поръчката му. Повече информация за инструмента и обучение за работа с него са представени в Google Analytics Academy.

За сравнителен анализ спрямо Вашите конкуренти може използвате инструменти за „анализ на конкуренцията“. Например: SERPSTAT или SimilarWeb. В SerpStat може да видите, на коя позиция се намира Вашият сайт и за кои думи. Същото нещо може да проверите и за Ваши конкуренти. В SimilarWeb може да проверите ориентировъчен трафик към определен сайт.

Други интересни инструменти са:

  • Facebook Analytics – инструмент на Facebook, който можете да използвате като допълнение към Google Analytics, но не като основен;
  • AWstats – приложение в хостинг акаунта Ви за анализ на логовете (logfile analyzer) за достъп на уеб сървъра;
  • HotJar – приложение, което визуално проследява поведението на потребителите Ви върху лендинг страниците.

Прочетете повече: Защо има разлика в данните от AWStats и Google Analytics?

#9 Как да проследявам трафика в сайта си? Как да използвам тази информация?

За всички Вас, които разполагате с ограничено време, ще бъдат от помощ следните статии за проследяване на най-важните неща:

Q&A: SEO и социални мрежи

#10 Помага ли на сайта ми поддържането на Facebook страница?

Твърдо „да“! Поддържането (а не само наличието) на Facebook страница дава следните предимства:

  • В рамките на SEO осигурява повече социални сигнали и алгоритъмът на Google започва да разпознава сайта Ви като ангажиращ. Това Ви дава допълнителни точки при класирането в търсачката.
  • Прави бранда по-достъпен за потребителя с лесната комуникация – там могат да Ви пишат на чат, да посетят сайта Ви, да си комуникират с Вас чрез коментари, да достигат сайта чрез платените Ви реклами. Взаимодействието между бизнес страницата във Facebook и Вашият сайт е наистина ценно.
  • Дава повече сигурност на потребителя в условията на зачестилите онлайн измами. Честният бизнес осигурява множество канали за комуникация с него – телефонни номера, адреси, социални профили, отворени чатове, информация за връзка с ръководството и т.н.
  • Facebook страницата Ви помага да създадете бизнес акаунт, през който да управлявате своите реклами по-ефективно, както и да използвате пълния капацитет на рекламните кампании.

#11 При споделяне на линк в социалните мрежи се показва определена снимка (og image). Може ли да се промени?

За да промените тази картинка, е необходимо да се направят промени в кода на сайта вашия Open Graph Protocol.

Там вие посочвате в кода коя картинка на коя страница да се покаже. Смените ли я там, тя ще се промени и при споделяне в социалните мрежи.

За улеснение на потребителите, някои платформи са направили тази опция достъпна в администрацията.

Не бихме могли обаче да Ви насочим към конкретна „пътека“ до тази опция, защото тя се „намира“ на различно място за всяка отделна платформа. Ако изпитвате затруднения да я намерите, свържете се с поддръжката на платформата и те ще Ви помогнат.

Q&A: SEO и онлайн магазини

#12 За електронните магазини добре ли е да качват продуктите си в сайтове за сравняване на цени или маркетплейси?

Добре е да се използват, когато продавате с Ваши конкуренти една и съща стока, но Вие имате по-добри цени. Особено ефективно е за бизнесите, които тепърва стартират и се развиват. Така ще имате трафик, докато Google обходи добре Вашите страници и ще получите първите си резултати от SEO оптимизацията.

В много случаи цената на клик в Google рекламата е в пъти по-скъпа от тази на сайтовете за сравнение на цени.

Така ще бъдете видими за потребителите, които са готови да купуват. Ако сметнат Вашите предложения за атрактивни, те ще посетят Вашия сайт и ще купят от Вас.

#13 Има ли пряко отношение дизайнът на моя магазин за реализираните поръчки?

Разбира се. Сигурно Вие самите предпочитате да посещавате чисти, подредени и естетически издържани магазини. Да Ви е хубаво, когато влезете. Най-вероятно ще се радвате и служителите там да са усмихнати, любезни и отзивчиви. За онлайн търговията важи същото. Потребителите предпочитат интуитивно ясен, ненатоварващ очите и естетично приятен дизайн. Подкрепяме думите си с case study на онлайн магазин за техника, който с помощта на редизайн на сайта увеличи транзакциите със 78% при същия трафик.

Дизайнът е важен, но имайте предвид, че той не е единственият елемент на продаващия магазин. Наред с дизайна е необходимо магазинът да вдъхва доверие чрез:

  • Елементи за сигурност – SSL сертификат, подробна информация за търговеца, добре разписани политики (общи условия, поверителност, доставки, връщане и замяна), подробни и актуални контакти;
  • Бързина на зареждане;
  • Конкурентни цени и добри предложения;
  • Добре структурирани продуктови описания и качествена фотография;
  • Високо ниво на обслужване и персонално отношение към нуждите на всеки клиент;
  • Активност в социалните мрежи и добре развита маркетинг стратегия.

Както всичко в живота, успешният онлайн магазин е съвкупност от много фактори, целенасочени усилия и опит. Един от всички тези елементи безспорно е дизайнът. Ако искате магазинът Ви да е красив и подреден, можете да се доверите на специалист или да изберете професионален шаблон, който да надградите – възможностите вече са безкрайни.

Изненада от СуперХостинг.БГ и Netpeak

И тъй като въпросите не спират дотук, а отговорите – още по-малко… с Netpeak сме Ви подготвили едно специално място за взаимопомощ. Присъединете се към Клуба за развитие на малкия бизнес Netpeak Cluster напълно безплатно. А там ще получите:

  • Индивидуални консултации за SEO, маркетинг и реклама от водещи специалисти в областта;
  • Достъп до затворена Facebook група за обмен на опит;
  • Безплатни уебинари и обучения;
  • Отстъпки и предложения от партньорската група на Netpeak.

Необходимо е да имате сайт и активен Google Ads акаунт. За останалото се доверете на експертите от общността!


Ако все пак имате малък бизнес, но нямате сайт, направете първата стъпка и започнете дигиталното си присъствие. Не знаете как? Идваме на помощ с чудесен наръчник по темата: Искам сайт, но не знам откъде да започна.

Той ще Ви помогне да изберете най-подходящия начин за изработката на Вашия бъдещ сайт. И помнете:

Вече всичко е измислено и всичко е възможно. Необходимо е само да се решите!

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
5 1 vote
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

2 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви. 
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).
6 причини за съобщение Internal Server Error 500

6 причини за съобщение Internal Server Error 500 [Аудио]

11
Причините за генерирането на това съобщение може да са най-различни - некоректно изпълняващ се скрипт в сайта, некоректни права на файлове и директории и други