Защо е важна скоростта на зареждане на сайта?

Ако този първи ред се показва със закъснение, например на втората секунда, след като кликнахте препратката към статията, едва ли сега щяхте да го четете 🙂. Вече щяхте да се намирате на друг по-бърз сайт и да четете друга статия 😑.

Радваме се, че продължавате да четете и сте наш посетител и читател.

Ето затова е важна скоростта и бързината на сайта, за да не губим посетителите, читателите, клиентите си. За да сме полезни навреме и да не предаваме доверието в името, бизнеса и очакването за професионално отношение. Бързият сайт и качественото съдържание, услуги и продукти създават добро потребителско изживяване. То, от своя страна, създава доволни и лоялни посетители и намалява процента на отпадане (bounce rate), увеличава реализациите (conversion rate) и генерира повече приходи.

Представете си сайт, който предоставя много полезно и качествено съдържание (или услуги, продукти). Потребител търси нещо по темата в търсачката и попада на този сайт. Кликва на линка и очаква мигновено да получи потвърждение, че е открил точно това, което търси. Само че сайтът е бавен и в следващите секунди не зарежда очакваното потвърждение. Въпреки че търсеният отговор се намира на този сайт, посетителят го затваря и се връща към резултатите в търсачката. Отваря следващия сайт, който се зарежда супер бързо и създава добро впечатление у посетителя. Той остава на този сайт повече време дори и да не е получил първоначално отговор на нуждата си. Ако намери отговора и е доволен от по-нататъшното взаимодействие със сайта (добро потребителско изживяване), то този посетител се превръща във фен, последовател, лоялен посетител или клиент. А какво е загубил бавният сайт – всичко, което осмисля съществуването му – лоялен посетител!

Скоростта на сайта е фактор в много области, от които зависи просперитетът му. Ето няколко:

1. Първото впечатление за сайта

Никой не обича да чака. Особено онлайн потребителите! Бавният сайт предразполага да бъде затворен, още преди да се е заредил.

Съвсем първото нещо, което посетителят вижда е зареждането на елементите в страницата, навигационните бутони се показват, изображенията се запълват и наместват, линковете стават „кликаеми“. През това време посетителят изчаква. Колкото повече време изчаква, толкова повече се влошава първото впечатление за сайта, а курсорът на мишката се приближава към бутона Х.

Ако всички други канали за връзка и обслужване са бързи, но сайтът не доставя същото ниво на качество, потребителите получават негативна нотка в усещането си за името, бизнеса, бранда.

„54% от посетителите казват, че раздразнението им се увеличава с увеличаване на времето за мобилното зареждане на сайта на бизнеса.“

Google 2018

Тук все още не става въпрос за следващото „първо“ впечатление от сайта, което се базира на визуалната му композиция, дизайн, оформление, типография. За формирането на което са нужни само 50 милисекунди и от което зависи дали посетителят ще се задържи на сайта.

Бързината на сайта е част от професионалното излъчване на бизнеса онлайн.

2. Класиране и индексиране в Google

Не само посетителите, но и търсещите машини отчитат скоростта на сайта, особено Google.

Класиране в резултатите на Google

Скоростта на десктоп зареждането на сайта и страниците му е фактор при позиционирането му в резултатите на Google още от 2010г.

Отскоро (2018г.) скоростта и на мобилното зареждане на сайта е фактор за позиционирането при мобилно търсене.

Ако Вашият сайт е бърз, той ще се класира по-добре в резултатите и ще изпревари по-бавните сайтове на конкуренцията. За да не попада в шеста страница от резултатите, сайтът трябва да се зарежда по-бързо от конкурентните сайтове.

Индексиране (добавяне в базата данни на Google)

От юли тази година (2019) Google прилага „Mobile First“ индексиране за всички нови сайтове (или такива, които не са били известни на Google до този момент). Mobile First означава, че с приоритет първо мобилният Googlebot (Smartphone) обхожда (crawl) и индексира (index) страниците. Ако сайтът Ви се представя отлично при мобилно зареждане, това означава, че той е „mobile-friendly“. Въпрос на време е Google да установи това и да го потвърди в Google Search Console за mobile-first индексиране. След което основната част от обхождането и индексирането на сайта ще се извършва от мобилния бот (а той е много чувствителен на тема скорост, малък текст и сбити елементи 🙂 ).

Google индексира мобилната версия на сайта и следи за проблеми с мобилното му представяне (text-too-small, elements-too-close и други).
Google индексира мобилната версия на сайта и следи за проблеми с мобилното му представяне (text-too-small, elements-too-close и други).

За съществуващи сайтове, за които не е установено от Google, че са mobile-friendly (оптимизирани за мобилно зареждане), основното обхождане и индексиране ще се извършва както досега – от десктоп бота.

За да проверите, дали сайтът Ви отговаря на изискванията да бъде определен като „Mobile friendly“ от Google, използвайте инструмента „Mobile-Friendly Test“.

Скоростта на зареждане се отразява в капацитета на обхождане. Google ботът разполага с т. нар. „crawling budget“, което представлява определен брой заявки и ресурс време за обхождане на всеки сайт. Ако сайтът е бавен, индексирането на съдържанието му също ще се забави. Това означава, че полезното му съдържание няма да се включи веднага в резултатите при търсене.

Ако сайтът се зарежда бързо на десктоп и на мобилно устройство, това ще доведе до повече обходени страници. По-голям шанс да се покаже в резултатите при търсене.

3. Мобилното потребителско изживяване

Потребителското изживяване на десктоп потребителите е не по-малко важно, но мобилното представяне на сайта вече е много важен фактор за успешно онлайн присъствие.

Процентът на мобилните посещения на сайтовете се увеличава постоянно. Глобално мобилният уеб трафик вече надминава този от десктоп устройства.

„През 2018г. 52.2% от глобалния уеб трафик е от мобилни устройства.“

Statista

Десктоп устройствата са по-мощни и с по-добра интернет свързаност. Мобилните устройства все още не са толкова мощни и използват мобилните мрежи за връзка с интернет. Поради това сайтовете, които не са mobile-friendly, се зареждат по-бавно на мобилно устройство, отколкото на десктоп. 

„Средното време за мобилно зареждане на страница е 15.3 секунди.“

Google 2018

Потребителите очакват да получат същата бързина и изживяване, дори по-добро, на мобилното им устройство. Ако сайтът се зарежда за 2 секунди на десктоп устройството им, очакват за същото време да се зареди и на мобилното им устройство. Затова и темата за ускоряване на мобилното представяне на сайта е толкова нашумяла 🙂 .

53% от мобилните посетители затварят страницата, ако тя се зарежда за повече от 3 секунди.

Google 2018

Колкото по-бързо се зарежда сайта за мобилните посетители, толкова по-добро потребителско изживяване имат. Google и Facebook отчитат мобилното представяне на сайта и скоростта му. От тези показатели зависи позицията му в резултатите при мобилно търсене в Google и News Feed-a в мобилното приложение на социалната мрежа.

Въпросът, който трябва да си задавате вече, е: За колко време се зарежда сайтът ми на мобилно устройство?

Google Test My Site

През уеб инструмента на Google Test My Site можете да видите скоростта на зареждане на сайта Ви за мобилни устройства и позицията му спрямо скоростта на конкурентни сайтове.

Статистиката за скоростта на сайтовете е базирана на данни от посещенията на реални потребители. Данните са събрани чрез проекта на Google – Chrome User Experience Report. Това е програма на Google за отчитане на скоростта на сайтовете, която се предлага към самия браузър Chrome. Реалните посетители са се съгласили да изпращат към Google данни от посещенията си в сайтовете.

Позицията на сайта спрямо скоростта на конкурентни сайтове.
Позицията на сайта спрямо скоростта на конкурентни сайтове.

Каквато и стратегия за оптимизация на скоростта да приложите, тя задължително трябва да започва и свършва с мобилното зареждане на сайта.

4. Социалната мрежа Facebook

Най-голямата социална мрежа в света – Facebook, също взима под внимание скоростта на сайтовете. За да направи онлайн преживяването по-добро за всичките си 2 милиарда потребители/месечно, Facebook отчита скоростта на зареждане на уеб страниците, които се споделят, и на база на това ги класира в News Feed-а на мобилното приложение. Facebook отчита не само скоростта, но и мобилното представяне на сайта.

Колкото по-бързо се зарежда сайтът, толкова по-често и по-нагоре ще се появява пред очите на потенциалните Ви клиенти и последователи. Социалната мрежа е най-посещаваното място в уеб от всички категории потребители и аудиторията там е най-масова и лесно достъпна.

„45% от интернет потребителите в България използват социалните мрежи, като се логват поне веднъж месечно в някоя.“

Statista

Социалните мрежи са един основен инструмент в маркетинг стратегиите на бизнеса. Ако там позициите са слаби, сайтът ще достига до по-малко потенциални клиенти.

5. Процентът реализации (conversion rate)

Неминуемо бързото зареждане на сайта води до увеличени ползи. Всички харесват бързото и качествено обслужване. И ще се върнат при Вас, защото знаят, че ще го получат.

„Мобилните сайтовете, които се зареждат за 2 секунди или по-малко, имат 15% повече реализации.“

Google 2018

„Забавяне от 1 секунда при мобилното зареждане може да се отрази в 20% по-малко реализации.“

Google 2017

„Мобилните потребители, които са имали негативен опит от сайта, са 62% по-малко склонни да направят бъдеща поръчка, независимо колко хубава или стойностна е маркетинг кампанията Ви.“

Google 2017

Когато сайтът е бавен, малцина ще го препоръчат на приятел. Също така няма да бъде линкван в други сайтове, защото е с лоша производителност и ще се отрази негативно и на линкващия сайт.

Google Test My Site

С опцията Impact Calculator в инструмента Google Test My Site можете да направите оценка на влиянието на скоростта на сайта върху Вашия бизнес, или казано по друг начин „потенциалното увеличение на годишните приходи, при подобряване на скоростта на сайта“.

Потенциално увеличение на годишните приходи при ускоряване на сайта с 0,7сек.
Потенциално увеличение на годишните приходи при ускоряване на сайта с 0,7сек.

За да видите увеличението, трябва да въведете три параметъра – среден брой посетители на месец (Average Monthly Visitors), процент реализации Conversion rate (%) и средна стойност на поръчката Average Order Value ($).

В края на резултатите може да свалите генериран доклад с препоръки за подобряване по сайта Ви. Този доклад можете да предадете към IT отдела или отговорното за поддръжката и развитието на Вашия сайт лице.

Бързи въпроси и бързи отговори

Каква е скоростта на моя сайт?

Скоростта на сайта не е единен показател, универсален за всички негови посетители, който може да се измери само с един инструмент или да се представи само с една метрика.

Проверка на скоростта на сайта през DevTools в браузъра | Blog

Можете да измерите времето за зареждане на сайта чрез DevTools в браузъра и чрез уеб инструментите за тестване като PageSpeed Insights, GTmetrix, Pingdom и WebPageTest.

Времето за зареждане на сайта от отдалечени локации по света, което уеб инструментите показват, е малко по-голямо, отколкото ако го тествате през DevTools в браузъра (например сайтът и клиентът са в България). В зависимост от сложността на сайта (броят и големината на елемените, които се зареждат на страницата), разликата във времето за зареждане ще е различна, може да е 20, 100 или повече милисекунди. Такава разлика във времето за зареждане на сайта е незабележима за посетителите му, които го зареждат от отдалечените локации. Ако сайтът е предназначен за посетители и от други държави (не само от България) и разликата във времето за зареждане е много голяма (в уеб инструменитите), тогава той ще има нужда от оптимизация и ускоряване. Най-ефективният метод за ускоряване на сайта е чрез кеширане на съдържанието му. Някои от примерните технологии за ускоряване са – SuperCache и мрежите за доставка на съдържание (CDN) като например Cloudflare.

Защо времето за зареждане на сайта е различно при посетителите от различни локации на планетата? Освен мрежовото забавяне, върху времето за зареждане на сайта оказават влияние: броят на заявките към сървъра и големината на ресурсите, които той ще изпрати към клиента. Колкото по-голямо е мрежовото забавяне, броят на заявките и размерът на ресурсите, толкова по-бавно ще се зарежда сайтът. Вижте още: 🔗 3 популярни мита за интернет | Blog

Как се ускорява зареждането на сайта?

Първо е нужна проверка и оценка на представянето и показателите на сайта. След това се преценяват критичните моменти от зареждането му и нужните оптимизации.

Има различни начини и технологии за ускоряване. Не всички са приложими за всички видове приложения и сайтове. Ето основните посоки, в които може да се насочите за  оптимизация и ускоряване:

Back-end на сайта:

Front-end на сайта:

От кого се извършва оптимизацията на скоростта?

Когато оптимизацията се извършва дълбоко в основите и логиката на работа на приложението, например промяна на кода му, най-добре е с това да се заемат професионалистите в тази област.

За някои оптимизации може и да не Ви е нужна помощ. Например можете намалите размера и големината на картинките, преди да ги качите в сайта, можете да проверите за зареждащи се външни ресурси и да ги деактивирате (например добавени от плъгини), можете да активирате ускоряващи технологии към сайта.

Когато решите да приложите даден съвет за ускоряване, трябва да подходите внимателно, една некоректна оптимизация може да забави сайта, вместо да го ускори. Прилагането на всеки един съвет за оптимизация, който намерите в сайтовете за тестване, не е гаранция, че ще ускори зареждането на сайта. Винаги правете тестове на тестово копие на сайта.

Бързината на зареждане на сайта се отразява на потребителското изживяване, позициите в търсачките, процентът реализации и приходите. Вече е много важно каква е скоростта на мобилното зареждане на сайта. Колкото по-добро мобилно представяне има сайта, толкова повече ще е харесван от посетителите, Google и Facebook.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Вече е време да си имате сайт!

Кога разбирате, че Вашият бизнес се нуждае от сайт?

0
Нямате сайт? Но имате бизнес… И все повече усещате, че имате нужда от сайт. Е, тази статия ще Ви помогне да вземете решение. Прочетете повече!
Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

0
Дойде моментът на практическите съвети как да пренесете бизнеса си от офлайн към онлайн със собствен сайт. Вижте повече!
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).