Как да изберете уникално име на фирма? [наръчник]

Уникално име на фирма Мисията е възможна!
Измислянето на име е етап, който започвате, когато сте готови да се гмурнете в океана на собствения бизнес. Дали отскоро си мислите за тази решителна стъпка, или не, ние сме готови да Ви помогнем със супер съвети за избора на име за фирма.

В настоящата статия ще Ви запознаем с отговорите на два основни въпроса:

  1. Как да проверя за свободно име на фирми?
  2. Как да измислим уникално име на фирма?

И така, да започваме!

Как да проверя за свободно име на фирми?

Може би Ви се струва, че започваме отзад-напред. Логично би било първо да измислите перфектното име, да се мотивирате и да действате. За всеки случай може би и да проверите дали все пак е свободно. Какво обаче се случва, ако сте вложили много ресурс в измислянето на супер име за Вашата фирма, а накрая се окаже, че е било ненужно, защото то вече е заето…

Започваме с начините за проверка на име, за да не си създавате двойна работа. Предварителното начертаване на стратегия и план, ще Ви помогне да погледнете на процеса по създаване на име много по-глобално и ще имате много повече увереност и яснота.  

Когато мислите за фирмено име, е важно да проверите кои от идеите Ви вече са заети. Още по-важно е да знаете къде точно да го направите. За да бъде Вашата проверка пълноценна, Ви препоръчваме да използвате поне два инструмента. 

Днес предприемачите са изправени пред множество задачи, докато стартират същинския си бизнес процес. Освен стандартните процедури по регистрацията на фирма и съпътстващите бюрократично-административни процеси, е необходимо да планирате и онлайн присъствието си. За да си изградите сайт, професионални имейли и бизнес профили в социалните мрежи, е необходимо също да притежавате уникално име.

Затова е важно да създадете име, което е уникално не само като търговска марка, но и като дигитално присъствие. 

Предлагаме Ви следните две проверки:

Справка за свободно име в Търговския регистър

Всеки, тръгнал по пътя на брейнсторминга за подходящо име на фирма, задължително посещава сайта на Търговския регистър на България. В него ще намерите търсачка, чрез която ще проверите дали вече съществува регистрирана фирма с идеите Ви за име.

Посетете сайта на Търговския регистър и отидете на меню Регистри >> Справки >> Права върху фирма/Наименование.

Потърсете уникално име на фирма в Търговския регистър

В полето въведете идея за фирма на кирилица. Ако търсачката Ви върне отговор „Няма намерeни съвпадения по посочените критерии“, то друга фирма с Вашата идея за име към момента не е регистрирана. 

Ако търсачката Ви върне списък с фирми, които имат същото или подобно име на Вашата идея – препоръчваме Ви да се насочите към друга алтернатива. Фактът, че съществува фирма със същото или подобно име, означава, че ще е необходимо да се конкурирате с нея – не само в бизнес сферата си, но и в дигиталното пространство. Така намалявате шансовете си да сте уникални, следователно – разпознаваеми.

Важно: Имайте предвид, че името на Вашата фирма, регистрирано в Търговския регистър, може да бъде различно от името на Вашия бранд. Чудесен пример за подобно съчетание са българските модни брандове Roberto Zago, Paolo Botticelli, Massimo Zardi, които можете да намерите в Търговския регистър като ЕРРА ИНВЕСТ ЕООД, ДЖОРДАНС ООД и АЙЛАЙН ДИЗАЙН ЕООД. Затова проверявайте всяка своя идея също чрез търсачката Google, за да разберете дали съществуват брандове, които развиват онлайн дейност с Вашата идея за име.

Изисквания за регистрация на име за фирма

Всяка регистрация на име има своите специфики и изисквания. За да регистрирате име на фирма в Търговския регистър, правилата са много ясни, прости и логични.

  1. Името е необходимо да се регистрира на кирилица.
  2. Допустимите символи в името са точка (.) и тире (-).
  3. Името трябва да отговаря на Вашата дейност и бизнес сфера, т.е. да не е заблуждаващо.
  4. Фирменото име е важно да бъде свободно за регистрация.
  5. Търговското име винаги съдържа правноорганизационната форма на бизнеса – ЕООД, ООД, АД, ЕТ и други.
  6. Едноличните търговци (ЕТ) е необходимо да използват собствено и фамилно име във фирменото си име. Към своите лични имена, те могат да добавят дума по техен избор.

Съществуват и други специфични изисквания за някои бизнес сфери и професии. Препоръчваме Ви да се консултирате с юрист, преди да регистрирате своето търговско име.

Бъдете много внимателни, когато избирате име за Вашата фирма.

Споделяме какво имаме предвид с един известен пример от световния бизнес: Стив Джобс се спира на името Apple за своята компания по две линии. Първо, защото е голям фен на световноизвестната група The Beatles, която е създадена от звукозаписното студио Apple Corps. Второ, защото по това време е бил фрутарианец и след посещението си в една ферма за ябълки, получава голямо вдъхновение.

Въпреки че двете компании – Apple Corps и Apple Inc., се развиват в различни бизнес сектори, през 1986 година Apple Corps повдига съдебно дело срещу Apple Inc. за злоупотреба и нарушаване на търговска марка. Всъщност Apple Corps води три много дълги дела срещу компанията на Стив Джобс, като печели две от тях и получава обезщетение в размер на милиони щатски долари. Краят на сагата се поставя през 2007 година, когато Apple Inc. купува правата за търговска марка на Apple Corps за 500 млн. долара.

Затова бъдете разумни!

Справка за свободно име (домейн) в сайта на СуперХостинг.БГ

Когато създавате фирма, е важно да помислите какво би могло да бъде бъдещето ѝ в дигиталното пространство. Днес е задължително всеки бизнес да си има сайт. Затова помислете как би се казвал той.

Домейн наричаме името на Вашия (бъдещ) сайт. За да потърсите подходящо име за своя бизнес, е необходимо да посетите сайта на СуперХостинг.БГ и да проверите в търсачката за свободно име. 

Прочетете повече: Какво е домейн? (видео)

потърсете уникално име на фирма в СуперХостинг.БГ

Резултатите от търсенето ще Ви покажат името Ви в различни домейн разширения. Свободните имена със съответните разширения са отбелязани в зелено, а за заетите ще получите предупредително съобщение.

Името, което търсите е заето? Прочетете как да се справите с това предизвикателство: Зает домейн? 9 тактики за успешна регистрация на име

В СуперХостинг.БГ има над 350 различни разширения, с които можете да регистрирате името на своя сайт. Домейн разширението е областта на Вашия домейн. Това е тази част от домейна след точката. Например при superhosting.bg „superhosting“ е името, а „.bg“ е разширението. Разширението на Вашия сайт може да бъде каквото поискате, стига да е свободно.

Препоръки за регистрация на име за фирмен сайт:

  1. Необходимо е да бъде свободно.
  2. Заложете на кратко, лесно четимо, лесно за изписване и запомнящо се име.
  3. Името на Вашия сайт е необходимо да съответства на името на Вашата фирма или поне дейността й.
  4. От символите можете да използвате само тире. 
  5. Запазете името си в няколко домейн разширения, за да защитите своето фирмено име от плагиатство.
  6. Домейнът е Вашият дигитален актив. Регистрирайте домейна си на свое име (а не на трети лица) и в свой собствен клиентски профил.

Как да измислим уникално име на фирма?

Стигнахме до творческия процес за избора на фирмено име. Добрата новина е, че всеки бизнес може да има перфектното за него име. Лошата е, че няма конкретна формула за измислянето на успешно име.

Кратки препоръки за хубаво име на фирма:

  • Лесно за произнасяне на глас;
  • Лесно за изписване онлайн;
  • Кратко, ясно и запомнящо се;
  • Свободно за регистрация в Търговския регистър;
  • Свободно за регистрация в СуперХостинг.БГ;
  • Не ограничава Вашата бизнес дейност и бъдещо развитие;
  • Означава нещо, носи послание и може да се свърже с Вашата дейност.

За да сме Ви максимално полезни, ще Ви споделим няколко тактики, които ще Ви помогнат да достигнете до най-подходящото име за Вашия бизнес. Посочваме и примерни имена на фирми за още повече вдъхновение.

#1 Определете целите и ценностите на своя бизнес

Най-добре ги разпишете. Важно е да познавате „душата” на своята фирма още преди да сте я създали. Помислете над следните точки:

  1. Каква е Вашата мисия? С какво искате Вашата компания да допринася, какво искате да оставите след себе си, как искате да помогнете на средата, в която сте.
  2. Какво е Вашето призвание? Защо смятате, че компанията Ви заслужава да съществува и какво я прави ценна за Вашите бъдещи клиенти.
  3. Каква е Вашата визия? Как искате да промените средата, в която живеете, какво бъдеще искате да създадете.
  4. Какви са Вашите ценности? Тук е много важно да запишете всички важни принципи за Вас и Вашия бизнес. Уточнявайки си ги, Вие ще си дадете обещание да ги следвате във всеки етап на своето фирмено развитие.

Тази информация ще Ви даде идеи за асоциации, които можете да използвате за фирмено име. Пишете, драскайте, подреждайте, мислете. 

Любопитно: Как основателят на Ali Baba избира името за своя бизнес (в България сме добре запознати с една от платформите на компанията – AliExpress)? Джак Ма е учител по английски език и докато пие кафето си в заведение в Сан Франциско, се досеща за историята на Али Баба и 40-те разбойника. Той пита сервитьорката какво знае за Али Баба и тя му казва: Сезам, отвори се! Тогава той разбира, че това е неговото име, защото бизнесът му ще отвори вратите към множество възможности за малки и средно големи бизнеси. 

#2 Разпишете всички думи, които описват бизнес идеята Ви

След като вече знаете кои сте, какво искате да постигнете, как ще го постигнете и какви принципи ще следвате… идва ред да нахвърлите ключовите думи, които описват бизнеса Ви.

Може да са всякакви. Не се възпирайте, излейте всичко писмено и наблюдавайте какви идеи ще изплуват в съзнанието Ви. Например, ако смятате да продавате ръчно изработени продукти, разпишете всички думи, които се свързват с:

  • начина, по който изглеждат творбите Ви;
  • чувствата, което пресъздавате с тях;
  • предназначението им;
  • цветовете, които използвате;
  • емоцията, която влагате и още…

Прочетете повече: 5 стъпки да продавате успешно ръчно изработени продукти

#3 Помислете какво Ви отличава на пазара

Всеки бизнес с бъдеще притежава нещо отличително от своите конкуренти. Това е Вашето предимство пред тях. А Вашите клиенти ще Ви избират именно заради него.

Помислете какво е то и как можете да го представите в кратко, ясно и говорещо име. Развихрете въображението си – в този процес то ще е най-добрият Ви приятел!

#4 Преценете какъв тип фирмено име искате

Време е да помислите какво всъщност искате да бъде Вашето име. Има много различни тактики. Изборът на тип име зависи от Вашите нагласи и желания.

Име на собственика

Това всъщност е задължително, ако смятате да сте едноличен търговец. Ако нямате такива планове, но смятате да развивате стратегия, в която лицето на компанията ще сте Вие – Вашите имена могат да са най-отличителния Ви актив. 

Препоръчваме Ви да използвате своето собствено име, ако:

  • сте специалист на свободна практика;
  • имате (или планирате да имате) силно развит маркетинг за препоръка от уста на уста;
  • семейството Ви е известно в бизнес сферата Ви и това Ви прави разпознаваеми;
  • планирате да развивате личен бранд.

Помислете хубаво над тази алтернатива. Ето и един съвет от Искра Евтимова, наш клиент:

Преценете дали искате да популяризирате себе си, или да имате оригинално име на фирмата. Ако ще е име на фирмата, помислете то да се запомня лесно, да се изписва без голяма вероятност от грешки и, ако ще се целите в чуждоезичен пазар, то чужденците да могат да го произнасят лесно.

Прочетете интервюто ни с Искра Евтимова: Стартиране на собствен бизнес: Искра Евтимова за куража да рискуваш

Псевдоним, nickname, прякор

Тази идея е алтернатива на личното име, като тук имате свободата да прецените доколко Вашият прякор е подходящ за бизнес име. Прякорите всъщност носят много силна емоционална стойност. А и на въпроса: Как избрахте името на своята фирма? Ще имате винаги забавна или поне интересна история за разказване.

Ключова дума на дейността

Вашият бизнес каква специфика притежава? Например една известна американска верига супермаркети носи името 7-Eleven, защото работното ѝ време е от 7 сутринта до 11 вечерта всеки ден. А световноизвестната платформа TikTok се казва така, защото времето лети, когато потребителите разглеждат съдържание в нея. Словосъчетанието „tik-tok“ е американския еквивалент на „тик-так“ в България. 

Измислено име

Името на Вашия бизнес може да бъде каквото си поискате – дори и несъществуващо. 

Всички знаем кои са супер вкусните „немски“ сладоледи Haagen-Dazs. Е, всъщност нейните създатели Рубен и Роуз Матюс са американски евреи, които обожават звученето на датския език. Освен това са искали сладоледът им да звучи така сякаш има дългогодишна традиция в ръчната изработка. Те сами са измислили името, като с него са искали и да благодарят на Дания за доброто им отношение към евреите по време на Втората световна война.

Митични имена

Nike използват името на митичната богиня на победата Нике. Но този избор не е свързан изцяло с метафората, която перфектно пасва на тяхната бизнес стратегия. Ръководството е искало името да съдържа и силно привличащите внимание букви – X, K или Z.

Други примери за брандове, които използват мистиката, за да притежават успешни имена са Patagonia, Oracle, Hermes и още. Вие също можете да се възползвате от любимите си митични същества – помислете как те се вписват в бизнес идеята Ви.

Абревиатура 

KFC, IBM, HP и още много компании използват този похват. Ако смятате Вашето име да съдържа много думи, съкратете го под формата на абревиатура. Това е чудесен похват и при избора на домейн.

Нахвърлете няколко алтернативи и преценете дали Ви харесват. 

Инициали 

Има разлика между инициали и абревиатура. С инициалите използвате първата буква на ключови за Вас думи за Вашия живот, опит, ценности. С тях създавате име, което може да се превърне в успешен бранд. Например IKEA е съвкупност от инициали, които са взети от имената на създателя и неговия роден град – Ingvar Kamprad от Elmtaryd Agunnaryd. 

Нашите клиенти MaKaSa също са избрали този подход. Те са семейна фирма, която кръщава компанията с инициалите на своите деца – Мартин, Калоян и Стела.

Прочетете интервюто ни с тях: MaKaSa.ORG – вдъхновение от Италия за семеен бизнес в България

Словосъчетание между две думи

Това е много креативно решение, за което можете да потърсите вдъхновение от световноизвестните брандове. Те съчетават две основополагащи ключови думи в едно, получавайки трета запомняща се дума. Например:

  • Storytel – tell a story;
  • NetFlix – internet и flicks (синоним за филм);
  • Groupon – group и coupon;
  • Instagram – instant camera и telegram;
  • Spotify – spot и identify.

А Вашата дейност може ли да се представи по този начин? Споделете в коментар!

Географски обекти 

Не, те изобщо не са скучни. Географските обекти носят своята история и могат да послужат като метафора. Например гигантът Amazon може да ни даде идея за този похват. Джеф Безос е искал името на компанията му да започва с А, за да бъде сред първите фирми в листите по азбучен ред. Спира се на Amazon, защото това е най-голямата река в света и се надява бизнесът му да стане също толкова голям и известен. Постигнал ли го е според Вас?

А съществува ли географски обект, който може да олицетвори Вашите бизнес цели?

#5 Име на английски? Тествайте генератори на имена

Ако сте любител на английското звучене, можете да почерпите множество идеи от автоматизирани генератори на фирмени имена. Такива са например Oberlo, Name Mesh, Name Station, Brand Bucket, Namium и още десетки други инструменти.

Ако не намирате перфектното име там, поне ще почерпите идеи за оригинални словосъчетания. Бъдете смели и експериментирайте!

#6 Пробвахте ли име с латински?

При този подход можете да използвате и останалите тактики в комбинация. Например Verizon достигат до своето име, като съчетават латинската дума veritas (истина) и английската horizon (хоризонт). 

Други компании модифицират основните форми на латинските думи. Например:

  • Volvo – от volvere (въртя се, търкалям се);
  • Audi –  от audire (слушам). Чудите се защо точно „слушам“? Фамилията на основателя е Horch, което означава слушам на немски.

А трети като Sony и Acer използват латинския език само като вдъхновение. Sony преобразуват латинската дума sonu (светлина) за благозвучие, а Acer използват за основа думата acri (остър). 

Латинският език е много благоприятен за измисляне на оригинални имена. Ако харесвате неговото звучене, възползвайте се от тази тактика и създайте името, което ще обожавате.

#7 Заиграйте се с изписването и произношението

Всички знаем за любимците на България ЪпсурТ. Доста оригинален начин да направиш впечатление. Други примери от световния бизнес са Flickr, Tumblr, които изпускат една буква, но това не пречи на произношението – Flicker, Tumbler.

Reebook пък използват думата rhebok (вид африканска антилопа), за да създадат алтернативно изписване и звучене. Марката иска да постигне внушение за комбинация от скорост и грация. 

#8 Погледнете бизнеса си от друг ъгъл

Ако предлагате продукти – на какво Ви приличат? Един чудесен пример за смяна на гледната точка е бизнесът Кибрит, който предлага месечен абонамент за кутии, пълни с козметика. Нарича кутиите си кибритчета, а продуктите в нея – клечки. 

Вие можете ли да пречупите гледната си точка през друга призма? На какво наподобяват Вашите продукти или услуги? Споделете в коментар какви идеи Ви идват!

#9 Споделете максимум 3 алтернативи за име на фирма със своите приятели

Мислите си, че сте приключили с измислянето? В момента, в който се спрете на няколко идеи, които наистина Ви харесват, приятелите Ви могат да Ви дадат ценна обратна връзка. Много е възможно да се родят още по-оригинални и подходящи алтернативи. 

Бъдете смели и потърсете мнението на хората, които имат значение за Вас.

#10 Най-важното е на Вас да Ви харесва!

Няма по-голямо удовлетворение и източник на мотивация от това да правите нещата, които самите Вие харесвате. Най-важното в целия процес по измисляне на уникално име е то да Ви харесва, за да си го носите с гордост и достойнство.

Изберете това име, което с усмивка и увереност ще произнасяте пред своите приятели, близки и роднини, служители, партньори, клиенти. 

Изборът на подходящо име е само първата крачка към развитието на успешен дигитален проект. За да го направите достъпен и видим за всички в уеб, Ви е нужна услуга като споделен хостинг или SaaS платформа, каквито са Shopiko (за онлайн магазин) и Сайт билдър (за фирмен сайт, портфолио, блог, визитка и др.). Не по-малко важни са и професионалните пощенски кутии за надеждна комуникация с Вашите потенциални клиенти и бизнес партньори. Можете да ги създадете само с няколко клика и доза ентусиазъм. Направете го сега!

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments