10 най-често срещани грешки в уеб дизайна на един сайт

Колко е важен уеб дизайнът при планирането на един сайт по скалата от 1 до 10? Отговаряме 12, а отговорът ни се базира на десетките пъти, в които сме засягали темата и сме поставяли акцент върху значението на дизайна.

Обичаме да си припомняме, че уеб дизайнът:

  • подпомага по-доброто разбиране на бизнеса;
  • влияе пряко върху имиджа и авторитета на бранда;
  • стои в основата на първото впечатление;
  • допринася за успешното развитие на бизнеса;
  • валидира професионализма и отношението ни към нашата работа и още много.

Затова е важно Вашето отношение към визията на сайта Ви и какво внимание ще отделите на дизайна, ако искате да развивате наистина успешно дигиталното си присъствие.

За да Ви предпазим от груби грешки в тази посока, сме направили списък с 10 от най-честите пропуски, които са налице, когато сами започнете да работите по визуалната йерархия и уеб дизайна на Вашия сайт.

Нека ги разгледаме заедно.

10 основни грешки в уеб дизайна на един сайт

1. Липса на визуално разделение между отделните компоненти в сайта

Като собственик на бизнес за Вас е от особено значение да представите онлайн своята работа в пълнота. Това означава, че в сайта си вероятно бихте описали всичко, което смятате за важно и с което искате да запознаете посетителите.

Тук обаче има една подробност. За да успеят потенциалните Ви клиенти да възприемат възможно повече информация, тя следва да бъде поднесена по лесно смилаем за съзнанието начин. Освен с кратки и точни послания, това се постига и с подходящ дизайн.

Често срещана грешка при конструирането на визията на даден сайт е липсата на визуално рамкиране на отделните блокове. По този начин текстовото съдържание се възприема по-трудно от потребителите, а това води до невъзможност да се прецени стойността на информацията.

Тук липсва ясно разграничение между отделните блокове.

Препоръка: Опитайте да отделите всеки блок с различен цвят, като се придържате към редуването на не повече от два цвята.

2. Използване на нечетими шрифтове и употреба на различни типографски стилове

Ако сте от хората, които имат отношение към детайлите, няма начин да не сте попадали на сайтове, в които си личи стремежът към атрактивно презентиране на съдържанието чрез използването на няколко различни шрифта. 

Този подход обаче създава сериозен проблем, защото носи усещането за объркване и по-трудно асимилиране на информацията. Потребителите не успяват да се ориентират дори в рамките на един блок от страницата и при „сканиране” на съдържанието отделят много повече внимание, за да разберат същността. 

Съветваме Ви да се придържате към един шрифт, който лесно се чете на всякакви устройства, независимо от неговия размер и плътност (сатурация).

Употребата на нечетими шрифтове води до затруднение в усвояването на информацията и невъзможност да се разбере концепцията, която презентирате в сайта.

3. Твърде много цветове или неподходящата им комбинация

Ако целите да пресъздадете бизнес идеята си възможно най-авторитетно и естетически издържано с помощта на собствен сайт, който сами ще изградите, не допускайте грешката да използвате много и най-различни (несъвместими) цветове.

Това натоварва зрението на посетителите и подлага на съмнение Вашите качества на професионалист. Ако приемем, че употребата на повече от два или три цвята предизвиква асоциация с шарена черга или килим, се замислете дали това е начинът, по който искате да посрещнете бъдещите си клиенти.

Наличието на повече от два цвята създава дискомфорт върху зрението и начина на възприемане на Вашата идея.

Бъдете внимателни, когато избирате към коя цветова гама ще се придържате. Първо си отговорете на въпросите: 

  • Какво послание искам да отправя към аудиторията си чрез използването на този цвят? 
  • Какво усещане искам да оставя у посетителите, докато разглеждат моя сайт?
  • Как да им подскажа, че могат да ми се доверят, още преди да са комуникирали с мен?

Всъщност избирайки основния цвят във визията на Вашия уебсайт, Вие вече сте дали старт на комуникацията с потребителите. Защото цветовете имат способността да влияят върху поведението и да провокират определени мисли и настроения.

Научете: Какви послания носят цветовете във Вашия уебсайт?

4. Неподходящи изображения

Всички знаем колко важна е ролята на изображенията в дизайна на един сайт. Когато не са подбрани в унисон с текстовото съдържание, крият риск да подведат аудиторията с невярно послание. 

Немалка част от бизнесите, стартирали сайта си изцяло сами, подценяват силата на качествените изображения. Често се пренебрегва фактът, че красивите снимки с висока резолюция имат много по-голямо въздействие върху избора и намерението за покупка на даден потребител, докато ниско качествените изображения имат по-скоро отблъскващ ефект. 

Можем много да говорим по тази точка, но есенцията е следната: вниманието към всеки детайл, включително снимките, които използвате в сайта си, се възвръща многократно под формата повече клиенти и ценители на бранда Ви, повече популярност и съответно повече продажби.

Вижте: Фотографията в уеб – как и защо?

5. Твърде дълги описания

Не сме казали, че е лесно да предадете идеята си в едно или две изречения, но не е невъзможно. Това определено рефлектира върху цялостния изглед на уебстраницата. 

Не забравайте, че все пак търсите вниманието на онлайн потребителите, а не целите да ги отегчите. Редуцирайте съдържанието си така, че с малко думи да кажете най-необходимото, което клиентите Ви трябва да знаят. 

Това е често срещан казус, който ако разрешите бързо, за отрицателно време ще подобри потребителското преживяване и ще се отрази на представянето на сайта Ви чрез повече посещения и интеракции.

Твърде описателните текстове отнемат от фокуса на потребителите и в голяма част от случаите изобщо не се четат.

Съвет: Бъдете предпазливи с позиционирането на текст върху изображение, защото това може да даде негативно отражение върху цялостната визия на сайта Ви. Имайте предвид и контраста в цветовете между снимката и текста, който също е от значение за възприемането на посланието.

6. Неправилно разположение на елементите в страницата

Добре структурираната страница се възприема много по-лесно и удобно от окото и ума. Колкото по-изчистена и добре подредена я направите, толкова повече позитиви ще извлечете от сайта си.

Не правете грешката да разполагате елементи в нея на произволен принцип само защото така Ви харесва. Това е в противовес на визуалната йерархия, към която би следвало всички в уеб да се стремим. 

Използвайте винаги едно и също подравняване, приблизително еднакви отстояния и графични изображения, които допълват съдържанието, а не го утежняват. Ако се водите по тези три простички принципа, ще постигнете чудесни резултати. 

Когато има разминаване в позиционирането на отделните елементи, това води до нарушаване на визуалната йерархия и до затруднено възприемане на дизайна и съдържанието.

7. Претоварена навигация

Навигацията е нещо като компас, който помага на посетителите да се ориентират по-добре в сайта Ви. Но това не означава, че трябва да поставите всички елементи, които Ви се струват важни и необходими.

Старайте се да се придържате към основната функция на навигацията, а именно да служи като ориентир по време на потребителското „пътуване” и „изследване” на сайта. Премахнете онези елементи, които обичайно не присъстват в навигацията и могат да доведат до разсейване – икони, телефонни номера, бутони, директни връзки към социалните мрежи и други. 

Оставете само най-необходимото – страниците и логото. Всичко друго можете да позиционирате по-долу в самата уебстраница.

Добра практика е да премахнете излишните елементи като бутони, икони с препратка към профилите Ви в социалните мрежи и други, за да не поставяте посетителите на сайта в ситуация на лутане.

8. Неподходящо подравняване на съдържанието

На пръв поглед, това е нещо, към което много хора биха се отнесли пренебрежително и вероятно биха подминали с лека насмешка. Има обаче едно голямо “Но”, което често пъти не можете да дефинирате, когато видите красив и правилно конструиран сайт, но не можете да обясните кое го прави такъв. 

Когато се опитвате да внесете подредба в съдържанието и визията на сайта, опитайте да се придържате към едно и също позициониране. Ако подравните основния текст, заглавията, описанията и по-голямата част от информацията вляво, веднага ще внесете хармония в цялостния изглед на страницата. 

Имайте предвид, че центрираните текстове създават сериозна трудност при четене и възприемане. Когато използвате подобно позициониране, обърквате потребителите, защото нерядко губят реда си или прескачат няколко, докато четат даден текст. Затова бъдете умерени в употребата на централното подравняване и го използвайте само на места, в които се налага.

Прилагайте центрирането само в някои случаи, за да не затруднявате потребителите при четене.

9. Липса на контраст между елементите в сайта

Една от грешките, които съпътства процеса по изграждане на един уебсайт, е лошият контраст между елементите и фона. Понякога остават скрити за окото и потребителите не могат да ги разграничат от останалите компоненти. 

Контрастът е важен дотолкова, че да не създава допълнителни неприятности и невъзможност да се усвои информацията на сайта. Представете си на светъл фон да добавите текст в нюанс от светлата гама. Почти нищо няма да прочетете, нали? И съществува голям риск да не разберете какво презентира този сайт, освен ако изображенията не са достатъчно красноречиви и успеете да доловите смисъла само чрез тях.

Липсата на контраст оставя усещането за незавършеност и непрофесионално свършена работа по дизайна на сайта.

10. „Невидими“ call-to-action бутони и сложна форма за регистрация

Интеракцията на посетителите с Вашия сайт е от изключително значение и ако искате да я подобрите, направете ясни и достатъчно видими всички бутони с призив за действие (Call-to-action бутони). 

Нека не забравяме, че основната роля на бутоните с призив за действие е да доведат до реализирането на определено взаимодействие от страна на потребителите като например:

  • изтегляне на електронна книга/каталог;
  • насочване към промоционална оферта;
  • покупка;
  • регистрация или абонамент и още много.

Не по-малко важна е и формата за регистрация в сайта Ви. Ако я направите твърде сложна, с много задължителни полета, неподходящи цветове и нечетим шрифт, тя няма как да изпълни функцията си. Тези наглед дребни детайли имат способността да направят така, че потребителите да останат разочаровани или повече да не се върнат на сайта Ви.

Бъдете внимателни при добавянето на бутони с призив за действие. Оформете ги достатъчно ясно и видимо, за да изпълнят целта си.

В заключение

Дизайнът на един сайт е много повече от красиво оформление на елементи и привлекателна визия. Той е скелетът на всеки бизнес, позициониран дигитално. Защо ли? Защото концепцията и стратегията, стоящи зад него, имат за цел да превърнат дейността Ви в успешно начинание и работеща бизнес функционалност. 

Ако избягвате тези 10 основни грешки при проектирането на Вашия уебсайт, пред Вас се открива чудесната възможност да създадете сами интересен, модерен и естетически издържан онлайн проект. 

В случай че сте се впуснали в приключението сами да конструирате сайта си, Ви препоръчваме платформи с готови шаблони каквито са например Сайт билдър и Shopiko.

Ако имате нужда от помощ – не се колебайте да се обърнете към СуперЕкипа, който е винаги на разположение за всякакви въпроси и съдействие. С общи усилия можем да направим Вашето кътче в уеб красиво, функционално и приятно.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Звезделина Георгиева
Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.
5 1 vote
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
4 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments