Създаване на онлайн магазин с WordPress и WooCommerce

Ако сте на стъпката за избор на платформа за онлайн магазин и все още проучвате най-популярните решения и ги сравнявате, ето няколко точки за WooCommerce, които да впишете в графата „плюсове и предимства“:

  • Безплатен инструмент за създаване и управление на онлайн магазин. WooCommerce е безплатна приставка (плъгин, разширение), която се инсталира в WordPress сайта.
  • Потребителски ориентирана платформа. Базовите и стандартни функционалности, използвани в електронната търговия, са вградени (управление на: продукти (физически/дигитални), цени, поръчки, плащания, доставка, клиенти). 
  • Допълнителни възможности за разширяване. Към платформата може да се инсталират допълнителни модули (приставки), с които да добавите още и специфични функционалности. Има над 400 безплатни и платени модули за WooCommerce.
  • Пълна интеграция с WordPress. WooCommerce е създаден за WordPress. Съвместим е с голяма част от темите и плъгините за WordPress.

Запишете и това: От топ един милион онлайн магазина глобално, 27% са направени с WooCommerce.

Може би Ви остават още няколко въпроса за проучването – как се създава онлайн магазин с WooCommerce, лесно ли е, ще ми трябват ли технически познания и в каква степен? 

В тази статия ще Ви покажем няколкото основни стъпки при създаването на онлайн магазин с WordPress и WooCommerce. Ще имате поглед над менютата и настройките и ще можете да си направите някаква преценка за нивото на сложност.

Помощ с първоначалните настройки на онлайн магазина?

Ако решите да използвате WordPress и WooCommerce за онлайн магазина, след като видите, че инсталацията и настройката е по силите Ви – какво се случва след това? Ако се появи някакъв казус със сайта или просто имате нужда от някой, който да Ви помогне с първоначалните настройки на магазина – нашите WordPress експерти са насреща.

С план eCommerce на услугата Професионална WordPress поддръжка нашият WordPress екип ще помогне с настройката на плащания, имейли, доставка и други. Важно уточнение: Услугата не включва ръчно качване на продукти.

Ето някои от характеристиките на eCommerce плана:

  • WooCommerce настройки: начини на плащане, продукти, доставки и др.;
  • Помощ от екипа при бавен сайт;
  • Настройки по PHP;
  • Съдействие и работа с основните менюта в WordPress;
  • Цялостно обновяване на WordPress сайт (система, тема, плъгини);
  • Настройване на контактни форми или Google карти;
  • И други.

Освен при първите Ви стъпки, нашият СуперЕкип ще бъде с Вас и при разрастването на онлайн магазина. Ще има кой да Ви насочи и помогне при всякакви казуси или затруднения. Вижте само една малка част от помощта, която наши клиенти вече са получили: Лошите шеги на технологиите за ускорение (case study).

Ако погледнете lifehack.bg бързо ще забележите, че сме перфекционисти. Като такива искаме да използваме и най-доброто що се отнася до хостинг и сървъри, на които да работи сайта ни. Проблемът е, че не искаме да разбираме и от това. За щастие партньорите ни от Суперхостинг ни отмениха в тази част на бизнеса ни като ни подсигуриха чудесно работеща инфраструктура, индивидуална настройка според нуждите ни (определено имахме нужда от това) и страхотен съпорт, който колкото и да тормозим, винаги ни съдейства моментално.

Поставете надеждна основа за онлайн магазина с WordPress хостинг (и домейн)

Когато избирате основата за Вашия онлайн магазин – хостинг услугата, трябва да търсите надеждност и сигурност, и способността на услугата да предложи възможности за безпроблемно разрастване.

С WordPress хостинг услугата при нас можете да стартирате Вашия онлайн магазин с подходящите ресурси и хостинг инструменти. С разрастване на бизнеса и клиентите в бъдеще можете да преминете към следващо ниво хостинг услуга – Managed VPS, която предлага още повече ресурси за онлайн магазина.

Вижте повече: Какво е WordPress хостинг и какви са предимствата му пред стандартната уеб хостинг услуга. 

С WordPress хостинга можете лесно да направите първата стъпка от създаването на онлайн магазина, защото WordPress платформата по подразбиране е инсталирана в хостинг акаунта.

WordPress е инсталиран и можете да се логнете в администрацията му веднага
WordPress е инсталиран и можете да се логнете в администрацията му веднага.

Вече имате WordPress сайт, който можете да превърнете в пълнофункционален онлайн магазин.

Ако тепърва навлизате в света на WordPress, вижте начални насоки за работата с платформата: WordPress уроци, инструкции и помощни статии.

Следващата стъпка е да инсталирате WooCommerce плъгина.

Активирайте онлайн магазина в WordPress сайта с WooCommerce

В новосъздадения Ви WordPress сайт инсталирайте плъгина WooCommerce.

WooCommerce е плъгин (разширение) за WordPress, който преобразува WordPress сайта в магазин за електронна търговия, през който можем да продаваме физически стоки, дигитални продукти, услуги, абонаменти, съдържание, да приемаме плащания онлайн, да управляваме доставки и стокови наличности, да предлагаме отстъпки и т.н.

Вижте повече: Какво е WooCommerce?

Отворете от меню РазширенияДобавяне на още. В полето за търсене изпишете woocommerce, кликнете на Инсталиране и след това на Активиране.

Ще се стартира автоматично помощникът за първоначална настройка на онлайн магазина.

В администрацията на сайта ще имате няколко нови менюта:

  • WooCommerce. Менюто с настройки на магазина.
  • Продукти. Основното меню за управление на продуктите в магазина. 
  • Маркетинг. От тук ще активирате и използвате маркетинг инструменти, с които да увеличавате продажбите и клиентите си.
  • Анализ (Analytics). От тук ще проследявате показателите на магазина – продажби, поръчки, продукти.
Новите менюта в администрацията след активиране на плъгина

1. Попълнете основни данни за магазина

След като активирате плъгина WooCommerce, ще се стартира автоматично помощникът за първоначална (базова) настройка на магазина. С него ще преминете през няколко кратки стъпки:

  • Детайли за магазина;
  • Индустрия;
  • Типове продукти;
  • Детайли за бизнеса;
  • Тема.

Помощникът за първоначална настройка не е задължителен, но е препоръчително да минете през него, ако за пръв път създавате онлайн магазин с WooCommerce.

Можете да го откажете с бутона най-долу в страницата Skip setup store details.

Опцията за спиране на помощника за настройка

Ако излезете от помощника, ще се зареди Home страницата (в меню WooCommerce), в която ще видите предложения за следващи стъпки с настройката.

Стъпки за настройка на магазина

Стъпките са:

  • Add store details (Детайли за магазина)
  • Add products (Добавяне на продукти)
  • Set up payments (Настройка на плащания)
  • Add tax rates (Настройка на данъци и такси)
  • Add shipping costs (Настройка на цена за доставка)
  • Get more sales (Увеличете продажбите)
  • Personalize your store (Персонализирайте онлайн магазина)

Ако искате да стартирате помощника наново, отворете WooCommerce » НастройкиПомощ (най-горе вдясно) – таб Помощник за настройване – кликнете на бутон Помощник за настройване.

Опцията за пускане на помощника за настройка

Или го достъпете директно на адрес:

myshop.com/wp-admin/admin.php?page=wc-admin&path=%2Fsetup-wizard

myshop.com – заменете с Вашия домейн;

Местоположение (и индустрия)

Детайлите за местоположението на магазина/бизнеса ще помогне на платформата сама да настрои някои параметри. 

Това е първата стъпка от помощника за първоначална настройка.

Първа стъпка от първоначалната настройка

Ще допълните данните след това през WooCommerce » Настройки » таб Основни, раздел Адрес на магазина.

Страница с основните настройки на магазина в администрацията

На следваща стъпка от помощника изберете нишата, в която оперира бизнесът Ви.

Втора стъпка от настройката

Типове продукти

Ако планирате да продавате физически и/или дигитални продукти (файлове, които потребителите ще изтеглят от магазина) – тази възможност е налична по подразбиране в магазина и е безплатна. 

Ако искате да продавате друг вид продукти, ще трябва да използвате съответния (платен) модул към WooCommerce:

  • Абонаменти (Subscriptions);
  • Членство (Memberships);
  • Резервации (Bookings);
  • Комплектоване на продукти (Bundles);
  • Персонализирани продукти (Customizable products) като опаковане на подарък, специално съобщение и др.

Изборът на тип продукти е наличен само в помощника за първоначална настройка на магазина.

Трета стъпка от настройката - избор на тип продукти

Извън него модули, предоставящи функционалност за различен тип продукт или за специфична негова настройка, може да намерите или в меню WooCommerce » Разширения, или в официалната директория с модули

Детайли за бизнеса и WordPress плъгини

Тази стъпка е налична само в помощника за първоначална настройка на магазина.

Попълнете кратки детайли за бизнеса и изберете какви допълнителни плъгини да се инсталират. Това не са модули към WooCommerce, но плъгини за WordPress, чрез които ще добавите някаква функционалност към сайта.

Ето някои от тях:

  • Jetpack. Плъгин с много функционалности за сигурността на сайта, създаване на бекъпи, статистики, маркетинг инструменти и други.
  • MailPoet. Плъгин за имейл маркетинг. Интегрира възможността за изпращане на имейл бюлетин в сайта. Работи с услугата https://www.mailpoet.com/.

Тук не е нужно да избирате нещо. След това ще можете да добавяте каквито искате WordPress плъгини в сайта.

Тема

На последната стъпка Тема от помощника изберете тема (дизайн) за онлайн магазина.

Темата в последствие може да се промени през Изглед » Теми » Добавяне на нова

Избор на темата Storefront

Ако нямате в момента специално избрана тема, използвайте официалната за WooCommerce – Storefront. Тя е разработка на авторите (Automattic) на плъгина WooCommerce.

Разгледайте темата с бутон Live Demo.

Изберете я с бутона Choose. Това ще я инсталира и активира в сайта.  

Storefront има различни варианти на дизайна (child теми). Някои са безплатни, други с платен лиценз.

Ако вече сте закупили тема, от тук можете да я качите – от опцията Upload a theme (най-долу на страницата).

Опцията за качване на тема

2. Добавете продукти

След като завършите с помощника за първоначална настройка на магазина, добавете продукти и категории.

Примерни продукти и категории

Ако нямате продукти, които да качите на момента, препоръчително е да инсталирате примерни продукти.

С примерния пълнеж за магазина ще можете:

  • да видите как изглежда дизайнът на сайта (продуктов каталог, продуктови категории, продуктови страници и др.);
  • да видите и настроите URL адресите на страниците;
  • и изобщо да направите всички основни настройки на магазина и самия сайт.

Има няколко начина, по които можете да добавите примерни продукти.

Единият е през WooCommerce » Home » кликвате на втора стъпка Добавяне на продукти и след това на бутон Load Sample Products.

Другият начин е през меню Изглед, изберете подменю Storefront.

Маркирайте опцията Add example products и кликнете на Let’s go!

Ако маркирате и опцията Create a homepage using Storefront’s homepage template, ще се отвори Редакторът на темата (Customizer). От тук можете да правите фини настройки на външния ѝ вид. 

Изберете за начална страница на магазина да е Homepage и публикувайте промените с Публикуване.

След което ще видите магазина вече с налични продукти

Имате подготвени продукти за качване в магазина?

Започнете да ги качвате през меню Продукти » Добавяне на нов.

Попълнете име и описание на продукта.

Вижте няколко съвета и насоки за по-успешни продуктови описания

Попълнете данни и кратко описание, изберете категория и качете снимки или изображения на продукта.

Подготовката на даден продукт за качване в магазина означава – предварително да си набавите качествени снимки, видео клипове и други компоненти, които ще допълнят представянето му.

Вижте повече: Как качествената фотография влияе върху Вашите продажби?

Друга част от подготовката може да е проучването на ключови думи, които да използвате в името и описанието на продукта. Това са думи, по които потребителите търсят дадения продукт в интернет търсачките. 

3. Основни настройки на сайта

Преди да продължите с останалите стъпки от подготовката на онлайн магазина, направете няколко основни настройки на сайта.

Тук ще опишем две от тях, подробности за всички основни настройки ще намерите в статията: 4-те първи настройки в WordPress сайта.

Език на сайта

Ако съдържанието на сайта/магазина ще е на български език, уверете се, че този език е избран в настройките: Настройки » Общи » Език на сайта.

Опцията за език на сайта в настройките

URL адреси на страниците и продуктите

Към момента адресите на продуктите и продуктовите категории в магазина изглеждат по следния начин:

https://myshop.com/?product_cat=jackets
https://myshop.com/?product=jacket

За да изглеждат „приятелски“ или „user-friendly”, отворете меню Настройки » Постоянни връзки.

Структура на постоянните връзки

В раздел Структура на постоянните връзки маркирайте Име на публикация.

Преглед и настройка на структурата на уеб адресите

Още

В раздел Още се настройват адресите на категориите и етикетите в сайта и магазина.

Полетата с попълнени стойности по подразбиране

Префикс за категориите – това е представката за категориите с публикации в сайта. Ако не е попълнено нещо, тя по подразбиране е category.

Префикс за етикетите – това е представката за етикетите на публикациите. По подразбиране е tag.

Представка на категориите в магазина – това вече е представката за категориите с продукти. По подразбиране е попълнено produkt-kategoriya.

https://myshop.com/produkt-kategoriya/clothing/jackets/

Ако искате да използвате представка category за продуктовите категории, трябва първо да зададете за блог категориите друга представка, например може да поставите blog

Полетата с попълнени потребителски стойности

Така всяка категория за публикациите в сайта ще има вида:

https://myshop.com/blog/post-name/

И за продуктовите категории вече може да зададете представка category:

https://myshop.com/category/clothing/jackets/

Представка на етикетите в магазина – това е за етикетите към продуктите. По подразбиране е зададено produkt-etiket.

Представка на атрибутите в магазина – за атрибутите към продуктите.

Постоянни връзки на продукти

В раздел Постоянни връзки на продукти можете да настроите префикса на уеб адресите за самите продукти.

Опциите за адресите на продуктите

С настройките по подразбиране, адресът на продукта ще изглежда така:

https://myshop.com/produkt/jacket/

Уеб адресът на страницата с каталога към момента е:

https://myshop.com/porachka/

Можете да го промените например на catalog, като промените уеб адреса на страницата Магазин (Страници » страницата Редактиране).

Страницата Магазин отворена за редакция в блок-редактора

Сега, като отворите отново настройките на Постоянните адреси, ще видите новия адрес на Магазин. И ако структурата /catalog/ime-na-product Ви допада, може да изберете нея (опция Магазин).

Опцията Магазин в настройките на адресите на продуктите

4. Основни настройки на магазина

Методи на плащане

Важно: Защитете личните данни на Вашите клиенти, които те въвеждат при покупка в магазина, като активирате TLS/SSL сертификат.

Преди да активирате различните начини на плащане в магазина, проверете настройките в WooCommerce » Настройки » таб Основни » раздел Опции за валута

Изберете по какъв начин ще се виждат цените в магазина (валута, позиция на символа на валутата и др.).

Опции за валута

За да добавите и настроите методите на плащане, отворете WooCommerce » Настройки » таб Плащания.

Списък с методите на плащане в магазина

Прегледайте наличните възможности за разплащане. За да активирате типа плащане, преместете плъзгача в колона Разрешен. След това кликнете на Finish set up и извършете нужните настройки.

Настройки за наложения платеж

Погледнете и препоръчаните методи за плащане.

Още методи за плащане

Модули за други типове плащане ще намерите в официалната директория (може да ги филтриране по държава). 

Ако ще продавате в България, най-използваните методи за плащане са:

  • Наложеният платеж (офлайн плащане). Клиентът заплаща при получаване на продукта; 
  • Плащания с дебитна/кредитна карта (виртуален POS терминал) през MyPOS, ePay или Борика (трябва да имате договор със съответната банка).

Вижте полезно ръководство: Как да инсталираш ePay виртуален POS в Woocommerce [пълно ръководство] | lifehack.bg

Данъци и такси

Настройката на данъците и таксите в магазина ще зависи от това какви продукти или услуги продавате и в кои държави.

Ако например продавате физически стоки, да речем дрехи, само в България и само на физически лица, следната конфигурация на данъците би била примерна.

1. Активирайте включването на данъци/такси към продуктите. 

В WooCommerce » Настройки » таб Основни » раздел Основни настройки активирайте опцията Включване на данъчни стойности и калкулиране.

Опцията за включване на данъчни стойности

Ще се появи нов таб Такси в меню Настройки.

2. Изберете, че цените на продуктите ще се въвеждат в магазина с включени такси. 

Отворете WooCommerce » Настройки » таб Такси

В раздел Опции на таксите за поле Цени с включени такси изберете Цените ще се въвеждат с включени такси.

Опции на таксите

По този начин ще въвеждате цените на продуктите в магазина с включен ДДС.

3. Създайте ставката за ДДС.

Отворете WooCommerce » Настройки » таб Такси » подтаб Стандартни ставки и попълнете данни за ДДС.

Настройки на ДДС

Важно: За коректни настройки на ДДС в магазина и правилното изпълнение на данъчните и законодателни изисквания, е много важно да се консултирате с Вашия счетоводител. Някои продукти са с намалена ставка (данъчна група Г), например книги, вестници, бебешки стоки са с 9% ДДС (не 20%). 

Вижте (или чуйте) отговорите на важните въпроси за счетоводния аспект на онлайн бизнеса в статиите:

Счетоводни аспекти на онлайн бизнеса (част 1)  

Някои от въпросите към експерта:

  • Кои са най-често използваните типове онлайн бизнес и какви са данъчните изисквания към тях?
  • Има ли значение типът дружество, който ще изберем за своя онлайн магазин и кой е по-предпочитан сред търговците?
  • Кога трябва да регистрираме фирмата си по ДДС и единствено от оборота ли зависи? 
  • Кога е необходимо да регистрираме онлайн магазина си в НАП и каква информация е нужно да подадем?
  • Какви са особеностите на продажба на стоки с наложен платеж и ППП?
  • Задължително ли е издаването на касова бележка и кога може да се подава т.нар. одиторски файл? 

Счетоводни аспекти на онлайн бизнеса (част 2)

Някои от въпросите в интервюто:

  • Как стои въпросът с Общите условия и GDPR?
  • Дължи ли се данък в НАП, когато се получават парични преводи от PayPal и Revolut?

Разгледайте и следния плъгин за WooCommerce, който комбинира няколко функционалности в едно, особено полезни за българските търговци: Bulgarisation for WooCommerce by Autopolis.bg. 

Доставка

Настройките за доставка се задават през WooCommerce » Настройки » таб Доставка

Настройки за доставка

Най-използваните за България куриерски услуги са Еконт и Спиди. Те си имат собствени официални разработки (плъгини) за интеграция на услугите им в WooCommerce магазина, но можете да намерите и допълнителни плъгини за интеграцията им.

Вижте още: Безплатна доставка или отстъпка от цената? 

5. Персонализирайте дизайна и функционалностите на магазина

Основни страници

На тази стъпка с персонализирането на дизайна на магазина редактирайте всяка от основните страници.

Ако сте използвали опцията за добавяне на примерни продукти към темата Storefront (в стъпка 2. Добавете продукти), то в магазина вече ще имате и няколко примерни основни страници като:

  • Начална страница. Тук можете да показвате препоръчаните продукти или тези в промоция;
  • Магазин (или Каталог). Това е основната страница на каталога с продукти;
  • Количка;
  • Поръчка;
  • Клиентски профил.

Основната страница, в която ще се показват продуктите в магазина, може да е Началната страница на сайта или да си е в обособената страница Магазин. Тази настройка се извършва през WooCommerce » Настройки » таб Продукти » раздел Страници на магазина.

Настройките за страницата на магазина

Страничната лента в страниците Поръчка, Количка и Моят профил, в която се показват блокове с информация от блог частта на сайта, може да се премахне, като смените шаблона им на Full width.

Опцията за промяна на шаблона на страницата

Страничната лента в страниците Магазин, Продукт, Продуктова категория може да се премахне, като премахнете всички джаджи от нея (Изглед » Джаджи – Sidebar).

Изключване на джаджите в страничната лента на сайта

По този начин обаче, ще премахнете страничната лента и от страницата за публикация и блог частта в сайта. Ако няма да използвате блог към магазина, това може би ще Ви върши работа.

Ако искате да ползвате странична лента в блог частта на сайта, то ще трябва да използвате друг метод за деактивиране.

Това е може би първото нещо, което би Ви затруднило при персонализирането на дизайна на темата Storefront. Към момента няма лесен начин това да се направи, освен ако не се използва код.

Чрез разучаване на възможностите и ограниченията за персонализация на темата Storefront, ще можете да си изградите представа какво точно бихте искали от бъдещата Ви тема.

Избор на тема за онлайн магазина

За разлика от дизайна за стандартните типове сайтове, темите за онлайн магазина имат специални темплейти за основните страници – каталог, продукт, поръчка и останалите.

Подходящи теми за електронен магазин с WooCommerce ще намерите:

Платени теми за WooCommerce

Когато избирате подходяща тема, трябва да търсите такава специално за онлайн магазин. И тъй като има много голямо разнообразие от теми, първо вижте какви са ползите на премиум (платените) теми пред безплатните.

Някои теми идват с вграден WordPress билдър като Elementor. С този „строител на страници“ ще можете по много лесен начин да персонализирате в детайл дизайна на магазина. 

Ако решите Вие да се заемете изцяло с дизайна на магазина, вижте какво е значението на добрия дизайн в статиите „Значението на дизайна за твоя уебсайт“ – част 1 и част 2. Ще намерите отговори на въпроси като:

  • Кои са задължителните компоненти за един добър дизайн, върху които трябва да се фокусираме?
  • Би ли могъл да препоръчаш шрифтове с българска кирилица?
  • Може ли добрият дизайн да повиши продажбите в един онлайн магазин?
  • Кои са най-често срещаните грешки в дизайна на един уебсайт?

Следвайки насоките и стъпките в статията, ще поставите стабилна основа на Вашето онлайн присъствие с онлайн магазин – настройки, дизайн, структура, страници и продукти. WooCommerce платформата предоставя всички нужни инструменти за успешна електронна търговия. 

Чудите се дали да започнете да продавате онлайн? WordPress хостинг плановете Ви очакват с готов инсталиран WordPress, добавете WooCommerce към него и ще сте на една крачка от продажбите.

Следващите стъпки са да оптимизирате зареждането на магазина, да рекламирате продуктите си и да започнете да продавате.

Вижте още: Как да добавим Live shopping (пазаруване на живо) в WooCommerce?

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи полезни съвети за развитието на Вашия онлайн магазин.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
5 2 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

2 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
10 основни грешки при изграждането на един уебсайт

10 основни грешки при изграждането на един уебсайт [Аудио]

0
Последствията от неправилно структурирания сайт могат да бъдат неприятни за бизнеса Ви и да доведат до нежелан ефект.

Black Friday: WooCommerce магазинът ми продава повече от магазина ти!

0
Задаваме 7 въпроса, през които трябва да преминете, за да имате изряден WooCommerce магазин. Типично в наш стил, не Ви спестяваме и отговорите.

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви.