Счетоводни аспекти на онлайн бизнеса (част 2)

Преди да стартираме един бизнес, е необходимо да съберем определено количество информация, която да ни бъде от полза за планирането на следващите стъпки. А счетоводните въпроси са една много важна част в това начинание, защото са добра основа, върху която можем да градим имидж на доверен търговец и съответно надежден бранд.

Отговорите на най-значимите въпроси, свързани със счетоводните и правни аспекти, потърсихме от финансовият експерт Христо Петров. Причината – освен че ръководи екип от счетоводители вече цели 14 години, той е напълно наясно с тънкостите на онлайн търговията и знае как да ги прилага. Липсата на глоба след стотиците проверки в неговия кариерен път е доказателство за професионализма и компетенцията, с които Христо подхожда в своята работа.

И тъй като Счетоводни аспекти на онлайн бизнеса (част 1) провокира сериозен зрителски и читателски интерес, в част 2 сме подбрали въпросите, които пряко вълнуват онлайн търговците и предприемачите. Приятно четене!

Разговорът с Христо е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!  

Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: Добрият копирайтинг или как думите продават с гост Иванка Могилска, копирайтър с повече от 14 години опит и създател на първия блог за фрийланс в България „Свободна практика“.

Слушайте #SuperTalks под формата на подкаст в SoundCloud и Spotify. За да Ви е по-лесно да се насладите на епизодите у дома, докато пътувате или… сте в офиса.

Гледайте целия епизод 027 на SuperTalks с Христо във видеото:

1. Задължителна ли е регистрацията на граждански и трудов договор в НАП?

Гражданските договори не се регистрират в НАП. Това, което е необходимо да се направи, е да се платят дължимите данъци и осигуровки. Те си приличат като проценти с тези на трудовите договори, но има доста особености в зависимост от това дали човекът, на когото се изплаща възнаграждението по граждански договор, получава заплащане от други места. В такъв случай е добре да се направи консултация със счетоводител и да се обсъдят конкретните особености. Според тези специфики се преценя какъв е процентът на дължимите данъци и осигуровки. 

2. Как стои въпросът с Общите условия и GDPR?

Темата е доста обширна и по-скоро касае дейността на адвокатите. Аз бих могъл да дам приблизителни насоки. На практика всеки сайт, който продава на физически лица, би следвало да има Общи условия, описание на процедурите по отношение на личните данни, както и Политики за бисквитките и съгласие на потребителя, ако сайтът полза такива.

Ако се използват по-простичките бисквитки, които засичат потребителите, дошли на сайта, тогава е достатъчно да има само известие. Ако има проследяващи бисквитки и искаме да правим ремаркетинг, е нужно да има съгласие от потребителя. 

Що се отнася до Общите условия, те трябва да бъдат съобразени изцяло с Вашата стока или услуга, която предлагате на сайта си. Това важи, ако продавате на физически лица. В случаи че продавате на фирми, тези неща не се изискват. В зависимост от това в коя държава продавате, има различни изисквания. Ако развивате дейността си в България или Европейския съюз, можете да подготвите универсални Общи условия и условия по GDPR, които ще важат за целия ЕС.

Моята препоръка е, ако сега стартирате и искате да минете с минималните възможни разходи, можете да си направите сайт или онлайн магазин с Shopiko, където разполагате с необходимата база. Ако развивате сериозен, голям бизнес с много продажби, е нужно да се обърнете към адвокат, който е специализиран в онлайн търговията, за да изготви тези правила.

3. Какви са предимствата и недостатъците от регистриране на фирмена сметка в Paysera, ако плащанията са само в лева? Или това се препоръчва само за фирми, които имат приходи или разходи в друга валута?

Paysera се използва от търговците тогава, когато има плащания от тях към техни партньори в чужбина. Ако правите плащане към някого в чужбина, обикновено банковите такси са малко по-високи и възлизат на стойност около 15 евро за всяка от страните. Преди известно време с влизането на една европейска директива тези такси се изравниха с вътрешните плащания на една държава, т.е. ако плащаме в евро в рамките на ЕС, таксите вече са сходни. Но ако имате плащане към някой от Вашите доставчици от съседна Румъния например или друга държава, която не е въвела еврото като валута, тогава таксите отново са високи и са от порядъка на 20-30 лева. Затова в този случай е подходящо да се използват услугите на Paysera. 

Освен това можете да използвате този метод, когато имате плащания към САЩ, Китай и други държави, при които тези преводи са скъпи и минават по-бавно заради междинния трансфер от банка в банка. Такъв тип преводи отнемат между 2-3 дни, докато с Paysera в най-лошия случай става в рамките на 2-3 часа. 

Сериозно предимство е това, че ако имате онлайн магазин, можете да използвате платежните инструменти на Paysera. Така, щом клиент влезе на сайта Ви, ще може да плати бързо и лесно. Много е добра и системата за плащане на билети за събития. Също така е удобна и опцията за плащане чрез изпращане на SMS за определен тип масова услуга в много държави. Хората са свикнали да плащат 1-2 евро по този начин, вместо да влизат в сайта и да регистрират дебитната или кредитната си карта за толкова дребна сума. 

Още едно от предимствата на платежната система е това, че всичко по откриването на сметката става онлайн и не е необходимо да се посещава физически клон. Удобно е, ако Ваши партньори чужденци искат да си открият набирателна сметка в България. 

Има си, разбира се, и някои недостатъци. Самата сметка е с IBAN от чужбина, но пък може да се създаде виртуален български IBAN. Друг минус е, че сметката се захранва малко по-трудно. За да се случи, е необходима друга Ваша сметка, регистрирана на физическо лице или на фирмата Ви. Все пак Paysera нямат физически клонове и всичко се случва онлайн. 

4. Казваш, че за малки суми не е нужна регистрация (на фирма), но къде точно е границата и колко рискуваме? Какви са глобите?

Няма строго определена граница или правило, по които да работи администрацията. Затова се казва, че за фирма с малки мащаби няма проблем. Но какво означава малки мащаби? Отново е по преценка. Ще дам два примера, за да разберете разликата. 

Нека предположим, че купувате и препродавате скъпи професионални камери и фотоапарати от порядъка на 1500 лв. бройката. С продажбата на 3-4 броя правите оборот в рамките на 5000 лв. Това са малки мащаби, защото сте продали много малко количество. Ако обаче продадете 5000 биберона по 1 лев, общата сума отново възлиза на 5000 лв., но разликата в бройките вече е друга. Тогава дейността ни вече не се осъществява „между другото“. 

Тук можете да се осланяте по-скоро на собствената си преценка, защото по аналогичен начин разсъждават и инспекторите от НАП например. Без да го приемате като някаква точна граница, която е записана в някой закон или разпоредба, обикновено ако продавате 100-200 бройки на годишна база, това очевидно е дейност „между другото“, защото не е някакво голямо постижение и е оборот от няколко хиляди лева на месец. Колкото повече нарастват бройките или оборотът, който сте направили, толкова по-трудно ще мине обяснението, че извършвате търговска дейност „между другото“ и го правите без фирма. 

5. Можеш ли да дадеш повече разяснения относно промените след 1 юли 2021 при продажби през Marketplace, системите за обслужване на едно гише и режимите на облагане?

Ще започна с промените, които влязоха в сила от 1 юни, защото забелязахме, че много хора не са наясно с тях и съответно не ги спазват. Промените касаят пощенския паричен превод (ППП), който се използва масово от търговците. Досега при изпращане на стока с наложен платеж в комбинация с ППП нямаше нужда да се пускат касови бележки. И занапред ще е така, но само при определени условия, както и при използването на СУПТО. Но от 1 юни влиза в сила една промяна, че Вие трябва да изпратите на Вашите клиенти същата информация, която има в една фактура или в една касова бележка.

Данните, които следва да се предоставят, са:

  • името на Вашата фирма (личните Ви имена, ако сте физическо лице) и адрес за кореспонденция;
  • БУЛСТАТ на фирмата или ЕГН (за физически лица);
  • името на стоката или услугата, закупена от клиента, количество и стойност на отделните артикули, както и кода на данъчната група;
  • обща сума и начина на плащане.

Сега ще разгледаме нещата, които са валидни в момента и ще важат и след 1 юли.

Ще припомним кога е необходима регистрация по ДДС:

  • При продажби над 50 000 лв. за изтеклите 12 месеца към текущия момент, а не за период от една календарна година.
  • При внос на стоки от ЕС над 20 000 лв., като се отчита оборота за календарната година.
  • Ако са налични плащания за услуги извън България (реклами във Facebook, Instagram, Tik Tok, платената версия на LinkedIn, чуждестранен хостинг, SSL сертификати или облачни услуги, платени услуги на Google, YouTube, платени маркетплейси като Amazon, Etsy, Ebay и други, платформи за фрийлансъри);
  • Ако се извършват услуги за компания от ЕС или се получават услуги от чуждестранна компания от ЕС.

Тези изисквания се запазват и няма да бъдат повлияни от промените след 1 юли 2021. 

Ще разгледаме обаче другите неща, които ще се променят. 

Ако се занимавате с онлайн търговия, имате склад в България и доставяте на физически лица от ЕС, се гледат праговете на продажбите, които сте реализирали във всяка държава. За повечето държави има праг от около 35 000 евро, но има някои с по-висок и съответно с по-нисък праг. Когато се минат праговете за дистанционни продажби, е необходимо да се регистрирате по ДДС в конкретната държава. 

От 1 юли вече не се гледат праговете Ви във всяка държава поотделно. Гледат се колко са общите Ви продажби към физически лица от ЕС и когато общата сума мине 10 000 евро, е нужно Вашата фирма да се регистрира в българската НАП по системата OSS. При тази система се подават няколко неща в българската НАП.

Да предположим, че германец поръча през Вашия сайт и Вие му изпращате стоката от България. В случай че имате регистрация по ДДС в България, си начислявате българско ДДС, докато минете прага от 10 000 евро. В момента прагът на Германия е 100 000 евро, но след 1 юли ще стане 10 000 евро. Много е вероятно да минете този праг за изтеклите 12 месеца, ако развивате търговска дейност с държави от ЕС, защото той не е никак голям. 

В момента ситуацията е такава, че при преминаване на праговете в различни държави се налага да плащате на много счетоводители да подават ДДС декларации на място. Това е свързано с допълнителни административни разходи и е забелязано от Европейската комисия. За улеснение на процеса ще можете да подадете искане и да се регистрирате по ДДС общо за много държави в ЕС. Това означава, че вместо да плащате на петима различни счетоводители от всяка държава, ще можете да се обърнете към Вашия счетоводител в България и той да направи ДДС регистрацията в тези държави. Счетоводителят, който обслужва Вашата фирма, ще сметне колко е ДДС-то, което имате да плащате, на база подадените от Вас справки. 

По отношение на маркетплейсите от 1 юли ще се приема, че те са купили Вашата стока и са я препродали чрез дистанционна продажба, ако стойността им е под 150 евро. Маркетплейсът ще Ви начислява локалното ДДС и ще има грижата да го плаща към местния НАП. Тази промяна се наложи, защото се оказва, че има много онлайн търговци, които се продават и то в много големи мащаби понякога. Европейската комисия е установила, че сериозна част от тях не плащат никакво ДДС. За някои търговци това е усложнение, но за други – улеснение. 

6. Къде се намира българският OSS портал? Има ли сайт?

Ще го откриете в сайта на НАП, но за да стигнете до него, е нужно Вашата фирма да е активирала електронен подпис в НАП. Щом влезете с него, в менюто за електронни услуги ще видите информационна система OSS. Ако опцията за електронен подпис не е активирана, менюто няма да се види. 

7. Дължи ли се данък в НАП, когато се получават парични преводи от PayPal и Revolut?

Не е важно откъде получавате парите, а за какво. Ако Ваш приятел иска да Ви направи подарък за рождения ден и Ви изпрати определена сума пари, тогава Вие не дължите данъци, защото това е обичайно прехвърляне на пари. Но ако получавате пари, които са свързани с някаква дейност като купуване и продаване на някакви стоки или услуга например, е необходимо да се подаде данъчна декларация, в случай че сте физическо лице, или да се отчете като приход на Вашата фирма. 

8. Можеш ли споделиш своите наблюдения за това кoи са най-важните тенденции в онлайн търговията към днешна дата?

Браншът се развива несъразмерно. Ако предишни години се развиваха всички области на онлайн търговията, то през изтеклата 2020 година и началото на тази се наблюдава динамика. Някои, които предлагат традиционни стоки или услуги, по-скоро бележат ръст, а при туристическите услуги и билетите за събития например има спад. Хората се притесняват да посещават културно-масови мероприятия, мачове, семинари и други обекти, които изискват физическо присъствие. 

Има още една тенденция, която обхваща Балканите, включително България. Появяват се все повече нишови продукти, за които е необходим кратък срок от време, за да се продават. Например лятото се търсят шапки и очила, които хората предпочитат да си купят онлайн, вместо да посетят физически някой магазин или мол.

9. Какви са твоите впечатления към родните онлайн търговци – изрядни ли са в счетоводен аспект или голяма част от тях не са наясно какво трябва да направят и допускат грешки?

Половината от хората, които се обръщат към нас, се люшкат в двете крайности – при едните абсолютно нищо не е изрядно, а при вторите всичко е перфектно, но продажби няма. Тези, които не са спазили законодателните изисквания, ни търсят на доста късен етап. Другите пък искат всичко да им е изрядно до последната запетая, а това, от своя страна, е страхотна загуба на време по смяна на софтуера, общите условия на сайта, наемане на най-скъпия адвокат, който да подготви всичко, и така нататък. Правят се твърде много приготовления, преди още да бъдат извършени каквито и да е продажби.

Препоръчвам на нашите партньори да бъдат от другите 50%. Те правят консултация със счетоводител или адвокат още в началото, преди да са стартирали дейността си. Всичко се обсъжда в рамките на няколко минути, човекът взема предвид най-важното и се старае да бъде изряден до голяма степен. Ако е невъзможно да бъде готов с всичко на 100%, то нека е поне на 90%. Тогава при евентуална проверка, щом видят, че човекът като цяло е изряден, плаща си данъците и не крие обороти, много рядко проверяващите се заяждат за дреболии и слагат глоби за подобни неща. 

10. Какъв е твоят съвет към всички онлайн търговци и стартиращи бизнеси – върху какво трябва да обърнат най-голямо внимание и с какво биха срещнали най-големи предизвикателства при административната организация на дейността си?

Преди да отговоря на този въпрос, ще кажа от гледна точка на нашия опит кои са най-честите грешки, които допускат предприемачите. Обикновено те са се обръщали към нас твърде късно. 

На първо място е това, че някои нямат ДДС регистрация, а имат направени плащания за реклами във Facebook, в Google или други такива платформи. Може би 60-70% от клиентите, които се обръщат към нас, вече са допуснали тази грешка и се превръщат в нарушители. 

На следващо място е пропускът при пускането на касови бележки, когато са необходими такива. Това се наблюдава при търговците, които продават с наложен платеж извън България. 

Трета грешка е, че не се следят какви са праговете от продажбите, реализирани в ЕС. Не се прави проследяване на мащабите и някои фирми продължават да осъществяват дейността си без регистрация по ДДС в съответните държави, въпреки надвишения обем продажби. 

Четвъртата, по-рядко срещана грешка е, че понякога се въвежда VAT номер в различни платформи и маркетплейси, без наличие на ДДС регистрация. Това не е правилно и понякога хората го правят просто защото знаят, че им отпадат 20% от комисионните, които имат към тях. 

По отношение на най-големите предизвикателства мисля, че те не са толкова административни, колкото психологически. Съветвам търговците да не изпадат в двете крайности – или да проявяват тотална незаинтересованост към законовите изисквания, или да се стремят да са изрядни до последната запетая. Ако си плащат редовно данъците, проверяващите много рядко се заяждат за другите детайли. 

В дългосрочен план е доказано, че е по-добре да не мислим за това как ще надхитрим системата и ще крием данъци. Времето и енергията, които ще вложим за това да развием бизнеса си и да го движим напред, ще доведе до много по-задоволителни резултати, отколкото ако мислим как да измамим.


Благодарим на Христо, че успя да ни посочи важните парченца от счетоводния пъзел в един онлайн бизнес. Сега голямата картина е по-ясна и ни позволява да мислим по-мащабно и отговорно.

Ако не сте се впуснали в предизвикателството на собствения бизнес, не губете повече време и го направете, за да не съжалявате впоследствие. Както Христо обобщи на финала на нашия разговор, по-добре е да опитате да реализирате идеята си, отколкото цял живот да се намирате в капана на съмнението.

А ние и Shopiko сме на разположение да Ви съдействаме в превръщането на тази идея в работещ бизнес. Тествайте напълно безплатно за 14 дни и дайте шанс на търговския Ви нюх да се прояви.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи за най-интересните новости в новите версии на WordPress.

Звезделина Георгиева
Звезделина Георгиева
Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
4 подхода за безупречно клиентско обслужване

4 подхода за безупречно клиентско обслужване [Аудио]

0
4 практични начина да подобрите своето клиентско обслужване, така че да заслужите мястото си на пазара до големите играчи в онлайн търговията.
Готов онлайн магазин? Какво следва после?

Готови сте с изграждането на онлайн магазина си? А какво следва после? [Аудио]

0
Изграждането на онлайн магазин е началната точка в развитието на един бизнес. За да бъде разпознаваем обаче, е необходимо да извървите още няколко стъпки.
Интернет: 3-те най-популярни мита

Интернет: 3-те най-популярни мита за глобалната мрежа [Аудио]

1
Какво е интернет и какво уеб? Дали интернет е собственост на някого? И дали интернет е еднакъв за всички хора? Вижте трите най-популярни мита за интернет!