Значението на дизайна за твоя уебсайт – Част 2

Трудно бихме могли да скрием афинитета си към дизайна и визуалната комуникация в дигиталните среди. И няма как да бъде иначе, когато визията има огромно значение при представянето на една идея онлайн, а ролята ѝ се простира отвъд разбирането за професионално и модерно оформление на една уебстраница.

Оказва се обаче, че не сме единствените, които открито поставят на масата интереса си към добрия дизайн. Все повече собственици на малък и среден бизнес, които са заявили присъствието си в уеб чрез фирмен сайт, също търсят отговори на любопитни въпроси, свързани с дизайна на техните уебсайтове.

Темата е гореща и отключва множество размишления в тази насока. А доказателство за това е отзвукът от дискусията ни с Борил Караиванов – представител на първото поколение уеб дизайнери у нас, който участва в реализацията на знакови за развитието на българския уеб проекти. Поканихме го в SuperTalks епизод 019, за да ни разкаже малко повече за своя опит и практика през годините, а появата му събуди страхотен ентусиазъм и положителни реакции у потребителите.

Затова решихме да го поканим за втори път на сцената на SuperTalks и да му зададем още от въпросите, които истински развълнуваха зрителите, за да получим едно малко по-комплексно разбиране за дизайна и неговото значение в контекста на сайта. Резултатите са красноречиви и Ви ги представяме в следващите редове. Приятно четене!

Разговорът с Борил е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Гледайте целия епизод 021 на SuperTalks с Борил във видеото:

1. Нужно ли ни е образование, за да работим като дизайнер?

В момента в дизайнерските среди се говори за това, че не е важно дали си учил това, което работиш, а просто да започнеш да практикуваш. Свидетели сме на това как образователните програми на учебните заведения непрекъснато изостават, защото динамиката на интерактивния уеб е все по-голяма. А едно по-тромаво учебно заведение не може да отговори на потребностите на пазара и се получава т.нар. девалвация.

Друго, което може да се чуе, е, че дизайнерите се делят на два вида – такива, които са учили, и такива, които единствено са практикували, но нямат нужната квалификация. 

Аз съм привърженик на разбирането, че образованието е всичко. Тук обаче е важно да направим едно уточнение. Образованието не се свежда до завършването на дванадесети клас в училище и постъпването във висше учебно заведение. На първо място, то се изразява в това, което човек получава в семейството си. Средата е нещото, което може да повлияе до такава степен на кариерното развитие, че формалното образование в един момент да ни се стори излишно. 

Моята среда беше предимно музикантска, което отчасти формира отношението ми към изкуствата, и отрано бях въвлечен в това да имам добра подготовка. Образованието е единственото нещо, което може да послужи като инструмент за измерване на социален лифт, т.е. да те извади от една среда и да те постави в друга. 

По мое мнение в момента има криза в образованието, но това е нещо, което търси и ще продължи да търси своите форми и измерения, за да отговори на изискванията на бъдещите дизайнери. С инициативи като Typofest и Typoclass се опитваме да правим нещо подобно в един много тесен сегмент и това е шрифтовата култура в България. Ако гледаме по-глобално на този въпрос, ще установим, че ключова роля играят професионалната среда, приятелските кръгове, формалното образование и стремежът към самоусъвършенстване.

2. Каква квалификация е подходяща за прохождане в областта, за да започнем да трупаме стаж?

Привърженик съм на класическото образование, а именно когато имаш широка база в изобразителното изкуство, ще ти бъде значително по-лесно да разбереш защо едно нещо се случва и защо ти харесва. В противен случай ще ти бъде трудно да достигнеш до тези изводи и ще разчиташ единствено на гледане и имитиране.

Смятам, че човек трябва да се развива и да иска да става все по-добър в това, което прави. Ако в началото родителите не са били активни ментори, ние можем да наваксаме и да трупаме базови умения, които да развием с времето.

Отговорът на стария спор „Трябва ли дизайнерът да може да рисува, или не?” е повече от ясен, като целта е да използваме визуалното, за да разрешаваме определени задачи. 

3. На какво трябва да обърнем внимание в дизайна на онлайн магазин, предлагащ малко на брой луксозни артикули за лична употреба?

Първото, което бих препоръчал, е да проверите ситуацията при фирма с продукти от същата категория, но със същия бизнес проблем – малко на брой продукти за ежедневна употреба, които искаме да изглеждат луксозно и да привличат вниманието.

За мен такъв пример може да бъде Apple, защото компанията предлага не повече от 20 различни продукта с високо качество. Това, което правят от Apple, е презентирането на всички ползи и характеристики на продукта. 

Бих препоръчал да се разгледа мястото на уебсайта в цялостната рекламна стратегия и как клиентът ще достигне до него. Ако сайтът е единственото място, което клиентът ще види, като преди това той не е бил облъчван от реклами, то тогава би следвало там да има възможно най-изчерпателната информация и продуктът да бъде показан до най-малкия детайл.

Втората ми препоръка е да се опитате да „влезете в обувките” на клиента. Ако например имате онлайн магазин за луксозни възглавници, опитайте да си представите и да си отговорите на въпросите:

  • Кой би имал нужда от луксозни възглавници?
  • Защо се интересува от такива артикули?

Важно е да се поставим на мястото на клиента, защото това ще ни даде по-голяма яснота на кое да наблегнем и кое да стане основа на посланията ни.

Накарайте клиентът да замечтае Вашия продукт

Хубаво е да му покажем продукта в най-добрата възможна светлина. Ако например това е досегът до коприната или материята, от която са направени възглавниците, аз бих разказал например откъде се купува и кой я произвежда. Хората предпочитат да си купуват артикули, които разказват история.

Относно снимките – аз лично бих показал повече изображения от всякакви ракурси. Бих показал продукта, както го виждам в реален размер и от достатъчно близко разстояние. Препоръката ми за резолюцията на качествените фотографии е тя да бъде двойна, тъй като все повече се използва мобилната версия на сайта, а тя изисква по-висока резолюция от тази за десктоп устройства.

Вижте: Как качествената фотография влияе върху вашите продажби?

По отношение на това доколко фотографията трябва да бъде част от дизайна, съм на мнение, че целият този екран, който ни е даден без значение от вида на устройството, е пространство за илюстрации. Аз бих слагал full-screen картинки, за да въведа клиента максимално в атмосферата на продукта. Ако има нужда от текст, бих намерил решение за него например върху самата снимка или някъде отделно от нея. Но наслагването на отделни амбразури е признак на слаб дизайн.

4. Какви са основните принципи, които винаги спазваш в работата си?

Често дизайнерът смята, че е принуден да работи по комерсиални проекти и дизайни, докато вярва в други неща. Това съвсем не е така. Колкото по-рано човек е наясно, че иска да прави определени неща, толкова по-бързо той ще успее да се ситуира, за да ги прави.

Затова първото ми правило е:

„Бъди честен към себе си и подбирай клиентите си!”

Не е казано, че трябва да работиш с някого на всяка цена. 

Втората ми препоръка е

„Застани ДО възложителя на проекта, по който работиш, а не СРЕЩУ него!”

Така ще избегнете възможни бизнес игри. Дизайнерът трябва да стане част от екипа на този бизнес и да го познава до степен, до каквато го познава и самият собственик. Така ще може да погледне заданието от гледната точка на възложителя, за което всъщност е нает. 

Третото ми правило гласи:

„Започни от съдържанието!”

Няма дизайн, който да е извън контекста, и да е различен от съдържанието, което вече се носи. 

5. Кои личности са повлияли най-много в изграждането ти като дизайнер?

Мисля, че един добър дизайнер трябва да има широки интереси. Колкото по-широки са интересите му, толкова по-богати са възможностите му. В областта на типографията са ме вдъхновили едни хора, в областта на илюстрацията – други, в областта на медиите – трети. Ще се опитам да назова няколко имена, които може би не са от най-популярните в момента, но биха били от полза на аудиторията. 

Първото име е Брус Мау (Bruce Mau), който е канадски дизайнер с визионерски представи за това как трябва да изглежда обществото ни в бъдещето. Между 2000 и 2005 година той написа манифест на дизайнера и ако един начинаещ дизайнер анализира неговите близо 20 точки, ще си спести около 5 години професионален опит. Не бих казал, че съм изявен фен на Брус Мау, защото понякога има дизайни, които не разбирам, друг път има такива, които ми харесват.

Другият човек, който ми е повлиял в личностен и в професионален план, е Артемий Лебедев. Той е причината в Русия да бъдат премахнати всички билборди и рекламни пана по начина, по който съществуват при нас в момента. Той започна да създава т.нар. дизайн кодове – препоръки за това как фасадите трябва да изглеждат така, че архитектурата зад тях да се демонстрира по най-добрия начин. 

Друга фигура е тази на Алън Флечър (Alan Fletcher), който е един от създателите на дизайн компанията Pentagram. Той е автор на няколко книги, в които отправя много хубави предизвикателства и гимнастики за ума на дизайнера.

6. Как може да се гарантира, че дизайнът ни няма да прилича на някой друг, а още повече да бъде уникален?

Гаранция няма. Ако дадено нещо се ражда на определено място, може да се роди по същото време и на друго. В момента, в който се появим публично и сме приложили успешно някакви практики, други ще осъзнаят и възприемат тези практики и ще започнат да ги имитират и копират, ако са полезни за тях. Но това е чудесно, защото голяма част от дизайнерите живеят с мисълта, че правят света по-добър, а по този начин имат шанса да го направят. 

С дизайна стъпваш върху технологични параметри, до които всеки има достъп. И ако утре измислиш нещо „гениално”, след утрешния ден то спира да бъде такова, защото още 10 души са го използвали и вече влиза в масова употреба. 

Уникалността е проблем за художниците, които искат да превърнат артистичността си в конвертируема валута. Дизайнерите нямат такъв казус. Може би отчасти затова избрах да стана дизайнер.

7. Когато един дизайнер работи самостоятелно по дадена задача, какви са маркерите, които индикират, че е готов с изпълнението ѝ?

Трябва да има формална граница. Ако приемем, че добрият дизайн е този, който работи, най-точното време да спрем с вариантите е, когато дизайнът достатъчно вече работи. Говорим обаче за момента преди дизайнът да бъде пуснат в употреба и все още нямаме обратна връзка.

Моят съвет би бил следният: Направете малко дизайн, пуснете го „на вода”, вижте го как се държи, направете още дизайн. Развивайте дизайна си непрекъснато, за да може да получите обратната връзка, че той работи в реална среда. Няма смисъл да инвестирате твърде много усилия и време. 

8. Може ли добрият дизайн да повиши продажбите в един онлайн магазин? Колко процента заслуги бихте дали на дизайна за успеваемостта на сайта?

Според мен дизайнът се състои в корена на продукта, защото чрез дизайна се решават основни характеристики на продукта. Това не е просто опаковката или картинката, която ще направи артикула по-качествен. С други думи, ако продуктът не струва, дизайнът трябва да се насочи към ползите на този продукт и това, което го прави ценен. 

Посочването на определен процент при значимостта на дизайна би било спекулативно. Не познавам човек, който да може да каже точна цифра и да каже с колко ще се повишат продажбите в зависимост от дизайна. 

9. Би ли споделил съвети за работа с дизайнер – как да оформяме своето задание, какво да очакваме, защо да се доверим на професионалното мнение, кога да отстояваме своето виждане за даден дизайн и още?

Факт е, че сме свидетели на метастази в отношенията между възложители и дизайнери, които се изразяват по различен начин. Често наблюдаваме по-особено отношение от страна на възложителя към дизайнера, смятайки го за странен артистичен тип, с когото трябва да внимава в комуникацията си, защото може да се обиди. От другата страна на барикадата стои дизайнер, който страда, че е неразбран и потенциалът му не може да се разгърне.

Ако на Запад, за да печелиш от това, е ясно, че трябва да решаваш проблемите на отсрещния, то при нас това не е съвсем така. И първото нещо, което бих посъветвал клиента, е да се опита да разбере дизайнера доколко е наясно с това.

Ако дизайнерът гледа на себе си като на последна инстанция, то и клиентът трябва да определи себе си като съответния вид възложител. Или е супер фен на този дизайнер и приема безусловно всичко, което създаде, или влизането в конструктивен диалог ще се окаже невъзможно. 

Със сигурност дизайнерът е човек, около когото не трябва да се ходи на пръсти. Той е като всички останали. Да, той има дадени компетенции, но те са валидни точно толкова, колкото тези на един счетоводител например. 

10. Кои са най-често срещаните грешки в дизайна на един уебсайт?

Един от най-големите проблеми е, когато произвеждаме нещо, което няма фокус върху нуждите на посетителя. Това е масов случай. От една страна, имаме институции, които просто произвеждат едни сайтове, защото трябва да имат такива, а от друга – имаме много създатели на продукти или услуги, които също правят много на брой красиви сайтове. И ако при търговците с продукти и услуги от физическия свят обратната връзка е много трудна, то при уебсайтовете тя се случва доста лесно, защото може да бъде измерена. 

Вторият по-голям проблем, който бих маркирал, е управлението на визуална йерархия. Това, което заема по-голяма част от екрана, е там, защото е най-важно, а по-малките елементи не са толкова значими на пръв поглед. Освен това дадени компоненти се групират в зависимост от това дали заедно носят единно значение, или не. 

Третото нещо е стремежът към артистизъм и оригиналност. Не е необходимо да търсим нещо уникално и неповторимо, ако това, с което разполагаме, работи. Това не е добра стратегия, защото често пъти „изяжда главата” на дизайнера и се налага да хвърля ненужно много усилия в определена посока.

Прочетете: 10 най-често срещани грешки в уеб дизайна на един сайт

11. Какво ще посъветваш стартиращите бизнеси относно дизайна? Задължително ли е всеки бизнес да има дизайнер, или човек може да се справи сам с тази задача за своя сайт/онлайн магазин? 

Ако бизнесът е такъв, че се нуждае от дизайн, то в екипа трябва да има дизайнер. Това важи например за някои онлайн услуги. Но за много бизнеси бих препоръчал самите те да бъдат свои дизайнери, защото го има осъзнаването, че дизайнът е част от цялостния бизнес проблем, който собствениците сами се опитват да го разрешат. Този процес влияе сериозно върху отношението към бизнеса. 

Често пъти наблюдаваме ситуации, в които даден бизнес търси и работи с дизайнер, но в един момент собственикът на този бизнес взима своето си решение с лека ръка, пренебрегвайки мнението на дизайнера. Понякога идеята на дизайнера може да е критична за бизнеса, т.е. бизнесът може да стане много по-ефективен или да се провали.

Моето мнение е, че всеки трябва да бъде и дизайнер на своя бизнес, освен всичко останало, но ще се появи момент, в който нуждата от специалист сама ще си дойде и ще си покаже кога е подходящо бизнесът да се обърне към такъв. Въпросът е как да го намери и на кого да се довери. 

12. Кога дизайнът може да „покрие” лошо съдържание?

Имаме склонност да купуваме неща, които видимо изглеждат добре, но се чупят на втората седмица например. Дизайнът в днешно време се използва предимно за прикриване на някои дефекти. Достатъчно е да изглежда модерен и да спечели вниманието на клиента. Но тук говорим за формалния дизайн, за изгледа. Според мен дизайнът се проверява в действие. 

Ако например решим да си вземем автомобил, който има много красив външен вид и е представен супер, но след първите 100 километра се развали, очевидно добре са прикрили недостатъците му. Дизайнът има способността да прикрива лоша функционалност. 

Като за финал

Сигурни сме, че разговорът с Борил е успял да породи още въпроси у Вас. Но това е съвсем в реда на нещата, когато темата за уеб дизайна е толкова интересна, важна и широкообхватна.

Благодарим на Борил, че сподели с нас една малка част от своите наблюдения и професионален опит, както и че ни даде ценни препоръки, свързани с оформлението на едно дигитално портфолио. Разполагайки с тези знания, всеки стартиращ бизнес би могъл да се подготви много по-добре, когато изгражда бъдещия си сайт.

За нас е привилегия, че можем да бъдем полезни в тази посока и да насочим вниманието към значението на дизайна, защото, както знаем, първото впечатление е изключително важно и не ни се предоставя втора възможност, за да го подобрим. А в случай че имате нужда от насоки при изграждането на Вашия сайт с платформи като Shopiko и Сайт билдър, само ни потърсете в чата на сайта, по имейл или телефон и ще откликнем. Можете да разчитате на нас!

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Звезделина Георгиева
Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments