Твоят първи WordPress сайт: 4-те първи настройки

Имате инсталиран WordPress? Супер! Време е да преминете към следващите стъпки от създаването на сайта. Още преди да започнете с разработката на дизайна и въвеждането на съдържание, Ви съветваме да се погрижите за няколко бързи и основни WordPress настройки. Така ще сте сигурни, че Вашият сайт ще „изгрее“ пред посетителите в най-добрата му светлина.

Бележка: Ако още не сте създали сайта, вижте първо: Твоят първи WordPress сайт в три стъпки.

Да започваме!

#1 Изберете език и часова зона

Едно от първите неща, които препоръчваме да настроите за сайта, е езикът, на който ще се показват системните му текстове (в администрацията, блок-редактора, логин страницата, регистрацията, системни съобщения и други).

Ако съдържанието на сайта ще е на български език, уверете се, че този език е избран в настройките: Настройки » Общи » Език на сайта.

Настройка на език и часова зона за WordPress сайта

Промяната на езика за сайта не създава превод на потребителското съдържание, което е добавено в страниците, а само се сменя езикът за системните текстове (на бутоните в администрацията, системните съобщения и други). За да направите сайта двуезичен или многоезичен, така че съдържанието в страниците да може да се превежда, ще Ви е нужен плъгин. Вижте повече: Превод на WordPress сайт – особености и плъгини за превод | Blog

Ако в сайта е разрешена регистрацията на потребители, то всеки от тях може да смени езика на неговия профил през настройките си. По подразбиране при създаване на нов профил, той е с езика, който е избран за сайта.

Изберете и съответната часова зона. За България изберете София (независимо от това Вие в кой град се намирате).

Коректната дата и час за сайта са важни за системните функционалности като крон задачи, отложено публикуване на съдържание и други. 

Ето накратко най-важното за езика на WordPress сайта:

  • WordPress има превод на над 60 езика (включително български език);
  • Когато има обновление на езиковите файлове, то може да се приложи през Табло » Обновления (най-долу);
  • Настройката на езика за сайта се намира в Настройки » Общи » Език на сайта;
  • Промяната на езика през тази опция не създава превод на съдържанието в сайта, само сменя текстовете в административния панел и някои системни текстове в посетителската част на сайта;
  • Езикът, зададен в настройките, става език по подразбиране за административния панел;
  • Но всеки потребител може да промени езика за своя профил (Потребители » Профил » Език); 
  • За двуезичен или многоезичен сайт ще е нужен плъгин като GTranslate, Polylang, TranslatePress, WPML;
  • Ако темата няма превод, такъв може да се направи с някой от плъгините WPML, TranslatePress, Loco Translate.

В Настройки » Общи има още няколко важни настройки:

  • Заглавие на сайта и краткото му описание. За какво е сайтът и каква е целта му. Името и описанието може да се променят по всяко време.
  • Адрес на сайта. Тази опция се променя в редки и специални случаи. Например ако WordPress е инсталиран в поддиректория /public_html/directory (myshsite.com/directory), но искате сайтът да се зарежда на основния адрес myshsite.com/
  • Членство. Дали в сайта ще се регистрират потребители. 

#2 Скрийте сайта, докато не го завършите

По подразбиране веднага след инсталирането на WordPress, сайтът става достъпен в уеб. Всеки, който знае адреса му, може да го зареди.

Скрийте го от уеб роботите на търсачките

Ако уеб роботите на Google (или друга търсачка) открият сайта, докато още го разработвате, те ще го обходят и ще го запишат в индекса на търсачката. Това ще се случи със сигурност, може да не е веднага на първия ден или седмица от пускането му онлайн, но ще се случи. Когато го посетят, те ще запишат това, което към момента има в него. 

Незавършеният сайт създава лошо потребителско изживяване. Ако някой посетител дойде на сайта, през резултатите от търсачката, и не открие каквото търси:

  • Ще го затвори и ще се върне към резултатите в търсачката;
  • Ако види името на сайта (фирмата), ще остане с лошо впечатление за нея;
  • Google ще отбележи, че потребителят е продължил търсенето си, след като не е останал на сайта, а се е върнал към резултатите;
  • Това може да повлияе негативно на класирането на сайта в бъдеще.

Активирайте опцията Не позволявайте на търсачките да индексират този сайт в Настройки » Четене, за да спрете ботовете на търсачките да обхождат страниците на сайта. 

Опция за скриване на сайта от ботовете на търсачките

След като сте напълно готови със съдържанието и дизайна на сайта, премахнете забраната за достъп на ботовете на търсачките.

Ето накратко най-важното за обхождането, индексирането и класирането на WordPress сайта в Google (след като сте го завършили и премахнали забраната за ботовете):

  • Уверете се, че ботовете на Google могат да достъпват сайта;
  • Направете регистрация на сайта в Google Search Console;
  • Създайте XML карта на сайта (sitemap.xml) и я подайте към Google;
  • Правете SEO оптимизация на сайта и съдържанието му;
  • Следвайте добрите практики за качествено и полезно съдържание.

Вижте повече: Индексиране и класиране на сайта в Google [SEO Q&A част IV] | Blog

Скрийте го от случайните минувачи

Ако искате да скриете строителната площадка (тоест сайта в разработка) не само от ботовете на търсачките, но и от случайните посетители, използвайте режима на разработка в WordPress. Можете да го активирате с плъгини като Under Construction, WP Maintenance Mode & Coming Soon, Maintenance и други. 

съобщение на сайта, че е в процес на разработка

Вижте повече: Твоят първи WordPress сайт: Coming Soon страница | Blog

#3 Разбираеми URL адреси за страниците

Познайте какво има на страницата, само като видите уеб адреса ѝ:

mywpsite.com/?p=1

Всеки WordPress професионалист (или запален ентусиаст) може да Ви каже точно какво съдържание има тази страница. Жокер: тази страница я има във всеки новоинсталиран WordPress. Или – обади се на WordPress приятел.

Този адрес може и да изглежда на WordPress експертите вече толкова познат, че чак „приятелски“, но това не е така за всички останали, включително и за уеб роботите на търсачките. 

„Приятелски“ или „user-friendly” уеб адреси означава, те да са разбираеми от човеците. В WordPress има специална настройка, с която можете да ги активирате – Настройки » Постоянни връзки.

варианти за структурата на url адресите

Изберете една от предложените структури за уеб адресите, например Име на публикация.

URL адресите на страниците са уникален техен идентификатор, който се предполага, че няма да се промени. Затова са кръстени „постоянни връзки“. Например когато някой добави връзка към Ваша страница в неговия сайт, той ще използва уникалния ѝ уеб адрес. А ако утре промените този адрес, връзката в чуждия сайт ще бъде „счупена“ (защото зададения уеб адрес вече не съществува).

Къде още се използват тези постоянни URL адреси? Най-явният пример е при проследяването на посещенията и анализите на данните. Google използва постоянния URL адрес на страницата като идентификатор, към който записва всички отчетени данни за посещенията и посетителите. Ако по някое време промените URL адреса на някоя страница, за Google това ще е все едно нова страница. Събраните досега данни за нея няма да се прехвърлят към новия адрес.

Ето най-важното за постоянните връзки (URL адресите на страниците в сайта):

  • Важно е да са „приятелски“ за потребителите. Например без параметри, странни символи, долна черта в адреса, но да са с обикновени думи, които описват за какво е страницата;
  • URL адресите са важни за SEO оптимизацията на сайта. Препоръчително е да са максимално кратки, описателни и да съдържат ключова дума;
  • По тези адреси лесно ще можете да се ориентирате за коя страница става въпрос, когато ги обработвате във външни на сайта системи и програми (например Google Analytics, където водещ идентификатор е URL адресът на страницата, а не нейното заглавие; защото адресът се предполага, че е нещо постоянно, което не се променя, а заглавието може да се променя често); 
  • Google работи с URL адреси при обхождането, отчитането на данните от посещенията и след това при представянето на анализите;
  • Възможно е да се използват URL адреси на кирилица, но може да се получат проблеми с разчитането им във външни инструменти, като например Google Sheets и други. Например вместо myshsite.com/шоколад, в тези инструменти ще виждате myshsite.com/%D1%88%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B4. Тези адреси може да затруднят работата на SEO експертите, защото ще изискват допълнително идентифициране коя точно страница е всъщност тази сложна съвкупност от символи.

Настройката на URL адресите е стратегически много важна. Разбира се, можете да промените уеб адресите и на следващ етап, макар и това да не е честа практика.

Ако все пак се наложи промяна, задължително трябва да се създаде пренасочване (301 Moved Permanently) от стария към новия адрес, иначе посетителите на стария (и вече несъществуващ) адрес ще получат 404 Not Found. 

WordPress по подразбиране създава такова пренасочване, когато URL адресът на някоя публикация се променя през блок-редактора.

Ако по някаква причина имате нужда да промените структурата на адресите на вече работещ сайт, нашият екип от WordPress експерти ще Ви помогне за тяхната настройка.

#4 Защитете данните на посетителите

SSL сертификат и сигурна връзка за сайта

Активирайте сигурната (HTTPS) връзка за WordPress сайта. 

За целта ще Ви е нужен SSL сертификат и след това настройка в сайта. За цялата настройка на сигурната връзка за WordPress сайта Ви можем да се погрижим ние. За целта при поръчката на SSL сертификата, добавете услугата Managed SSL.

сигурната връзка за сайта е активирана, може да се види в адресната лента на браузъра - https

Сигурната връзка за сайта добавя и ускорение в зареждането му, така че е препоръчително да се активира, дори и да не обработвате чувствителни потребителски данни (както е например в онлайн магазините). Ускореното зареждане на сайта допринася за доброто потребителско преживяване на него, и освен това е плюс за доброто класиране в резултатите на Google.

Вижте повече: Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители? | Blog

Повишете сигурността на WordPress сайта и защитата на потребителите му със:

  • SSL сертификат и сигурна HTTPS връзка за сайта. С услугата Managed SSL ние ще се погрижим за нужните настройки на SSL сертификата и сигурната връзка.
  • Допълнителните защити за сайта като защита на конфигурационния му файл wp-config.php, скриване на съдържанието в системните директории, защита от изпълними файлове в тях и други. Тези и още защити можете да активирате през WordPress Manager by SH в cPanel.
  • Професионални настройки на сигурността за Вашия WordPress сайт. С услугата Професионална WordPress поддръжка можете да сте спокойни, че всички възможни защити са активирани и настроени правилно за Вашия WordPress сайт.
  • Надежден хостинг с цялостна защита за WordPress. Към всеки хостинг план нашите клиенти получават и защита от хакерски атаки, DDoS защита, Brute Force защита, защита от уязвимости в кода, сканиране и отстраняване на зловреден код от файловете на сайта и още.  
  • Сигурни пароли за административния потребител и допълнителните автори, редактори и т.н.;
  • Защита от СПАМ коментари. Към контактната форма можете да активирате CAPTCHA код. За формата за коментари може да активирате и Akismet.

Настройки на поверителност

Ако в сайта се събират и обработват данни на граждани от Европа, задължително трябва да се приложат изискванията на регламента GDPR.

настройки на поверителност в WordPress

Създайте страница „Политика за поверителност“ и я задайте в настройките Настройки » Сигурност » Настройки. За съдържанието в тази страница можете да използвате помощния наръчник в Настройки » Сигурност » Правила.

Ако смятате да използвате бисквитки и инструменти за статистики, използвайте някой плъгин, за да създадете попъп съобщението в сайта, като Cookie Information и GDPR Cookie Compliance (CCPA ready)


И така, това са съвсем първите и базови настройки, които да приложите в новия Ви WordPress сайт:

  • Задайте езика, часовата зона и формата на датата и часа;
  • Скрийте сайта от случайни посетители и уеб роботите на търсачките;
  • Активирайте разбираема структура за URL адресите на страниците в сайта;
  • Защитете данните на посетителите му, като активирате сигурна SSL връзка и включите допълнителните защити за WordPress.

Не забравяйте да проверите и да обновите всички плъгини, темата и WordPress до последните налични версии, преди да продължите с изграждането на сайта.

Първите и основни настройки на WordPress сайта са важни за бъдещото му развитие и успешно онлайн присъствие. Направете ги сега, преди да пуснете сайта за широката аудитория.

Вижте и нашата помощна страница, където ще откриете още полезна информация за разработката на Вашия нов WordPress сайт: категория WordPress.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
5 4 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Елементите на продаващия сайт в СуперБлога

13 елемента на продаващия онлайн магазин [Аудио]

0
Тази статия е за всички собственици на онлайн магазини, които искат да подобрят онлайн присъствието си и да вдъхнат повече доверие на своите потребители.

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви. 
8 стъпки за създаване на продаващ онлайн магазин

8 стъпки за създаване на продаващ онлайн магазин [Аудио]

0
Сега е време да Ви помогнем да създадете бързо, лесно и в рамките на часове, своя онлайн магазин с платформата Shopiko.