Как да продавам онлайн без уебсайт?

Искате да продавате в интернет? Онлайн търговията е чудесен начин да си докарвате допълнително доходи всеки месец. А защо не и да се превърнете в онлайн предприемач на пълен работен ден, нали?

Ще откриете куп платформи, в които можете да качите и покажете своите продукти или услуги. Подобни функционалности предлагат и любимите ни социални мрежи. На теория създаването на „магазин“ в някоя от тях би трябвало да бъде достатъчно, за да наберете популярност сред потребителите и да продавате. Вече много млади предприемачи го правят. 

На практика обаче има някои неизвестни. 

🤔 Откъде да започнете? 

🤔 Коя платформа ще Ви предложи най-добри възможности за развитие според Вашия бизнес? 

🤔 Дългосрочно ли е това решение? 

Някои ценни отговори Ви очакват в следващите редове. 

Първи стъпки в онлайн търговията

Проучете внимателно пазарната ниша, в която искате да се позиционирате

Открийте кои са Вашите конкуренти, оценете предимствата и недостатъците на техните продукти или услуги спрямо Вашите. Опитайте да анализирате и какъв е потенциалът на пазара. Ако например предлагате загряващи подложки за чаши, помислете над следните въпроси: 

  • Дали платежоспособните потребители в България биха имали интерес да си купят поставка за чаша, която загрява напитката вътре в нея? 
  • Какъв е делът на тези потребители от всички, купуващи поставки за чаши? 
  • С каква честота те купуват нови поставки за своите чаши? 
  • В какъв период ще успеете да реализирате всички свои продукти и да си възстановите първоначалната инвестиция? 
  • Дали платформата, която сте избрали за своя магазин, удържа комисионна от всяка продажба?

Отговорите на тези и подобни на тях въпроси са ключови за всеки стартиращ бизнес, независимо къде ще изберете да продавате продуктите и услугите си. С тяхна помощ ще можете да начертаете своя бизнес план и да предприемете разумни първи стъпки.

Само бизнес, уверен в своя успех, може да постигне реален успех.

Още някои полезни съвети на ниво планиране ще откриете в Бизнес планиране в 3 стъпки – какво, как и защо?

Дефинирайте своята целева аудитория

Без да сте наясно кои точно са хората, на които говорите и които ще купят Вашите артикули, усилията Ви биха отишли на вятъра. Полезно ще е да си създадете т.нар. buyer persona. 

Buyer persona-та представлява събирателен образ на Вашата таргет аудитория. Дали това е мъж, или жена, дали е в тийнейджърска, или на зряла възраст? Какви са професията и стилът на живот на Вашите потребители? Възможно е да имате повече от една buyer персони – сегментирайте ги внимателно и разпишете качествата им максимално ясно. По този начин може би ще забележите някои детайли, които са Ви убягвали преди, и ще успеете да подобрите посланията и търговските предложения, които отправяте.

Вижте още: Таргет потребител – ключът към успешния бизнес

Изберете каналите, в които ще продавате

Веднъж открили кои са „Вашите хора“, имате за задача да откриете и в кои канали на комуникация „виреят“. 

Може би обичат да скролват с часове през фийда на Facebook – не пропускайте да им покажете продуктите си там. А може би се забавляват с безкрайния списък reels-ове в Instagram – влезте в техния тон на комуникация, използвайте тази функционалност на социалната мрежа. Ако предлагате продукти или услуги с бизнес насоченост, твърде вероятно е Вашите таргет потребители да нямат достатъчно свободно време, а в малкото такова, да проверяват своя Linkedin профил.

Може и да таргетирате шопинг маниаците, чиито дни минават в големите международни платформи за търговия в търсене на поредното интересно пособие за дома или офиса. В този случай със сигурност знаете колко лесно е да създадете профил там и да започнете да продавате на световния пазар.

Важно! Преди да стартирате, не пропускайте да проверите и законовите изисквания за регистрацията и легалната дейност на един онлайн търговец. Да бъдете изрядни и коректни, е първо правило за безпроблемна дългосрочна работа и високото доверие на клиентите Ви.

Повече по темата научете от #SuperTalks eпизод 025 с Христо Петров от goldenvision.bg: Счетоводни аспекти на онлайн бизнеса (част 1)

Дотук всичко звучи бързо и приятно като детска игра, да обобщим:

  1. Малко анализи;
  2. Правилно таргетиране;
  3. Избирате си една платформа, качвате атрактивни снимки на продуктите или описания на услугите си в нея и добавяте апел – ​​„За поръчки и въпроси, пишете ми на лично съобщение.“ 

НО… не и ако искате да бъдете успешни и да надскочите първоначалните си очаквания (в което сме сигурни, щом четете СуперБлога :). 

Инвестирайки своето собствено време, финанси и усилия в ново начинание, Вие заслужавате най-добрите резултати. Не забравяйте това! За да градите високо нагоре, трябва да поставите стабилни основи. Основата на Вашия бизнес онлайн е… Вашият уебсайт. 

„Добре, но Стефан продава успешно и в Instagram! Защо да влагам допълнителни усилия в сайт?“ – вероятно ще ни попитат по-любопитните сред Вас.

На първо място, защото зад бутона Shop now в Instagram профила на Стефан по всяка вероятност се крие интегриран онлайн магазин. Възможно е обаче като потребители ние дори да не разберем това, тъй като през цялото време от избиране на продукт до поръчката му оставаме в интерфейса на социалната мрежа. 

Ето поне още 3 причини защо!

Чужда платформа = Чужди правила

Както социалните мрежи, така и общите платформи за онлайн търговия са нечия чужда собственост. Въпреки че правите свой профил или ​​„магазин“ в тях, който достъпвате с Вашите потребителско име и парола, пространството вътре не е съвсем Ваше. Да си го представим така – ако утре собственикът на платформата Х внезапно реши да прекрати всичко и да заживее спокойно на Малдивите, Вашият профил, респективно онлайн магазин, ще изчезнат безследно. 

Липсата на контрол върху ​​„собствеността“ Ви означава също, че евентуална промяна на правилата за употреба и показване в платформата, може да Ви постави в неизгодна позиция. Решението – да я напуснете или да се адаптирате, може да се отрази негативно върху цялостната Ви бизнес концепция.

Елиминирайте тези рискове, като стартирате собствен онлайн магазин или сайт визитка. Чрез него ще можете да управлявате всички детайли, както визуално, така и организационно. Листването на продуктите Ви няма да чака одобрение, а промените ще зависят единствено от Вас. 

Валидирайте идеите си с нашите SaaS (Software-as-a-service) решения за успешен старт онлайн – Shopiko и Сайт билдър. 

Само с няколко клика ще създадете магазина, който да изстреля бизнеса Ви в дигиталния свят. Тествайте безплатно 14 дни, а след това се възползвайте от специалното ни предложение и спестете до 888 лв. за 1 година с Shopiko. 

Готовите шаблони и улеснената редакция с drag и drop на Сайт билдър пък ще Ви ориентират кой е най-подходящият дизайн за сайт във Вашата бизнес ниша и ще стимулират креативността Ви. Тестовият период е 7 дни, а след това Ви очакват страхотни цени и подарък .eu домейн за успешен старт у нас или в чужбина.

Приоритет – изграждане на бранд

Ако сте решили да развивате своя бизнес дългосрочно, то изключително важно е не само да генерирате продажби или ангажираност, но и да изграждате свой бранд. 

Брандът е съвкупност от името на бизнеса Ви, неговото лого, цветовете му, начина на комуникация с клиентите, преживяванията и усещанията, които предлагате на своите фенове, и куп други отличителни характеристики. 

За да вирее той пълноценно, се нуждае от свое собствено пространство. Това пространство е Вашият уебсайт. В него имате възможността да покажете всички негови детайли по най-добрия начин и най-вече – ексклузивно. Веднъж поканите ли потребителите в своя собствен сайт, битката за внимание с още 39283293 други бизнеси, в която участвате волно или неволно в социалните мрежи, вече е спечелена!

Сайтът е фундамент, върху който градим всички останали неща. Сайтът е мястото, от което брандът изглежда стабилен, истински и работещ. Не е необходимо да е огромен, може да се състои само от една страница, каквато е тенденцията напоследък.

Жюстин Томс, основател и Мениджър Бизнес развитие на уеб агенция ABC Design & Communication

Бихме допълнили, че сайтът е неизменното парченце от пъзела, наречен собствен бранд. А целият пъзел се състои от много компоненти – лого, слоган, социални мрежи, имейл адрес и пр.

Всички тънкости за изграждането на успешен бранд ще научите от нашия супер интересен разговор с Жюстин в епизод 028 на поредицата SuperTalks. Не го пропускайте!

Създаването на сайт можем да сравним и с наемането на офис за Вашата фирма. Когато регистрирате своята фирма, искате да имате специално пространство, където да вършите работата си, нали? Ще се радвате да видите името й на вратата му или на бюрото си. Същото е със сайта – разполагате дигиталните активи на своя бизнес в него и избирате името му под формата на домейн. Обикновено домейнът е кратък и разбираем, свързан с дейността на фирмата или Вашите продукти и услуги. Този процес също е част от изграждането на бранда, защото Ви прави отличителни и придава автентичност на бизнеса Ви в уеб.

Подготвили сме Ви цял наръчник, с чиято помощ да изберете най-подходящото име както за своята фирма, така и за своя сайт. След това ще бъдете спокойни, че вече имате свой собствен ​​„виртуален офис“.

Любопитен факт: Според проучването Stanford Web Credibility Research, 75% от потребителите признават, че съдят колко достоверна и надеждна е една компания по нейния уебсайт.

Преди малко споменахме имейл – притежавайки собствени домейн и сайт, можете да създадете и професионални пощи за Вас и Вашите бъдещи колеги или служители. Дори и да работите с познати специалисти или фрийлансъри, желателно е да комуникирате с тях чрез имейл с името на Вашия бизнес. Ще можете да го използвате и при комуникация с други подизпълнители или външни лица. Ползите от наличието на професионална поща са много – още веднъж показвате своя бранд, градите авторитет, съдържанието Ви е защитено. 

Още 7+1 причини защо да използвате поща с името на Вашия сайт ще откриете в нашия СуперБлог.

Усещате ли вече как със създаването на сайт затваряте въображаемия бранд кръг, който преди е бил прекъснат? Разработването на профили само в социалните мрежи е едно добро начало, но за да извлечете пълния потенциал на маркетинговите инструменти в уеб, е необходимо да имате сайт и поща.

Не просто потребители, а фенове и посланици на бранда 

В изкуството на търговията да продадете на един потребител един път е като да покорите първо ниво в любимата игра. Да го накарате да се връща отново и отново, за да пазарува още и повече, Ви изстрелва по-нагоре в ранглистата. Да спечелите лоялността на този потребител и да го превърнете в посланик или адвокат на бранда обаче, ще Ви спечели златната купа.

За да се движите все по-нагоре в класациите, не се задоволявайте със спорадични продажби или съобщения в различни канали. Напротив, създайте си стратегия!

Използвайте социалните мрежи и всички външни платформи, които познавате, не като място, където да продавате, а като маркетингови инструменти, с чиято помощ да привлечете потенциалните клиенти в своя сайт. Рекламирайте във Facebook и Instagram, създавайте полезно съдържание за партньорите си в LinkedIn, покажете се в различни групи и форуми за търговия. На всяко от тези места поставете и покажете своя сайт. Заявете позицията и идентичността си. 

Постарайте се да поддържате сайта си актуален и добре поддържан. След като доведете потребителите на него, съберете възможно най-много информация за тях. Направете това като:

👉 Свържете сайта си с Facebook Pixel и настроите Conversion API. Така лесно ще виждате кои и колко потребители идват от Facebook, а и ще можете да им показвате своите реклами отново, създавайки ремаркетиращи аудитории.

👉 Свържете сайта си с Google Analytics и настроите подходящите цели (goals). Google Analytics е чудесен инструмент, в който виждате откъде и какви потребители посещават сайта Ви. Какво правят в него, кои страници със съдържание разглеждат и какво купуват. Чрез него следете представянето на своите реклами и мислете за оптимизации.

👉 Създадете форми за регистрации в самия сайт. Достатъчно е да предложите например 5% или 10% отстъпка на всички, попълнили своя имейл адрес. По този начин ще можете да се свържете със същите хора отново по мейл и да им сервирате директно новите си оферти или продукти.

👉 Активирате различните маркетингови инструменти в Shopiko. Интеграцията с Mailchimp, Google Ads динамичен ретаргетинг и Facebook Dynamic Ads са само част от възможностите на услугата, които ще Ви приближат още една стъпка по-близо до Вашите клиенти.

Следващите стъпки са въпрос на внимателно планиране и усилена работа. Мислете как да използвате данните и статистиките, с които разполагате. Колко и каква информация да предоставяте на Вашите клиенти, да ги спечелите с отстъпки и подаръци или пък с ​​„чувството за хумор на бранда“? Какви визуални елементи ще използвате, за да задържите тяхното внимание? Каква инвестиция ще направите в реклама?

По данни на PR Newswire ретаргетирането на посетителите на Вашия сайт увеличава вероятността да поръчат от Вашите продукти или услуги с 43%.

Въпреки безспорната ефективност на ремаркетинга, дигиталният свят ни е подготвил предизвикателства в тази област. Вероятно сте чували, че тази година предстои да навлезем в т.нар. cookieless ера. Към маркетинга без бисквитки ще трябва да се адаптира всеки онлайн бизнес, ако иска да оцелее. Следете нашия блог, в който предстои да споделяме много полезна информация и по тази тема. 

А сега Ви споделяме няколко полезни епизода от нашата поредица SuperTalks, които ще Ви дадат ценни насоки в дигиталния маркетинг:

🎬 Епизод 029 с Бисер Вълов на тема Съвети и тактики за успешни Facebook кампании

🎬 Епизод 030 с Александър Кръстев на тема LinkedIn маркетинг – ръководство за употреба

🎬 Епизод 026 с Иванка Могилска на тема Добрият копирайтинг или как думите продават

С добре поддържан сайт и правилните маркетингови инструменти и канали можете не само да ги задържите, но и да ги провокирате да споделят на своите близки и приятели за Вас. ​​„А от това, по-добра реклама няма!“ – са казали древните рекламисти.

За финал – обобщаваме! Присъствието или продажбите в уеб без сайт е като да се приготвите, за да излезете навън, но да останете на прага на клуба и да вярвате, че се забавлявате. Собственият Ви уебсайт Ви прави независими, автентични и влиятелни. Той Ви отвежда до бара и Ви дава трамплина, от който да покорите дансинга. Бъдете смели!

Нашият СуперЕкип е с Вас 24/7 по чат, имейл или телефон, както и в балончето вдясно, ако веднага искате да ни питате нещо!  

И запомнете – всички пътища водят към… сайта.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments

Black Friday: WooCommerce магазинът ми продава повече от магазина ти!

0
Задаваме 7 въпроса, през които трябва да преминете, за да имате изряден WooCommerce магазин. Типично в наш стил, не Ви спестяваме и отговорите.
Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

0
Дойде моментът на практическите съвети как да пренесете бизнеса си от офлайн към онлайн със собствен сайт. Вижте повече!
Какви са причините за изоставените колички?

7 причини клиентите Ви да изоставят количките си

0
Тъй като множество магазини са афектирани от този феномен, създадохме списък с най-честите причини клиентите да изоставят количките си. Разберете кои са те!