Впускаме се в неизследваната територия на LinkedIn, за да Ви разкажем как успешно да развивате своята лична или бизнес страница. Ще научите и как да създавате истории в платформата, както и какви са най-работещите рекламни формати.
Наш гост в епизод 030 на SuperTalks е Александър Кръстев. Той е авторът на Блогът за LinkedIn The Linked Blog“ и създател на дигитална агенция BookMark. Развива успешни комуникационни канали в онлайн среда вече близо 15 години. Завършил е журналистика в Софийския университет и е магистър по Публична комуникация със специализация в областта на блоговете и социалните медии. От 2015 г. е хоноруван преподавател по дисциплината „Социализиране на бизнес комуникацията – LinkedIn“ в магистърска програма на Нов български университет, водещ е и на курсовете по LinkedIn маркетинг в СофтУни и ARC Academy. Александър е автор на първата българска специализирана е-книга „LinkedIn – Социалните контакти в полза на бизнеса“ (2010 г.)
Разговорът с Алекс е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер! Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.
Предишна тема: Съвети и тактики за успешни Facebook кампании с гост Бисер Вълов – консултант по дигитален маркетинг и сертифициран Media Planning Professional от Facebook.
Гледайте целия епизод 030 на SuperTalks с Алекс във видеото:
1. Популярен ли е LinkedIn у нас?
Електронната ми книга за платформата отпреди 10 години беше за една съвсем различна мрежа и в момент, в който никой в България не говореше за LinkedIn. Истината е, че той е много добър инструмент за професионално развитие. Клише е, че ползваме мрежата само когато си търсим работа или само когато работодателите търсят служители.
Днес LinkedIn e eкосистема с много нови възможности и потребителите трябва да я използват, за да се позиционират, да продават, да разказват за ползи, да учат и да се развиват. Много компании вече знаят, че дори без да пускат обяви за работа, само чрез редовно съдържание и присъствие, привличат качествени хора към себе си. Това е, което наричаме работодателска марка.
2. Какво означава маркетинг в LinkedIn?
В LinkedIn говорим основно за комуникация, защото той може да ни помогне да изпълним наистина разнообразни цели – търсене на клиенти, партньори, доставчици, дистрибутори. Разбира се, намиране на нови служители и ангажиране на настоящите.
Някои от плановете на Linkedin Learning имат дори интегрирани обучения, където компаниите могат да създават обучителни пътеки и нови ресурси за своите служители. Това прави нещата значително по-лесни.
3. Какъв дял от бизнесите у нас използват LinkedIn и с каква цел?
Няма как да говоря за проценти, но със сигурност мога да кажа, че от 2019 г. нещата са различни. Компаниите акцентират много на платформата и опитват да вкарат все по-голяма част от служителите си в нея. Разбира се, това е с цел да ползват мрежите им за разпространение на съобщенията, което е добра маркетингова стратегия. LinkedIn се променя постоянно с нови функционалности и нови инструменти в ръцете на самите компании и администраторите на страниците, за да могат да измерват ефекта от съдържанието, което служителите създават. Това до преди година липсваше.
4. Това направи ли LinkedIn подходящ за всеки тип бизнес и всеки професионалист?
Много зависи от мащаба и доколко напред гледаш във времето. Ако след 4-5 години искаш бизнесът ти да е много по-развит отколкото сега, да смениш локацията си, да се насочиш към корпоративни клиенти, то още при създаването му е добре да започнеш да изграждаш присъствието си.
LinkedIn ни дава достъп до всякакъв тип хора, които могат да взимат решения. HR-ите също са в LinkedIn, прекарват най-много време там и то на десктоп. Linkedin е само канал, но всеки един канал може да се окаже полезен за нас.
5. Какви възможности ни дава бизнес страницата в LinkedIn и какви са скритите функционалности на фирмените профили, които често пропускаме?
Най-силната част на LinkedIn страниците е възможността компаниите да разказват истории. Това не е ексклузивно само за тази платформа, но разликата е, че тук можем да разказваме историите си много фокусирано и да ги таргетираме към аудиториите, на които искаме да говорим. Можем през една страница, при добра стратегия, да си говорим с настоящите клиенти, да опитваме да обгрижваме потенциалните, да имаме добра комуникация с партньорите си. И всичко това по начин, по който всяка една от тези аудитории да вижда нещо полезно за себе си.
Силният бранд от търговска гледна точка помага на компаниите да имат по-добра работодателска марка и съответно обратното – компаниите, които са по-харесвани работодатели, с по-успешни емплойер брандинг процеси, в някакъв момент започват и да продават по-добре. Всяко от тези неща трябва да се прецизира и да се направи с баланс и стратегия. Важно е да знаем механиката и как оперират каналите и инструментите.
Нещото, което LinkedIn ни дава, е да работим за бранда си и в съвсем близко бъдеще да видим момента, в който клиентите идват сами.
Винаги препоръчвам част от съдържанието през страницата да се генерира от хора от компанията и то не от CEO-то или висшия мениджмънт, а от хората, които са на терен и разработват новите продукти или услуги. Това е интересното.
6. А дали по този начин бихме направили служителите си по-лоялни, ако публично се гордеем с тях?
Да, така смятам. Със сигурност може да има примери и за обратното, но най-добрият начин една компания да демонстрира отношение към своите хора, е да показва, че се гордее с техните успехи.
Важно е обаче тази компания наистина да инвестира в тях, защото всичко, което правим в комуникацията и социалните мрежи трябва да отговаря на истината. Хората вече имат много ясно изразени филтри и усещания кога нещо е истина или не.
Въпреки че автоматизацията е нещо страхотно и се развива все повече и повече, ние продължаваме да искаме да си говорим с други хора. Чат ботовете ускоряват процеса, но ако имаме проблем, ние се доверяваме на хора. Когато компаниите са с лицата си напред, тогава отношението към тях е различно.
7. Как да се държат големите и как малките бизнеси в LinkedIn? Има ли разлика между двата типа и каква е твоята препоръка?
Това е един от най-важните стратегически въпроси, защото един мит е, че B2B комуникацията е скучновата. Смята се, че компаниите трябва да са строги, защото традициите повеляват така. Има обаче течения, които казват, че B2B всъщност винаги е било H2H – Human to Human.
Характерно за LinkedIn страниците е, че не можете да изпратите съобщение там, но пък можете да намерите правилните хора, с които да говорите, в секцията People. Големите компании трябва да говорят като себе си, по начин, който съответства на техните продукти.
Това не означава да са с много силно разговорен език или да пускат клише след клише, но ако имаме иновативен продукт, лидер в своя сектор, трябва да звучим като този лидер.
Трябва да показваме сигурност без да сме скучни, да експериментираме с форматите, а понякога и със самите себе си. Хуморът е изключително важен за големите компании точно защото се смята от години, че те трябва да са много строги и скучни. Това са глупости. Хуморът и самоиронията помагат да преборим егото си и да приемем по-добре компаниите, за които смятаме, че са скъпи, работи се тромаво с тях, не са достатъчно гъвкави.
За малките бизнеси е много по-лесно да имат лица. Особено стартиращите бизнеси, са много по-свързани с натурата и манталитета на своите създатели. Комуникацията може да не минава толкова през фирмената страница, колкото през личните профили на хората. Тогава пътят й се стеснява. Виждаш човека и го харесваш, пишеш му и си правите среща. Малките компании понякога много по-лесно могат да активират и ангажират служителите си.
9. Може ли един малък или сега стартирал бизнес да използва LinkedIn за lead generation и как?
Да, със сигурност, това е мястото. Много зависи от индустрията, но lead generation e една от силните страни на LinkedIn. Процесът на продажби през социалните мрежи се нарича social selling. Терминът е въведен от бивш служител на LinkedIn и включва възможността чрез социалните мрежи да намерите правилните партньори и когато те имат нужда от нещо да Ви потърсят. Това работи и за малки, и за големи компании.
McKinsey казват, че потребителското пътуване днес всъщност е заблудено човече, което се лута из гората и е наша работа да го изведем от гората.
Това нещо отнема повече време, но така или иначе циклите на продажби за много бизнеси и сектори са понякога месеци и години.
При стартиране на преговори, добре изграденото отношение и добре спечеленото доверие, се отплащат в по-бърз процес, отколкото при непознат клиент, който може да ви е открил в Google и не ви познава. Най-добрият lead generation е demand generation, който се случва чрез създаване на качествено съдържание.
9. Има ли нещо специфично за фрийлансърите в LinkedIn, когато искат да търсят клиенти там и да се позиционират?
От няколко месеца насам LinkedIn работят много за това да се превърнат в най-големия B2B marketplace. Това означава, че добавят много функционалности, с които директно в платформата различни доставчици на услуги или създатели на продукти, могат да си комуникират със своите потенциални клиенти. Ще има възможност и хората да си плащат за наемането на услуги и продукти директно през LinkedIn.
За фрийлансърите функционалността за това се нарича service pages, която се намира на личните профили на професионалистите. Тези от Вас, които все още не са си ги активирали, могат да използват бутона Open to под профилната снимка или сивите полета по-надолу, където обозначавате дали търсите работа, или предлагате услуги.
В Service page описвате накратко какъв тип услуги предлагате в малко по-свободен текст, а отдолу имате възможност да добавите до 10 услуги. Можете да поканите и 20 клиента, с които вече сте работили, за да оставят отзиви и да препоръчат услугите Ви. Когато сте готови със страницата, можете да позволите дори на хората, с които не сте свързани, да Ви пишат. На следващ етап ще можете да си управлявате проектите и да правите сделки.
За компаниите има Product pages – на този етап за технологични компании със софтуерни продукти. В тях можете да сложите всички продукти, да добавите демо видео.
10. Какви са твоите съвети за добре оформен личен профил?
Най-доброто възможно място, през което да минава комуникацията, е личният профил. Най-важните елементи от него са снимката, името и хедлайнът – текстчето точно под името. Той е малко над 200 символа, но първите 70 са най-важни, защото се виждат навсякъде. В това кратко местенце трябва да докажете кои сте, къде и с какво се занимавате и защо сте в Linkedin.
Featured секцията – малките изображения, също е важна. Там можем да сложим неща, свързани с успехите ни, компанията или продуктите.
Надолу в профила можем да активираме Creator mode, но ако не създаваме съдържание, по-скоро не е нужно да го правим. Стигайки до Еxperience секцията, добавете всички подходящи позиции, които сте заемали, независимо от колко време работите. Опишете с какво се занимавате на настоящата си позиция, добавете и малко мултимедия, за да стане по-красиво. Можете да разкажете и малко повече за компанията, за да не се налага хората да излизат от профила Ви. Другите две важни секции са тази с уменията, в която можем да добавим до 50 умения, и мини препоръките, както и големите препоръки с текст.
11. Какви са типовете и форматите съдържание, които можем да публикуваме в платформата?
Съдържанието е най-трудното нещо в Linkedin. Всеки може да пише статуси, но не всеки е достатъчно смел, че да го прави. Форматите са доста класически.
Затова моят съвет е, когато започнете активно, ефективно и последователно да ползвате тази платформа, изберете си 3 или 2 теми, по които имате комфорта да говорите. Едната да е свързана с настоящата Ви кариера и индустрията на компанията, която представлявате. С опита започвате да развивате и рефлекс как и какво да пишете, а аудиторията започва да търси тези теми при Вас.
Втората и третата може да са допълващи, а може да са свързани с хобито Ви. Трябва да се експериментира, докато намерим своята комфортна зона. Хубаво е да има разнообразие от формати, но не прекалявайте с анкетите. Много хора го правят.
Една блог статия например може да се сподели около 5 пъти – като линк, като видео с акцентите, като документ, изображение с откъс или цитат. По този начин ще стигнем до различни хора и ще откроим най-важното. При липса на идеи ще можем да възстановим старо съдържание с различна гледна точка към него и то отново да събуди дискусия като покаже, че ние имаме конкретни знания и опит в сферата.
12. Ефективна ли е рекламата в LinkedIn? Колко струва, всеки ли може да пусне такава и какво е подходящо да се рекламира?
Най-големият проблем с рекламата в LinkedIn е, че не можем да рекламираме на български, защото той не е официален език за платформата. Рекламата е изключително ефективна, стига да имаме търпение, защото, когато изграждаш отношения, това изисква време. LinkedIn не е performance канал, но ни помага да прецизираме до 100% правилните хора. Доброто таргетиране на база геолокация, интереси, индустрия, ниво в компанията, образование, групи, в които хората членуват – всичко това ни позволява да открием нашите таргет клиенти.
Цената на рекламата се определя от това, което получаваме като резултат. Една реклама може да бъде много евтина, но и много неефективна. Тя функционира на база търг и в повечето случаи, ако плащаме евтино, то е за потребители, които никой друг не иска да достигне. Можем обаче да таргетираме и CEO-та в Силицевата долина. Тогава си заслужава да платим повече, защото иначе нямаме достъп до тях.
13. Да се доверим на агенция за управлението на LinkedIn профила си или можем да го поддържаме и сами с помощта на подобни лекции и обучения?
Всеки професионалист, който има желание да се учи, може да овладее всеки инструмент. Най-важното е опитът. Ако искаш ефективни резултати в максимално кратък период от време, тогава правилните хора са в агенциите или фрийлансърите. Компаниите трябва обаче да развиват различни компетенции и умения в своите маркетингови екипи. Ако маркетинг човекът е един, то по-добре да има познания в платформата. Има и варианти, в които ние в агенцията създаваме профила на дадена компания, разработваме го, а след това екипът й го поема вътрешно.
14. За финал – предизвикателство – довърши изречението „За мен е супер…!“
За мен е супер да бъда заобиколен с хора, които харесвам, които незадължително мислят като мен, но гледат в същата посока, в която гледам и аз.
***
А Вие не спирайте да следите #SuperTalks и не се страхувайте да стартирате свой собствен бизнес. Eкспериментирайте с нови канали на комуникация като LinkedIn. Ако вече сте се впуснали в света на професионалната социална мрежа, използвайте съветите, които ни даде Александър Кръстев, за да развивате страницата или профила си в платформата дори повече.
За сайта на Вашия бизнес ще се погрижим с удоволствие и професионализъм ние от СуперЕкипа!
Имаме и изненада за Вас – грабнете WordPress хостинг на СуперЦена с подарък .com домейн!Само до края на месец април 2022 г. създайте своя нов сайт бързо и лесно и спестете до 180 лв. за първата година.
Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.