Бизнес планиране в 3 стъпки – какво, как и защо?

Време е да се фокусирате върху бизнес планирането през предстоящата 2023 г. Преди да сте се отдали на празничната лежерност, Ви предлагаме няколко основни стъпки, с които ще ускорите и улесните този процес, а и ще си гарантирате по-голям успех и ефективност.    

Първо, обаче да уточним разликата между термините планове и обещания. Много хора в началото на всяка година си дават гръмки обещания за промяна в личен и професионален аспект. Чували сме безброй шеги… или истини, че тези обещания не сработват. Затова запомнете, че плановете представляват конкретни, постижими и измерими действия и че дори…

Малките планове > големите обещания

1. Обърнете поглед назад към изминалата година

По подобие на „човек без история няма бъдеще“, така и бизнес, който не е анализирал внимателно отминалите си постижения и грешки, не може да гради устойчиви планове. Затова използвайте оставащите дни преди Коледа или дори първата половина на месец януари за изследване на представянето си до момента. За начало се абстрахирайте от това да си поставяте оценка, определете кои са важните за Вас данни и ги извадете систематизирано.

Прегледайте своя сайт. Дайте си сметка дали информацията в него е актуална и пълна. Дали Вие и Вашите служители използвате професионални и защитени пощи. Активирането на кеширащ модул е задължително. Ако липсва, отбележете този пропуск и го поправете. Продължавайте да четете надолу, даваме полезна информация как да го направите бързо и лесно.

Ако планирате значително бизнес развитие, може би е време да помислите дали използвате правилното решение, или имате нужда от друг тип услуга. Нашият СуперЕкип е на Ваше разположение 24/7/365 за консултации, преглед на използваните ресурси и съвети за подобрение!

Едни от най-популярните инструменти, които ще Ви помогнат да проследите дигиталното си представяне и ефективността на рекламите, водещи към сайта, са: 

  • Google Analytics за представянето на рекламните канали в отвеждането на трафик към сайта Ви.
  • Facebook Ads Manager за измерване ефективността на рекламата във Facebook.
  • Hotjar, за да знаете колко потребители какъв процент от съдържанието разглеждат.
  • Google Search Console, Serpstat, Ahrefs, за да оптимизирате SEO представянето си и да знаете на какви позиции се класирате при Google търсене. 
  • AWStats e инструментът в cPanel, с който можете да проследите посещаемостта на сайта си. Каква е разликата между него и Google Analytics и защо този инструмент е важен за Вас, Ви разказваме в статията – Защо има разлика в данните от AWStats и Google Analytics?

По-подробно за техните възможности сме писали неведнъж в СуперБлога

Ако не откривате тема, която Ви е интересна и искате да разберете повече за нея, не се колебайте да ни пишете! 

Идентифицирайте важните за Вас метрики – броя посещения в сайта или магазина Ви, връщащите се потребители, ангажираността на феновете Ви в социалните мрежи или пък времето, прекарано на някоя от страниците в сайта Ви. Това са част от цифрите и тенденциите, които самите ние следим, но няма универсално правило. Подберете ги спрямо целите си и интеграциите, които сте направили с всяка от платформите.

Добре е да разгледате данните за по-продължителен период от време – цялата година спрямо предходната например. Вземете предвид глобалната ситуация и факта, че тя доведе до някои неочаквани промени в определени месеци от 2020 и 2021 г. Влияние оказват и динамичните промени в самите платформи – липсата на данни от потребителите на iOS устройства във Facebook понижава цялостно резултатите от тази социална мрежа, без Вие да имате вина за това. 

Не по-малко важно е да разгледате прогреса си и във вътрешните системи – CRM системата, интеграцията за следене на складовите наличности, ако продавате продукти, процесите на работа с куриери, подизпълнители, доставчици и дистрибутори. 

Добър ход на този етап би бил да съберете своите служители и да поговорите с тях, за да добиете по-обективна представа за детайлите. Отново те могат да Ви съдействат и с предоставянето на справки, така че не се колебайте да ги включите в процеса. 

SWOT анализът е популярен и много полезен начин да си изясните силните, слабите страни, възможностите пред бизнеса и заплахите за него. Можете да го дадете и като задача на своите служители, за да проверите тяхната гледна точка към бизнеса Ви.

Анализирайте събраната от всички източници информация като една съвкупност и разпишете изводите си. Подгответе се, че ще има както позитивни, така и негативни. Не се стряскайте, имате цяла година време да превърнете и минусите в плюсове. 

2. Заложете си ясни, конкретни и измерими цели

След анализа идва ред на същинската част от планирането, а именно поставянето на цели за бъдещето. Придържайте се към това да бъдат точни, да бъде ясно как ще се изпълнят и да са лесно измерими. Ако е необходимо, детайлизирайте повече, но не си позволявайте да описвате грандиозни планове, които не е съвсем ясно как ще изпълните. Важно е и да приоритизирате правилно – започнете с най-значимите и належащи промени, а назад в списъка подредете второстепенните и третостепенните. 

Tip: Преди да запишете каквато и да е цел, запитайте се Защо? – Защо ми е важно това да се случи? Защо това ще повлияе положително за бизнеса ми?. Така ще отсеете наистина ценните идеи.  

За да Ви е по-лесно да групирате целите си, предлагаме да използвате за основа 4-те П-та в маркетинга – Product, Price, Place, Promotion. 

Продуктът. Ако създавате ръчно изработени бижута, с какво можете да ги направите по-добри през 2023 г.? Дали можете да поръчвате по-качествени материали? А да уздравите закопчаването, ако имате оплаквания за изгубени бижута заради проблем със закопчалката? В анализите ще видите слабите места и ще работите, за да ги превърнете в силни. Имате ли ресурсите да пуснете нов продукт на пазара? А ще Ви донесе ли това по-голям пазарен дял? Особено при стартиращите бизнеси, да оптимизирате на продуктово ниво, може да Ви отведе в съвсем нова посока. 

Не забрявайте, че каквото и да правите, ако продуктът не е с достатъчно добро качество, усилията Ви отиват на вятъра.

Цената. Можете ли да печелите повече от най-продаваните си продукти, или услуги? А да увеличите продажбите на други чрез дългосрочно намаление на цената? Всеки търговец иска да печели повече с по-висок марж, но реалистично ли е това във Вашия случай и по какъв начин трябва да се случи? Разиграйте сценариите в табличен вид, за да е максимално прегледно. Помислете, ако целта е да увеличите стойността на продажбите си с 20%, как ще повлияе това на всички останали бизнес процеси.

Мястото на продажба. Тук работете за подобрение на Вашия физически магазин и/или уебсайт. Има ли нужда да освежите интериора в магазина, можете ли да отворите нов през 2023 г.? С достатъчно като брой и умения персонал ли разполагате, или се стремите към повече и по-добре обучени служители? Как ще го постигнете? Все още нямате сайт? Ами превърнете това в цел номер 1 за новата година. 

Създайте своя онлайн магазин със Shopiko и спестете до 888 лв. за първата година!

Ако пък вече имате сайт, дали се зарежда достатъчно бързо? А дали е по-бързо от конкуретните? Скоростта е от изключително голямо значение както на десктоп версията, така и на мобилната. Мобилните потребители търсят качество при сърфиране, удобство и функционалности на сайта еквивалентни на тези на компютър. Google също взима предвид мобилното зареждане при формиране ранкинг на сайта. Имайте предвид, че ако сайтът Ви зарежда за повече от 3 секунди, значи има какво да подобрите.

Със СуперУскорителя SuperCache зареждането на сайта може да се ускори в пъти! Той е подходящ за много посещавани сайтове, новинарски и медийни сайтове, информационни портали, но има чудесна съвместимост и с WooCommerce, ако имате онлайн магазин на тази платформа. Повече информация по темата ще получите от нашата блог стаия – По-добра скорост на сайта със SuperCache.

За още по-добри резултати, можете да активирате и кеширането на ниво приложение с Memcached или Redis. И тук сме Ви подготвили работеща рецепта как да го направите + кратък път за ускоряване за всички собственици на WordPress сайт с помощта на WordPress Manager by SuperHosting.

Рекламата/промотирането. Целеполагането при комуникациите на Вашия бизнес идва едва след като сте задали ясно посоката при останалите три елемента. Помислете как искате да се позиционирате – дали сте достъпен бранд за ценово чувствителните потребители, който предлага регулярни отстъпки, или имате разумно съотношение цена-качество? Удачен момент е да се върнете към основите и да разгледате елементите, които сте заложили при стартиране на бизнеса – цветовете на бранда, тона на разговор с клиентите, логото, стратегията. Можете ли да актуализирате някои от тях и ще Ви донесе ли това позитиви? Ако пък не сте разписвали такива основни „правила“, направете го сега. Не е нужно да бъде дълъг списък или помпозна папка с документи, можете просто да отворите един празен текстов файл и в телеграфен стил да разпишете какво всъщност представлява брандът Ви. 

Полезен в този процес ще Ви бъде епизод 019 на SuperTalks, в който си поговорихме за дизайн с Борил Караиванов от Redesign.BG. Разговорът с него има две части, така че не пропускайте да изгледате и втората. 

3. Какво правят конкурентите? А клиентите Ви?

Вероятно вече сте се убедили, че Вашият бизнес не работи самостоятелно и независимо от околните фактори. Вашите конкуренти и клиенти определят пазара и средата, в която работите. На първо четене това звучи логично и не е новина за никого. Новината обаче е, че много често забравяме да се оглеждаме в другите, а там се крият много отговори. 

Преди да финализирате своето планиране, хвърлете един, два или малко повече погледи към работата на конкурентите си. Ето какво още можете да направите:

  • Идентифицирайте техните продукти и услуги, които пряко опонират на Вашите.
  • Разпишете предимствата и недостатъците на всеки от тях спрямо Вашите, за да разберете обективно кой събира повече точки. 
  • Анализирайте посланията им и към кого са насочени.
  • Отделете си няколко дни и се превърнете в таен клиент. Разгледайте магазините и сайтовете им, поговорете или си пишете с техните служители, преминете през процеса на поръчка. На всеки един етап ще откриете с какво Вие сте по-добри или какво имате да подобрявате. Освен това, ще съберете ценна информация от първо лице и ще можете да я използвате при разговори с Вашите клиенти.

Като споменахме Вашите клиенти… познавате ли ги? Какви са техните нужди и желания? Ако имате отговори на тези въпроси, то значи Ви е доста лесно да структурирате правилно предложенията, посланията и рекламите си. Ако се колебаете, опитайте да оформите т.нар. buyer persona. Това са Вашите идеални клиенти с техните особености, ето на кои въпроси е важно да откриете отговор:

  • На каква възраст е клиентът?
  • Къде живее и работи?
  • Каква позиция заема?
  • Какви са неговите професионални цели?
  • А предизвикателствата в личния му живот?
  • Какви са неговите нужди?
  • Какви са посланията или събитията, които го подтикват към покупка на Вашия продукт или услуга? 

Бъдете максимално реалистични и обективни. Предлагаме Ви да тествате и един безплатен инструмент за изграждане на buyer persona – Smaply.

За финал

Допълваме списъка с още няколко детайла, които не са за изпускане: 

  • Стратегията и тактиките. Прикрепете ги към всяка цел, която вече сте поставили. Стратегията задава посоката, а тактиките са всички онези малки стъпки, които ще изминете до целта си.
  • Крайните срокове. Не може без тях. Нека бъдат ясни, но и достатъчно гъвкави. Ако някой от екипа Ви има нужда от още малко време, за да изпълни задачата си по-качествено, претеглете на везна кое е по-важно и отстъпете. Нищо не е на всяка цена.
  • Тенденциите. Следете тенденциите във Вашата индустрия през цялата година. Абонирайте се за полезни бюлетини и за нашия блог в поленцето по-долу. Това ще Ви помогне да сте винаги в час и да прилагате на практика новостите преди останалите да са разбрали за тях. 
  • Обученията. Не спирайте да се учите и да се самоусъвършенствате. Разгледайте курсовете в LinkedIn Learning, Inbound Marketing курса на HubSpot, поредицата видеа в SuperAcademy, посветени на лесното създаване на сайт със Сайт билдър. Сигурни сме, че във Вашата сфера също има един куп (безплатни) курсове, на които да отделите малко от времето си. Вдъхновението дебне отвсякъде. 🙂

И наистина за финал: Запомнете, че колкото и да ни се иска, плановете не винаги се сбъдват точно така, както ни се иска. Винаги пазете в задния си джоб по един план Б, В или… Я. Както в живота, така и в бизнеса – давайте всичко от себе си и най-хубавото ще се случи. 

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
5 1 vote
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

4 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
11 мита за онлайн присъствието

11 мита за онлайн присъствието [Аудио]

2
Темата е: онлайн присъствие - от изграждането на сайт до неговото развитие и следователно развитието на Вашия бизнес. Разберете кой е първият мит за разбиване!
6 причини защо малкият бизнес се нуждае от уебсайт

6 причини защо малкият бизнес се нуждае от уебсайт

0
Ако не искате само баба Ви и приятелките ѝ да са чували за Вас, помислете за собствен сайт. Даваме Ви 6 причини защо се нуждаете от силно интернет присъствие.

Black Friday: 5 работещи тактики за задържане на клиентите след Черния петък

0
Ако искате да бъдете един ход пред конкурентите си, време е да помислите как да задържите вече спечелените клиенти по време на кампанията.