25 основни WordPress термина

Планирате да си направите сайт с WordPress или вече сте си направили и сте се убедили, че не е толкова трудно? Но пък се чудите какво е това permalink или пък джаджа? Тази статия е точно за Вас!

За да навлезете в WordPress майсторството, първо трябва да усвоите основните понятия, които се срещат много често – в разговорите по групите и в помощните статии за платформата.

С основните понятия ще добиете и една по-широка представа за това какво е WordPress, какво можете да създавате с него и как.

Ето основните понятия в сферата на WordPress, подредени в следните категории:

WordPress

WordPress е най-популярната CMS платформа според всички анкети и статистики. Използва се от милиони потребители ежедневно и дава възможност на много бизнеси да популяризират своите услуги и продукти напълно безплатно онлайн.

Блог

Думата „блог“ идва от „web log“. Блог сайтовете първоначално са се използвали като лични журнали, в които хората са публикували често новини за своя живот и интереси. В днешно време блоговете се използват и от бизнеса.

Блогът е списък от публикации, подредени в обратен хронологичен ред, като най-новите се показват първи. 

WordPress е създаден като платформа за управление на блог сайтове. През годините обаче CMS платформата се развива и подобрява, като сега с нея може да се създават всякакви типове сайтове – лични, фирмени, онлайн магазини и други. От топ 10 млн. сайта в уеб, 42.7% са създадени с WordPress.

CMS платформа

CMS (Content Management System), произнася се си-ем-ес, или на български СУС, е Система за Управление на Съдържанието. CMS платформата представлява готов софтуерен продукт, съвкупност от различни програмни компоненти, които се грижат за различни основни функционалности като например връзката с уеб сървъра, връзката с базата данни, обработката и управлението на съдържанието, темплейтна система за управление на презентацията, потребителски сесии, URL адреси, административен панел и много други.

WordPress е CMS платформа, с която може лесно да се създаде сайт и след това да се поддържа съдържанието му.

WordPress има много компоненти:

  • административен панел;
  • компонент за потребители / групи;
  • SEO приятелски URL адреси;
  • поддръжка на медия, файлове, изображения, аудио и видео;
  • редактор за създаване, редактиране и публикуване на съдържание;
  • темплейтна система и възможност за потребителска настройка – теми;
  • възможност за надграждане с допълнителни компоненти – плъгини;
  • обновления, поправки и подобрения на системния код и сигурност;
  • помощна документация, общност от потребители, фенове, форуми.

Отворен код

Отворен код (open source) означава, че даденият код може да се чете, модифицира и разпространява от всеки. 

WordPress е приложение, чийто код е отворен. Това прави възможно хиляди разработчици да допринасят за неговото подобряване и развитие.

WordPress се разпространява безплатно. Но към него се създават много плъгини и теми, които са с платен лиценз. 

WordCamp

WordCamp е събитие, организирано от локалната WordPress общност в дадена държава. То събира WordPress ентусиасти, обикновени потребители, начинаещи, напреднали, разработчици и други. 

На събитието участват лектори, които споделят опит и знания не само за всичко, свързано с WordPress, но и за уеб разработката, потребителското изживяване, маркетинга, продуктивността и много други.

Има организирани стотици WordCamp конференции в различни държави по света. В България също се организира WordCamp.

В условия на пандемия WordCamp събитията преминаха онлайн. Това ги направи лесно достъпни от всяка точка на света. Можете да се присъедините към който WordCamp пожелаете, вижте Facebook страниците на: WordCamp България, WordCamp Europe.

Освен WordCamp събитията, програмисти, дизайнери, създатели и издатели на съдържание се събират на месечни WordPress срещи (София, Пловдив, Варна). Въпреки че са организирани по град, всеки може да се включи в тях. Вижте още: Месечни онлайн срещи на WordPress общността | bg.wordpress.org

WordPress хостинг

Това е вид уеб хостинг услуга, която е специално създадена за хостване на WordPress сайтове. Ако сте начинаещи в създаването на уебсайтове, то WordPress хостингът е добра опция за Вас. 

От контролния панел на хостинг акаунта ще можете лесно да инсталирате допълнителни WordPress сайтове с помощта на един бутон.

В cPanel е наличен инструментът WordPress Manager by SuperHosting, с който всички наши клиенти на споделена хостинг услуга могат да оптимизират и управляват своите WordPress инсталации по един много по-лесен и удобен начин.

В WordPress мениджъра можете да:

  • възстановявате WordPress сайт от бекъп;
  • повишите сигурността му;
  • копирате или премествате WordPress на друг url адрес, с или без промяна на домейна;
  • ускорите зареждането на WordPress, чрез специално подбрани за целта уеб технологии, които не се предлагат в cPanel по подразбиране;
  • инсталирате и активирате SSL, с автоматична настройка на сайта, така че да работи по HTTPS;
  • редактирате административните данни

WordPress поддръжка

WordPress поддръжка означава екип от WordPress експерти, които се занимават с въпроси и казуси, свързани с WordPress. Също така, те могат най-добре и професионално да настроят всички нужни технологии, които работят с WordPress като технологии за кеширане, PHP версия и директиви и други.

Вижте повече: Професионална WordPress поддръжка – застраховайте дигиталния дом на Вашия бизнес | Blog

Администрация

Администрация на WordPress сайта означава поддръжката, настройката и грижата за обновленията на системата и компонентите ѝ. Администраторът на сайта се логва в административния панел на платформата.

Табло

Таблото (dashboard) в WordPress е първата страница, която се зарежда, след като се логнете в административния панел на системата. Това е началната страница на бекенда, през която имате бърз достъп до настройките и функционалностите на WordPress.

Блоковете, които се виждат на таблото, се наричат джаджи и по подразбиране са активирани пет – Накратко, Активност, Бърза чернова, Събития и новини за WordPress и Състояние на сайта.

Допълнителни блокове може да се появят на таблото от темата и плъгините. Можете и сами да добавяте нови, чрез допълнителни плъгини.

Back End и Front End

Бекенд (задна част) и фронтенд (предна част) в WordPress означават административната част и презентативната част на системата. Административната част се достъпва само от потребители, които имат данни за достъп например администраторът, докато предната част на системата е това, което всеки посетител на сайта вижда.

Има още едно по-дълбоко значение на бекенд в WordPress – програмният слой и свързаните с него компоненти: бази данни, кеширащи технологии и други. Това значение се използва при разговори между програмисти или разработчици. Например има бекенд разработчици, които кодят (пишат код) за WordPress, тоест те не работят в администрацията му, а на още по-дълбоко ниво – директно с кода във файловете (на плъгина/темата).

За нас, обикновените ползватели на системата, бекенд означава административният панел, а фронтенд това, което виждаме при зареждането на сайта в браузъра.

Така че, ако някой програмист Ви каже „това трябва да се оправи в бекенда“, разбирайте „ще трябва да проверя кода, за да го оправя“, а когато някой потребител Ви каже „в бекенда трябва да го направиш“, това означава „в административния панел потърси тази опция“.

Ядро

„Ядро“ (core) се нарича основният код на WordPress. Това е първичният пакет от файлове, код и функционалности, които получаваме при нова инсталация на системата. Всичко, което добавяме след това, е извън ядрото на WordPress – плъгини, теми, съдържание, медия.

Ядрото е това, което обновяваме при всяка нова версия на WordPress.

Обновления

Обновление означава да се обнови версията на WordPress, плъгин или тема. При обновяване се изтеглят актуалните файлове и код от сървърите на разработчиците, с които се заменят старите.

WordPress има два типа версии:

  • Големи подобрения на основния код (major version – основна версия – X.X.y);
  • По-малки подобрения – поправки по кода и повишаване на сигурността на системата (minor version – минорна версия – x.x.Y).

В основните версии се правят по-сериозни промени по кода и функционалностите в системата, докато в минорните версии се съдържат поправки на бъгове и добавки по сигурността.

Обновяването на WordPress е автоматично след версия 5.6.

Плъгин

Инсталирани и активирани плъгини в WordPress

WordPress може да се надгражда с допълнителни функционалности чрез инсталирането на плъгини.

Плъгините са допълнителни блокове от код, съдържащи се в отделни файлове, с които се разширяват възможностите на WordPress. С инсталирането и активирането на плъгин се добавя нова функционалност към системата. Някои плъгини променят или подобряват вече съществуваща функционалност на системата.

WordPress идва с два вградени плъгина Akismet и Hello Dolly.

Свободно достъпни плъгини има в официалната директория на WordPress.

Освен тях има разработени и платени плъгини, които може да се закупят и свалят от сайта на разработчиците им.

Добавянето на плъгин представлява инсталацията и активирането му през администрацията Plugins » Add New.

Много е важно плъгините да се обновяват редовно. Необновените плъгини може да крият уязвимости в кода си и да са риск за сигурността на сайта.

Тема

Темата в WordPress определя как ще изглежда сайтът – дизайн, оформление, стил, цветове. Освен външния вид, темите може да добавят свои функционалности в сайта и често използват специални свои плъгини.

Инсталирането на тема се извършва през администрацията – Appearance » Themes.

Има свободно достъпни теми в директорията на WordPress, както и платени теми.

Когато се налага промяна в дизайна, тя се извършва в подтема (child тема). Child темата не е тема в пълния смисъл на думата, по-скоро е допълнение и модификатор към основната тема (parent тема). Причината за използването на подтема за промените е, че те ще се запазят след като основната тема бъде обновена.

Вижте още: Какво е child тема за WordPress и кога ни е нужна? | Blog

Джаджа

Джаджи в WordPress

Джаджата (widget) е блок или раздел, който се добавя в зоните на страницата.

Какви зони ще има на страницата се определя от използваната тема.

Тези зони са едни и същи за всяка страница в сайта. Това може да е Footer зона (лента, която се показва в края на страницата, под съдържанието ѝ), Sidebar зона (странична лента, която се показва в дясната или лявата част на страницата) и други.

В WordPress по подразбиране има джаджи – Latest Posts, Shortcode, Tag Cloud и други. 

Джаджите се управляват от администрацията – Appearance » Widgets. От WordPress версия 5.8 джаджите се управляват като блокове. 

Мултисайт

Функционалността Мултисайт (Multisite) в WordPress се използва за създаването на колекция от сайтове, които работят в една WordPress инсталация.

Сайтовете не са отделени в собствени директории, но имат отделни директории за качваните файлове. Също така всички сайтове използват базата данни на основния сайт, като имат собствени таблици в нея.

Допълнителните сайтове може да представят под-брандове, различните секции в един новинарски сайт, под-сайтове към училищния сайт, различните отдели в един бизнес и други.

Всеки допълнителен сайт функционира както обикновен WordPress сайт. Има си административен потребител, може да се създават страници, публикации, потребители. Има малка разлика в администрацията, при която администраторът на конкретния допълнителен сайт не може да инсталира нови плъгини и теми.

Видът на адресите на допълнителните сайтове може да е като поддиректория (mysupersite.com/site) или поддомейн (site.mysupersite.com).

Постоянни URL адреси (permalinks) се наричат уеб адресите на страниците в сайта. 

По подразбиране се генерират автоматично системни уеб адреси, които съдържат променливи в текста им, например mysupersite.com/?p=1031.

Този вид на адресите не е разбираем нито за посетителите, нито за търсачките. Можете да го промените през администрацията Settings » Permalinks. Чрез настройките се задава структурата на уеб адреса – например може да съдържа името на страницата, датата на публикуване, номера на страницата или да има друга специфична структура.

Ако адресът съдържа дума, описваща съдържанието на страницата, той ще е по-четим и разбираем за посетителите (и търсачките).

Уеб адресът на всяка страница може да се редактира през редактора на съдържание.

Съдържание

Съдържанието в WordPress сайта е всичко, което добавяме след инсталацията – страници, категории, изображения и други.

Блок-редактор

В WordPress блок-редакторът на съдържание е визуален редактор от типа WYSIWYG. What You See Is What You Get (каквото-виждаш-това-получаваш) е понятие, което се използва за инструменти, при които можем да видим крайния резултат още докато работим с тях (по статия, страница, сайт и други). 

Блок-редакторът в WordPress

В блок-редактора съдържанието е под формата на блокове. Вместо да пишем HTML код, кликаме по бутони, добавяме блокове и веднага виждаме резултата. Има и допълнителна опция за преглед на страницата с бутона Preview.

Вижте още: Всичко, което трябва да знаете за WordPress блоковете | Blog и Създаване на страница или публикация в WordPress | Help

Друг визуален редактор в WordPress е Customizer/Настройки панелът в Appearance » Customizer. През него можем да променяме цветовете на сайта, менютата, джаджите и други.

Редактор на темата в WordPress

В WordPress вместо блок-редактора може да се използват и така наречените билдъри – Page Builders. Това са плъгини, които се инсталират допълнително и предоставят функционалността за редактиране на дизайна на отделните страници. Примерни билдъри са Divi и Elementor.

Вижте повече: Какво е WordPress билдър (page builder) и защо се използва? | Blog

Типове съдържание

В WordPress различните типове съдържание (post types) имат системни имена, по които се различават. Например публикация в сайта се нарича Post (публикация) и в същото време е тип съдържание post. Основните типове са: страница (page), публикация (post), ревизия (revision), файл (attachment) и меню (navigation menu).

Публикация

Публикацията в WordPress е един от основните типове съдържание. За разлика от обикновените страници, публикациите се показват в RSS фийда и се използват за периодично публикуване на информация – новини, статии и други.

Публикациите може да се сортират в категории и етикети. 

В страницата на публикацията обикновено се показва допълнителна информация като дата на публикуване, категория, етикети и автор. Към публикациите по подразбиране е активирана функционалността за коментиране (за разлика от Страниците). 

За публикациите има допълнителна функционалност – формат (post format). Ако темата поддържа тази функционалност, публикацията може да се трансформира във видео, изображение, цитат и други.

Страница

Страниците са друг основен тип съдържание в WordPress. За разлика от статиите, те не се групират в категории и не им се задават етикети. Страниците са постоянно актуални, информацията в тях не се променя често и не е новост, която заслужава да се третира като новина. Например това са основните страници в един сайт като Начало, За нас, Контакти, Услуги и други.

Страниците може да се организират в йерархия от подстраници, например Услуги може да има подстраници самите услуги – Хостинг, Домейни и други.

Страниците се добавят в менюто на сайта.

Архивна страница

Архивните страници се генерират от WordPress автоматично. Това са списъчни страници със статии, генерирани на база автор, категория, етикет или дата. Те имат автоматично генерирани уеб адреси, на които могат да се достъпят. Например:

По подразбиране броят на публикациите в архивната страница е 10, но може да се промени от настройките Settings » Reading.

Заглавието на архивната страница е името на категорията, етикета, автора или датата.

Начална страница

Началната страница е първата страница, която се зарежда, когато отваряме сайта, като изпишем само домейна му. Например ако отворим mysupersite.com, без продължение след .com, ще се зареди началната страница на сайта. Всички други страници, които достъпваме чрез някакво продължение след домейна, са вътрешни страници.

В WordPress може да се избере какво да се зарежда като начална страница. Може да е списък с публикациите или да е обикновена страница.

Таксономия

Таксономията е наука за класифицирането и групирането на обекти. В WordPress групирането може да се извърши по категория и по етикет (наричат се системно – taxonomies).

Категориите може да групират по някакъв основен общ признак, а етикетите може да групират по вторичен по-конкретен признак. Етикетите не са обвързани с конкретна категория, множество статии от различни категории може да имат един етикет (друг общ признак).

Категориите може да се подреждат в йерархия, етикетите – не.

Например статията „Black Friday ‘21: кога и как да започнете подготовката за големия ден?“ влиза в основната категория Електронен магазин, защото в нея се говори за онлайн магазини, но като вторичен категоризатор може да се зададе етикет Black Friday, защото става въпрос конкретно за този празничен ден. Така други статии, които се намират в други категории като например Маркетинг (съвети за повече продажби по време на кампания) и Технологии (по-бърз и по-издръжлив онлайн магазин по време на кампания), също може да имат етикет Black Friday, защото съдържат информация, която ще е полезна за онлайн магазините, които правят Black Friday кампании. 

В WordPress ако даден етикет се разрасне с прекалено много статии, то това може да означава, че този признак вече не е толкова вторичен и етикетът да се трансформира в категория. И обратното, ако имаме прекалено малко статии в някоя категория, то може да я конвертираме в етикет. За тази промяна има инструмент в WordPress – Tools » Available Tools » Categories and Tags Converter.

Например в нашата помощна страница етикетът WordPress от много години вече не е вторичен признак към статии от категория Уеб приложения и е отделна категория с богато съдържание, което се допълва постоянно. 

Категория

Категориите в WordPress се използват за сортиране на публикациите по определена основна тема. Публикациите може да имат по няколко категории. След като една публикация се добави в дадена категория, тя се показва в архивната страница за тази категория. 

Категориите имат йерархична подредба, което означава, че всяка категория може да има подкатегория или самата тя да е подкатегория.

За по-детайлно обяснение и примери за категория в WordPress виж: Таксономия.

Етикет

Етикетите са начин за категоризиране на съдържанието в сайта по друг признак, освен основния, който ги подрежда по категории. За разлика от категориите, етикетите не се подреждат в йерархия. Може да се използват като добавка за категоризирането, но по друг признак на съдържанието или темата в статиите.

За по-детайлно обяснение и примери за етикет в WordPress виж: Таксономия.

Навигационно меню в WordPress

Меню в WordPress е функционалност за създаване на списък с препратки към страници, статии и други, който може да се показва в зоните за меню на дадената тема. В зависимост от темата, зоните за меню може да са няколко например едно в хедъра и едно във футъра на сайта.


Какво следва оттук нататък? Може да погледнете основните термини в уеб, уеб хостинга и уебсайт сигурността.

С този речник под ръка можете да помогнете и на други WordPress ентусиасти. Споделете го или пък си го запазете за лична употреба.

Има ли някое понятие, свързано с WordPress, с което се сблъсквате и имате нужда от помощ в разбирането? Споделете го с нас! 

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
5 3 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

1 Коментар
Inline Feedbacks
View all comments
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).
Зает домейн? Няма страшно!

Зает домейн? 9 тактики за успешна регистрация на име

0
Търсите име и то е заето. Какво правите след това? Отказвате се? Продължавате да търсите? Удряте пауза, за да помислите още?
Какво е CMS (Content Management System)?

Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

0
CMS (система за управление на съдържание) е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.