12+9 бизнес статистики и съвети за по-добро онлайн присъствие

Традициите са, за да се спазват, нали? Не пропускаме в началото и на тази година да Ви споделим някои грижливо подбрани статистики за интернет потреблението и онлайн търговията през изминалата 2022 г.

За да Ви бъде материалът още по-полезен, допълваме го със съвети как да подобрите онлайн присъствието си през настоящата година.

Как да ги използвате? Нека да Ви послужат за вдъхновение за нови идеи, като валидатор дали плановете Ви са постижими, а защо не и като коректив на нещо, което вече правите, а можете да подобрите.

Време е да сверим часовниците!

Какво е интернет потреблението в страната?

Домакинства с достъп до интернет
Процент на домакинствата с достъп до интернет през 2022 г. в България (по данни на НСИ)

За сравнение процентът през 2021 г. е бил 84%, а само преди 5 години – през 2018 г. – 72%. 

Използващи интернет поне веднъж в седмицата
Процент от населението с достъп до интернет, който използва интернет всяка седмица или всеки ден (по данни на НСИ)

Потребителите в мрежата нарастват със стабилни темпове ежегодно и стават все по-активни. Именно това увеличава необходимостта от хигиена на използване на уеб, както и по-голяма отговорност към сигурността на Вашите дигитални активи.

Ако имате онлайн бизнес, то повишеното общо потребление, неминуемо води и до нови клиенти и възможности за Вас. Имайте предвид обаче, че конкуренцията или пък злонамерени лица също вече са онлайн. 

Ето няколко начина, с които да гарантирате сигурността на Вашите домейн, сайт и пощи: 

Не използвайте една и съща парола за достъп до Вашата поща, клиентски профил, профили в социалните мрежи и други акаунти онлайн. Чрез различните пароли намалявате значително риска да бъде достъпена информацията Ви във всички профили при опит за хакване.

Активирайте двустъпковото верифициране (2FA) за влизане във Вашите профили. Двустъпковото верифициране Ви позволява да изберете още едно устройство или начин, чрез които да валидирате, че лицето, опитващо се да достъпи профила, сте Вие. Най-често това става чрез код в приложение за верификация като Google Authenticator или SMS на Вашия мобилен телефон. 

Съветваме Ви да активирате 2FA и за достъп до Вашия клиентски профил в СуперХостинг.БГ. Информация как да го направите, открийте в помощната ни статия.

Използвайте антивирусен софтуер на устройствата, от които достъпвате интернет. За ефективна защита на устройствата Ви е препоръчително да използвате професионален антивирусен софтуер. Има и безплатни антивирусни програми като Avast, Avira и други.

Бъдете предпазливи с имейл съобщенията, които получавате. Винаги проверявайте изпращача на съобщението и неговата достоверност. Ако в имейла има линк за сваляне на файл или необходимост да оставите Ваши данни, разгледайте текста с повишено внимание, преди да кликнете на линка. Следете за правописни и граматически грешки, за неестествено звучащи изрази и пр. съмнителни елементи. Ако виждате такива, по-добре преместете съобщението в СПАМ, не сваляйте файлове и не споделяйте данните си.

Използвайте сигурна и надеждна имейл услуга със собствен домейн. Освен по-сигурна, пощата с името на Вашия собствен домейн, създава усещане за доверие и професионализъм у Вашите клиенти и партньори. 

Бонус: Винаги регистрирайте всички Ваши дигитални активи – хостинг, домейн, различни софтуери за работа на Ваше име. В документите за Вашия личен автомобил и Вашия дом стои Вашето име, нали? Защо тогава да позволявате хостингът за онлайн бизнеса Ви да бъде собственост на друго лице? 

За какво най-често използваме интернет?

Най-чести употреби на интернет
За какво най-често използваме интернет (по данни на НСИ)

Комуникацията с близки и роднини, както и участието в социалните мрежи, държат първенството според статистиките за последните години. Честа е и употребата на уеб за намиране на стоки и услуги. 

От Вашата гледна точка на собственици на онлайн бизнес тази статистика естествено води до два извода. 

Важно е да поддържате активни страниците на бизнеса си в социалните мрежи и да инициирате разговори с Вашите клиенти и последователи. По този начин показвате отношение и ги правите съпричастни към развитието на Вашия бранд и/или магазин. 

Още техники за подобряване нивото на клиентското обслужване, открийте в статията 4 подхода за безупречно клиентско обслужване [Аудио].

Дори по-важно е обаче да не спирате само до страниците в социалните мрежи, а да създадете собствен сайт. Само в него ще можете да споделяте съдържанието, което Вие прецените, във вида, в който прецените, напълно независимо от ограниченията на външни платформи. 

И създаването е едва началото! За да отговорите на потребителските търсения и да бъдете лесно откриваеми в интернет, е необходимо да се погрижите за добрата SEO оптимизация на сайта си, както и за неговото рекламно позициониране. 

Полезна информация по темата Ви споделяме в статиите: 
Индексиране и класиране на сайта в Google [SEO Q&A част IV]
13 съвета за маркетинг и реклама [Аудио]
Как да направя успешен маркетинг чрез съдържание за моя онлайн магазин?

Бонус: По данни на KPMG в световен мащаб 55% от потребителите търсят онлайн ревюта и препоръки, преди да се доверят на даден бранд, 47% посещават сайта на бранда, 26% посещават физическия магазин, ако има такъв, а 23% разговорят със семейството и приятелите си в търсене на препоръки.

Как и какво продаваме и купуваме в интернет?

Най-често потребителите у нас поръчват онлайн следните стоки и услуги:

Най-чести онлайн покупки
Какво най-често пазаруваме онлайн? (по данни на НСИ)

Като цяло онлайн търговията е вече много популярен начин да се сдобием с желаните артикули или услуги, най-вече след пандемията от Covid-19, когато физическите магазини бяха затворени. По прогнозни данни на БЕА 44% от интернет потребителите в България са пазарували онлайн през 2022, спрямо 42% през 2021 г. и 2020 г. и 31% през 2019 г. 

На фона на това обаче едва 14.9% е делът на бизнесите, които продават онлайн, от всички активни бизнеси в страната.

Бизнеси, които продават в интернет
Процент бизнеси, които продават онлайн (по данни на НСИ)

Щом четете тази статия, то вероятно Вие влизате в тази статистика или сте на ръба да се гмурнете в нея с нов онлайн магазин. Честито! Вие сте част от пионерите сред собствениците на бизнеси, осъзнали потенциална на онлайн търговията. 

Задачата пред Вас сега е да не спирате да развивате своя магазин и да добавяте нови функционалности, за да задоволява той все по-големите потребителски изисквания. 

Добавете повече видео съдържание, улеснете процеса на поръчката (около 23% от потребителите в световен мащаб биха изоставили количката си, ако се изисква регистрация в процеса на поръчка), активирайте функцията Live Shopping и още, и още – възможностите са неограничени.

Повече за Live Shopping в Shopiko Ви споделяме в статията Live shopping – идеалното допълнение за Вашия онлайн магазин.

По данни на Nasdaq в световен мащаб до 2040 г. около 95% от покупките ще се случват онлайн. Разполагате с още около 17 години, за да натрупате преднина пред конкурентите. 😉 

Как да подобрим онлайн присъствието си през 2023 г.?

В-И-Д-Е-О

Видео съдържанието повишава органичния трафик към Вашите страници в социалните мрежи и уебсайт със 157% по данни на Hubspot. Според JLB Media 44% от потребителите, които търсят продукт или услуга онлайн, гледат видео за нея. А само в Youtube всеки ден биват изгледани над 1 милиард часа видео съдържание. 

Оставяме тези бързи статистики точно преди да Ви попитаме – все още ли твърдите, че видеото е трудно за създаване и няма смисъл да влагате ресурси? 

Започнете да тествате различни подходи още днес! 

Технологията на смартфоните вече е дотолкова усъвършенствана, че да създаде достатъчно качествено съдържание за уеб, така че като за начало дори не Ви е нужна специална техника. 

Бъдете позитивни и се отпуснете. Предайте посланията, в чиито достоверност и полезност за Вашите последователи и клиенти, сте уверени. Опитайте да снимате във вертикален формат, за да можете да използвате материала в популярните стори и рийл формати в социалните мрежи. Бързо ще забележите, че усилията Ви ще бъдат оценени и възнаградени.

Ако искате да възнаградите и нашите усилия, абонирайте се за канала ни в Youtube, в който ще откриете интересни и полезни видеа в помощ на Вашия дигитален бизнес.

Прилагайте индивидуален подход към всеки рекламен канал и към всеки потребител

До скоро стратегията на много маркетолози и собственици на бизнеси включваше разпространяване на едно и също съдържание във всички канали за комуникация. Този подход обаче става все по-неефективен. Защо? 

Много просто, нека да помислим от гледната точка на потребители. Влизаме в Instagram, за да видим новите снимки на най-добрата си приятелка, за да чуем какво има да ни сподели популярен инфлуенсър, на когото симпатизираме, и да открием новия продукт на любимия си бранд. Отваряме LinkedIn, за да проверим дали има нови корпоративни новини или да научим нещо ново и вдъхновяващо от личности в сферата на бизнеса, в който работим. Преглеждаме си пощата, за да отговорим на важни кореспонденции или пък да прочетем бюлетините, които следим. 

А сега да се върнем в обувките на собствениците на бранд. Можем ли наистина да сервираме едно и също нещо, в една и съща опаковка и в трите гореизброени платформи, когато целите, за които хората ги използват, както и форматите, са толкова различни? Отговорът, вярваме, е категоричен. 

През 2023 г. фокусирайте усилията си в това да адаптирате и персонализирате посланията си, така че да пасват по-добре както на изискванията на платформите, така и на подсъзнателните очаквания на потребителите в тях.

Говорете на езика на новото поколение

Джулия Хоффман, директор на Creative Lab на Google за Европа, Близкия изток и Африка, твърди, че светът принадлежи на поколението Z и ние просто живеем в него. 

Не можем да не се съгласим. А Вие на какво мнение сте? 

Поколението на родените след 1996 г. вече е в трудоспособна възраст и диктува тенденциите в почти всяка една сфера на живота. Представителите му оценяват високо финансовата стабилност, виреят в социалните мрежи и искат да имат всичко – вед-на-га. Техните канали на комуникация са социалните мрежи, а ролевите им модели – инфлуенсърите, в каквито самите те често се превръщат. 

Потребителите от поколението Z пазаруват и се асоциират с брандовете през техните ценности, а не толкова чрез цената или качеството на продуктите или услугите.

Повече за това как да говорите на езика на Вашето таргет поколение, вижте в статията Как маркетингът на поколенията да работи за моя онлайн магазин?

Бъдете автентични и заявете ясно ценностите на своя бранд 

Автентичността или липсата й – както при хората, така и в бизнеса, се разпознава отдалеч. В свят, в който лесно може да се изфабрикува всичко – от външен вид до стандарт на живот, заложете на това брандът Ви да бъде истински, целенасочен и с внимание и грижа към своите клиенти.

Ако заявявате, че опаковките Ви са биоразградими, нека наистина бъдат такива. Ако обещавате, че при производството на продуктите си не замърсявате околната среда, нека наистина бъде така. Ако твърдите, че в своя ресторант приготвяте само телешко месо от свободно отглеждани говеда, уверете се, че те действително са такива. На сайта си сте посочили срок за доставка 3 работни дни, спазете го.

От друга страна, ако развивате програма за социална корпоративна отговорност, обединете целия си екип и ресурси и действително задвижете колелото на промяната в сферата, която сте избрали. 

Нито новото, нито което и да е поколение потребители, обича да бъде заблуждавано. Затова се погрижете да изградите достоверен облик в реалния живот, в социалните си мрежи, в своя уебсайт. Само така не само ще привлечете, но и ще запазите своите клиенти за дълго. 

Не подценявайте силата на изкуствения интелект (AI)

В последните месеци целият свят говори за ChatGPT. Чухме и прочетохме различни становища – едно от които, че изкуственият интелект ще „открадне“ работата на различни специалисти. 

Вижте повече: Какво е ChatGPT и защо се нарича езиков модел?

Предлагаме Ви една друга гледна точка – използвайте ChatGPT или друг инструмент с изкуствен интелект като Ваш асистент. Нека AI не бъде заплаха, а извор на идеи и вдъхновение за по-добро развитие на Вашия собствен бизнес. 

В следващите години присъствието на подобни платформи в работата и ежедневието ни ще се увеличава, така че следете развитието им и извличайте от тях полезното за Вас. 

Ето например как ChatGPT може да Ви помогне да се ориентирате откъде да започнете, за да създадете собствен бизнес. 

ChatGPT
Извадка от ChatGPT

Ако сега стартирате, изберете подходящия хостинг план за Вашето дигитално присъствие от СуперХостинг.БГ. С високо ниво на сигурност, 24/7 поддръжка и изобилие от полезни материали за самопомощ – за Вас ще бъде повече от лесно да бъдете 100% онлайн.

***

Не се колебайте да ни споделите кои данни са най-полезни за Вас и в каква посока помагат за развитието на професионалните Ви начинания. Очакваме обратната Ви връзка в коментарите.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
5 1 vote
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Какво е CMS (Content Management System)?

Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

0
CMS (система за управление на съдържание) е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.
Сайтът не е само за хора с бизнес и търговия.

6 идеи за сайт, различен от онлайн магазин

8
Ако първата ви асоциация със сайт е онлайн магазин… замислете се пак. Има много други видове сайтове, които не търгуват онлайн, но си струва да се посещават.

Black Friday: 10 съвета за успешна подготовка на Вашия Shopiko магазин

1
Впуснете се в лудото шопинг приключение подготвени, за да вземете максимума от него. Вижте какво Ви е нужно за успешна Black Friday кампания.