Как да направя успешен маркетинг чрез съдържание за моя онлайн магазин?

Вече имате онлайн магазин? Честито! 

А какви инструменти използвате, за да привличате потребители и да ги превръщате в клиенти? Продава ли той достатъчно, за да бъде рентабилен? Като помислите по тези въпроси, вероятно ще си дадете сметка, че създаването му всъщност е било лесната част от задачата. 

За Ваше успокоение, нашият СуперЕкип отново е тук с нови идеи. Този път ще си поговорим за маркетинга чрез съдържание или т.нар. content marketing. Ще поясним какво представлява той и как да построите своята стратегия, за да бъде ефективна и работеща. 

Какво е content marketing? 

Маркетингът чрез съдържание е инструмент, с чиято помощ можете да популяризирате своя онлайн магазин и да градите доверие у потенциалните клиенти, като им носите добавена стойност. Както говори и самото му име, необходимо е проактивно да създавате полезно съдържание в различни форми, което носи информация, ангажира или провокира действие. Важно е да запомните също, че то трябва да бъде смислено и да съществува самостоятелно дори и да не позиционирате своя продукт или промо оферта вътре. 

❗Важно: Статия, в която разказвате само за новата си промоция и подтиквате читателите да се възползват от нея, content marketing ли е? Не бихме могли да я наречем така, защото след изтичане на промоцията, този текст вече няма да е актуален и няма да носи никаква стойност на читателя. 

Полезното съдържание във Вашия онлайн магазин обикновено би било разположено в Блог секция или секция Новини. Помислете къде в навигацията е удобно да я разположите, така че да е видима, без да краде фокуса от основните менюта с продуктите или услугите. 

🛒 Ако управлявате Shopiko магазин, можете да откриете опцията за Блог в меню Страници, да го направите видим с отметката за Показване на сайта и да добавите първата си статия чрез синия бутон – лесно и бързо.

Shopiko admin

🛒 Ако все още нямате онлайн магазин, но планирате да създадете такъв и вече имате идеи за съдържанието в него, то сега е моментът да активирате безплатния 14-дневен тестов период на услугата Shopiko и да валидирате своите бизнес планове.

Защо на моя онлайн магазин му е необходима стратегия за маркетинг чрез съдържание?

Когато потребителите искат да научат как нещо се прави или да закупят продукт или услуга, те използват търсачките онлайн, за да открият информация за нуждите си. Ако именно Вие им сервирате търсената информация наготово, вероятността да станат Ваши клиенти се увеличава неколкократно. 

Да речем, че продавате етерични масла. Разказвайки за ароматерапията, различните й въздействия и ползите от нея, Вие си печелите добро позициониране в търсачките по темата, както и бонус точки в съзнанието на потребителите. Веднъж прочели за ползите от дадено масло, те биха искали с няколко клика да го добавят в потребителската си кошница и това ще се случи именно във Вашия онлайн магазин, вместо при някой конкурент.

Имайте предвид, че разработката и поддържането на успешна стратегия за маркетинг чрез съдържание е ресурсоемко начинание – отнема време, усилия и респективно финанси. Добре помислете дали тази инструмент е наистина необходим за Вашия конкретен бизнес. Една прочетена статия по темата не е причина да се хвърлите необмислено в тези дълбоки води.

💡Ако видимостта е основен приоритет за Вас, можете да се фокусирате върху SEO оптимизация или Google Search реклама, например. Ако целите обаче да изграждате доверие и лоялна клиентска база, то вложените усилия в съдържание ще Ви се изплатят дългосрочно. 

Как да изградя успешна стратегия за маркетинг чрез съдържание?

Опознайте аудиторията си

Ако продавате ваучери за екстремни преживявания, едва ли ще искате да достигнете до аудиторията от хора, които поръчват етерични масла, нали? 

За да говорите ясно и директно на целевата си аудитория, е необходимо първо да я проучите и опознаете. От какво се интересуват тези хора? Какви медии четат? Какво обичат да правя в свободното си време? Това са само част от въпросите, с които можете да надградите базовите характеристики като пол, възрастови групи, семейно положение и пр.

Това може и да Ви се стори като голямо предизвикателство, но всъщност понякога е достатъчно да прегледате от какви хора са поръчките в магазина Ви до момента. Обадете им се и съвсем приятелски им задайте 1-2 допълнителни въпроса, без да навлизате твърде навътре в личното им пространство, разбира се. Разпитайте и своите колеги и приятели, ще се изненадате колко нова информация можете да получите от тях.

💡Съвет: Винаги записвайте изводите, до които достигате. Създайте типове потребители. В интернет ще откриете множество безплатни инструменти за структуриране на buyer person-и.

Опознайте и конкурентите си 

Често Ви съветваме да проучвате конкуренцията си и няма да се изморим да го повтаряме, тъй като тя е огледало на Вашата дейност.

В сайтовете и комуникацията на Вашите конкуренти ще откриете както свои пропуски, така и силните си страни. По отношение на съдържанието, те ще Ви помогнат да откриете интересни теми, по които и Вие можете да творите, или пък липсващи такива, които да покриете. 

Отново чрез своите конкуренти можете да идентифицирате кое е съдържанието, на което таргет аудиторията откликва, горещите теми, които отварят дискусия или трупат реакции в социалните мрежи. Не на последно място, това е и Вашият коректив, когато говорим за класиране в Google. Ако искате да завоювате първата позиция, трябва да знаете с кого и какво се борите за това първо място.

Проучете ключовите думи

И като споменахме Google, логично стигаме до ключовите думи. Разпишете най-важните термини във Вашата сфера на дейност и ги структурирайте в тематични ядра. 

Ако се върнем на примера с етеричните масла, това биха били масло, аромат, дифузер, ароматерапия и т.н., които вероятно познавате по-добре и от нас. Какво да направите след това? 

Използвайте онлайн инструменти като Keyword Planner-a на Google, Serpstat, Semrush и пр., за да разберете какви са обемите на търсене на тези думи, в какви фрази и изречения се появяват, и ги заложете по същия начин в своите текстове и описания. По този начин търсачките ще класират Вашето съдържание като директен отговор на въпросите на потребителите. 

📚Четете повече по темата: SEO оптимизация на сайт за начинаещи: онлайн магазин

Изберете форматите на съдържание

До момента коментирахме само текстовото съдържание под формата на статии в блог или новинарска секция. Истината обаче е, че не бива да се ограничавате до това. В много случаи блогът е само началото.

Може би Вашите продукти ще изглеждат чудесно, показани във видео? А може би имате завладяващ глас, с който да записвате подкасти? Възползвайте се от предимствата си, като ги накарате да работят за Вас. 

Ние в СуперЕкипа например надграждаме своето блог съдържание с аудио формат. Той е по-лесен и достъпен за консумация от Вас – нашите читатели, защото можете да слушате полезни материали за 100% онлайн присъствие, докато готвите, пътувате или спортувате.

Слушайте ни в: 

🎧 Soundcloud
🎧 Spotify
🎧 Apple Podcasts

Насоки за себе си ще откриете и докато изпълнявате първите две стъпки от този списък – клиентските очаквания и усилията на Вашите конкуренти. Вземете предвид и още един фактор – производството на визуални или аудио материали често изисква допълнителна техника или пък специалист, който да Ви съдейства с монтажа и обработката. 

Ако Вашият бизнес може да си го позволи, действайте. Ако ли пък все още отговорът е не, опитайте Вие самите да придобиете нови знания и умения. В повечето случай обаче не е добра идея да дистрибутирате съдържание с лошо качество, тъй като това би накарало потребителите да се съмняват и в качествата на продуктите или услугите Ви.

💡Интересен похват в тази ситуация е да провокирате потребителите и клиентите Ви сами да произвеждат съдържание за Вас, като по този начин увеличавате видимостта и вниманието към Вашия бизнес. Този тип съдържание ще срещнете в чуждестранните материали със съкращението UGC (user-generated content). Освен че Ви улеснява, то изглежда и достоверно, тъй като другите говорят за Вас, а не Вие самите за себе си.

Помислете за необходимия бюджет

Успоредно с разписването на Вашата стратегия, се опитайте да предвидите и инвестицията, която ще Ви е необходима, за да започнете и да я развиете. 

Ако екипът Ви е по-голям, то помислете кой от членовете му може да отдели голяма част от времето си, за да проучва и да твори, респективно оставяйки на заден план останалите си задачи. Значително бихте повишили качеството на работата му, ако го запишете на подходящо обучение, което да му донесе нови познания и умения. Това също е инвестиция, макар и еднократна.

Ако ли не, добра идея е да наемете специалист в сферата. Важно е да го запознаете с Вашата работа и целите, които сте си поставили. 

Както вече казахме, основното при съдържанието е да го поддържате регулярно, така че можете да очаквате първоначалната инвестиция да се повтаря ежемесечно.  

Определете KPIs

За коректното измерване на поставените цели, са Ви необходими показатели, които да следите на ежедневна база. Важно е те да бъдат конкретни и реалистични. 

Ако целите повече трафик към онлайн магазина, то следете броя посетители. Ако целите те да прекарват повече време във Вашия магазин и да разглеждат повече страници при посещение, то разгледайте промените в тези показатели. Удобен инструмент за целта е Google Analytics. 

📚Научете: Как да проследяваме посещенията в онлайн магазина с Analytics?

Създайте календар и планирайте дистрибуцията

Тъй като създаването на съдържание отнема време, планирайте кога и какво ще можете да публикувате. Календарът ще помогне на човека, който ще изпълнява задачите, да планира и подреди ангажиментите си предварително. А на Вас и останалите служители, ще даде яснота как да синхронизирате с другите канали на комуникация и постинг плана в социалните мрежи.

❗Колкото и свежо и смислено да е Вашето съдържание, не би имало смисъл от него, ако не го споделяте с останалите по всички възможни канали.

Дори и да работите самостоятелно, календарът ще Ви помогне да бъдете по-дисциплинирани и да избегнете риска от отлагане на тази времеемка задача заради по-приоритетни и по-бързо изпълними други. По този начин увеличавате шансовете си наистина да спазвате определените срокове. 

Измервайте резултатите

Със сигурност след всички усилия, хвърлени в създаването на дадена статия или видео, Ви се иска с бутона Публикувай да броите тази задача за отметната. 

Грешка!

Същинската Ви работа всъщност едва сега започва. Преглеждайте статистиките от сайта, от социалните Ви мрежи, търсете дискусии и обратна връзка от потребителите. Анализирайте.

По този начин ще можете да подобрявате в движение всеки следващ материал и веднага да разбирате кое работи и кое не. Учете се от пропуските си и ще виждате все по-висока ефективност.

***

Струва ни се, че не Ви остава нищо друго, освен да се залавяте за работа. 

Ако все още нямате собствен онлайн магазин, но имате интересна бизнес идея, не се колебайте да се свържете с нас по чат, имейл или телефон, за да ви съдействаме с най-правилното решение за 100% онлайн присъствие. 

Ако вече имате, но не сте доволни от резултатите, то опитайте стратегията за маркетинг чрез съдържание и споделете с нас в коментари под статията какви са Вашите стъпки, притесненията или пък успехите Ви.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Какво е CMS (Content Management System)?

Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

0
CMS (система за управление на съдържание) е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.
6 причини за съобщение Internal Server Error 500

6 причини за съобщение Internal Server Error 500 [Аудио]

11
Причините за генерирането на това съобщение може да са най-различни - некоректно изпълняващ се скрипт в сайта, некоректни права на файлове и директории и други

Black Friday: 5 работещи тактики за задържане на клиентите след Черния петък

0
Ако искате да бъдете един ход пред конкурентите си, време е да помислите как да задържите вече спечелените клиенти по време на кампанията.