Слушайте съдържанието на тази статия под формата на аудио запис:
Чуйте и останалите ни статии в SoundCloud, Spotify и Apple Podcasts.
Повече потребители в сайта ми. По-качествен трафик. Всички слагаме тези желания в новогодишната си листа, но как разбираме дали сме ги изпълнили, или не?
Добрата връзка между страниците с вътрешни и външни линкове помага за генерирането на повече посещения, а интуитивната навигация ще задържи потребителя за по-дълго в сайта. Достатъчно ли е да знаем това?
В тази статия ще разгледаме различните начини за анализ на поведението на потребителите. Ще се запитаме откъде идват и от коя страница напускат, както и още детайли, на които да обърнете внимание, ако искате да подобрите цялостното преживяване на Вашите клиенти, читатели или почитатели онлайн.
🏆 Имате приятел с брилянтна бизнес идея, който все още няма сайт? Споделете с него тази страхотна възможност да бъде 100% онлайн с WordPress сайт, .com домейн и готов SSL сертификат само за 12 лв. на месец. Великите идеи тръгват от най-малката стъпка.
Разгледайте входящия трафик
Добро начало на Вашия анализ е да прегледате откъде идват най-много посетители в сайта Ви. По този начин ще получите информация къде да съсредоточите усилията си и как да изградите рекламната си стратегия.
Ако сега стартирате своя сайт или магазин, вероятно най-много потребители ще идват от рекламните канали, които използвате най-често. Ако рекламирате в социалните мрежи, то съвсем естествено е хората да Ви намират и да посещават сайта Ви от там. С един канал на комуникация е лесно. Ако обаче използвате имейл маркетинг, съвместно с Google реклама например, важно е да можете да разграничите обема посетители от двата източника.
Директният трафик също не е за подценяване, но той ще се появи в статистиките, когато вече имате натрупана популярност зад гърба си. За да влязат директно и целенасочено в сайта Ви, потребителите трябва да познават името на бранда Ви и съдържанието Ви. Тези потребители са много важни за Вас, тъй като именно те са най-склонни да извършват желаните действия – да се абонират за бюлетин, да направят поръчка, да се свържат с Вас за оферта и пр. Следете този показател и работете в посока увеличаването на директния трафик.
Ако виждате много посещения от органично търсене онлайн, то можете да благодарите на създателите на съдържание за сайта Ви. Това означава, че то е оптимизирано за търсачките, но и че е полезно за потребителите, които намират отговори на своите въпроси при Вас. Не спирайте да работите върху него, защото чрез добро SEO ще печелите челни позиции при търсене и нови посетители напълно безплатно.
Два интересни материала по темата за SEO открийте тук:
👉 SEO оптимизация на сайт за начинаещи: онлайн магазин
👉 XML карта на сайта: важен елемент от SEO оптимизацията
Най-популярната платформа за преглед и отчитане на входящия трафик към сайта е Google Analytics. Ако Вашият сайт не е свързан с Google Analytics, показваме как да го направите при сайт на WordPress тук.
След това от менюто Acquisition изберете All traffic -> Channels и в таблицата там ще откриете всички канали, през които потребителите влизат в сайта Ви.
Освен списъка с канали по вертикалата, по хоризонталата ще видите и различните важни показатели – общ брой потребители, брой нови потребители, брой сесии, които тези потребители са направили, продължителността на една сесия и разгледаните страници в нея.
С тяхна помощ можете да направите диференцирането от кой канал получавате най-голям, но и от кой – най-качествен трафик. Потребителите, прекарващи повече време, вероятно са по-заинтересовани от онези, които напускат за секунди. Ако имате онлайн магазин, в последните графи ще можете да отчетете и крайната цел – поръчките и тяхната стойност.
Тези данни ще Ви бъдат отправна точка при вземане на последващи решения и ще дадат яснота къде и какво е нужно да оптимизирате.
Напомняме Ви, че от 1 юли, 2023 г. познатият ни Universal Analytics ще бъде заменен от Google Analytics 4. Както и от Google препоръчват, добре е всички бизнеси, които използват този аналитичен инструмент, да започнат подготовка за новата система още сега. Можете да се обърнете към своите партньори – технически лица и маркетинг екип, за да Ви съдействат с правилното построяване на логиката и настройките в платформата и сайта Ви.
Анализирайте къде отиват потребителите след това
Потокът на потребителите в сайта Ви е не по-малко важен от източника им. Как стигат те до поръчка – от първата посетена страница или едва след като разгледат няколко страници в сайта? Ако е второто, може би е нужно да оптимизирате потребителската пътека. Колкото повече кликове, толкова по-голям шанс част от недостатъчно мотивираните потенциални клиенти да се откажат и да напуснат.
От друга страна, ако предлаганите стоки или услуги, са по-комплексни, може би потребителите имат нуждата да разгледат, прочетат повече, сравняват цени. В допълнение, ако напускат само след една страница, може би е добре да подобрите навигацията на сайта си. Съществува риск потребителите да не се ориентират добре накъде да продължат.
Съобразете решението си с естеството на Вашия бизнес, но имайте предвид, че основното правило е – колкото по-лесно, бързо и директно, толкова по-добре.
В Google Analytics платформата можете да получите много прегледни данни по темата в меню Behaviour -> Behaviour Flow.
Четете още: Bounce rate: какво, защо и как да го намалим?
Проучете какво правят във всяка отделна страница
От цялото е време да се съсредоточим в частното. Отсейте страниците, на които потребителите Ви прекарват най-много време – четат статия, разглеждат характеристики, правят поръчки, и изследвайте какво точно правят в тях.
До каква степен скролват надолу в страницата, в кои зони движат курсора и къде кликват. Тази информация ще Ви помогне да откриете слабите и силните зони от всяка страница, елементите, които привличат внимание и онези, които остават незабелязани. Ще си дадете сметка дали това са бутоните, към които целите да насочите вниманието, или пък допълнителни елементи, които го отвличат и влияят негативно. Ще имате възможността да преместите важна информация, до която може би никой не достига, на по-видимо място. А защо не и да подобрите процеса на поръчка, който може би отблъсква потребителите и ги кара да изоставят количките си.
Подходящ инструмент за тези наблюдения е например Hotjar. Вижте как лесно можете да го интегрирате в своя сайт със Сайт билдър.
Hotjar позволява да гледате записи от сесиите на своите потребители, както и да създавате т.нар. Heatmaps за различните страници. В тях получавате обобщена информация за потребителското поведение само на дадената страница.
Логичната следваща стъпка, е да помислите как да подобрите дизайна на сайта си, за което Ви помагаме в тази статия: 10 най-често срещани грешки в уеб дизайна на един сайт.
Ако сте горд собственик на онлайн магазин, можете да разгледате и 13-те елемента на продаващия магазин, които сме подбрали, специално за Вас.
Поискайте им обратна връзка
Смисълът на всички наблюдения, предложени по-горе, е да приложите промените, които смятате за нужни, и да проследите как се възприемат те след това. Лесен начин е да попитате директно своите клиенти. Оставете кратък въпросник в техните клиентски профили или пък в поп-ъп на начална страница. Можете да им го изпратите и по имейл. Не се страхувайте Вие да започнете разговора. Клиентите Ви ще се радват да разберат, че цените мнението им.
Единственото, за което да внимавате тук, е да не прекалите с честотата на комуникацията или с дължината на въпросника, защото това би отегчило и отблъснало някои потребители.
***
Редовно преглеждайте и анализирайте статистиките, които имате за потребителите в сайта или магазина си. Те ще Ви дадат отправна точка за правилното съдържание, удачната маркетингова стратегия и нововъведения в бизнес модела Ви.
🩰 Винаги влизайте в обувките на клиентите си – по всяка вероятност те искат да получат от Вас същите отношение, лекота на работа, бързодействие на сайта, които и Вие, ако бяхте на тяхното място.
Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.