3 инструмента на Google за представянето на Вашия WordPress сайт [Аудио]

Слушайте съдържанието на тази статия под формата на аудио запис:

Чуйте и останалите ни аудио статии в SoundCloudSpotify и Apple Podcasts.

Google има много на брой свободно достъпни и платени инструменти, които помагат на уебмастърите и бизнесите да подобрят представянето на сайтовете си в уеб пространството. От анализи на посещенията и посетителите, до детайлна проверка на скоростта и показателите за потребителското изживяване.

Ако вече използвате услуги и инструменти на Google, може да намерите за много полезна интеграцията на някои от тях в WordPress сайта Ви. Само за пример – можете да виждате статистики и данни от Google Analytics, Search Console и PageSpeed Insights директно в административния панел на сайта.

За повечето Google инструменти има създадени WordPress плъгини, с които ще можете да интегрирате функционалностите им във Вашия сайт. Чрез интеграциите ще можете да следите данните от инструментите директно през администрацията на сайта, без нуждата да се логвате в официалните страници на Google инструментите.

Винаги проверявайте датата на последната нова версия на плъгина. Плъгините, които не са подобрявани от много време и са изоставени от своите разработчици, може да крият риск за сигурността на сайта. Вижте какви опасности крият необновените плъгини: 🔗 Необновените плъгини – риск за сигурността на сайта (и пречка за ускоряването му) | Blog

Как се представя сайтът в търсачката, по какви ключови думи и на какви позиции в резултатите се показват страниците му, колко пъти посетителите са кликнали върху тях, как се зарежда сайта за мобилните му посетители и много други важни данни и статистики можете да получите от Google инструментите Google Search Console, Google Analytics и PageSpeed Insights.

За да използвате всеки един от инструментите на Google, Ви е необходим само един основен акаунт в Google. От него след това можете да активирате допълнителните инструменти. Регистрацията на Google акаунт може да се извърши през някой от инструментите или през страницата https://accounts.google.com/signin.

Вижте 3 полезни инструмента на Google, с които ще подобрите представянето на Вашия WordPress сайт:

1# Google Analytics 

Google Analytics е инструмент за проследяване и анализи на посещенията в сайта и действията на посетителите му. Чрез статистиките можете да видите кои са най-посещаваните страници, колко време посетителите прекарват на страниците, от къде посетителите са достъпили страниците и много други. 

Статистиките на този инструмент ще Ви помогнат да анализирате поведението на потребителите и да подобрите Вашата маркетинг стратегия.

Google Analytics - статистики и данни за посещенията и посетителите на сайта.
Google Analytics – статистики и данни за посещенията и посетителите на сайта.

Статистиките служат и за проследяване на реализациите в сайта, можете да видите кои страници се представят най-добре, а останалите можете да подобрите. 

Статистики от Analytics в WordPress

Интеграцията на Google Analytics в WordPress сайта може да се извърши по няколко начина. Първият е, да поставите проследяващия код ръчно в кода на сайта и да следите данните през сайта на Analytics. Другият начин е, да инсталирате подходящ плъгин, които ще се погрижи за интеграцията и тракинг кода вместо Вас.

В официалната директория с плъгини за WordPress можете да откриете редица плъгини, чрез които да добавите Google Analytics в сайта. Един от популярните плъгини е Site Kit, разработен от екипа на Google, но можете да използвате и някой от другите масово използвани разширения като: MonsterInsights – Google Analytics Dashboard for WordPress и GA Google Analytics.

Вижте още информация за различните начини за интеграция на Google Analytics в WordPress: 🔗 Как да добавим Google Analytics в WordPress? | Help 

MonsterInsights – Google Analytics

Плъгинът MonsterInsights за интеграция на различни Google инструменти в WordPress.
Плъгинът MonsterInsights за интеграция на различни Google инструменти в WordPress (Analytics, Search Console, PageSpeed Insights и др.).

Google Tag Manager – когато в сайта има няколко инструмента за проследяване и статистики

За по-детайлно и специфично проследяване често в сайта се използват няколко различни аналитични инструменти. Всеки инструмент обаче си има свой собствен тракинг код, който трябва да се постави в кода на сайта. 

Google Tag мениджърът позволява на уебмастърите да поставят само един тракинг код на сайта си и лесно да управляват всички проследяващи кодове от едно място. Това спестява време за добавяне и премахване на различни отделни скриптове от кода на сайта. Всички скриптове, които се използват на различните инструменти, се зареждат от само един скрипт – този на Tag мениджъра.

През Tag мениджъра можете да обновявате таговете без нужда да редактирате кода в сайта.
През Tag мениджъра можете да обновявате таговете без нужда да редактирате кода в сайта.

2# Google Search Console (GSC)

С Google Search Console (предишно Webmaster Tools) ще можете да разберете как Google „вижда“ сайта Ви, по какви думи страниците се показват в резултатите от търсене, кои думи генерират най-много посещения, на какви позиции се нареждат страниците в резултатите според тези ключови думи и други.

Страниците от сайта се показват в резултатите при търсене в Google, след като претърсващият робот на Google, наречен Googlebot, посети сайта и запише съдържанието му. Ако Вашият сайт все още не се показва в резултатите, вижте какви може да са причините: 🔗 Защо сайтът ми не излиза в Google? | Help

За всяка страница от сайта Google Search конзолата ще Ви покаже:

  • Колко показвания (impressions) има в резултатите от търсенето;;
  • Колко клика (clicks) има;
  • На какви позиции в резултатите се показва;
  • От кои държави и от какви устройства са посетителите.
Google Search Console - статистики и данни за представянето на сайта в търсачката.
Google Search Console – статистики и данни за представянето на сайта в търсачката.

Ако току-що се пуснали онлайн Вашия нов WordPress сайт, не чакайте ботът на Google да го намери – регистрирайте го в Google Search конзолата и започнете да създавате входящи линкове към него. 

Входящите линкове добавят тежест в доверието и вниманието на търсещите машини към сайта. Също така сайтът става по-лесно откриваем за Вашите бъдещи посетители. Ако нямате време и възможност, използвайте услугата Регистрация в портали и търсачки и Вашият сайт ще получи много входящи линкове в авторитетни сайтове и портали.

Освен данни за представянето в търсачката, Google Search конзолата ще следи и за проблеми със зареждането на сайта на мобилни устройства. При установен проблем със съдържанието, по имейл ще получите нотификация с повече информация – коя страница и какви точно грешки са открити при зареждането ѝ на мобилно устройство. След като извършите оптимизация на дадената страница, ще можете да пуснете проверка и отстраняване на нотификацията в конзолата (Fix Coverage issues).

Има няколко неща, които можете да направите в WordPress сайта Ви чрез плъгини, които са свързани с Google Search конзолата. Можете да интегрирате в администрацията му статистиките от GSC, да активирате структурирани данни за съдържанието и да генерирате XML карта на сайта.

Статистики от Google Search Console в WordPress

Статистиките от Google Search конзолата може да се показват в администрацията на WordPress сайта, без нужда да се логвате в официалния сайт на инструмента.

Има няколко свободно достъпни плъгина в директорията с плъгини на WordPress, с които можете да направите интеграцията. Плъгинът Search Engine Insights for Google Search Console предоставя безплатно функционалността, докато при други плъгини като SEO by 10Web и MonsterInsights – Google Analytics тя се предлага в платените им версии.

Search Engine Insights for Google Search Console

С този плъгин статистиките от GSC се виждат в таблото на WordPress и към всяка страница/публикация по отделно.

Настройки на плъгина Search Engine Insights.
Настройки на плъгина Search Engine Insights.
Данни от GSC за конкретна страница.
Данни от GSC за конкретна страница.

Структурирани данни (описващи съдържанието в страниците)

Структурираните данни са начин за „описване“ на съдържанието в страниците. За целта се използват схеми, които задават структурата и маркерите, които се поставят в HTML кода на страницата.

Описание (структурирани данни) на съдържание тип Product.
Описание (структурирани данни) на съдържание тип Product в йерархична структура и представянето на това съдържание в специална кутийка в Google » Images.

Структурираните данни помагат на търсачките да разберат по-добре какво означава съдържанието и отделните му части. Така те могат да предоставят по-точни и ангажиращи резултати при търсене. След като Google знае, че даденото съдържание е продукт, както и допълнителни му детайли – име, цена, наличност и други, той може да го покаже в кутийка в резултатите (в Search и Images). Този вид кутийки в резултатите на Google се наричат Rich Results (богати/подробни резултати). 

Подробните резултати представят информацията по интересен начин и съдържат различни компоненти, в зависимост от типа на съдържанието – графични елементи, изображения, рейтинг и други.

Съвременните WordPress теми имат вградена функционалност за добавяне на структурирани данни. WooCommerce има тази функционалност, като всеки продукт е описан с подходящата схема за продукт.

Ако WordPress темата не предлага тази функционалност или пък не поддържа конкретна схема, структурираните данни може да се добавят с плъгин.

Няколко примерни WordPress плъгина за добавяне на структурирани данни в сайта: Schema & Structured Data for WP & AMP, Schema – All In One Schema Rich Snippets и Schema.

Бележка: Някои подробни резултати в Google се показват само на мобилни устройства, например HowTo. Също така Google не гарантира, че дори да добавите структурираните данни в страниците си, те ще се показват в подробни резултати. Можете да видите всички поддържани типове съдържание от Google на следната страница: Explore the search gallery | Google. Същото така за всеки поддържан тип, проверявайте в кои услуги на Google може да се показва, както и при какви устройства.

Можете да проверите дали сайтът има структурирани данни чрез инструмента на Google Rich Results Test. Този инструмент на Google показва само структурираните данни, които Google поддържа. Предишният инструмент на Google The Structured Data Testing Tool e спрян от поддръжка и „прехвърлен“ към schema.org – https://validator.schema.org

Schema & Structured Data for WP & AMP

Плъгинът поддържа множество схеми (в безплатната си версия) за различни типове съдържание.

Добавяне на схеми, които може да се използват за съдържанието в сайта.
Добавяне на схеми, които може да се използват за съдържанието в сайта.

Плъгинът позволява добавянето на няколко различни схеми за съдържанието в сайта. Например можете да добавите Article и HowTo за статиите (post).

Добавяне на блок How To (предоставен от плъгина) и настройки за схемите.
Добавяне на блок How To (предоставен от плъгина) и настройки за схемите.

След това при редактиране на статия, в панела с настройки на плъгина най-долу в редактора, можете да изберете коя схема да се използва, като деактивирате използването на всички останали. Ако статията описва инструкция с отделни последователни стъпки, оставяте активна само схемата HowTo, ако това е стандартна статия – само Article. Също има опция да редактирате ръчно данните в схемата (Modify HowTo Schema Output).

XML Sitemap (карта на сайта)

XML картата на сайта (сайтмап) представлява страница в сайта, в която са изредени в списък адресите на всички страници в сайта.

Тази карта помага на търсачките да откриват и обхождат страниците в сайта. XML картата на сайта е полезна не само за Google, но и за другите търсачки. Чрез XML картата търсачката може да открие и обходи всяка една страница от сайта, която желаете да бъде индексирана. Когато няма такава карта, търсачките ще трябва да откриват отделните страници на сайта чрез линкове в други сайтове. Това може да отнеме много време и не е гаранция, че накрая всяка една страница ще е налична в индекса.

Според подадените страници в XML картата, Googlebot-ът минава през всяка една и записва съдържанието ѝ в базата данни (индекса) на Google. Вижте повече за индексирането на съдържанието и след това показването на страниците в резултатите от търсене.

От версия 5.5 на WordPress функционалността за създаване на XML сайтмап е вградена в системата. Генерираната карта ще е достъпна на адрес mysupersite.com/wp-sitemap.xml. Ако няма активен плъгин, който вече генерира картата, при достъпване на адреса /sitemap.xml WordPress ще направи пренасочване към /wp-sitemap.xml.

Генерираната XML карта на сайта (адресът ѝ) можете да подадете в Google Search Console. 

Ако искате да приложите някакви настройки и промени за XML картата, ще е нужно да използвате допълнителен плъгин, тъй като вградената опция в WordPress няма възможност за настройка.

По принцип плъгините за SEO предлагат тази функционалност като например All in One SEO и Yoast SEO.

Примерен плъгин за генериране на XML карта: XML Sitemap & Google News.

XML Sitemap & Google News

Този плъгин генерира XML карта на сайта, в която може да се включат и изображенията към страниците.

В настройките на плъгина може да се избере дали картата да се раздели на отделни части (по година или месец).
XML карта на сайта.

В настройките на плъгина може да се избере дали картата да се раздели на отделни части (по година или месец).

XML картата може да се раздели на отделни порции по години.
XML картата може да се раздели на отделни порции по години.

Задаването на приоритет за страниците в картата позволява да посочите на ботовете кои страници от сайта са най-важни. Приоритетът е спрямо всички страници в сайта, като стойността 1 означава най-висок приоритет. Така например за началната страница, страниците с продуктова информация и лендинг страниците приоритетът може да е най-висок 0.8 – 1.0. За стандартното съдържание може да е 0.4 – 0.7. А за остарялата и неактуална информация да е най-нисък 0.0 – 0.3.

Плъгинът предлага задаването на приоритет по подразбиране за различните типове съдържание – страници, публикации. Отделно има опция за автоматично задаване на приоритета. Плъгинът ще следи за страници, които не са обновявани скоро и ще намалява приоритета им, докато ще го повишава за тези, които биват обновени.

3# Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights (PSI) е инструмент за проверка на производителността на страниците (на десктоп и мобилни устройства), който предоставя много полезни насоки за подобряване.

PSI показва оценка и метрики за качеството на представянето на страницата. Част от тези метрики участват за класирането на страниците в резултатите от търсене.

Вижте подробна информация за метриките на PSI: 🔗 SEO Q&A: Всичко за PageSpeed Insights [Част II] | Blog

Интеграцията на PSI в WordPress има две страни. Някои плъгини предоставят само данните за представянето на сайта, докато други извършват и оптимизация на страниците и елементите им.

Показатели за производителността на сайта в WordPress

Примерни плъгини, които само извършват проверка на производителността на страниците и показват показателите им: Google Pagespeed Insights и Site Kit by Google.

Google Pagespeed Insights

Чрез този плъгин можете да получите детайлни репорти за производителността на всяка една страница в сайта. 

Общ преглед на производителността на страниците в сайта.
Общ преглед на производителността на страниците в сайта.

Бележка: Този плъгин изисква генерирането на Google API ключ. Генерирането на API ключа не е сложно – логвате се в Google Cloud Console, създавате нов проект, активирате PageSpeed Insights API и генерирате API ключ. Подробно упътване ще намерите в помощната страница на плъгина: Required Configuration

След настройка и активиране с Google API ключа, може да стартирате проверката и генерирането на репортите. Плъгинът ще направи проверка на всяка страница в сайта. Ако има много страници, може да се забави известно време. 

Данните от проверката са достъпни в списък със страници (Report List), Обобщен доклад (Report Summary) и детайлен репорт за всяка страница.

Списък със страниците в сайта и техните оценки от десктоп и мобилното представяне.
Списък със страниците в сайта и техните оценки от десктоп и мобилното представяне.
Детайлни данни за конкретна страница от сайта.
Детайлни данни за конкретна страница от сайта.

С този плъгин е много удобно да се видят показателите на всички страници на едно място, бързо. Иначе проверка на PSI показателите може да се извършва ръчно, за една страница, през уеб инструмента: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

Оптимизация на страниците на сайта

Примерни плъгини, които извършват оптимизация на страниците и подобряват показателите в PSI: PhastPress, Page Speed и Autoptimize.

Бележка: За оптимизацията на страниците в сайта използвайте само един плъгин за оптимизиране, тъй като може да се получат конфликти. Особено ако плъгините прилагат едни същи оптимизации по CSS и JS кода на страниците. Някои плъгини за ускоряване чрез кеширане също може да прилагат подобни оптимизации например W3 Total Cache.

PhastPress

Този плъгин извършва оптимизация на страниците в сайта спрямо препоръките и насоките от PSI. 

Настройките на плъгина PhastPress.
Настройките на плъгина PhastPress.

Използва техники за манипулация на скриптовете, стиловете и изображенията, за да подобри времената им за зареждане.

Site Kit – всички Google инструменти в един WordPress плъгин

Ако искате да използвате всичките Google инструменти, посочени дотук в статията – Analytics, Search Console и PageSpeed Insights, може да погледнете официалния плъгин от Google Site Kit by Google.

Site Kit плъгин от Google.
Настройката на плъгина е лесна.

Site Kit е свободен плъгин, с над 1 млн. инсталации, който събира в едно интеграциите на отделните Google инструменти. С него можете да следите как хората намират и използват сайта Ви, какви са показателите му за производителността и потребителско изживяване, както и какви са доходите Ви от AdSense.

Таблото с данни в администрацията.
Таблото с данни в администрацията.

Отделно от тези данни можете лесно да активирате и настроите Google Tag Manager и Google Optimize.

Не е задължително да активирате и използвате всички налични интеграции в плъгина.

Свързаните със сайта Google услуги.
Свързаните със сайта Google услуги.

Добавяйки Google инструментите във Вашия WordPress сайт ще можете да следите от едно място всички данни и статистики за сайта. Някои от Google инструментите са много полезни за подобряване на представянето на WordPress сайтовете. Те се използват за SEO, маркетинг, реклама, оптимизация на производителността на сайта, съдържанието му и други.

А в следващата статия ще Ви покажем кои са полезните, а някои и много интересни, Google инструменти за съдържанието на Вашия сайт. Само част от тях са – Google Web Stories, Google Translate, Google Reviews и други.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
5 2 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Сайтът не е само за хора с бизнес и търговия.

6 идеи за сайт, различен от онлайн магазин

8
Ако първата ви асоциация със сайт е онлайн магазин… замислете се пак. Има много други видове сайтове, които не търгуват онлайн, но си струва да се посещават.
10 основни грешки при изграждането на един уебсайт

10 основни грешки при изграждането на един уебсайт [Аудио]

0
Последствията от неправилно структурирания сайт могат да бъдат неприятни за бизнеса Ви и да доведат до нежелан ефект.
Уникално име на фирма

Как да изберете уникално име на фирма?

0
Да измислите уникално име на фирма е предизвикателна задача. Даваме Ви ценни препоръки и идеи за перфектното име за Вашия бизнес. Разгледайте ги в СуперБлога.