XML карта на сайта: важен елемент от SEO оптимизацията

След като сте си направили сайт и започнете да го оптимизирате за търсачките (SEO), за да подобрите видимостта му в резултатите им, неминуемо ще попаднете и на нуждата от добавяне на XML карта. 

Вижте какво представляват двата вида карти на сайта – XML и HTML, защо са полезни за SEO и посетителите и как можете да ги създадете.

Какво е XML карта на сайта?

XML картата е елемент от SEO оптимизацията на сайта. Тя представлява списък с всички страници в сайта (които искаме да се показват в резултатите на търсачките).

Тази карта не се вижда в сайта. Въпреки че си има адрес, на който може да се разгледа, тя не е за посетителите.

XML карта на сайта, списък със адресите на страниците.
XML карта на сайта, списък със адресите на страниците.

Чрез XML картата търсачките могат да намерят всички страници в сайта Ви много по-бързо. 

Стандартно обхождащият робот намира страниците в сайта, като следва връзките в тях. От една страница към следваща. Ако някоя страница няма вътрешни или външни връзки, по които ботът може да стигне до нея, тя може да не бъде обходена и индексирана скоро. 

Роботите имат определен бюджет за обхождане на сайтовете, това е определено ограничено време, което могат да отделят за един сайт. Има милиони сайтове и милярди страници, които чакат да се обходят от тях. Колкото по-сложна е структурата на сайта и по-слаба е вътрешната свързаност, толкова по-затруднено и забавено ще е обхождането на страниците му.

Когато търсачката разполага с XML карта на сайта, тя може веднага да разбере и кои страници са обновени и кои са нови. Това ускорява индексирането на тези страници и показването им в резултатите. Без картата, новата/обновената страница ще трябва да изчака бота на търсачката сам да я намери.

Поради това XML картата е много полезна за Вашия сайт, ако:

  • Имате много страници и категории в сайта;
  • Имате много страници, към които няма много външни или вътрешни връзки;
  • Добавяте често ново съдържание;
  • Обновявате регулярно съществуващото съдържание.

Малко технически подробности за XML картата

XML (Extensible Markup Language) картата е XML файл. Най-често с име sitemap.xml. Разполага се в основната директория на сайта. 

Това е текстов обикновен файл, в който чрез специални тагове са описани URL адресите на страниците.

Ето пример за XML файл с описани два URL адреса на две страници:

XML файл, съдържащ XML код.
XML файл, съдържащ XML код.

XML кодът на картата можете да видите, като отворите адреса ѝ в браузъра и изберете CTRL+U от клавиатурата (или опцията View source от браузъра).

Към всеки адрес на страница (url) може да се добави информация – локацията или пълния ѝ URL адрес (loc), кога е обновена последно (lastmod), колко често се обновява (changefreq) и колко важна е (priority) спрямо всички останали страници в сайта.

Тази схема на описване на URL адресите се нарича Sitemap протокол и се поддържа от най-известните търсачки като Google и Bing.

Google поддържа и няколко разширения към Sitemap схемата. Чрез тях към URL адреса на страницата могат да се опишат и съдържащите се в тази страница видео, изображения (xmlns:image) и новини. За видеото може да се посочи продължителност и рейтинг, а за изображението – адреса му.

Google също така поддържа описването и на езиковите версии към дадения URL адрес (xmlns:xhtml). 

Стандартно XML картата има ограничение за големината: максималният брой адреси в една карта е 50 хил. или до 50 MB. За такъв случай адресите може да се разпределят в няколко отделни карти. За целта се използва индексна карта (Sitemap Index), която включва под-картите.

Защо е полезно да знаете техническите подробности за XML картата?

Защото ще можете да подобрите SEO оптимизацията на Вашия сайт. Например:

  1. Можете да проверите XML картата на Вашия сайт какви данни включва към URL адресите на страниците. Ако използвате някой SEO плъгин, който генерира автоматично картата, проверете дали е включил в нея изображенията, езиковите версии, видео клиповете (ако имате такива в страниците). Например безплатните версии на WordPress плъгините Rank Math, Yoast и All in One SEO добавят информация и за изображенията в страниците, докато вградената карта на WordPress – не.
  2. Google не обръща внимание на priority и changefreq атрибутите към тага url. Тоест няма значение колко важна е дадена страница според нас или колко често сме указали, че се обновява.
  3. Атрибутът lastmod, посочващ датата на обновяване на страницата, е важен, за да индикира на търсачките да я обходят отново. Също така чрез него Google може да разбере дали съдържанието е актуално. Много е важно датата на модификацията на страницата да се променя само ако са извършени съществени промени по нея. Google може да разбере, когато само датата е променена, но не и съдържанието. 

Създаване на XML карта на сайта 

При CMS платформите и билдърите XML картата се генерира и обновява автоматично (Сайт билдър, Shopiko).

В WordPress тази функционалност също е вградена и по подразбиране има генерирана XML карта на адрес /wp-sitemap.xml. При добавяне на нова страница в сайта или обновяване на съществуваща, XML картата се прегенерира автоматично.

В картата са добавени всички страници, публикации, категории, етикети и други.

XML картата на сайта, генерирана от WordPress.

Това е индексна карта, в която като под-карти са добавени картите на различните типове съдържание.

В тази карта обаче може да има страници, които не искате търсачките да индексират. В зависимост от сайта това може да са страниците на авторите, на категориите, етикетите, преизползваемите блокове или други. 

Към тази вградена функционалност на WordPress няма възможности за настройки на картата и деактивиране на генерирането ѝ за определени типове съдържание. За да можете да правите промени по картата, може да използвате допълнителен плъгин като WP Sitemaps Config (добавя панел с настройки за вградената карта). 

Ако вече използвате плъгин за SEO като Yoast SEO, All in One SEO, Rank Math SEO, към всеки един има опция за генериране на XML карта. Освен това можете да правите настройки и да изберете кои типове съдържание да се включат в картата. Допълнително при редакция на страница през блок-редактора има опции за изключване от картата. В платените версии на тези плъгини се предоставят още повече опции като карта на видео клиповете и други.

Има и WordPress плъгини само за генериране на XML карта като:

За ръчно създаване на XML карта може да се използват инструменти, sitemap генератори като например:

Yoast SEO

Настройки на картата в плъгина Yoast SEO.
Настройки на картата в плъгина Yoast SEO.

Настройките на XML картата в Yoast са само за активирането и деактивирането ѝ. Ако искате да изключите определен тип съдържание от картата, ще трябва да деактивирате опцията за показване в търсачките (което означава и че страниците от този тип ще имат поставен таг No Index).

Настройки за показване на съдържанието в търсачките.
Настройки за показване на съдържанието в търсачките.
Настройки на отделна страница, намиращи се в блок-редактора.
Настройки на отделна страница, намиращи се в блок-редактора.

Премахването на определена страница от картата на сайта може да се извърши през настройките ѝ в блок-редактора. След като изберете No, на страницата се задава No Index и картата се прегенерира.

AIO SEO

AIO SEO настройки на картата на сайта.
AIO SEO настройки на картата на сайта.

В настройките на AIO SEO можете да изберете кои типове съдържание да се добавят в XML картата и какъв да е максималният брой адреси в карта.

Настройки на отделна страница, намиращи се в блок-редактора.
Настройки на отделна страница, намиращи се в блок-редактора.

Ако искате една определена страница да не се показва в картата на сайта, от настройките в блок-редактора за роботите (Advanced » Robots Settings) може да зададете No Index. Плъгинът автоматично ще премахне страницата от картата и ще я прегенерира.

Rank Math SEO

Настройки на картата на сайта в плъгина Rank Math SEO.
Настройки на картата на сайта в плъгина Rank Math SEO.

В настройките можете за изберете за всеки тип съдържание дали да се показва в картата на сайта, дали да се включат и изображенията в нея. Оттук можете да изключвате от картата определени страници, като въведете ID-то им.

Настройки на отделна страница, намиращи се в блок-редактора.
Настройки на отделна страница, намиращи се в блок-редактора.

Ако зададете на страницата No Index, тя ще бъде скрита от картата на сайта. Възможно е обаче картата да се е кеширала и промените да не бъдат отразени веднага. Това може да доведе до съобщение в Google Search Console, че имате страница в картата, която е с No Index атрибут. За да спрете кеширането на XML картата, следвайте упътването от официалната страница на Rank Math.

Подаване на XML картата към Google

Подаването или известяването на търсачките за Вашата XML карта може да се извърши по няколко начина. Препоръчителният е да добавите картата през инструментите за уебмастъри към съответната търсачка.

Google и Bing поддържат автоматично откриване на картата, ако тя е описана в robots.txt файла. Но за по-сигурно, а и по-полезно е, да добавите картата в уебмастър инструментите им. Така ще можете да следите за съобщения при обработката им.

Добавяне на XML картата в Google Search Console

След като се логнете в акаунта Ви в Google Search Console, отворете Sitemap. Поставете адреса на картата и щракнете на Изпращане.

добавяне на XML картата в Google Search Console

Веднъж добавена, рядко ще Ви се налага да я добавяте наново в GSC. Може би освен когато извършите много големи промени по съдържанието на сайта или пък смените адреса ѝ.

WordPress плъгините, които генерират XML карта на сайта, изпращат уведомления (пинг) до Google при всяка промяна по картата (след публикуване на нова страница или обновяване на съществуваща). По този начин новото съдържание бива обходено и индексирано по-бързо.

Какво е HTML карта на сайта?

HTML картата е резултат от информационната архитектура или структурата на сайта. Тази карта има своя страница в сайта, например Карта на сайта. В нея се показва списък с връзки, подредени в йерархия, на категориите, разделите и страниците в тях. 

HTML картата е нужна на посетителите, за да могат да достигнат до онази страница, която е толкова навътре в сайта и йерархията му, че няма шанс да я „видят“ в менюто на сайта. Особено е нужна, когато в сайта няма поле за търсене и/или breadcrumbs (пътеката от трохички), защото човек не знае къде е попаднал, в коя категория е страницата, която разглежда, и къде другаде може да отиде.

В зависимост от структурата на сайта HTML картата може да е много семпла, но може и да е много сложна.

HTML карта на сайта
HTML карта на сайта – dell.com.

Създаване на HTML карта

HTML картата може да се създаде автоматично с помощта на WordPress плъгин.

Например към AIO SEO има специален блок HTML Sitemap, който може да се добави в страница.

HTML карта на сайта.

Направете XML карта, за да увеличавате трафика и видимостта на сайта в търсачките. С нея новите и обновените страници ще се индексират по-бързо.

Направете HTML карта на сайта, ако имате много страници и някои от тях остават „скрити“. С нея ще улесните посетителите в откриването им (и ще повлияе положително върху показателите за време на престой в сайта и процента на отпадане).

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии. А когато не държи перото, търси забравени съкровища в недрата на някоя книга.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).
Black Friday '21: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости

Black Friday ’21: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви. 
Каква е разликата между домейн и уебсайт?

Каква е разликата между домейн и уебсайт? [Аудио]

2
Въпросът „Каква е разликата между домейн и уебсайт?” със сигурност влиза в топ 10 най-често срещани въпроси, когато решите да имате собствен сайт.