6 инструмента на Google за съдържанието на Вашия WordPress сайт

Google предлага множество свободно достъпни инструменти, които помагат на уебмастърите да подобрят сайтовете си и съдържанието им. В предишната статия Ви показахме 3 полезни Google инструмента, с които да подобрите представянето на сайта в уеб, а в тази ще Ви покажем 6 полезни инструмента за съдържанието му.

С тяхна помощ можете да увеличите и задържите посетителите на сайта си с интересни уеб разкази, лесно четим шрифт на текста и съдържание на техния роден език. Или да ги улесните в намирането на бизнеса Ви с карта и да повишите увереността им, че Вие сте правилният избор, чрез отзивите на Вашите клиенти.

Интеграцията на Google инструментите в WordPress се извършва с помощта на плъгини. За някои от тях няма да Ви е нужен акаунт в Google например Web Stories, Google Fonts, Google Translate.

За интеграцията в сайта на Google Maps и Google Reviews чрез WordPress плъгини ще Ви е нужен Google API ключ. Създаването на такъв ключ не е трудно, като изпълнявате стъпка по стъпка указанията, които плъгините предоставят. За допълнително улеснение сме Ви подготвили и помощна статия, която ще Ви даде представа за какво е този ключ и насоки за създаването му: 🔗 Какво е Google API Key и как да създам такъв? | Help

6 полезни Google инструмента за съдържанието на Вашия сайт:

1# Web Stories

Познати ли са Ви визуалните разкази от социалните мрежи Instagram, Snapchat и Facebook?

Уеб разкази в Instagram.

Същите разкази сега можете да създавате и в WordPress сайта си с Google Web Stories.

Уеб разкази в WordPress сайта.

Визуалните уеб разкази са интересен и ангажиращ картинен формат за представяне на информация. Това е колекция от картини, които се показват една след друга хоризонтално в определен ред. Картините може да са анимирани и да включват някакво взаимодействие с потребителите. С уеб разказите (Web Stories) можете да показвате текст, видео, снимки, изображения и аудио.

Уеб разказите са нов и модерен начин, който уебмастърите и авторите на съдържание може да използват, за да подобрят представянето на съдържанието им.

Web Stories в WordPress

Официалният плъгин от Google за WordPress е: Web Stories.

За разлика от средата на социалните мрежи, в която се създават разказите, във Вашия сайт Вие имате пълен контрол над всеки аспект от тях – стил, оформление, текстово съотношение в картините и т.н. Също така можете лесно да споделяте уеб разкази, като използвате уеб адреса на страницата им. 

Готови темплейти за уеб разкази.
Готови темплейти за уеб разкази.

Плъгинът има специален редактор за уеб разкази, който прилича на page builder и на редактор за графични изображения. С него можете лесно да създавате истории от нулата или да използвате някой от готовите темплейти.

Редакторът на уеб разкази.
Редакторът на уеб разкази.

Към уеб разказите може да се активира аналитичният инструмент Google Analytics. Също така може да се показват реклами в уеб разказите (Google AdSense).

Уеб разказите са отделни уеб страници, които можете да вмъкнете в друга страница или публикация или да заредите като самостоятелна страница.

Специален блок Web Stories за вмъкване на разказ в съдържанието на страницата.
Специален блок Web Stories за вмъкване на разказ в съдържанието на страницата.

Разказите могат дори да се показват в резултатите на Google. SEO на тези страници се прилага както на останалите уеб страници – да се добавят в XML картата, да имат описание… и всички останали препоръки, които следвате за обикновените уеб страници в сайта Ви.

За създаването на пленителни уеб разкази може да следвате напътствията на Google: Tips to make the most of the Web Stories Editor | Google.

2# Google Fonts

Google Fonts е онлайн библиотека със свободно достъпни шрифтове, които всеки уебмастър може да интегрира и използва в своя сайт. В библиотеката може да се търси из над 900 шрифта. 

Шрифтът Lobster изглежда много приятно, много красива кирилица.
Шрифтът Lobster изглежда много приятно, много красива кирилица.

Добрите практики в дизайна

Видът на текста играе важна роля във визуалното представяне на сайта и съдържанието му. Но колкото и да е добро и полезно едно четиво, ако то е трудно и неприятно за „гледане“, целият труд за него може да отиде на вятъра.

Тъй като е много лесно човек да се изкуши от красивите шрифтове и да добави много и всякакви в сайта, имайте предвид насоките и добрите практики в дизайна. За да не се създаде объркване и трудно асимилиране на информацията от текстовете, препоръчително е за основния текст да се придържате към един шрифт, който се чете лесно на всякакви устройства. Вижте още грешки в уеб дизайна: 🔗 10 най-често срещани грешки в уеб дизайна на един сайт | Blog.

Вижте също съветите на експерт в областта на дизайна и научете повече за шрифтовете с българска кирилица (43:03): 🔗 Значението на дизайна за твоя уебсайт – Част 1 | Blog

Добавяне и оптимизиране на Google шрифтове в WordPress

Съвременните WordPress теми имат включена интеграция на Google шрифтовете. За всички останали случаи, добавянето на шрифтовете може да се извърши с подходящ плъгин (или ръчно с редактиране на код).

Добавянето на Google шрифт в сайта всъщност представлява само извикването му при зареждането на страниците, защото той не е записан локално в директорията на сайта. Реално шрифтът се изтегля от сървърите на Google и след това се прилага към текста.

Всеки шрифт се изтегля с отделна заявка към сървърите на Google.
Всеки шрифт се изтегля с отделна заявка към сървърите на Google.

Докато шрифтът не се изтегли от сървъра на Google, текстът в страницата ще е в шрифт по подразбиране или дори може да не се показва изобщо. При забавяне в изтеглянето на шрифта, промяната във вида на текста може да се забележи от посетителите.

Освен това неудобство за посетителите, изтеглянето на външни ресурси в страницата може да забави и нейното зареждане. Поради това зареждането на Google шрифтовете може да се оптимизира, като те се запишат локално на сървъра, на който се намира сайта. Така ще отпаднат по няколко заявки към външни сървъри – DNS заявките и отделно заявките към сървърите на Google.

Някои WordPress плъгини предоставят двете възможности –  добавяне на Google шрифт в сайта и записването му локално на сървъра, на който се намира сайта. Такива са: Fonts Plugin (запис на шрифтовете локално само в платената му версия); Use Any Font (запис на 1 Google шрифт локално, повече в платената му версия).

Други плъгини предоставят само възможност за оптимизиране на вече добавените в сайта Google шрифтове. Това означава, че с тях няма да можете да добавите Google шрифт, но можете да оптимизирате вече използваните, като ги запишете локално в директорията на сайта, например OMGF и Embed Google Fonts.

Use Any Font

Плъгинът предоставя възможност за лесно качване и използване на всякакви шрифтове – качени като файлове или от Google Fonts. Шрифтовете се инсталират в сайта, като при качването им се конвертират в подходящи формати (така че да са съвместими с всички браузъри).

Този плъгин предлага над 20 хил. шрифта, от които да избирате, включително и Google Fonts.

Добавяне на Google шрифт в сайта.
Добавяне на Google шрифт в сайта.

В безплатната версия ще можете да запишете 1 Google шрифт локално.

Google шрифтът е изтеглен, конвертиран в подходящ формат и записан локално на сървъра.
Google шрифтът е изтеглен, конвертиран в подходящ формат и записан локално на сървъра.

След като шрифтът е добавен, може да се избере за кои текстови елементи от страницата да се прилага.

Задаване на шрифта за определени елементи от сайта.
Задаване на шрифта за определени елементи от сайта.

Тъй като конвертирането в подходящите формати се извършва на сървърите на плъгина, ще е нужно да използвате API ключ, предоставящ се от самия плъгин. За безплатната версия на плъгина може да използвате автоматично генериран API ключ, с възможност за инсталирането на един шрифт.

3# Google Translate

Google Translate (Преводач) е инструмент, с който можете да правите преводи на думи и цели текстове от и към най-различни езици. 

Попадали ли сте на статия на руски или английски език, която обаче много бихте искали да прочетете? Няма проблем, много лесно и бързо можете да получите съдържанието на страницата на български език – с уеб инструмента Google Translate. Вижте как да го използвате за превод на уеб страници: 🔗 Превод на уеб страница с уеб инструмента Google Преводач (Translate) | Help

Преводът с Google Преводач не е винаги най-доброто, но е достатъчно, за да разберем голяма част от текста.

Превод на сайта с Google Translate

Освен като уеб инструмент Google Преводач може да се използва чрез интеграция с плъгин и във Вашия WordPress сайт. Можете да дадете възможност на посетителите с различни езици да четат съдържанието му.

Нещо интересно за Google Преводач е, че читателите могат да подобряват превода на всяка страница, като подават предложения за поправка. 

Плъгин, с които можете да добавите превод на съдържанието в сайта с Google Преводач: GTranslate.

GTranslate

Въпреки че преводът е машинен и не е перфектен, с Google Translate можете да отворите много голяма врата към съдържанието на сайта Ви за читатели от целия свят (или поне за тези от конкретни държави, които пожелаете).

Менюто с езиците (бутоните с име/флаг) се добавя лесно в сайта чрез джаджа (widget) или вграждане в менюто.

А за по-напредналите потребители има опция с код, който може да се постави в темплейтните файлове на темата (например в header.php, footer.php…).

Настройките на GTranslate

В платената версия на плъгина има възможност да се прави редакция на превода през администрацията на WordPress, както и да се използва изкуствен интелект за превода.

Вижте още за какво можете да използвате изкуствения интелект в WordPress сайта: ChatGPT, AI … и WordPress?

4# Google reCAPTCHA

CAPTCHA (без re отпред, това е добавка от Google) е метод за различаване на човек от машина (робот, бот) чрез прилагането на тест. Името му идва от Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (напълно автоматизиран публичен тест на Тюринг за разграничаване на компютри от хора).

CAPTCHA тестът се използва предимно за защита на формите в сайтовете – за регистрация, логин, коментари и други. Публикуването на спам коментари и съобщения в сайтовете е често срещан казус, когато формите му не са защитени. Незащитените форми може да станат обект на атака от различни ботове, с цел изпращане на спам съобщения, публикуване на спам коментари и съдържание и дори за пробив в сигурността на сайта (например достъп до администрацията на сайта, когато има незащитена уязвимост в кода на формата).

Най-често срещана разновидност на CAPTCHA теста е използването на код (наричан още код за сигурност). Това е произволен низ от символи, най-често букви и цифри, толкова изкривени, че са трудни за разбиране от роботите, но не и от хората. 

За своя инструмент reCAPTCHA Google също прилага CAPTCHA тест, но вместо изопачен код (така беше в reCAPTCHA v1), отдавна използва други по-сложни от техническа гледна точка, но по-сигурни, методи за тестване и разпознаване. Тези методи са по-щадящи за хората и по-трудни за пробиване от роботите.

Google reCAPTCHA v2 и v3 във формата за логин на WordPress.
Google reCAPTCHA v2 и v3 във формата за логин на WordPress.

Инструментът има няколко актуални версии – reCAPTCHA v2, reCAPTCHA v3 и платената reCAPTCHA Enterprise. Различните версии прилагат различни тестове за проверка дали потребителят е човек или не. Ако сте виждали кутията за сигурност към някоя форма, в която трябва да маркирате отметка, че не сте робот или пък да маркирате всички картинки със светофари или пешеходни пътеки, това е версия 2 на reCAPTCHA. Ако в страницата в някой от ъглите ѝ има логото на reCAPTCHA, това е версия 3.

По-новата версия 3 на reCAPTCHA верифицира действията на потребителите без нуждата те да въвеждат кодове или да кликат по картинки. За целта Google калкулира оценка на действията на потребителя на страницата. На база тази оценка преценява доколко подозрително е взаимодействието, а оценката е от 0.0 (бот) до 1.0 (човек). По този начин се премахва нуждата от притесняване на потребителите с разчитането на кодове и разпознаването на зебри и трактори. 

Бележка: За да използвате Google reCAPTCHA v2/v3 в сайта Ви, е необходимо да създадете акаунт в Google. Ако вече имате акаунт, само е нужно да регистрирате сайта в reCAPTCHA инструмента. Избирате коя версия искате да използвате и ще получите нужните два ключа (site key и secret key) за активация на теста в сайта.

След като reCAPTCHA тестът е активиран на сайта, през Google reCAPTCHA можете да следите активността му.
След като reCAPTCHA тестът е активиран на сайта, през Google reCAPTCHA можете да следите активността му.

Защита с reCAPTCHA в WordPress

reCAPTCHA проверката може лесно да се добави в WordPress за всички форми в сайта – логин, коментари, регистрация и други. 

Примерни плъгини за добавяне на reCAPTCHA в WordPress: WP-reCaptcha и reCaptcha by BestWebSoft.

Вижте подробно упътване за активирането на reCAPTCHA в WordPress с плъгина WP-reCaptcha: 🔗 Добавяне на reCAPTCHA v2/v3 в WordPress | Help

Ако имате инсталиран плъгин за контактна форма, можете да разгледате неговите настройки за наличие на интеграция с reCAPTCHA. Повечето масово използвани плъгини за контактни форми са включили тази функционалност в настройките си. Необходимо е единствено да направите връзката между сайта Ви и профила Ви в Google reCAPTCHA. Например Contact Form 7 поддържа reCAPTCHA защита: 🔗 Контактна форма за WordPress с reCAPTCHA код за защита от SPAM | Help 

reCaptcha by BestWebSoft

Плъгинът предлага интеграция на reCAPTCHA v2 и v3. 

Регистрирайте сайта в Google reCAPTCHA https://www.google.com/recaptcha/admin/create.

След регистрацията ще разполагате с нужните два ключа за активиране на reCAPTCHA теста в сайта.
След регистрацията ще разполагате с нужните два ключа за активиране на reCAPTCHA теста в сайта.

Поставете двата ключа (site и secret) в настройките на плъгина и изберете за кои форми да е активен reCAPTCHA тестът.

Активиране на reCAPTCHA с поставяне на двата ключа в настройките на плъгина.
Активиране на reCAPTCHA с поставяне на двата ключа в настройките на плъгина.

Ако имате плъгини в сайта, които използват форми, към тях също може да се активира защитата (в платената версия).

Плъгинът има опция за Allow List – списък с позволени IP адреси, за които няма да се активира теста по формите.

5# Google Maps

Картите на Google (Google Maps) са важен инструмент за повишаване на откриваемостта на бизнесите, които оперират с физически обекти – магазин, ресторант, студио, офис или пък събитие. Картата в сайта спестява време на посетителите. Помага им за бързо и лесно откриване и ориентиране, преценка къде се намира, колко е отдалечен от тях  обектът, евентуално колко време ще е нужно за достигането, кои маршрути са най-удобни и други.

Картата в сайта е и вид доказателство, че бизнесът е реален, съществува и желае да улесни максимално клиентите си в откриването му.

Ако няма карта в сайта или пък тя е само картинка, за да се ориентират, някои посетители задължително ще отворят допълнително Google Maps и ще потърсят ръчно адреса.

За да се свърже физическият адрес и Вашия бизнес, така че при търсене в Google Search или Maps да се показва „табелка“ с името му, ще е нужно да създадете акаунт в Google My Business. Вижте: 🔗 Как да регистрирам бизнеса си в Google My Business? | Help

След като вече сте добавили информацията за Вашия бизнес в Google, лесно можете да добавите карта с Вашите координати в сайта Ви. Интеграцията на Google Maps в WordPress може да бъде осъществена ръчно, с добавяне на HTML код в страницата за контакти, или с плъгин.

Бележка: За да използвате WordPress плъгин за Google карти ще е нужно да създадете Google API ключ. Докато вмъкването на картата с HTML код не изисква нищо допълнително. Вижте как можете да добавите карта в сайта без плъгин: 🔗 Добавяне на карта в WordPress | Help 

Google карта в сайта с WordPress с плъгин

Има много голямо разнообразие от плъгини за добавяне на Google карта в WordPress сайта. Само за пример няколко – Maps Widget for Google Maps, MapPress Maps for WordPress и WP Google Maps.

Плъгините за добавяне на Google карта в сайта изискват генерирането на Google API ключ (Google Maps API). Вижте повече как можете да създадете такъв: 🔗 Какво е Google API Key и как да създам такъв? | Help

WP Google Maps

След като инсталирате плъгина, за да можете да използвате функционалностите му, ще трябва да създадете Google API ключ.

По подразбиране ще има една примерна карта, върху която можете да тествате настройките.

Картата се редактира през администрацията на WordPress.
Картата се редактира през администрацията на WordPress.

Плъгинът предоставя много възможности за настройка и персонализиране на картите. Можете да избирате от различни теми (дизайн) и дори можете да ги редактирате.

Различни изгледи за картата.
Различни изгледи за картата.

Можете да създавате Ваши карти с различни елементи към тях – маркери, полигони, пространствени обозначения (кръгове, полигони, линии и други). 

Добавяне на обозначения и маркери към картата.
Добавяне на обозначения и маркери към картата.

6# Google Reviews

След като Вашият бизнес е регистриран в Google My Business, ще можете да получавате отзиви (Reviews) с оценки (Ratings).

Вижте стъпките по регистрацията: 🔗 Как да регистрирам бизнеса си в Google My Business? (+ видео) | Help

Отзивите са видими за всички потребители, които търсят Вашия бизнес в търсачката или в Google Maps.

Отзивите за бизнеса при търсене в Google.
Отзивите за бизнеса при търсене в Google.
„Табелката“ с данните на бизнеса и общата оценка от отзивите за него в Google Maps
„Табелката“ с данните на бизнеса и общата оценка от отзивите за него в Google Maps.

Отзивите с оценка са много явен показател за бъдещите Ви клиенти, за това как се справя Вашият бизнес и как се отнасяте към негативните коментари. Те са още един начин за взаимодействие с Вашите клиенти, като отговаряте на всеки отзив, независимо дали е положителен или негативен.

Отзиви в WordPress  

Интеграцията на отзивите от Google My Business може да се осъществи с WordPress плъгини като Reviews and Rating – Google My Business, Widget for Google Reviews и други.

Активирането и настройката на отзивите от Google е малко по-сложна. И за двата посочени плъгина има специфични изисквания: да разберете кое е Place ID на Вашия бизнес и да създадете Google API Key (който ще изисква да имате Google Billing Account).

Вижте как можете да създадете Google API ключ и да видите Place ID-то: 🔗 Какво е Google API Key и как да създам такъв? | Help

Reviews and Rating – Google My Business

След като инсталирате плъгина, за да можете да използвате функционалностите му, ще трябва да създадете Google API ключ

Плъгинът има режим демонстрация (DEMO MODE), така че и без ключ ще можете да разгледате и тествате настройките му. Или може да погледнете демо сайта: https://demo.designextreme.com/reviews-rating-google-business/.

Можете да изберете колко отзива да се показват, с какви оценки (например само тези от 3 до 5), как да са подредени, в каква цветова схема, с какви иконки да са оценките и други. Може да избирате от много теми за външния вид на отзивите.

Настройки за визуалното представяне на отзивите.
Настройки за визуалното представяне на отзивите.
Отзивите за бизнеса, изтеглени от Google и показващи се в администрацията на WordPress.
Отзивите за бизнеса, изтеглени от Google и показващи се в администрацията на WordPress.
Примерни дизайни за отзивите.
Примерни дизайни за отзивите.

Заключение

Google предлага редица полезни инструменти, с които можете да подобрите сайта и съдържанието му. Като обобщение:

  • Уеб разкази. Можете да разчупите представянето на информацията в страниците си и да добавите интерактивност в разглеждането им. Те ще помогнат да задържите вниманието на посетителите.
  • Шрифтове. Качественото съдържание се губи, ако не е в добър шрифт, с който може да се чете и възприема лесно. 
  • Преводач. Можете да отворите сайта си към посетителите от целия свят.
  • CAPTCHA. За защита на сайта от спам коментари, съобщения и регистрации.
  • Карти. За улеснение на клиентите Ви в откриването на местоположението Ви.
  • Отзиви. За смелите бизнеси, които не се притесняват да взаимодействат с клиентите си дори при негативни отзиви. Помагат при убеждаването на потребителите за качествата на бизнеса.

И благодарение на многото плъгини, тези инструменти може да се интегрират лесно в WordPress сайта. 

Тъй като някои от инструментите са много интересни и може да породят у Вас желанието веднага да ги инсталирате в сайта си, ще припомним, че е добре експериментите с нови плъгини да правите първо на работно копие на сайта Ви. Създаването на работно копие на сайта е лесно, вижте: 🔗 Създаване на работно копие на сайта през Staging в Softaculous | Help

Имате затруднения с WordPress? Например с настройката на Google картата в сайта?

Нашите WordPress експерти ще помогнат за създаване на тестовото копие на сайта и дори с възстановяване от бекъп, ако нещо вече се е объркало необратимо при тестването на новите плъгини.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви. 
Ето защо всеки фрийлансър се нуждае от сайт.

7 причини защо всеки фрийлансър се нуждае от сайт

0
За някои фрийлансъри сайтът не е под въпрос. Той е първото нещо. Разберете какви са причините, за които си заслужава като фрийлансър да си създадете сайт!
Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

0
Дойде моментът на практическите съвети как да пренесете бизнеса си от офлайн към онлайн със собствен сайт. Вижте повече!