SEO оптимизация на сайт за начинаещи: онлайн магазин

Какво е SEO оптимизация на сайт и как магазинът Ви да бъде лесно откриваем в търсачките? Това са двата въпроса, които тормозят може би всеки собственик на стартиращ бизнес онлайн. Е, вече не.

Подготвихме специално за Вас и Вашия онлайн магазин кратък наръчник с основните термини и тяхното значение, за да не се чувствате сякаш Ви говорят на китайски следващия път, в който стане дума за SEO оптимизация. В статията ще откриете и указания със скрийншотове как да настроите SEO модула в своя Shopiko онлайн магазин. А накрая – списък с полезни инструменти и статии.

Да започваме!

Що е то SEO оптимизация?

SEO (Search Engine Optimization) е процес на подобряване органичната видимост на сайта Ви в търсещите машини в интернет (Google, Yahoo, Bing). Въпреки че акронимът засяга търсачките, в същността му заляга разбирането на потребителските нужди. 

Каква информация искат да научат Вашите потенциални потребители? Какво съдържание желаят да прочетат или видят? Правилните отговори на тези въпроси са ключови, за да оптимизирате сайта си по начин, който едновременно да бъде лесно четим от ботовете на търсачките, но и интересен за хората, които посещават магазина Ви. 

Уточнение: Когато говорим за търсачки, нямаме предвид само Google. Други търсачки са Bing, Dir, Start и пр. Google обаче е пазарен лидер, използва се най-често от потребителите и се утвърди като нарицателно за търсачка.

Що е то органично (organic) позициониране?

Има два начина да присъствате в Google – платен и безплатен. Платеният е чрез реклами – банери в дисплейната мрежа на Google, реклами при търсене по ключови думи и пр. 

Безплатния наричаме още органичен. Това са всички резултати при търсене, които не са маркирани с Ad. Преди време резултатите в търсачката се ограничаваха до поредица от сини линкове със или без етикет Ad и разграничаването беше лесно. 

Днес обаче, тъй като всяка търсачка има интерес да предостави възможно най-интересното и релевантно съдържание на своите потребители, първата страница в Google вече изглежда по съвсем различен начин. Имаме карусел (поредица) от картинки, локален бизнес, листнат с повече детайли и карта в дясната страна, по-голяма карта с обекти в околността или пък кутийки с „Хората търсят още…“ или „Вижте резултатите и в…“ Тези фактори налагат да бъдете все по-добри и креативни при SEO оптимизацията на Вашия сайт. 

Ето два примера за визуализиране на резултатите в търсачката.

Пример 1: Карусел от снимки, разширена информация за местен бизнес

Резлутат в Google Search при търсене на "троянска керамика"

Пример 2: Поле с предложения на резултати в други сайтове, карта с бизнеси в близост

Резултат в търсачката при търсене на "бижута"

Интересно! По данни на Jumpshot, органичните резултати заемат по-голямо пространство на страницата, изглеждат по-достоверни на потребителите и получават повече кликове от платените реклами. 

Как да се класирам органично?

Търсещите машини изпълняват основно 3 функции: 

  1. Обхождане (crawling): обхождащите ботове или „паяци“ на търсачките „обикалят“ интернет в търсене на съдържание и URL-и, които свързват помежду им.  
  2. Индексиране: Съхранение и организиране на съдържанието, намерено по време на процеса на обхождане. Веднъж щом Вашата страница е индексирана, тя ще бъде показана при релевантно търсене. 
  3. Ранкинг: Подреждане на съдържанието по релевантност – търсачката класира по поредица от критерии, като дава по-висок ранг на резултатите, които най-добре отговарят на дадено търсене. 

За да се класирате органично, е необходимо на първо място да свършите работата в административния панел на магазина си, която ще позволи на обхождащите ботове да забележат Вашето съдържание. Именно с тази част от SEO ще се занимаем в следващите редове. 

Повече подробности по темата ще откриете в нашата блог поредица в 4 части – SEO Q&A с първа част: 13 съвета за маркетинг и реклама [SEO Q&A част I]

✅ Но преди да минем на следващото ниво, нека първо да си напишем домашното. 

Как да активирам SEO допълнението в моя онлайн магазин с Shopiko?

Допълнението Оптимизация за търсачки (SEO) на Shopiko Ви дава възможността да настройвате адреса на всяка страница от сайта, заглавния таг и описанието на страниците Ви. 

Ще го откриете в меню Допълнения. 

SEO допълнение в секцията с допълнения на Shopiko

След активирането му, ще започнете да виждате блок за SEO настройка в редакцията на всеки продукт или страница на Вашия магазин.

SEO оптимизация - редакционен панел
Пример за SEO оптимизация на продуктова страница в редакционния панел на Shopiko.

В този редакционен блок виждате възможност да редактирате адреса на страницата (URL-а), мета заглавието (Title) и описанието (Description). Тези данни се визуализират сред резултатите при търсене или когато споделяте страницата си в социалните мрежи. 

Добре написаните мета заглавие и описание са ключови за спечелването на потребителското внимание в търсачката. 

Как да създам добри мета заглавие, мета описание и URL-и?

Ето и някои съвети как да подберете правилните думи и изрази за мета заглавията, описанията и URL-ите на Вашия магазин:

1. Подберете ключовите думи 

При разписване на заглавието, поставете ключовите думи в самото му начало. Ако там не пасват, то със сигурност не ги пропускайте в следващата част на изречението. Добре е със същите думи да започва и Вашето мета описание. Ако предлагате бижута – използвайте тази категория в различни словосъчетания, които да пасват добре на страницата, която оптимизирате. Напр. дамски бижута, бижута за Вашия официален повод, ежедневни бижута и т.н.

Недобра практика в мета описанията е да ги препълните с една и съща ключова дума. По-скоро се постарайте да намерите нейни синоними, които също са популярни сред потребителите. В допълнение, най-важната задача на мета описанието е да бъде релевантно на съдържанието, което сте поместили на дадената страница. То трябва да резюмира ключовото послание, но да го предава кратко и разбираемо. 

Направете си следния тест – ако прочетете сами своето мета описание, ще разберете ли какво можете да откриете във Вашия магазин или на конкретната страница? 

URL-ите или линковете, както ги наричаме разговорно, са третият елемент, който търсачките вземат предвид, а потребителите виждат, когато магазина Ви се класира органично в уеб. На първо място, създайте URL, който ясно да казва какво потребителите ще открият на дадената страница.

🤔 Какво ще откриете на example.com/Bg-product-details-9.html? А на адрес example.com/jellewery-for-her? Интуитивно вече усещате разликата, нали? Вашите потребители биха кликнали на URL-и като втория. 

2. Бъдете внимателни с дължината

Видимата част от мета заглавието в резултатите от търсенето съдържа между 50 и 60 символа. Старайте се да предадете смисъла чрез тях, защото остатъкът ще бъде „изрязан“  и няма да се вижда преди потребителят да отвори линка.
Все пак не си позволявайте компромис с качеството за сметка на количеството. По-добре част от заглавието Ви да не се вижда, отколкото да сте сложили заглавие, което няма смисъл. 

Дължината на мета описанието трябва да бъде около 155 знака. При URL-ите нямаме правило, но твърде дългите URL-и също биват „изрязвани“ при визуализиране в резултатите. Мислете в минимум знаци и максимум яснота. Не забравяйте ключовите думи – включете основната и в URL адреса.

3. Постарайте се да изпъкнете

Защо потребителят да кликне точно върху резултата от Вашия магазин сред всички останали, оптимизирани по същата ключова дума? Необходимо е още със заглавието да го убедите, че именно при Вас ще открие най-точно съответствие на търсените продукти или услуги или пък отговор на въпросите си. Ето някои елементи, които можете да използвате, за да изпъкнете сред конкурентните резултати.

  • Въпрос 
  • Цифра
  • Година
  • Дума, изписана с главни букви
  • Скоби
  • Името на Вашия бранд

Интересно: Какво е featured snippet?💡

Featured snippet е избран разширен резултат при търсене, който излиза най-отгоре над останалите. В него Google автоматично извлича от класираната страница съдържанието, което отговаря най-точно на направеното търсене. 

Най-често тези откъси (snippets) от резултати дават директен отговор на някакъв въпрос стъпка по стъпка, включват списък или онагледяват таблица.  

Оформлението и на URL-ите е не по-малко важно. Старайте се да са с проста структура и да са максимално разбираеми за посетителите. Избягвайте символите (_) и (+) в адреса, вместо тях използвайте (-) тире. Не оставяйте празно пространство между отделните думи, заменете го също с тире.

Ето и още два бързи съвета:

  • Препоръчително е да използвате само малки букви при изписване на URL-ите. Миксирането на малки и главни би могло да повлияе негативно на индексирането на сайта Ви според някои от експертите. Най-важно е обаче да оформите URL-а прегледно, ясно и кратко.
  • Използвайте географски наименования. Много собственици на бизнеси си мислят, че търсачките сами разбират и ще покажат къде се намира бизнесът им. Важно е обаче Вие сами да обозначите локацията на Вашия физически магазин или офис, ако това е от значение за Вас и Вашите клиенти. Включете адреса на подходящо място в описанията в сайта, града или квартала в URL-ите на някои страници. 

Дотук сме едва в началото на Вашата работа по SEO оптимизацията на магазина Ви. Важно е да запомните, че SEO е многокомпонентен процес и изисква постоянна и последователна работа. 

Бонус списък с полезни материали и SEO инструменти

🎬 Полезен ще Ви бъде разговорът ни в епизод 005 на SuperTalks с Генадий Воробьов от Netpeak на тема 14 въпроса за SEO, SEM и какво търсим в интернет

✍🏻 Не пропускайте да поработите и върху съдържанието на страниците в магазина Ви и продуктовите описания. Почерпете вдъхновение от 7+1 стъпки към креативно и въздействащо писане в уеб

А ето и някои от най-популярните инструменти, които да използвате при проучване и подбор на ключови думи за Вашето съдържание:

  • Google Keyword Planner – безплатен инструмент, който дава информация какво най-често търсят потребителите. 
  • serpstat.com – дава информация за сериозна база от ключови думи, използвани в България, както и класацията на различни сайтове по дадена дума. 
  • semrush.com – инструмент, с който можете да търсите ключови думи,  да проучвате конкуренцията.
  • ahrefs.com – по подобие на горните и този инструмент позволява да проучвате ключови думи и конкурентното представяне, както и да следите своя прогрес в ранкинга на Google. Лесен за употреба дори от начинаещи.

Все още нямате Shopiko магазин, но вече се убедихте колко лесна и интуитивна е работата с него? Тествайте го безплатно за 14 дни и се възползвайте от актуалното ни предложение – спестете до 888 лв. и грабнете подарък SEO пакет, с който да подобрите представянето си още повече!

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Отскоро е част от СуперМаркетинг екипа, но вече прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
5 2 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
4 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments