Bounce rate е термин, който със сигурност Ви е попадал, ако имате уебсайт и използвате Google Analytics или друг инструмент за измерване представянето на сайта. Какво обаче означава той?
По дефиницията на Google bounce rate-ът е метрика, която показва процента посещения на само една страница от Вашия уебсайт (посещения, при които потребителят е напуснал сайта от същата страница, през която е и влязъл в него). Той е показател за качеството на съдържанието в сайта Ви, отнесено към типа потребители, които привличате. По-високият bounce rate може да бъде индикатор, че съдържанието, което поднасяте на потребителите си, не е релевантно за тяхното търсене. На български език превеждаме bounce rate като степен на отпадане. Същият се взема предвид от Google и при образуването на ранкинга на сайта в резултатите при търсене.
Вижте също: Индексиране и класиране на сайта в Google [SEO Q&A част IV]
Да видим обаче какви други причини може да има за повишаване на степента на отпадане на Вашите потребители и как да се справите с тях.
Защо bounce rate-ът на сайта ми е висок?
1. Поглед отвъд цифрите
Нека си признаем, че висок процент bounce rate не задължително трябва да бъде нещо лошо. Много зависи какъв тип е страницата, на която сте завели потребителите чрез своята реклама и какви действия им давате възможност да извършат там. Ако наблюдавате този измерител за ландинг страница, на която потребителят може да научи информация за даден продукт и не сте създали връзки към други страници в сайта, то не бива да се притеснявате от високите му нива. Естествено е след като е получил това, което е търсил и не вижда следващата стъпка, потребителят просто да напусне страницата.
Подобен е казусът и при онези сайтове, които съдържат само една страница или т.нар. one-pagers. При тях е важно да отчитате други показатели – време на престой, ниво, до което потребителят скролва, попълнени форми за контакт или кликове върху бутон за връзка по телефон, ако имате такива функционалности.
💡Какво всъщност е добър bounce rate? Счита се, че между 26% и 40% е отличното ниво на степента на отпадане. От 41% до 55% се намирате на средното ниво, а до 70% падате под средното, без да имате повод за голямо притеснение. В зависимост от типа уебсайт обаче (без блог, новини или страница на събитие), при стойност над 70% би трябвало да се замислите какво и как да оптимизирате.
2. Анализ на данните
Не разглеждайте степента на отпадане като едно общо понятие за целия сайт. Напротив, гмурнете се в метриките за всяка отделна страница, както и за различните източници на трафик. Така ще разберете от кой канал и на коя ландинг страница потребителите напускат най-бързо Вашия сайт.
Може би трябва да коригирате рекламите, за да бъдат по-релевантни към съдържанието в сайта, или пък да преместите CTA бутона, за да бъде по-видим. Понякога съвсем малка промяна може да има голямо влияние. Направете си списък със страниците с неудовлетворяваща степен на отпадане и се съсредоточете върху тях. Редактирайте по приоритет. Направете същото и с източниците на трафик.
⏳Бърз съвет: В Google Analytics можете да откриете подходящ репорт по темата от меню Behaviour -> Site Content -> Landing Pages. В таблицата изберете страница от списъка и добавете Secondary Dimension Source/Medium.
3. Линкове към други страници
Водите ли Вашите потребители за ръчичка от един продукт към друг и от една статия в друга? Ако отговорът е не, помислете пак. Когато влезете в един магазин, консултантите обикновено идват при Вас с въпроси дали и с какво могат да съдействат и започват да Ви показват подходящи за Вашето търсене продукти. Call-to-Action бутоните и вътрешните линкове са Вашите виртуални консултанти.
Освен че подобряват SEO представянето, те подтикват потребителя да посети повече страници.
💡Внимание! Целта не е да слагате случайни линкове на случайни места в текстовете, просто за да ги има, а да сложите връзки към други продукти или полезно съдържание, което би заинтересувало потребителя.
Страница, която предлага различни опции за продължаване на пътешествието, има значително по-големи шансове да намали своята степен на отпадане.
4. Скорост на зареждане на сайта
Чували сте това много пъти, нали? Скоростта на зареждане на сайта е важна за класирането в търсачките, за изживяването на Вашите потребители и за това… да не напускат сайта Ви веднага.
Ако потребителят не успява да получи това, което търси бързо и лесно, той просто продължава търсенето някъде другаде. Помните, че вниманието ни днес се задържа по-кратко от това на златна рибка, нали?
ℹ️ По данни от проучване на Google (SOASTA Research, 2017), докато времето за зареждане на един сайт се увеличава от 1 до 5 секунди, вероятността потребителят да го напусне нараства с 90%.
Един от лесните и бързи начини за ускоряване на сайта и зареждането му в браузъра е активирането на ускоряващи и кеширащи технологии. Доверете се на надежден хостинг доставчик, който включва инструменти за ускоряване. Възползвайте се от нашите специални цени за WordPress хостинг с включени в различните планове: SuperCache уеб ускорителя, Memcached и Redis ускорителите на ниво приложение. Повече за тях научете в блог статията Системи за кеширане и ускоряване в уеб.
5. Мобилната версия
Отворете Google Analytics отново. Изберете меню Audience -> Mobile. Да сравним степента на отпадане на различните типове устройства. Вероятността тя да е по-висока на мобилни е голяма. Това явление е свързано с факта, че все повече потребители сърфират в интернет през своите телефони, както и с потенциални пропуски в мобилната версия на Вашия сайт.
ℹ️ По данни от Digital Experience Benchmark доклада на Contentsquare.com за 2021 г. средният bounce rate при мобилни устройства е 49%, спрямо 42% за таблети и 45% при десктоп.
Изключително важно е мобилната версия да бъде интуитивна, лесна за работа, да зарежда бързо и да показва цялото необходимо съдържание и функционалности. С други думи – потребителите на мобилни устройства очакват да имат също толкова добро, ако не и по-добро, преживяване през своите смартфони, колкото и на настолни компютри.
Научете защо сайтът Ви трябва да е mobile-friendly + 3 начина да го направите.
Все пак нека вземем предвид и факта, че за някои услуги и продукти, изискващи повече време, сравнение, обстоятелствено четене на спецификации, предпочитано устройство си остава лаптопът или настолният компютър. Ако и Вие предлагате такива, не се разстройвайте от високия bounce rate. Напротив, помислете как да подобрите още повече този на десктоп.
ℹ️ Digital Experience Benchmark доклада на Contentsquare.com за 2021 г. показва, че най-висока степен на отпадане има в B2B сектора – 75%, следван от телекомите – 56% и продуктите и услугите за красота – 47%. Най-малък пък е в енергийния сектор (38%), пазаруването на хранителни продукти (40%) и пътуванията (42%).
Как да намаля степента на отпадане от уебсайта ми?
Вероятно вече имате някои идеи за подобрения от прочетеното по-горе, а сега ще обърнем внимание на още 5 практически съвета. Приложете ги още сега, не оставяйте днешната работа за утре. 😊
1. Променете таргетирането и привлечете правилните потребители
Причините за високата степен на отпадане не бива да се търсят само вътре във Вашия уебсайт. Възможно е да не таргетирате правилно своята реклама или да не използвате правилните канали. По този начин достигате до потребители, които не са реално заинтересувани от съдържанието или предлаганите от Вас продукти. Очаквано е, че попадайки на сайта Ви, те са объркани или пък безразлични и бързо го напускат.
Не бива да пренебрегвате и силата на рекламните визии и посланията, които използвате. Прегледайте ги отново и помислете дали са релевантни на съдържанието, което след това показвате в сайта, както и дали не е време да ги обновите.
На този етап A/B тестовете биха били изключително полезни. В света на дигиталната реклама можете да ги реализирате лесно. Ако рекламирате основно в социалните мрежи, опитайте различни целеви аудитории. Направете един сет от визия и послание и тествайте представянето му при по-студени широки аудитории по интереси и при списъците с вече осъществили контакт с Вашия бранд хора. Освен степента на отпадане, анализирайте и другите показатели, които платформата Ви дава, като импресии, кликове, конверсии и пр. Всичко е въпрос на проучване, анализ и тестове.
🎧Ето и нещо полезно за слушане по темата: Съвети и тактики за успешни Facebook кампании от Бисер Вълов в епизод 029 на #SuperTalks.
Може пък да се окаже и че е необходимо изцяло да смените канала или микса от канали. Експериментирайте!
Оптимизациите работят като верижна реакция. Когато създавате правилното съдържание и използвате правилните канали за неговата дистрибуция, естествено ще достигате и до правилните хора. Което автоматично ще намали и степента на отпадане.
2. Направете съдържанието по-лесно четимо.
Положителното потребителско преживяване започва с четливо написания текст и добре форматираната ландинг страница. Лошото форматиране може да се окаже спирачка и потребителят дори да не стигне до брилянтно написаното съдържание. Дългите абзаци и прекалено дребните шрифтове отблъскват, така че ги избягвайте.
Форматирайте по-прегледно чрез тези трикове:
- Използвайте подзаглавия и списъци, за да откроите по-важните неща, при изброяване или за да противопоставите нагледно две тези.
- Където е подходящо, не се колебайте да вмъкнете графики, изображения, схеми с указания как да се извърши дадено действие или цитати на експерти по темата.
- Подчертайте или удебелете думи, на които искате да акцентирате. Не прекалявайте. Едва ли искате целият текст да се превърне в един голям „акцент“.
- Направете текстовете интерактивни. Задавайте въпроси, за да накарате читателите да се замислят и да „участват“ в разговора, а не просто да четат.
Още вдъхновение за текстовете във Вашия уебсайт ще откриете в тези 7+1 стъпки към креативно и въздействащо писане в уеб.
3. Създайте Call-To-Action бутони, които наистина да подтикват към действие
Доведохте потребителите на своя сайт с не малко усилия и инвестиции, не ги изпускайте с бутони, които не работят.
CTA бутонът трябва да е разбираем и директен. Неговата работа е да накара потребителя да пожелае да разбере какво се крие от другата страна, след този клик.
При оптимизирането на тези бутони всеки детайл е от значение. Понякога смяната на една дума може да покаже огромна разлика във възприятието. Ако до момента сте използвали „Виж повече“, но бутонът води към продукт, заменете го с „Купи сега“ или „Поръчай“ например. При предлагане на безплатен тестов период на услуга, добре е да обозначите, че е безплатен с изрази като „Тествай безплатно“ или „Стартирай тестов период“.
Вижте и нашата блог статия Съвети за оптимизиране на Call To Action (CTA) бутоните в сайта Ви
4. Разкажете достоверна история
Разказването на истории или сторителинг (от английски език – storytelling) вдъхва живот на бранда и превежда неговите ценности и послания на разбираем език, близък до потребителите.
Тук обаче не говорим за страниците За нас или История на компанията, които са задължителни за почти всеки бизнес сайт. Не говорим и толкова за стила на писане. Представете си го по друг начин – всяка страница, на която отведете Вашите потребители, разказва история. Дали ще е историята, която развивате в блог статия, или пък историята, свързана с Вашия продукт, зависи от това какво целите.
За да разположите ключовите моменти от нея на правилните места и те да бъдат лесно и бързо възприети, анализирайте как Вашите потребители преглеждат страниците в сайта Ви. Дали ги сканират (както правят повечето онлайн сърфиращи) или пък четат задълбочено и внимателно? Полезен инструмент за тази задача е Hotjar.
Разположете важните елементи – грабващи думи, CTA бутони, инфографика или грабваща вниманието картинка, в точно тези части от страницата, в които посетителите задържат погледа си.
Можете да тествате различни дизайни и конфигурации и във времето ще прецените коя се представя най-добре. Винаги обаче се старайте да изглеждате достоверно.
Във висококонкурентната дигитална среда потребителите остават по-дълго и извършват действията, които целите, само в сайтовете на онези бизнеси, на които вярват. Поставете се в обувките на своите клиенти. Бъдете точно толкова честни с тях, колкото бихте искали те да бъдат с Вас, ако Вие сте клиента.
5. Отваряйте линковете в отделен таб
Последен съвет, който на пръв поглед се подразбира, но на втори откриваме, че много собственици на фирмени уебсайтове и магазини пропускат да го направят.
Със зареждането на линковете в същия таб, Вие принуждавате посетителите да натискат „назад“ постоянно, за да се върнат на основната страница. Това е изморително и нарушава положителното потребителско изживяване. Другият сценарий е още по-негативен за Вас – потребителят изобщо да не се върне, разсеян от новата страница, която му показвате.
Затова не пропускайте да отбележите „Open in new tab“ в настройката на хиперлинковете.
***
В заключение: Погледнете на степента на отпадане по-глобално в посока отвън навътре. Дайте си сметка каква аудитория и чрез какви канали привличате и дали тя е правилната. След това задълбайте навътре в своя уебсайт страница по страница – оптимизирайте съдържанието им, облика и скоростта на зареждане. Приложете поне един от съветите по-горе и измерете резултатите.
Споделете ни в коментар своя прогрес или идеи, които са Ви хрумнали в процеса на работа.
Ако имате нужда от съдействие по въпроси, свързани с хостинга на Вашия сайт и неговата поддръжка, не се колебайте да ни пишете в балончето на чата вдясно. На линия сме 24/7.
Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.