Цветовете играят важна роля не само по отношение на въпроси, касаещи ежедневието ни, но и такива, които засягат бизнеса. Тяхното правилно съчетание и използване може да подобри в пъти потребителското преживяване, да повиши доверието към Вашия бранд, както и да бъде причина за желаните действия и поведение от страна на клиентите Ви.
В случай че имате съмнения относно избора на цветове, когато стартирате бизнеса си онлайн, обърнете внимание на посланията, които изпраща всеки нюанс, формиращ Вашата бранд идентичност. Всеки един от тях въздейства по различен начин върху аудиторията и носи своя собствена семантика.
Нека преди това обърнем поглед назад в историята на цветознанието, за да добием по-добра представа за цветовите възприятия и посланията, които оставят.
Теория на цветовете
Цветовете и тяхното присъствие в ежедневието ни определят начина, по който гледаме на света. Именно затова цветът е обект на изучаване от страна на някои от най-големите умове на човечеството.
Още по времето на класическата античност Аристотел твърди, че има 7 основни цвята, а през Ренесанса някои художници се опитват да установят точната им последователност. Първоначалната теория е обяснявала цветовете със смесването на тъмнина и светлина, като най-светлият цвят е червеният, а най-тъмният е синият.
Първият сериозен и научно аргументиран пробив в теорията за цвета е дело на Исак Нютон, който през 17-ти век успява да докаже, че светлината е съставена от различни цветове. Прочутият му експеримент с призма става причина за появата на видимия спектър на светлината, който и до днес се изучава в часовете по физика. Така се появява прототипът на т. нар. цветен кръг, а цветовете биват разделени на светлинни (адитивни) и пигментни (субрактивни).
Най-просто казано, светлинните цветове са цветовете, които изграждат светлината, а смесването им води до изсветляване. Тяхното разнообразие (цветови спектър) е по-голямо, а три от тези цветове се считат за основни – Червен (Red), Зелен (Green) и Син (Blue). От първите букви на тези три цвята идва и името RGB. Предполагаме вече сте се досетили, че мониторите работят с тези цветове и всеки дизайн, който е предназначен за екран, се подготвя в този цветови модел.
Пигментните цветове, от своя страна, са собствените цветове на предметите около нас и смесването им води до потъмняване. Тяхното разнообразие е по-малко и сред тях също могат да се обособят три основни цвята – Цианово синьо (Cyan), Магентово розово (Magenta) и Жълто (Yellow). За уплътняване на тяхната палитра към тях се добавя и Черно (Black). Тъй като черният цвят е основен за печатарската индустрия, той е наречен Ключов (Key) и по този начин се получава наименованието CMYK.
Съществуват и други библиотеки от цветове като Pantone, HKS и RAL, които са предназначени за оцветяване на различни по характер материи – от хартия през текстил до метал. Всички те в основата си ползват базовия модел на четирите пигметни цвята CMYК, като се опитват да разширят ограниченията на пигметния спектър.
Но какво означава това и защо има значение за избора Ви на цветове, когато стартирате своя онлайн проект?
Ако решите, че искате Вашето лого да бъде синьо, то трябва да предвидите използването му не само в уеб, но и в бъдещи печатни материали като визитки например. Стартирайки от по-богатата палитра на RGB, е възможно да се окаже, че не можете да възпроизведете същия цвят при печат. В същото време, ако подготвяте изображение само за екран, ще можете да засилите цветовете така, че да „грейнат“ на екрана.
Какви послания носят цветовете при изграждането на един уебсайт?
Визията на сайта оказва голямо влияние върху успеха на Вашия бизнес, защото подобрява разпознаваемостта на бранда и води до значително повишаване на трафика към уебстраницата Ви.
А цветовете като част от графичното оформление имат способността да въздействат подсъзнателно на потребителското поведение и на емоциите. Затова нека разгледаме с какви асоциации се свързват някои от основните нюанси:
Червен – в дигиталния свят по-наситените нюанси на този цвят са подходящи за стилизирането на кулинарен блог, сайт на ресторант или винопроизводство, тъй като е доказано, че червеното в по-тъмната си гама стимулира апетита. Не е препоръчително да се използва при направата на лога и уебстраници, целящи да спечелят доверието на аудиторията, защото се счита, че поражда усещане за безпокойство и агресия.
Оранжев – ако искате да подканите аудиторията си към действие, определено трябва да използвате оранжеви елементи и бутони в оформлението на Вашия сайт. Наличието на оранжев акцент предполага достъпност на услугите и вдъхва доверие.
Жълт – за да привлечете вниманието на потребителите върху конкретно съдържание или важна информация, жълтото определено трябва да е цветът, на който да заложите. Може да го използвате в различни банери и карета, на които искате да акцентирате в уебстраницата си.
Зелен – асоциира се със спокойствие и надеждност. Обикновено този цвят е предпочитан от сайтове, свързани с екология и природозащитни организации или инициативи. Освен това е един от най-често използваните тонове в технологичния свят, тъй като е символ на иновациите и новото начало. Нюансите от тъмнозелената гама са предпочитани от много финансови институции и сайтове, които се занимават с валути. Смята се, че този цвят отключва въображението и креативността.
Син – това е цветът на спокойствието и сигурността. Различните му нюанси се използват в логата и бранд идентичността на някои от най-популярните социални платформи като Facebook, Twitter, LinkedIn и Behance. На него разчитат и известни автомобилни марки като Volkswagen, BMW и Ford. За да обобщим накратко, ще кажем, че синият цвят се е наложил в дизайна на световните компании с единствената цел да спечели доверието на потребителите и да ги убеди в качеството на предлаганите услуги. Синьото категорично е цветът на бизнеса. Колкото по-тъмен е нюансът, толкова повече се засилва усещането за стабилност и надеждност на бранда.
Лилав – в случай че имате съмнения на какъв цвят да заложите, когато правите сайт за бижута, козметика или дамски принадлежности, експериментирайте с нюансите на лилавото. Счита се за кралски цвят, но често пъти се асоциира с духовност, мистичност и фантазия. Определено не се препоръчва употребата му, когато искате да подканите потребителите към някакво действие посредством call-to-action бутони.
Розов – глобално погледнато розовият цвят е символ на романтика, невинност и младост. Може да се каже, че е подходящ избор при графичното оформление на личен блог, моден сайт или сайт за красота и козметични услуги. Освен това може да се добави като цветен акцент в уебсайт за благотворителни каузи, терапевти, както и в сайтове за деца.
Черен – определено трябва да се подходи с особено внимание с този цвят. Препоръчително е да се избягва присъствието му в дизайна на сайтове за здравеопазване, финанси и хранене. Няма как да пренебрегнем факта, че черната гама е предпочитана от някои много луксозни брандове в областта на модата, автомобилната индустрия и технологичните продукти.
Бял – въпреки че е обвързано с позитивни конотации като съвършенство, креативност, класа и елегантност, бялото крие риск от отегчение за посетителите на един уебсайт.
Защо цветознанието има значение за Вашия бизнес?
Познавайки теорията на цветовете и комбинативните модели, можете да взимате ефективни решения за Вашия бизнес.
Те Ви помагат да:
- стилизирате посланията, които изпращате на Вашите потребители;
- създадете по-добра концепция за брандирането на бизнеса си;
- въздействате подсъзнателно на аудиторията си с правилни емоционални и психологически похвати;
- подобрите в пъти потребителското преживяване;
- изградите работеща маркетингова стратегия за успешно развитие на Вашия бизнес;
- разберете как да се отличите от конкурентите си и да привлечете повече посетители на Вашата уебстраница.
Сега вече знаете колко е важно да подхождате с особено внимание при избора на цветове особено когато става дума за Вашия бизнес. Имайте предвид, че те могат да бъдат най-верният Ви съюзник, но и най-големият Ви враг, защото имат способността да влияят върху формирането на потребителското поведение.
Стартирайте своето присъствие в интернет и направете бизнеса си достъпен за всички в мрежата, за да популяризирате успешно услугите си и за да Ви разпознават Вашите бъдещи клиенти.