Защо има разлика в данните от AWStats и Google Analytics?

Като собственици на сайтове най-вероятно се питате кой е най-точният инструмент, с който да измервате представянето на сайта си – колко посетители има, увеличава ли се трафикът и популярността му и т.н. Съществуват различни инструменти, които отчитат данните и ги измерват по различен начин. Вдъхновени от едно често срещано запитване, а именно: „Защо виждам различни резултати в тези два инструмента?“ Днес разгадаваме мистерията.

Данните във всички различни инструменти за анализ и статистики на посещенията се различават, не само при AWStats и Google Analytics. И причината за това не е, че единият инструмент отчита грешни и неточни данни, а заради различните методи, които използват, за засичане на посетителите, сесиите, страниците и посещенията в сайта.

Ако вече използвате и двата инструмента, тогава вероятно сте забелязали, че за един и същ период от време, данните в Analytics показват по-малко посетители и прегледани страници, отколкото тези в AWStats. И това може да се обясни с начина на работа на двата инструмента.

Как работи AWStats?

AWStats е инструмент в cPanel, с който можете да проследите посещаемостта на даден сайт. Посещенията са групирани по месеци, дни и часове, като лесно може да се забележи спад или увеличение в трафика. За посетителите има подробна информация – държава, IP адрес, браузър, откъде идва посетителят и други. AWStats може да се достъпи през контролния панел cPanel » AWStats.

AWStats в cPanel
AWStats в cPanel

AWStats е приложение, което анализира логовете (logfile analyzer) за достъп на уеб сървъра. AWStats се инсталира и работи на сървъра, на който се намира самият сайт.

Данни и статистики, генерирани от записите в лога на уеб сървъра
Данни и статистики, генерирани от записите в лога на уеб сървъра

За да се използва AWStats, не е нужно да се извършва настройка или да се добавя код в сайта. Също така този инструмент не използва HTTP бисквитки или JavaScript код в браузърите на посетителите. Вместо това, AWStats отчита посетителите по IP адреса им. А IP адресите извлича от логовете на уеб сървъра.

В логовете на уеб сървъра се записват всички заявки към сайта. Записите съдържат информацията за IP адреса на посетителя, търсения от него ресурс, дата, час, статус код и други. През cPanel » Raw Access може да се видят как точно изглеждат тези логове, а в cPanel » Visitors (Последни посетители) тяхно таблично представяне.

cPanel - Visitors (Последни посетители)
cPanel – Visitors (Последни посетители)

AWStats анализаторът на логове е наличен към всички хостинг услуги при СуперХостинг.БГ.

Данните в AWStats

В AWStats данните, които са близки по значение на съответните в Analytics, но реално различни по засичане, са брой уникални посетители (unique visitors), посещения (visits) и страници (pages).

Уникален посетител (Unique visitor) означава уникален IP адрес в лога за избрания период. Тук се отброяват посетители като неизвестни за AWStats ботове, автоматизирани скриптове, системни заявки към сайта от самата система на сайта или друго сървърно приложение, администратора на сайта или потребителя, който добавя съдържание в него. Възможно е да се изключат определени IP адреси от статистиките в AWStats, които не искате да се засичат. Това става като в конфигурационния му файл, в параметър SkipHosts се добави дадения IP адрес/адреси.

Конфигурационният файл на AWStats се намира в хостинг акаунта в директория /home/cpuser/tmp/awstats. Ако за сайта е активирана сигурната https връзка, тогава конфигурационният файл се намира в поддиректория /home/cpuser/tmp/awstats/ssl. Името на файла е с името на сайта, например awstats.mysupersite.com.conf.

Посещението (Visits) в AWStats се базира на 1 часова сесия (за разлика от Analytics 30 минути), през времето на която посетителят е разглеждал страници в сайта. Тоест 1 посещение = 1 сесия.

Страниците (Pages) в AWStats са още URL адреси. Освен истинските уеб страници, съдържащи HTML код и имащи .html окончание, AWStats може да отчете като страница всеки ресурс с окончание, което не е посочено в конфигурационния му файл, в параметър NotPageList. Например при зададена настройка NotPageList=“css js class gif jpg jpeg png bmp“, за страница ще се отброят и ресурсите php, Unknown, woff2, woff, svg, eot, xml, ttf, mp4, pdf, txt (без robots.txt, тъй като този файл е изключен в параметъра SkipFiles=“robots.txt$ favicon.ico$“).

AWStats ще отчете като посетител на сайта:

  • Всеки IP адрес в лога на сървъра, освен тези на познатите ботове (Googlebot, bingbot и други) и изключените в конфигурационния му файл.
  • Неизвестен за AWStats бот на търсачка или автоматизиран скрипт.
  • Посетител, който е деактивирал HTTP бисквитките в браузъра си.
  • Посетител, който е деактивирал изпълнението на JavaScript кода в браузъра си.
  • Системна заявка към сайта от самата система на сайта или друго сървърно приложение.
  • Администраторът на сайта, който го поддържа.
  • Потребителят, който добавя съдържание в сайта.
  • Един посетител ще бъде отчетен за един IP адрес, който се използва от мрежа от потребители (офис мрежи, домашни мрежи с един IP адрес).
  • Множество посетители ще бъдат отчетени за различните IP адреси, които използва един посетител.

AWStats няма да отчете коректно посещения когато:

  • Сайтът използва CDN (Content Delivery Network) като CloudFlare.
    Поради технологията на CDN (мрежа за предоставяне на съдържание), реалните заявки не са към самия сайт, но към сървърите на CDN услугата. В AWStats ще се виждат IP адресите на CDN услугата, записани когато тя е изисквала съдържанието на сайта, за да го копира на сървърите си. В тези случаи, данни за посещения може да се отчетат в CDN услугата.
  • Сайтът използва уеб прокси (система за кеширане и ускоряване в Уеб) като SuperCache.
    По същият начин, както при CDN услугата, някои от заявките към сайта няма да стигнат до сайта, поради което няма да може да се отразят в логовете на сървъра. От което и AWStats няма как да разбере за тях. В този случай, за отчитане на посещенията в сайта се препоръчва използването на Google Analytics.

Тъй като AWStats отчита много повече допълнителни към сайта ресурси и заявки, цифрите в статистиките му са по-големи – именно заради различния му начин на отчитане.

Как работи Google Analytics?

Google Analytics е услуга за анализ и отчети на посещенията и поведението на посетителите в сайта. С Analytics можете да използвате отчети, данни в реално време, данни за аудитория, данни за трафика, можете да научите повече за посетителите, демографски данни, мобилни или десктоп устройства, източници на трафик към сайта, директен или органичен, социални мрежи, имейл кампании и много други.

Данни и статистики в Google Analytics
Данни и статистики в Google Analytics

Данните, събрани от инструмента, се записват на сървърите на Google. За да използвате инструмента, трябва да имате регистрация в https://analytics.google.com.

За засичане на посетителите, Analytics използва JavaScript код във всяка една страница от сайта в комбинация с HTTP бисквитки. При зареждане на страница, кодът се изпълнява и изпраща данни до Analytics.

Проследяващият JS код на Analytics
Проследяващият JS код на Analytics

Отчитането на посещение и посетител става само в комбинация от изпълнението на JS кода и бисквитката, която се намира в браузъра на посетителя. Което и от двете да не е налично, отчитане на посещение няма да има.

Данните в Analytics

Analytics измерва и обработва много повече данни, отколкото AWStats, само част от тях са New Users, Users, Sessions, Pageviews, Unique Pageviews, Bounce Rate, % Exit и други.

Данните, които са близки по значение, но различни по засичане, до тези в AWStats, са Нов потребител (New User), Сесия (Session) и Показване на страница (Pageviews).

Нов потребител (New User) в Analytics означава посетител, който има нов уникален идентификатор (Client ID) в HTTP бисквитката. Реално новият посетител може да не е нов, ако си е премахнал бисквитките в браузъра, отворил е сайта през друг браузър, използва някакво приложение в браузъра за блокиране на бисквитките или е в режим инкогнито.

Сесия (Session) в Analytics по подразбиране се засича за интервал от 30минути, но този интервал може да се промени в настройките. Ако посетител, който разглежда сайта, излезе за повече от 30 минути и след това отново отвори сайта, това ще се отчете като две посещения, две сесии. Важно е да се отбележи, че за отчитането на нова сесия в Analytics има много сценарии, вижте още: Как се дефинира уеб сесия в Analytics.

Показване на страница (Pageviews). За Google Analytics „страница“ е само това, на което е поставен неговия код за проследяване. Само HTML страниците, в който се намира кода за проследяване се отчитат, никакъв друг ресурс от сайта не се отчита за страница. Показване на страница е показател, дефиниран като общия брой показани страници.

Analytics ще отчете посещение в сайта когато:

  • Посетителят не е забранил HTTP бисквитките и JavaScript кода в браузъра си.
  • Страницата, която е заредена, съдържа JS кода за отчитане.

Analytics няма да отчете посещения когато:

  • Посетителят е забранил HTTP бисквитките и/или JavaScript кода в браузъра си.
  • Страницата не се е заредила напълно.
  • Проследяващият код не се е заредил.
  • Посетителят е бот или автоматизиран скрипт, който не поддържа JavaSrcipt код.

За да можете да се възползвате от всички екстри на инструмента, е нужно повече време и задълбочено изучаване.

AWStats или Google Analytics – и двата инструмента!

AWStats е точният инструмент, когато искате отговори на въпроси като:

  • Обхождан ли е сайтът от ботове и кои са те?
  • Какви IP адреси правят най-голям трафик/посещения?
  • Кой ресурс от сайта е най-зареждан, колко хитове има към него?
  • Кои са най-често зареждани типове файлове и най-често свалян ресурс от сайта?
  • Колко трафик (MB,GB) е генериран от посещенията?
  • Какви статуси за грешки има в сайта?
  • Има ли липсващи ресурси от сайта, които генерират грешка 404?
  • Има ли hotlinking (директна връзка от един сайт към ресурс на друг сайт) към ресурси от сайта?
  • Как да ползвам AWStats за анализ на генерирано процесорно време?

Google Analytics е точният инструмент, когато искате отговори на въпроси като:

  • Колко посетители (уникални) има на сайта за ден/седмица/месец?
  • Откъде идват посетителите и какво извършват на сайта?
  • Какви са думите за търсене, по които посетителите откриват сайта и водят до завършване на поръчки/цели?
  • Мога ли да проследявам в реално време посещенията на сайта? Колко посетители са в момента онлайн, дали са посетили сайта от мобилни устройства, или от десктоп, кои са основните страници, които разглеждат.
  • Кои са източниците на трафик към сайта – директен и органичен трафик, посещения от сайтове с препратки към сайта (referral), платено търсене, трафик от социални мрежи, имейл кампании и т.н.
  • Как да проследя поведението на потребителите в сайта и начина, по който те взаимодействат със съдържанието в него?
  • Какъв е процентът на посещенията, довели до поръчка/реализация на цел за избран период?
  • Мога ли да проследя един посетител на различните домейни към сайта?
  • Мога ли да получавам сегментирани отчети, както и отчети по имейл?
  • Имам онлайн магазин Shopiko – Как да направя първите стъпки в Google Analytics?

Съвет: В зависимост от целите, съветваме да използвате и двата инструмента. След като знаете по какво се различават двата инструмента и по какъв начин събират и отчитат данните, ще можете да ги използвате по най-подходящия начин и за подходящите цели.

AWStats можете да използвате, за да имате данни за трафика и достъпваните ресурси на сайта, директно от генерираните логове на сървъра. Но от друга страна, ще Ви трябва и Analytics, който е чудесен инструмент за проучвания и анализ на представянето на сайта, поведението на посетителите и измерване на маркетинг стратегиите. Така ще проверявате дали дадена промоция, пост в социалните мрежи или промени в сайта постигат целите си и много други.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
5 1 vote
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

2 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители?

Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители?

0
Използването на SSL сертификат и сигурна HTTPS връзка за сайта е категоричен показател, че държите на доверието и сигурността на посетителите му.
Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

0
Дойде моментът на практическите съвети как да пренесете бизнеса си от офлайн към онлайн със собствен сайт. Вижте повече!

Бизнес планиране в 3 стъпки – какво, как и защо?

4
Време е да се фокусирате върху бизнес планирането през предстоящата 2023 г. Предлагаме няколко основни стъпки, с които ще ускорите и улесните този процес.