Представянето на статистики за електронната търговия през изминалата година се превърна в традиция в СуперБлога. Изненадваме Ви и с някои тенденции, които не бива да пропускате, ако искате да сте на гребена на вълната през 2022 г.
Не забравяйте, че информираните решения са най-добрите решения. И още нещо – цифрите никога не лъжат.
Добре е да валидирате всяко малко или по-голямо решение за промяна във Вашия бизнес, преди да предприемете планираните действия. Анализирайте данните от личните Ви системи, допитайте се до статистики като тези по-долу и проверете добрите практики на другите. За Ваше улеснение подбрахме полезна информация от Националния статистически институт (НСИ), както и достоверни статистики, предоставени от нашите партньори от Българска Е-комерс асоциация.
Да започваме! Ето какво Ви очаква:
Какво е интернет потреблението в страната?(НСИ)
През последните 4 години потреблението на интернет на територията на страната се е повишило с цели 12 процентни пункта! Пандемията от Covid-19 със сигурност е катализатор за дигитализацията. Взимаме предвид и факта, че все повече бизнеси използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, а все повече крайни потребители – за да се забавляват, учат и комуникират в уеб.
Все по-голям процент от потенциалните Ви клиенти е онлайн. Ако само преди няколко години офлайн комуникацията е била достатъчна, за да достигнете до аудиториите си, то сега всички (или поне 84% от тях) са онлайн. Тенденциията е да стават все повече.
Ето кои са регионите в България с най-високо ниво на интернет потребление:
Проследихме и спада в процента от населението, който никога не е използвал интернет през последните 4 години:
Не можем да скрием, че тези данни ни карат да се усмихваме. Една от мисиите на нашия СуперЕкип е да разкрива тайните на интернет на разбираем и достъпен език. Вярваме, че сме дали своя мъничък принос към това повече крайни потребители и бизнеси да бъдат дигитално грамотни и да използват предимствата, които присъствието в уеб дава.
През какви устройства и за какво използваме достъпа си до интернет? (НСИ и European E-commerce Report 2021)
Най-използваното устройство за сърфиране в интернет е мобилният телефон.
Ако използвате Сайт билдър за своя сайт и още не сте настроили мобилна версия, не губете време. Помощната ни статия и видеото на нашия колега Мариан ще Ви дадат някои ценни насоки.
В интернет най-често комуникираме с другите. Спрямо миналата година забелязваме и повишение в употребата за четене на сайтове за новини онлайн, вестници, списания с цели 14 пункта. През 2021 г. 54% от лицата, използващи интернет за лични цели, са консумирали съдържание от онлайн медии.
Този ръст индикира и нарастващия проблем с фалшивите новини, достоверността на източниците на информация и фишинг атаките. Ето как да различите фишинг уебсайта и да предпазите себе си, своите лични данни и дигиталното си пространство чисти.
Най-популярни сред лицата, които използват интернет за лични цели, са следните активности:
- Провеждането на телефонни или видео разговори;
- Участието в социални мрежи;
- Размяната на съобщения в реално време;
- Намирането на информация за стоки и услуги.
Любопитно! Делът на използващите интернет банкиране потребители от 2018 г. до 2021 г. се е удвоил, достигайки до 15% от всички ползватели на интернет за лични цели.
Употребата на имейл остава стабилна – 44% от потребителите както през 2020 г., така и през 2021 г., посочват, че използват интернет за такъв тип комуникация. Тъй като това не е никак малък процент от общото потребление, Ви даваме точно 7+1 причини да създадете професионален имейл с името на Вашия сайт още сега!
Интересен факт, на който се натъкваме, е, че употребата на интернет е правопропорционална на образованието. Генерално колкото по-високо е то, толкова по-голям дял от българите го използват. През 2021 г. обаче се забелязват ръстове при употребата сред населението със средно и основно или по-ниско образование. Отчитаме това като още един белег за увеличаващия се темп на дигитализацията в страната.
Ето и какъв процент от различните групи според образованието използват интернет:
- 93% от хората с висше образование (запазва се миналогодишната стойност);
- 75% от хората със средно образование (спрямо 69% за миналата година);
- 53% от хората с основно или по-ниско образование (спрямо близо 42% за 2020 г.).
Любопитно! По данни на Similarweb топ 3 на най-популярните социални мрежи в страната за 2021 г. са Facebook, Instagram и TikTok.
Подробности за маркетинга и правилното позициониране в любимите Ви социални мрежи, можете да научите в два от нашите СуперРазговора в поредицата #SuperTalks – епизод 008, посветен на Instagram, и eпизод 029, посветен на Facebook маркетинга.
Как и колко продаваме онлайн? (НСИ и European E-commerce Report 2021)
Едва 52% от фирмите в България имат уебсайт. Независимо дали е сайт визитка, или онлайн магазин, Вашият уебсайт е Вашето дигитално лице пред клиентите, партньорите, подизпълнителите или просто… феновете на бранда Ви.
Ако Вашият бизнес е сред онези 48%, които все още не съзнават важността на дигиталното присъствие със собствен сайт, то следващото четиво е идеално за Вас.
💡Научете 5+1 основни разлики между Shopiko, Сайт билдър и WordPress сайт, изберете най-подходящата услуга за себе си и действайте. Дигиталният свят е голям, а Вие имате да наваксвате. 😉
11.8% от търговците в България продават онлайн. Приходите от електронна търговия по прогнозни данни на European Е-commerce Report 2021 са 2.5% от БВП на страната, а увеличението в B2C онлайн продажбите за 2021 г. спрямо 2020 г. се очаква да е впечатляващите 29 процентни пункта.
47% е делят на потребителите, купуващи стоки и услуги онлайн, от всички потребители на интернет в България.
Феновете на онлайн шопинга, направили покупка за лични цели в последните 12 месеца, представляват 37% от градското население, използващо интернет, и 22% от населението в селата. Тенденцията за последните 4 години показва увеличение с 13 процентни пункта на тези потребители в градовете и с 10 процентни пункта на същите в селата. Стойностите вижте в следващите инфографики.
Какво и откъде пазарувахме през 2021 г.? (НСИ)
Българският онлайн потребител се доверява най-вече на местни търговци за своите покупки по интернет. Втори по популярност са тези от други страни членки на ЕС, а на трето място в продпочитанията на пазаруващите онлайн остават търговците от държави извън ЕС.
У нас най-често по интернет поръчваме:
По-дългите часове, които прекарваме у дома, диктуват нарастващата нужда да превърнем своето вкъщи в мултифункционално пространство, в което можем да работим, отмаряме и тренираме.
Специфично в категория услуги, които поръчваме онлайн, в топ 5 са:
🏨 19% – Настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица)
🚌 16% – Транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) (от транспортна фирма или частни лица)
📚 10% – Електронни книги, онлайн списания или вестници
📝 10% – Абонамент за интернет, телевизия или мобилна телефонна услуга (вкл. подновяване на абонамент)
🎫 9% – Билети за културни или други събития (кино, концерти, изложения и др.)
За последните 3 месеца съществуват и потребители, които не предпочитат да пазаруват онлайн, а сред основните причини са:
- 31% – Предпочитам да пазарувам лично, да видя продукта, лоялност към магазините или просто по навик;
- 14% – Липса на необходимост за пазаруване онлайн през последните 3 месеца;
- 8% – Опасения за недостатъчни умения за пазаруване онлайн.
Как се позиционираме спрямо другите в Европа? (European E-commerce Report 2021)
91% от населението на Европа (изследвани са 27-те страни членки на ЕС) има достъп до интернет.
Пазаруващите онлайн европейци са 75% от общото население на ЕС.
Най-купуваните стоки за последните 3 месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), мебели и пособия за дома (29%).
Най-честите методи, използвани за връзка от потребителите с онлайн магазините, които посещават, са:
90% – Телефон📱
74% – Имейл 📧
66% – Контактна форма 📋
За регион Източна Европа, част от който е и България, 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.
Тенденции в присъствието и търговията онлайн за 2022 г.
2021 година беше година на още по-бързо развитие на електронната търговия, отворените уеб платформи, както и масовото налагане на нови явления в дигиталното пространство като NFT (Non – Fungible Token). Не по-малко любопитни промени предстоят и през 2022 година, а много от тях вече се очертават на хоризонта.
Търговия
Границата между уеб и нейтив приложения се размива
Като активни ползватели на смартфони, със сигурност сте свикнали с предимствата на т.нар. нейтив мобилни приложения – те са много по-добре приспособени за съответното устройство и работят по-гладко на него.
Същевременно обаче те имат и много недостатъци, в сравнение с отворената уеб среда, позволяваща по-лесното свързване и споделяне на съдържание. Това, което предстои да видим, е размиване на разликите и обединяване на двата свята чрез технологии като Progressive Web Apps и др.
Навлизане на нови платежни инструменти
Редом с електронната търговия се ускорява и развитието на други технологични подсегменти. Сред тях се откроява този на електронните разплащания и финтех услугите. Потребителите на онлайн магазините тепърва ще търсят повече възможности за заплащане онлайн и това ще улеснява процеса на покупка.
Добър пример за това са дигиталните портфейли, които предстои да стават все по-популярни през следващите месеци. Ако сте собственик на онлайн магазин, помислете още отсега как да улесните процеса на поръчката и заплащането, за да се превърнете в предпочитано място за шопинг маниаците.
Дизайн
Много големи типографски елементи
По отношение на дизайна през новата година ще видим повече надписи с необикновено големи размери, които привличат вниманието още при отварянето на сайтовете. Това е подход, който превръща думите по-скоро в графичен елемент и в част от дизайна, отколкото в част от текстовото съдържание. Пред Вас се отварят множество нови възможности за тяхното използване, включително и вместо други визуални елементи като слайдери или видеоклипове на началната страница.
Тъмният режим
Още една тенденция при дизайна, която започна да си пробива път през 2021 г., но ще се наложи по-масово през следващите дванадесет месеца. Предимствата на т.нар. dark mode са много – този режим е много по-щадящ за очите, изглежда стилно и не на последно място е по-енергоефективен, а от там – и екологичен. Затова тъмният режим постепенно ще увеличи присъствието си, отивайки отвъд социалните мрежи и някои мобилни приложения. Очакваме и появата на повече плъгини и инструменти за добавяне на тъмен режим към сайтовете, базирани на най-популярните отворени платформи.
Кинематографичен дизайн на сайтове
Тази тенденция се зароди още през последните месеци, но ще видим нейното по-широко налагане през следващата година. Все повече сайтове залагат на заемки от киното в своята визия. Това включва големи видео-истории, представени на цял екран, които постепенно потапят посетителите в атмосферата на сайта. Налагат се и редица ефекти, свързани с киното, като забавен каданс и др. Всичко това премахва нуждата от много текст на началната страница, за сметка на по-интерактивно съдържание.
Маркетинг
Повече персонализация
Повече персонализирано съдържание и изживяване за посетителите на сайтовете ще видим през 2022 година. Това включва както корпоративните страници, така и онлайн магазините, в които се налага трендът за персонализирания шопинг. Все повече сайтове ще добавят поне базови инструменти за персонализиране, създавайки уникално изживяване за различните потребители.
Новите регулации при събирането и използването на лични данни като ъпдейтът за iOS потребителите и предстоящата cookieless ера обаче поставят сериозни предизвикателства пред персонализацията. Важно е да бъдете максимално подготвени за това, което предстои. Обърнете внимание на данните, които могат да се генерират вътре в организацията, без да разчитате на алгоритмите на външни платформи като Facebook и Google.
Много скоро информацията, която събирате за своите клиенти от първа ръка, ще стане най-силният Ви инструмент за анализ, таргетиране на нови клиенти и ретаргетиране на настоящи. Препоръчваме Ви да разгледате насоките на Google за 1st party data management.
Повече глас
През 2021 г. подкастите и гласовите асистенти вече се превърнаха във важен технологичен тренд, а през новата година гласът ще превзема още повече територии, включително функциите за търсене по сайтовете, както и основното съдържание в тях. Това включва гласови версии на базови текстове като За нас, Нашите продукти, както и вграждане на гласови търсачки в уебсайтове.
Припомняме Ви, че вече можете да слушате и голяма част от статиите в СуперБлога в нашите канали в Spotify и SoundCloud!
Инфлуенсър маркетингът продължава да набира скорост (дори и в B2B)
По данни на Forbes, инфлуенсър маркетингът в световен мащаб е генерирал над 13.8 милиарда долара приходи през 2021 г. Инфлуенсър кампаниите придават допълнителна стойност в маркетинговия микс чрез човешкото присъствие и реалния тест на продукта или услугата, които повишават доверието у потребителите. Дори глобални B2B брандове вече включват лидерите на мнение в своя маркетингов микс.
Маркетолозите се превръщат в стратези
Благодарение на автоматизацията, изкуствения интелект и самообучаващия се софтуер и хардуер, маркетолозите вече не е нужно да отделят цялото си време на скучна механична работа – проучвания, доклади и пр. Очакванията пред тях са да мислят стратегически и да се фокусират върху елементите, които наистина движат бизнеса към прогрес.
Прочете още „Бизнес планиране в 3 стъпки – какво, как и защо?“
Значимостта на Linkedin нараства
Linkedin продължава да набира скорост в дигиталното пространство. Всяко тримесечие платформата показва все по-добри резултати по отношение на активни потребители и ангажираност. Лансирането на нови функционалности, които подобряват представянето на личните и бизнес профили, е алармираща лампичка за всеки маркетолог, че именно сега е моментът да се гмурне по-дълбоко в тази социална мрежа.
Полезен по темата ще Ви бъде епизод 030 на SuperTalks, в който за Linkedin маркетинг поговорихме подробно с Александър Кръстев.
Преживяванията са новата (стара) социална валута
Рекламата от „уста на уста“ и спечеленето медийно пространство с интересно съдържание си остават най-привлекателните инструменти за печелене вниманието на потребителите. Съсредоточете се върху това да предоставите на своите клиенти едно цялостно вълнуващо преживяване при всяко взаимодействие с Вашия бранд – във Вашия физически магазин, в уебсайта Ви, в социалните мрежи и блога.
Нов живот в метавселената
През отминалите месеци вече бяха направени първите заявки от големи компании за развитието на т.нар. метавселена и тя със сигурност ще се разгърне напълно през 2022 година. Концепцията всъщност не е изцяло нова и е базирана на съществуващите вече десетилетия в онлайн пространството виртуални светове. В комбинация с развитието на NFT, както и с подкрепата на някои от най-големите технологични корпорации обаче тя тепърва обещава да излиза от полето на субкултурите и да се превръща във важна територия за комуникация, споделяне, бизнес и развлечение.
Мнозина виждат в нейното развитие изцяло ново поколение интернет – т.нар. web 3.0, в което потребителите не просто ще гледат съдържание през екраните си, а ще се чувстват все едно са във виртуалния свят. Все още е рано да прогнозираме до къде ще ни отведе това, но през 2022 г. метавселената със сигурност ще е нещо, за което ще се говори все повече.
***
Оставяме Ви да прегледате отново и да помислите какви изводи можете да извадите за Вашия бизнес от най-горещите статистики и тенденции 21/22. Ще се радваме да ни споделите кои данни са най-полезни за Вас и в каква посока помагат за развитието на професионалните Ви начинания.
Ако все още нямате сайт, но усещате, че правилният момент за такъв настъпва, ние сме на разположение да Ви съдействаме по чат, телефон и имейл 24/7/365. 🙂
Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.