Какво (НЕ)знаете за .EU домейните?

Изборът на име за сайта (или домейн) е една от най-важните стъпки и бизнес решения за самия сайт. То носи идентичността, ценностите и дори територията на Вашата дейност – било то бизнес, личен блог, хоби или друго. А освен това, домейнът ще бъде част и от Вашите професионални пощи, които ще сложите на визитките си, сайта си и чрез които клиентите ще се свързват с Вас.

Знаете ли кой свързва единния европейски цифров пазар, многоезичието онлайн и 500 милиона човека от 31 европейски държави в една интернет самоличност? Регистърът EURid, разбира се! EURid е организацията с нестопанска цел, която управлява домейните .eu, .ею (на кирилица) и .ευ (на гръцки), след назначаване от Европейската Комисия.

Нашите гостенки са две дами, българки, които ръководят връзките с България и Румъния в отдела за външни отношения на EURid – Пламена и Стефани. Те са поели мисията да спомогнат европейските домейни да са надеждни, разпознаваеми и предпочитани от българските и румънските потребители.

Приеха да ни разкажат за системата на имена на домейни, грижата за околната среда в онлайн пространството и колко важни са изкуственият интелект, алгоритмите за предвиждане на злоупотреби и киберсигурността в европейския регистър. Ще научите и много любопитни факти и статистики от света на домейните, както и как да създадете свой собствен домейн. Предупреждаваме, изобщо не е лесно! Вижте сами всичко това.

Разговорът с Пламена и Стефани е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: WordPress като повече от CMS, гост Николай Кръстев, SEO оптимизатор, маркетьор, WordPress contributor.

Гледайте целия епизод 012 на SuperTalks с Пламена и Стефани във видеото:

1. Нека уточним, че Eurid е регистър на домейните от областта .eu. Ние от SuperHosting.BG сме регистратор. А човек, когато си купува домейна, е в позицията на регистрант. Каква е ролята на регистъра в целия процес за закупуване на домейн?

Наистина често срещано е объркването при тази терминология. Регистърът може да бъде както физическо, така и юридическо лице, което да отговаря за цялата база данни от имена на домейни в едно или няколко разширения. Той отговаря както от техническа гледна точка за поддръжката на тази база данни, така и се грижи за маркетинга и популяризирането на това разширение на различните пазари. Регистърът взима участие в политиките, правните регулации, правилата и решаването на спорове, свързани с конкретното домейн разширение. Накратко – много е разнообразна дейността на един регистър.

Можем да го опишем и малко по-лесно – както ми го обясниха на мен в първите работни дни в EURid. Да си представим, че интернет е един справочник, който съдържа цялата информация, която търсим онлайн – забавление, продукти, услуги и т.н. Регистрантът е човек, който иска да бъде вписан в този справочник, за да го намират онлайн със съответното име – домейн. Той трябва да се свърже със съставителите на този справочник – това сте Вие регистраторите, които ще му помогнете той да намери най-подходящото име и да изгради своето пространство в „справочника”, наречен интернет. Но за да може този справочник да функционира, да бъде надежден и устойчив, той трябва да има някакви правила и регулации. За това отговаряме ние – регистъра. Може да се каже, че ние сме „редакторът” на този справочник и асистираме на Вас при регистрациите и осигуряваме сигурността на тази част, за която ние отговаряме – в случая за .eu домейните.

Нямаме директния контакт с крайните клиенти, но те все пак могат да разчитат на нас при възникване на казус.

2. С каква цел е създаден домейнът и кога? Споделете малко повече за самата история на създаване и откъде се е породила нуждата.

Ключовата дума за това откъде се е породила нуждата е Европа. С развитието на интернет, Европа иска да бъде обединена не само от интеграционни и икономически политики в рамките на Европейския съюз, но да бъде и обединена онлайн. По-късно онлайн света се превръща и в двигател на икономическия растеж. Всъщност още през 1999г. Европейският съвет обсъжда възможността за един единствен домейн за Европа от първо ниво и така се поражда идеята за .eu.

Самият домейн стартира с регламент на Европейския парламент през април 2002г. През май 2003 ние Eurid биваме назначени от Европейската комисия като регистър на домейните на Европа и през май 2005 .eu е прибавен към root зоната на интернет системата на домейн имената (DNS).

Научи повече: Какво е DNS?

През декември 2005 започваме да приемаме заявки за регистрация на .eu от организации или фирми, които имат права – например запазена марка върху дадено име, и те са кандидатствали още преди самото пускане за регистрации. На 7.04.2006 г. домейнът бива отворен за регистрация от широката публика. И така всъщност започва историята на .eu.

3. Какъв е процесът, за да се направи нов вид домейн разширение?

Домейн разширение или домейн от първо ниво (TLD) е например .eu частта на www.eurid.eu, като eurid частта е домейн от второ ниво или още име на домейн и www частта е домейн от трето ниво.

За създаване на нов домейн от първо ниво има цяла регламентация от организацията ICANN, която отговаря за интернет. С други думи тя е „шефът” на интернета. Има два основни вида домейни от първо ниво. Първите са generic или общи домейн разширения (.com, .biz, .org и т.н.). Те могат да се използват от всички, независимо от тяхното географско положение и т.н. Но има и country code домейни, които са във връзка с териториалната зависимост. Те са свързани основно с държавност като .bg, .it, .us и още. Домейнът .eu също се присъединява към тях във връзка с географския териториален принцип. Към момента съществуват около 1500 домейн разширения общо.

Заради това има и две различни процедури за създаването на домейни от първо ниво. Ако искаш да си създадеш общ домейн, процедурата за кандидатстване беше отворена за 90 дни през 2012 година, но сега не е. Постъпили са около 2000 кандидатури за нови домейни. Такива са например .sexy, .tattoo и още. Едно от условията обаче е да функционираш като регистър и то се определя от външна комисия, която трябва да те одобри, за да отговаряш на изискванията за регистър. Процедурата може да продължи до 20 месеца.

За country code домейните ICANN е създал fast track process процедура по въвеждане на ново TLD. Тези домейни обаче трябва да отговарят на определен стандарт и е възможно да бъдат одобрявани дълги години. Например при нас за .ею и .ευ домейните процесът отне близо 10 години.

Разбира се, трябва и да инвестираш много. Таксата за участие е около $150 000, след което ще има начислени и допълнителни такси.

4. Споделете някои любопитни статистики – колко .eu домейна е имало регистрирани за първия ден, колко са активните домейни в България и Европа и колко са общо регистрираните .eu домейни?

Числата наистина са много интересни:

  • 1 000 000 са регистрациите на .eu само за първия ден от пускането им за широката публика, на 07.04.2006 г;⁣
  • В рамките на първата година сме достигнали близо 2,5 милиона домейна;
  • Достигнали сме 3 млн. домейн имена в края на 2009 г.;
  • Държавата с най-много регистрации на .eu е Германия с близо 1 000 000 домейни;
  • В България в момента има активни над 35 000 домейна с разширение .eu или .ею. От тях над 500 са .ею на кирилица. Тази бройка ни поставя на 16-то място по брой на .eu домейн в Европейския съюз;
  • СуперХостинг.БГ има 91% от всички регистрации на .eu и .ею в България;
  • Активните .eu домейни в Европа към момента са 3 605 578;
  • Около 10 000 000 са всички регистрации на домейни с .eu от пускането им до сега. ⁣

Прочетете още: 5 причини да изберете домейн .eu ( а защо не и .ею )

5. За кого е подходящ домейнът .eu като предмет на сайта и на лицето или фирмата, която стои зад него?

Домейнът .eu всъщност е доста всеобхватен и това е една от неговите ценности и предимства.

Той е перфектният избор за всички, които искат да развият своя европейски бизнес. Където и да се намирате в Европа, с каквото и да се занимавате, домейнът .eu е до Вас и ще Ви подкрепи във Вашите амбиции, постижения и мечти. Той е мост между хората, представител на техния мироглед или ценности като европейци. Сайтовете с .eu варират от лични блогове, през общоевропейски проекти, сайтове на стартъп компании и предприятия. Достигаме, разбира се, и до лидери в индустриите и световни компании, които искат да достигнат до своите европейски клиенти.

6. А кой може да го регистрира? 

Това са т.нар. предварителни условия за регистрация, за които всеки потребител може да се консултира с регистратора или на нашия уебсайт. Първоначално регулацията е била основно на териториален принцип, т.е. ако си физическо лице и живееш на територията на Европейския съюз, независимо дали си чужденец, или не. Същото е било и ако организацията ти развива някаква стопанска дейност на тази територия или е регистрирана на нея.

От октомври 2019 тези критерии се измениха леко. Вече граждани на държави членки на Европейския съюз, които всъщност не живеят на територията му, могат също да регистрират домейни с .eu.

Ако си например английска фирма, която обаче има адрес или офис на територията на ЕС, също можеш да регистрираш домейн с .eu.

7. Процесът по регистрация на .eu е много улеснен. Може би тук трябва да уточним какво е нужно, за да се регистрира домейнът и какъв е процесът?

Европа онлайн е идея за солидарност на европейското общество. Затова сме се постарали да направим процеса по регистрация на .eu максимално лесен и достъпен за всички европейци. Стъпките за регистрация на .eu са 2:

1. Проверявате дали домейнът е свободен (можете и на сайта на superhosting.bg или eurid.eu). Ако името не е свободно, помислете за алтернатива. Ако е свободно, преминаваме към стъпка 2.
Обръщате се към СуперХостинг.БГ и регистрирате избраното име на домейн. Като те ще се погрижат техните системи да се свържат с нашите, да резервират избраното от Вас име на домейн и то веднага да стане активно.

2. Може да се възползвате допълнително от различните нива на защити от наша страна като DNSSEC, което означава повече сигурност за Вашия домейн или можете да заключите данните си, за да не могат да бъдат сменяни от неоторизирани лица.

Прочетете още: Какво е DNSSEC?

Съветваме името Ви да бъде кратко, ясно, запомнящо се и най-вече лесно за произнасяне, за да Ви е по-лесно да го рекламирате и хората да достигат лесно до Вашия сайт.

Съвет от СуперЕкипа: Регистрирайте домейните си на свое име или на името на Вашата фирма. Това е Вашата дигитална собственост и както регистрирате колата си на Ваше име, същото е и с домейна. Това е дигиталният Ви капитал, който ще Ви се отплаща в бъдеще и е добре Вие да носите правата над него.
8. Как се определя цената на един домейн от гледна точка на регистъра?

Мога да кажа само от името на EURid. Ние сме НПО и работим на базата на финансов бюджет за всяка година и всеки излишък, който остане, е в полза на европейската общност. Продаваме имената към регистраторите и те ги препродават на крайните клиенти.

Цената при EURid се определя от нашия финансов директор, но тъй като EURid е организация с нестопанска цел, която е спечелила тръжна процедура от Европейската комисия, за да изпълнява тези функции на регистъра, ни трябва и одобрение от Европейската комисия.

Цената се формира на база на две неща. Първо, от приходите от тези продажби ние поддържаме цялата инфраструктура, провеждаме инициативи за популяризирането на разширението, поддръжка на офис и екип. Другото, което е с по-голяма тежест, е тези домейни да бъдат достъпни. Защото все пак със създаването на .eu разширението идеята е всички европейци да сме обединени онлайн.

При по-скъпите домейни, поддръжката е от частни компании, които са вложили голям ресурс за въвеждането на съответните домейни. Цените им са такива, че инвеститорите да могат да възвърнат вложеното и да придобият някаква печалба. Затова и виждате толкова голям диапазон при цените на домейните.

9. Какво може да съдържа един домейн от областта .eu – букви, цифри, тирета?

Домейн с разширение .eu може да съдържа всички знаци – цифри от 0-9, букви във всички официални азбуки на европейските държави, както и специални знаци от латинските азбуки и тирета. Единственото нещо, което не е позволено, е да смесваме азбуки в едно име на домейн (например моетоиме.eu или myname.ею).

10. При .eu публична ли е информацията за регистранта и как пазите данните на своите клиенти?

При регистрация на домейн се иска име на човек или фирмата, имейл адрес, физически адрес, език на комуникация и телефонен номер. Тази база данни, от една страна, е подсигурена от всички методи за киберсигурност, които нашата компания възприема. Също така всеки един от нашия персонал е инструктиран как точно да борави с тези лични данни.

В whois може да видите името на организацията, която го е регистрирала, но само в случай че името е регистрирано от юридическо лице. Ако е регистрирано от физическо лице, не може да се види името. Може да се види единствено регистраторът, сървърът, който е свързан с името на домейна, и имейл адрес.

От миналата година, за да защитим дори повече нашите потребители, въведохме възможност за използване на функционален имейл адрес, който да бъде публично достъпен. В същото време личният имейл на потребителя няма да бъде публично видим, а само за наша вътрешна употреба – за лична комуникация, промени в условията и верификация.

Предприехме и една инициатива, която е свързана с подсигуряването на .eu пространството. С възникването на пандемията се увеличиха и фалшивите регистрации на домейни за неправомерни цели. Чрез въведената ни система за идентификация на съмнителни домейни, ние засичаме подобни имена и даваме срок от седем дни на регистрантите да докажат своята самоличност и да заявят официално, че са добронамерени в регистрацията на този домейн.

Има и много други средства за сигурност, които въвеждаме като DNSSEC, DNS качество, което потребителите могат да проверяват, и много други.

11. Споделете нещо любопитно за .eu домейните. Какво не знаем за тях?

Домейнът .eu е уникален от гледна точка на това, че е домейн, свързан с територия, но той представлява територията на 31 държави и свързва 500 млн. европейци, което го прави един доста обхватен, интересен и приобщаващ домейн.

Европейските домейни всъщност са най-зелените и екосъобразни домейни в онлайн пространството. Защото ние като организация вярваме, че фирми и предприятия, работещи в кибер пространството имат задължението да се грижат за околната среда. Дори една онлайн работа създава доста емисии на въглерод. В тази връзка сме кредитирани по европейската схема за управление и одитиране, която се казва EMAS и от 2012 тя ръководи не само как се държим в офисите си, но и как избираме събитията, на които да участваме, как употребяваме маркетинг материалите.

Една интересна инициатива, която имаме от години, е, че заедно с една италианска организация, която наема затворници, ние рециклираме стари маркетинг материали и ги превръщаме в нови. След това ги раздаваме на различни събития. Например имаме билборд на летището в Брюксел и кампанията му изтича. Изпращаме го на споменатата организация и тя след това го превръща в различни чантички и калъфи за паспорти, които ние подаряваме на събитията.

Друго интересно е, че освен че поддържаме техническата инфраструктура на регистъра, ние имаме множество споразумения с международни организации, които да направят кибер пространството по-сигурно. Например работим с Европол за разкриване на престъпници.

Имаме и меморандум за споразумение с европейска организация за защита на запазените марки и се опитваме да предупреждаваме хора, които имат вече своя запазена марка и някой се опита да регистрира име на домейн, идентично с нея.

Интересна инициатива от миналата година беше да подкрепим света на изкуството, като създадохме един конкурс сред студенти в Словакия на тема кибер сигурност и те създадоха няколко прекрасни проекта, които след това успяхме да изложим на една от главните улици в Прага.

Всяка година участваме в европейската инициатива за дечица, които се учат да пишат код – Code Week. Опитваме се всячески да подкрепим Европа с онлайн усилията си за обединение.

12. Кой е най-странният, нестандартен домейн с разширение .eu, който сте виждали?

Класирали сме топ 3 най-интересни домейни, на които попаднахме:

  • На първо място е най-дългият домейн .eu, който заема всичките позволени 63 символа от домейна: thisisthelongesteuropeandomainnameallovertheworldandnowitismine.eu;
  • Също с максималния брой символи, е домейнът π, който представлява числото 3.14 в период от 63: 3.141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592.eu;
  • И последният в класацията е домейн, отговарящ на името на градче в Уелс, който предизвиквам всички да се опитат да прочетат: llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogochuchaf.eu. А ето и клипче в YouTube, което да Ви помогне.
13. Вие имате конкурс, на който всяка година се включват и наши клиенти. Разкажете повече за Web Awards, категориите и кой може да се включи и каква е наградата?

Web Awards всъщност са уеб награди за отличителни уебсайтове – добре направени, визуално издържани, с домейн .eu. От 2014 г. насам са се включили изключително много сайтове и сме помогнали на над 100 от тях да бъдат отличени все повече и повече в онлайн пространството. Всеки, който е горд от своя .eu, .ею или .ευ сайт, може да се кандидатира. Сайтът е webawards.eurid.eu.

В момента номинациите са отворени до 17 август. Така че възползвайте се от шанса да номинирате своя .eu сайт, ако имате такъв и се гордеете от начина, по който изглежда.
Има пет категории, които са:

  • Лидери – големи играчи в различни индустрии;
  • Изгряващи звезди – малки компании или стартъпи;
  • Лауреати – общоевропейски проекти;
  • Къщата на .eu – медии, блогове, влогове;
  • По-добрият свят – инициативи с природосъобразна насоченост или организации, които имат за цел да опазват околната среда.

В момента имаме близо 200 номинации на различни сайтове, като при нас водещи са гласовете. Когато един сайт бива номиниран, най-важното е да събере възможно най-много гласове, защото така определяме финалистите. Топ 3 на сайтовете от всяка категория бива избран като финалист и поканен да присъства на гала вечерята в Брюксел на 17 ноември.

През това време жури събеседва, за да избере победителя. Те разглеждат сайтовете на няколко различни нива – съдържание, навигация, структура, достъпност, като всеки елемент дава различни точки. От всяка категория се излъчва по един победител. Той получава страхотен награден пакет.

Ние сме супер горди всеки път, когато имаме финалист българин, защото това означава, че ние със Стеф сме си свършили работата и не само това. Има прекрасни български сайтове, които заслужават вниманието не само на Европа, но и на целия свят. Те представляват бизнеси от всякакви индустрии – от малки фирми до големи.

14. Какво предстои пред .eu? Какви са Вашите цели и очаквате ли да се наложи като предпочитания домейн на европейския пазар?

Имаме традиция да се събираме, за да обсъждаме целите и плановете ни за годината или тримесечието. Нашият CEO накрая на всяка среща повтаря една „мантра”:

Ние трябва да постигнем високо ниво на услугите си, като улесняваме живота на нашия регистратор, правейки го по устойчив начин.

Това е била и нашата стратегия винаги. Да предоставяме услуги от много високо ниво, винаги да работим в добри отношения с регистраторите и да мислим в голямата картина, на световно ниво. За българския пазар конкретна цел би било да растем и да се увеличават качествените регистрации на домейни.

15. За финал ще Ви предизвикам да си представите, че комуникирате директно с краен клиент. Избройте няколко причини, с които да го убедите да си направи сайт и да избере за него точно .eu домейна.

Супер, супер важно е човек да си направи сайт, за да бъде притежател на съдържанието в него. В сравнение с това, ако един бизнес има само представяне в социалните мрежи, неговото онлайн присъствие може да бъде изтрито с един клик. Когато човек притежава собствен сайт, той е управител на съдържанието, има интелектуалната собственост над него, така че е много важно човек да има сайт.

Защо човек трябва да избере .eu? Първо, това е един ясен сигнал от Европа към целия свят: Аз съм отворен към бизнес. Аз съм марка на качество. Аз съм човекът (или фирмата), който е реален и сигурен, и стоя зад този сайт.

Ние като регистър се стремим да създадем сигурност и качество и може да се чувствате спокойни и уверени, че домейнът и личните Ви данни са защитени. Предлагаме и допълнителни иновативни услуги, които не при всеки може да откриете.

И разбира се, .eu сигнализира, че това е сайт, на който можете да се доверите в онлайн пространството. Като регистър с помощта на изкуствен интелект и алгоритми за предвиждане се стремим зад всяка една регистрация на .eu да има реален човек, който има добри намерения към онлайн потребителите. Ако се припознавате в това описание, моля изберете .eu и представете своята идея онлайн. Ние, заедно със СуперХостинг.БГ, Ви очакваме! 🙂


Вече знаете колко предимства Ви носи домейнът .eu. Освен лесната регистрация и европейската идентичност, важно качество е и достъпната цена. Лесно и бързо може да регистрирате своя нов .eu домейн само за 7,75 лв. за първата година. Затова не отлагайте, а започнете изграждането на Вашето кътче в справочника на интернет още сега, на един клик разстояние.

За десерт един съвет от СуперЕкипа: Регистрирайте желаното име в няколко домейн области от най-популярните – .eu, .bg, .com и други. По този начин сайтът Ви ще бъде защитен от това някой да регистрира идентично име с друго разширение. Може лесно да насочите всичките си домейни да зареждат един и същ сайт. Превенция от злонамерени действия на конкуренцията, сигурност и защита в едно. 🙂

А при нас ще откриете над 350 домейн области. Разгледайте ги на нашия сайт и запазете своето име онлайн, преди някой да Ви изпревари.

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия бизнес!

АБОНИРАНЕ

Данилина Яркова
Данилина Яркова
Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments

Black Friday: 10 съвета за успешна подготовка на Вашия Shopiko магазин

1
Впуснете се в лудото шопинг приключение подготвени, за да вземете максимума от него. Вижте какво Ви е нужно за успешна Black Friday кампания.
Съвместна статия за маркетинг, реклама и SEO - Netpeak

13 съвета за маркетинг и реклама [Аудио]

2
Сега когато имате повече време у дома, можете да отделите енергия в SEO и добра реклама за дигитален успех. Заслужава си!
8 стъпки за създаване на продаващ онлайн магазин

8 стъпки за създаване на продаващ онлайн магазин [Аудио]

0
Сега е време да Ви помогнем да създадете бързо, лесно и в рамките на часове, своя онлайн магазин с платформата Shopiko.