Онлайн бизнес и летен отпуск? Мисията възможна!

Като собственик на онлайн бизнес, вероятно сте пропускали някои семейни събирания или пък сте прекарвали почивни дни в работа по своя онлайн магазин. През летния сезон балансът между работата и личния живот сякаш става още по-ключов. Излежаването на плажа с коктейл в ръка и близък човек на съседния шезлонг със сигурност звучи по-изкушаващо от комуникация с клиенти или подизпълнители. 

В настоящата статия Ви споделяме няколко стъпки, с чиято помощ ще успеете да организирате работата си, така че бизнесът Ви да не пострада, докато Вие се наслаждавате на хубавото време и любимите си хобита. 

Да започваме! 

Стъпка 1: Планирайте в аванс 

Да, знаем, че спонтанните бягства са най-сладки, но не бихме рискували сладкото да ни излезе солено. Преди да запазите онзи страхотен хотел на първа линия на плажа, седнете и помислете кога е най-уместният момент за това. Вземете предвид на първо място развитието на бизнеса Ви. Лятото активен сезон ли е за Вашите продажби, или по-скоро традиционно наблюдавате спадове? Ако работите с доставчици и подизпълнители – какъв е техният график? Ако планирате по-голяма промоция или рекламна кампания през есента, кога трябва да започнете да я подготвяте, за да успеете навреме? 

Като собственик или човек на ръководна позиция, добре е да се съобразите и с желанията и плановете на своите служители и партньори. Непрофесионално би изглеждало, ако необмислено ги оставите да се справят сами с предизвикателствата, било то и само за няколко дни. 

Подредете всички тези фактори в един календар и лесно ще откриете възможните дати, в които да отсъствате. 

По този начин намалявате значително риска излизането Ви в почивка да внесе хаос в бизнеса и увеличавате шансовете си да имате възможност да се „изключите“ поне за малко от работните задължения. 

Стъпка 2: Уведомете всички навреме

След като имате план, време е да информирате всички, които биха били засегнати от отсъствието Ви – служители и клиенти. Започнете отвътре-навън. Споделете първо със своите служители, партньори и подизпълнители, че е възможно да получат някои нови задачи и отговорности.

Не пропускайте и комуникацията с клиентите. Те виждат Вашия сайт и социални мрежи и за тях това е лицето на бизнеса Ви – онлайн 24/7. Ако докато сте в отпуск няма да можете да изпълнявате поръчките в онлайн магазина си, задължително добавете съобщение, което да информира за срока на забавяне. Ако получавате запитвания предимно през социалните мрежи, то можете да създадете кратък пост с тази полезна информация. В профила си в Google My Business пък можете да отбележите дадени дни с етикет Затворено. 

Повече за Google My Business и ползите от него, ще научиiте в статията 7 предимства на Google My Business за Вашия бранд

Важното е клиентите Ви да не остават с погрешни очаквания, което би ги разочаровало и провокирало да се свържат с Вас гневни или пък да спрат да пазаруват от Вас. И двете последици биха развалили идиличната Ви почивка, нали? 

Стъпка 3: Делегирайте задачи и автоматизирайте процеси

Ако сте от контролиращите типове или пък работите сами, тази стъпка едва ли Ви допада много, но преди да сте я пропуснали, вижте предложенията ни.

  • Направете списък с всичко, което трябва да се свърши, докато сте в отпуск, така че да не се нарушат процесите. Доставки, финанси и счетоводство, производство и т.н. – срещу всяка задача поставете името на човека, който ще я поеме. Без да претоварвате само един от Вашите служители, ще създадете усещане за колективна отговорност. 
  • Направете обзор на сайта си. Важно е, докато отсъствате, той да работи добре. 
  1. Зарежда ли достатъчно бързо например? Голяма част от потребителите биха го напуснали, ако времето за зареждане надвишава 3 секунди. Сега е точният момент да активирате кеширане. Открийте SuperCache Manager в своя cPanel и ускорете сайта си до 100 пъти. 
  2. Актуална ли е информацията в него? За да си спестите запитвания от колеги или клиенти, докато почивате, актуализирайте описания на продуктите, снимки или пък контактната информация. Погрижете се всичко да бъде изрядно.
  3. Искате да добавите някои новости като например Google карта към физическата Ви локация или контактна форма за запитвания? Не отлагайте, защото тези детайли повишават доверието на клиентите. Допитайте се за тази задача до нас. Ако използвате популярната платформа WordPress, то нашите WordPress експерти ще Ви съдействат с тези и много други настройки като част от услугата Професионална WordPress поддръжка.
  • Ако имейлът е основен инструмент за комуникация, то нека всичките Ви контакти разберат, че сте извън офиса. Настройте автоматичен отговор, който да се връща към изпращачите, докато Ви няма. Можете все пак да оставите телефонния си номер за спешни случаи. Така ще сте спокойни, че не е нужно да наглеждате пощата си на всеки час.

Подготвили сме Ви няколко полезни идеи за автоматични отговори в статията Предстои Ви отпуск? 10 идеи за атрактивен Out-of-Office имейл според Вашия бизнес.

  • Подгответе предварително постинг плана в социалните мрежи или го прегледайте и одобрете, преди да заминете. Целта е разговорът с последователите Ви да не спира, за да ги държите ангажирани.

Стъпка 4: Възползвайте се от ситуацията и заложете на ангажиращо съдържание

Като споменахме социални мрежи – всеизвестно е, че докато хората са на почивка, всъщност имат повече време да бъдат онлайн. А когато са онлайн, те използват своите социални мрежи, за да четат интересни материали, да контактуват с приятели, да споделят плажни селфита и пр. Възползвайте се от това познание и от гледната точка на собственик на бизнес. Подгответе и дистрибутирайте интересно и забавно съдържание с лятна/плажна/ваканционна тематика, за да влезете в полезрението на потенциалните си потребители. 

Променете тона си на говорене през летните месеци. Свежа Ваша снимка или пък такава на член на екипа с Мохито в ръка може да се окаже доста добър ход в посока скъсяване на дистанцията с Вашите последователи и клиенти. Дайте им да разберат, че във Вашия екип работят истински, мили и приветливи хора, които почиват и се забавляват точно като тях.

Свикнали сте на по-строга B2B комуникация и не намирате този подход уместен за Вашите продукти или услуги? Помислете пак. Използвайте свободното си време или пък времето точно преди отпуск, за да разучите нови тенденции и да тествате неща извън зоната на комфорт на бизнеса Ви. 

Бърз съвет: Ако поддържате блог, подгответе предварително няколко статии и насрочете публикуването им по време на отсъствието си. Така нормалният ритъм, който читателите Ви са възприели, няма да бъде нарушен, а Вие няма да чувствате вина, че го нарушавате.

Стъпка 5:  Фокусирайте се върху себе си и почивайте пълноценно

Добре де, нека си го кажем направо – с Вашия онлайн бизнес най-вероятно не спасявате човешки животи. 

Ако имате екип зад гърба си, който е подготвен предварително, дори и да не отговорите на някое позвъняване или да не отворите лаптопа цяла седмица, едва ли ще настъпи краят на света. Ако не помогнете на служител в затруднение, то вероятно ще му помогнете да израстне, като се справи с предизвикателството сам. 

Ако обаче се справяте сами с онлайн бизнеса си, то спонтанните решения биха Ви коствали пари, пропиляно време и усилия. Затова следвайте правилото на 5-те „П“ – Предварителната Подготовка Предотвратява Провала на Представлението. Направете необходимите действия и оптимизации на работата, за да си подарите спокойно и приятно преживяване.

Не забравяйте, че не бива да живеете единствено за бизнеса си, а по-скоро накарайте бизнесът Ви да работи за Вас. Според проучване на Harvard Business Review служителите, които си вземат по няколко дни отпуск регулярно, са около 31% по-продуктивни от онези, които не отморяват. 

Затова опитайте да превърнете горните предложения в регулярен процес. Това ще Ви помогне да си „открадвате“ по някой и друг почивен ден не само през лятото. 

А сега пригответе багажа, поканете близките си хора и отделете време за себе си и тях. Говорете си, преоткрийте или създайте нови приятелства, играйте, пътувайте. Четете и се усъвършенствайте – дори от някой художествен роман бихте могли да почерпите вдъхновение, което да приложите след това и в бизнеса си. Опитайте нови занимания и научете нови умения. Кой знае, след тази почивка може да се върнете заредени с енергия и идеи за нов предприемачески проект!

Ние от СуперЕкипа сме Вашия верен партньор в 100% онлайн мисията. Разчитайте на нас да Ви съдействаме в чата, по имейл или на телефон 24/7. Ще приемем Вашето обаждане дори и да е от плажа. 😉

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
11 мита за онлайн присъствието

11 мита за онлайн присъствието [Аудио]

2
Темата е: онлайн присъствие - от изграждането на сайт до неговото развитие и следователно развитието на Вашия бизнес. Разберете кой е първият мит за разбиване!
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).
Какво е CMS (Content Management System)?

Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

0
CMS (система за управление на съдържание) е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.