Блог

Новини и полезни съвети за Вашите услуги и уебсайтове!

Блог

Новини и полезни съвети за Вашите услуги и уебсайтове!

Kloshar Bags: Какво е да си отдаден 24/7 на своя бизнес?

Kloshar Bags – ако ги познавате, то със сигурност ги харесвате. Поканихме ги на супер среща, за да си поговорим за техния собствен бизнес – от началото досега. Те са супер отличителни, предизвикателни и нестандартни. Техният handmade бранд е популярен в сферата на модния дизайн, а днес те ще разкажат всичко за старта и развитието на един такъв бизнес. 

Наталия и Деян са създатели на Kloshar Bags и собственици на Shopiko онлайн магазина klosharbags.com. Подготвили сме Ви много интересен разговор, пълен с интересни истории, успехи и грешки, вдъхновение и трудности. 

Разговорът с Наталия и Деян е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!  

Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: IT бранша у нас – митове и истини. Гост Митко Василев – съосновател на най-голямата IT общност в България DEV.BG.

Слушайте #SuperTalks под формата на подкаст в SoundCloud и Spotify. За да Ви е по-лесно да се насладите на епизодите у дома, докато пътувате или… сте в офиса.

Гледайте целия епизод 024 на SuperTalks с Наталия и Деян във видеото:

1. Как бихте описали бранда си Kloshar Bags на първа среща?

Наталия: На първа среща не бих го описала с думи. Просто ще го покажа. Продуктът ни говори сам за себе си.

Раница с плоча и шапка от Kloshar Bags
Раница с плоча и шапка от Kloshar Bags

2. Как избрахте името на бранда си, а после и домейна за неговия сайт klosharbags.com?

Деян: Името си го избрахме отдавна – много ни харесва думичката „клошар“. Тя е запомняща се и рядко може да се пропусне. Избрахме .com за домейн, защото е разпознаваем в целия свят и искаме да оперираме глобално. Като цяло сме хора, които не обичат никакви граници и стартирахме бизнеса си с ясната идея да продаваме и извън България.

Наталия: Изборът на името ни по-скоро тръгна от една шега. Започнах да правя чантите буквално от изрезки и боклуци от фирмата за мебели на баща ни. Затова решихме, че имайки предвид от какво са направени продуктите, думата „клошар“ е доста подходяща, за да олицетвори началото и същността на ръчната ни изработка. 

Прочетете още: Как да изберете уникално име на фирма? [наръчник]

3. Как се зароди идеята Ви за бизнес, който предлага отличителни дизайни (например чанти от грамофонни плочи)?

Деян: Всичко тръгна от една чанта, която направих като подарък за сестра ми. Беше чанта от картон, плат, зашити на ръка с конец в пробити плочи. След няколко дни Наталия я счупи и реши, че може да си направи нова. И така започна да прави и за приятелки – една, втора, трета.

После Наталия замина за бригада, но тук в България продължаваха да ме търсят за нейни чанти. Докато сестра ми беше 4 месеца в Америка, на мен ми се избистряше идеята за бизнес. 

Наталия: Всъщност брат ми направи първата продажба на тези чанти, докато аз бях в Щатите. Аз се включих по-късно, когато се върнах от бригада. Баща ми винаги се е шегувал, че брат ми е шефче, така че е напълно очаквано от него да дойде идеята за бизнес. 

4. Разкажете ни какъв беше пътят Ви от идеята до реализацията на бизнеса?

Деян: Нещата са много последователни. Препоръчваме на всеки да започне със сайта. След това си прави профили в социалните мрежи и регистрации в Google. Ние си направихме сайта с Shopiko и имахме продажба още на първия ден. Аз лично съм пробвал няколко пъти да си правя сайт на различни платформи, плащали сме и на компании за изработката на сайт. Истината е, че когато си направихме магазина на Shopiko, направо се родихме. Всичко става супер бързо и много лесно. 

Първоначално ни беше страх да си направим Facebook страница, защото си мислехме, че няма да смогнем на интереса и продажбите. Разсъждавах по следния начин: Имам 5000 приятели във Facebook. Ще пратя на всички тях да харесат страницата, 4 900 сигурно ще го направят. После ще ги накарам да пратят на своите приятели и изведнъж ще станат 50 000 харесвания. Е, до ден-днешен не сме стигнали тази бройка, но и харесванията във Facebook се оказа, че не са никак важни. 

Наталия: Много трънлив беше пътят ни. За нас най-важното беше продажбите да се осъществяват лесно – влизаш, харесваш, купуваш. В началото имахме трудности с избора на платформа за магазина, но щом се спряхме на Вас, всичко се нареди. Започнахме с продукта, после името, социалните мрежи, регистрация на фирмата, изработката на сайта. След това идва многото работа и отдаденост.

Моят съвет за хората, които ще си правят магазин, е първо да си тестват продукта и да се уверят, че той ще се продава. Чак след това си направете фирма. В момента, в който си направите фирма, започват да текат данъци и разходи, които не чакат. Ако продуктът, по една или друга причина, не се търси или не се възприема добре от пазара, то в един момент ще сте изцяло на загуба. 

Прочетете още по темата: Предприемачеството – мит или реалност е то у нас?

5. Помните ли колко време Ви отне да направите сайта?

Наталия: Направихме го за ден-два. Още на първия ден от създаването му, имахме продажба. Това не се беше случвало с останалите сайтове, които сме правили. 

klosharbags.com

Диян: Между другото, много пъти сме Ви препоръчвали на приятели, които искат да стартират нещо свое. Нека пробват, а ако имат някаква по-грандиозна идея, да си действат с други решения. Много хора смятат, че е необходимо да приготвят 5-10 хиляди лева за сайт, за да изглежда невероятно и да продава. За стартиращ бизнес това не е нужно. 

6. Помните ли първата си продажба?

Деян: Първата продажба беше една чанта на наша приятелка Юлияна (поздрави). Не беше студен контакт. Тя след това си купи още няколко чанти. 

7. Успявате ли да се издържате от Вашия бизнес или е по-скоро хоби?

Наталия: Беше хоби първите няколко години, но вече бизнесът е достатъчно развит, за да се самоиздържа и да печелим от него. Трудно е, защото нямаш тази постоянна сигурност. Когато ходиш на работа, знаеш, че в края на месеца имаш заплата – знаеш каква е, знаеш кога ще я получиш.

Въпреки това, успяваме да се справим с всичко.

8. Разкажете малко за самия производствен процес

Наталия: Винаги предпочитам лично да видя материалите, с които планирам да работя. Много е важно за мен да пипна и да усетя материала. Така мога да определя какво може да се получи с него или да преценя дали точно тези материали са ми необходими за идеите, които имам.

Понякога имам чувството, че наистина съм като клошар, защото съм правила чанти от какво ли не. Например един път направих чанта изцяло от билетчета за градския транспорт. За 6 месеца събрах 126 билетчета, сглобих ги едно по едно, заших ги и продуктът се получи. Имам една чанта, която се вдъхнових да направя от един приятел. Неговата майка работи във фирма за платки. Той ми даде платки и направих чанта от такъв материал. Правила съм и хартиени очила за виртуална реалност с лупи и алуминиево тиксо. Може да се каже, че продуктите ни са еко, защото почти нищо не изхвърляме. Всичко оползотворявам. 

Кръгла чанта от Kloshar Bags
Кръгла чанта от Kloshar Bags

Изработката на една кръгла чанта отнема един ден – това е моделът, над който най-много съм работила. Самият процес е следният: разстилам си плата и започвам да творя. Никога не рисувам предварително. Предпочитам на момента да го сътворя. Доста често имам идея за едно нещо в главата си, а крайният продукт се получава по-различен. В момента на правене ми идват още и още идеи, които осъществявам.

Грамофонните плочи идват от най-различни места – приятели, DJ-и, възрастни хора, които са гледали предавания с нас. Преди около 2 години давахме доста интервюта. Явно тогава сме им въздействали, защото се свързваха с нас, разчистваха мази, тавани, рафтове, за да не ги изхвърлят на боклука. 

Деян: Дори един път ходихме до библиотеката на Стара Загора, защото възнамеряваха да изхвърлят супер много плочи. Имаха 300 плочи и хиляди книги, предназначени за боклука. Не им го позволихме.

9. Вашите продукти са предимно street преживяване – да излезеш, да се покажеш. Как се отразява пандемията на Вашия бизнес?

Деян: Ние също като нашия бранд сме много социални и обичаме да се срещаме с хора. Пандемията ни спря и всъщност затворихме физическото си място за среща с останалите хора – Kloshar Showroom. Тъкмо бяхме започнали да го развиваме, правехме доста готини събития, идваха доста готини хора, много изкуство се показваше там. 

Наталия: Беше ни неприятно да го затворим, но нашият бизнес така или иначе изначално е онлайн. Когато всичко затвори, повечето бизнеси преминаха към онлайн режим. Ние просто продължихме само онлайн. Пандемията не ни се отрази сериозно по една проста причина: Да, вече няма партита и клубове, както преди. Вече няма къде толкова да отидеш…

…но не можеш да спреш жените да си купуват неща, които ги карат да се чувстват щастливи. Аз също не съм спряла да си купувам дрехи и аксесоари. Само чакам да отворят заведенията, за да си ги покажа. 

10. Откъде черпите вдъхновение за новите продукти?

Наталия: Аз черпя вдъхновението си от всичко, което ме заобикаля. Преди малко например, идвайки насам, се загледах в чантата на една възрастна дама – тя беше old school модел. Имаше нещо много интересно в дръжките на самата чанта и оттам ми дойде идеята да доразвия този елемент и да го приложа при новите дизайни. 

Вдъхновявам се от абсолютно всичко. Имах една чанта, която беше с пеперуди от светлоотразителен плат. Идеята ми дойде, докато една вечер наблюдавах една улична лампа и как пеперудите, летейки около и под нея, се отразяват и светят. 

11. Възможно ли е да се поръча артикул, който не е наличен, но е бил част от колекцията?

Наталия: Ако разполагам с материалите, с които е бил изработен продукта – да, напълно е възможно да го направя отново и да го получите. Ако складовете, от които зареждам материали, поддържат количества на точно тези, които са необходими за изработката на чантата – също няма да има проблем да я изработя. 

Ако материалите не са налични, можем да направим модела, но в други цветове или с други материали. 

12. Как правите продажбите – чрез препоръка или реклама?

Деян: Към момента не ползваме услуги на рекламна агенция. Аз съм рекламната агенция. С годините се научихме да правим всички процеси, свързани с развитието на бизнеса, и рекламата е един от тях. 

Наталия: В началото използвахме живия контакт, като посещавахме тематични събития – handmade пазари, изложения, фестивали. След като направихме сайта си, преминахме изцяло онлайн. Инвестираме в дигитална реклама, но много голяма част от клиентите ни са разбрали за продукта ни, защото са го видели някъде на живо (например тяхна приятелка има чанта от нас). 

13. Какви канали използвате за популяризиране на бранда?

Деян: Отначало започнахме с Facebook. После си направихме и Instagram профил – там всъщност ни хареса много повече да се позиционираме. Усетихме този канал като по-подходящ, защото нашите хора бяха сред аудиторията ни там. В Instagram срещаме много повече потенциални клиенти и фенове, отколкото във Facebook. От Instagram идват по-голямата част от чуждестранните ни поръчки, защото има малко по-глобално влияние. 

Instagram профил на Kloshar Bags

Освен това залагаме да правим по-атрактивни визии и да представяме продукта по по-интригуващ и вълнуващ начин. Целта на брандираните ни снимки и видеа е да достигнат до хората, за които са предназначени чантите. 

На следващо място правим Instagram игри (giveaway), колаборации с партньори. Рекламираме повече в социалните мрежи, защото продуктите ни са социални. Те трябва да се носят от хората, да се показват от хората, да се виждат. Продуктът ни е много визуален и социалните мрежи предоставят чудесна площадка за него. 

Наталия: Освен бизнес профилите ни в социалните мрежи, ние използваме активно и личните си профили, за да споделяме съдържание за бизнеса. Аз лично много често го правя. 

14. На кои известни личности сте правили чанти или други Ваши продукти? Работите ли с инфлуенсъри?

Наталия: Жана Бергендорф има наша чанта, Лора Караджова, Михаела Филева, Алекс Петканова и още много други. Бих се радвала те самите да си кажат. Затова моля пратете ни снимка, тагнете ни в социалните мрежи. 

15. Използвате ли услугите на професионалисти за визуалните материали (снимки и видеа) на Вашия бранд?

Наталия: В началото наемахме професионалисти. Неволята обаче учи и сега сами си правим визуалното съдържание. Всъщност на брат ми много повече му се получават тези неща и затова съм го оставила той да се вихри изцяло с визуалното съдържание. Всичко в един бизнес върви ръка за ръка. Ако имаш супер яка бизнес идея, трябва да умееш и да я представиш по подходящ и интригуващ начин. 

Kloshar Bags правят фотографията си сами.
Kloshar Bags Collection

Деян: Иска си ресурс и умения. Дори и най-малкия и неангажиращ продукт да имаш, е необходимо да го снимаш на бял фон, в естествената му за употреба среда, върху човек, също да заснемеш и сглобиш видео. Ако никога през живота си не си хващал камера или това е твърде далечно от теб, разбира се, че трудно могат да се получат нещата. Тогава е добре да се обърнеш към професионалист.

В началото си плащахме за тази услуга. После решихме, че искаме да опитаме сами със собствените си умения – беше ни интересно и виждахме, че можем да се справим с това предизвикателство. Взехме си камера и започнахме да правим снимки и видеа. 

Прочетете повече: Фотографията в уеб – как и защо?

16. Какво бихте посъветвали хората, които още се колебаят да реализират идеите си?

Наталия: Действайте! Изобщо не се чудете прекалено дълго. Дори и да не се получи от първия, втория, третия път… дори и да допуснете грешки – няма нищо страшно. Продължавате с по-добрите решения или се пренасочвате към нещо друго. Мисля, че много хора се плашат да направят решаващата крачка, защото започват много да умуват: Ами сега, ако това стане или не стане? Какво ще правя?

Няма как да разберете, ако не направите нищо.

Ние също сме правили супер много грешки. Ако си мислите, че всичко ни се е получило с лека ръка, защото ни е хубав продуктът… лъжете се. Имали сме супер трудни моменти. Обаче сме изплували, защото сме се посветили на това и много вярваме в това, което правим. Вярваме, че това е нашето призвание. 

17. Ще издадете ли някоя грешка, която сте правили, и сте си взели поука?

Наталия: В началото искахме да имаме къстъм сайт, който да изглежда Уау! Затова платихме една камара пари… и това беше грешка. Не бяхме готови за това и просто инвестирахме в една летяща мечта.

Деян: Друга грешка е, че сме допускали да не работим с договори с други фирми, физически лица или дори приятели. Моля Ви, никога не го правете! В България манталитетът е да се работи без договори, но за нас договорът е много важен елемент от бизнес отношенията. 

18. Довършете изречението: За мен е супер…

Наталия: …да имам възможността да правя това, което обичам. 

Деян: …гот живота. Той ни е даден да се живее. 


Благодарим на Наталия и Деян за вдъхновяващото интервю. Научихме много любопитни факти около техния бизнес и си взехме много важни поуки занапред. Обичаме да Ви срещаме с историите на други бизнеси, за да се чувствате по-спокойни и уверени. Не сте сами! Всички ние сме тук, за да се окуражаваме, вдъхновяваме и да си помагаме.

Следете СуперБлога, защото следващата тема в поредицата SuperTalks ще е пряко свързана с всичко необходимо за един бизнес старт. До скоро!

Искате да продавате онлайн, но не сте намерили подходяща платформа за успешен онлайн магазин? Тествайте идеята си с Shopiko – супер интуитивна SaaS платформа, която разполага с всичко необходимо, за да стартирате своя онлайн бизнес:

  • красиви дизайн шаблони;
  • над 13 разплащателни метода;
  • интеграция с куриерски услуги;
  • чудесно обслужване от СуперЕкипа;
  • маркетинг инструменти и още…

Управлявате и поддържате магазина си без нужда от технически познания, а екипът на СуперХостинг.БГ е насреща за всяко Ваше запитване. С Shopiko спестявате време и усилия от допълнително проучване за подходяща хостинг услуга и SSL сертификат – те вече са включени в платформата Shopiko.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи полезни съвети за развитието на Вашия онлайн магазин.

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments