Предприемачеството – мит или реалност е то у нас?

Да бъдеш предприемач. Мечта на много хора, реализирана от още повече. Да, дори у нас. И ще Ви го докажем в следващите редове! Защото предприемчиви можете да бъдете във всеки един аспект и да подобрявате средата за Вас и хората около Вас!

За целта поканихме да ни гостува Кремена Дервенкова, изпълнителен директор на Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE). Освен ръководител на общност от предприемчиви млади хора, самата тя е предприемач в една много иновативна сфера за пазара у нас. Създател е на първата ферма за ядливи насекоми в България и е капитан на яхта. А между това да бъдеш капитан и да можеш да ръководиш една организация има много общо! И ще Ви разкрием какво е то, преди да се запознаете с аспектите на предприемачеството, които сподели нашата гостенка.

И при двете трябва да държиш фокуса върху важните неща! Винаги да имаш поглед върху голямата картинка и всички фактори, които могат да повлияят на гладкото плаване, и да си готов във всеки един момент да реагираш. В същото време трябва много добре да управляваш екипажа си и да го мотивираш да преодолява успешно предизвикателствата и междувременно да се справяш заедно с него!

Кремена, ABLE

Разговорът с Кремена е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: „СуперСъвети и идеи за успешен Instagram маркетинг“, гост Виктор Динев, основател и лектор на първото задълбочено обучение по Instagram маркетинг в България.

Гледайте целия епизод 009 на SuperTalks с Кремена Дервенкова във видеото:

1. Разкажи повече за асоциацията и какви са Вашите цели и дейности?

ABLE е организация с нестопанска цел, основана от алумни на програмата „Младите лидери на България”, които през 2010 г. се връщат от курс по предприемачество в Щатите и решават да основат НПО, коeто да служи като платформа за техните идеи и проекти. Същевременно и да приложат към средата наученото в Щатите и това, което им е било полезно.

В момента ABLE вече е на 9 години и във времето сме развивали много и най-разнообразни проекти. Мисията и фокусът ни са да градим следващото поколение от активни млади хора, които да променят средата към по-добра.

Проектите, които към момента най-точно дефинират нашата мисия, са именно насочени към различни групи от обществото. Опитваме се да обхващаме ученици чрез програмата Able Mentor. В същото време достигаме до студенти и млади професионалисти до 35-годишна възраст чрез Able Activator, което е интензивна предприемаческа програма. Нейната цел е да преведе участниците през различните етапи за стартиране на бизнес – от формиране на идея, през изграждане на екип, до реализацията.

Опитваме се да въздействаме на различни нива и да привлечем максимално много хора, като ги обучаваме на лидерство, предприемачество и те да бъдат създатели на нещо стойностно и да се реализират успешно.

2. Как би обяснила на малко дете какво е да си предприемач?

По-скоро бих избягала от модерната дефиниция на понятието и бих се опитала да обясня чрез пример. Представете си, че имате цветарски магазин в квартала. Жената, която го държи, е видяла възможност и нужда за неговото създаване, тъй като на хората от квартала им се е налагало да пътуват до съседния квартал, за да си вземат цветя. Тя е видяла тази нужда като възможност, с която да реши проблема на хората, като им спести време и усилия. В същото време, разбира се, тя е имала несигурността дали начинанието ще потръгне, но и упорството и волята да даде всичко от себе си то да се реализира. Това е да си предприемач.

Но това е широко понятие и варира от това да създадеш свой собствен бизнес в сферата на реалната икономика (като салон за красота, къща за гости и т.н.), до това да основеш иновативна компания, която решава съществуващ проблем по начин, по който никой друг не го прави.

Модерното разбиране за предприемачество по-скоро е насочено към решаване на значим социален проблем и създаване на стойност за голям брой хора чрез трансформираща живота им иновация.

В същото време, предприемач може да бъде всеки, който работи в голяма компания, която разработва иновативен продукт или услуга.

Предприемачеството е подход и начин на мислене. Не се отнася само за хората, които създават собствен бизнес или стартъп. Предприемаческите умения са приложими в много сфери на живота.

3. Какво е нужно, за да станеш предприемач?

На първо място, е нужно да имаш истинска мотивация за решаване на даден проблем! Тоест да имаш силна непримиримост към него, а с нея и мотивацията да се посветиш дългосрочно на разрешаването му. Или пък да виждаш нужда на пазара, която никой не задоволява по оптимален начин.

На следващо място, ти трябва смелост и решителност. Да бъдеш склонен да поемаш рискове и да не те е страх да скочиш в неизвестното. Това, може би, е едно от най-трудните неща за предприемачите в България.

Друго важно качество на предприемача е да бъде гъвкав и креативен, за да се справя успешно с предизвикателствата, които среща по пътя си към това да реализира идеята. Разбира се, хъс и постоянството, защото всеки стартиращ предприемач има своите възходи и падения и е лесно в някакъв момент да загубиш мотивация и да се откажеш от идеята си, в която всъщност има хляб.

4. В какви сфери може да бъдеш предприемач?

Откровено казано, не се сещам за сфера, в която човек да не може да се реализира като предприемач. Няма област, в която човек да не може да бъде предприемчив, находчив, да реализира идеи и да бъде иновативен.

Има съвсем нови сектори, които са открити от предприемчиви умове и със сигурност има още много, които ще бъдат открити. Затова не можем да се ограничаваме в определени сектори.

5. Ти си пример, че можеш да бъдеш предприемач в най-различни сфери и сама си извървяла стъпките. Отглеждане и кулинария с насекоми. Разкажи за идеята и как успя да се наложи тя.

Всъщност това беше моят първи сблъсък с предприемачеството като нещо, което искам да правя. Случи се преди 4-5 години. Съвсем случайно се натъкнах на една компания, която прави протеинови барчета с брашно от щурци. Тогава много се запалих да правя и аз нещо с насекоми, защото цялата идея много ми хареса. Не само защото насекомите са много полезни за хората като хранителен профил, но са и изключително екосъобразни като тип протеини и месо, което можеш да приемаш.

Освен че много ми хареса концепцията, в мен назря желание да реша проблем, с който се сблъсках. Когато се опитвах да си поръчвам насекоми от различни чуждестранни сайтове, установих, че те са ужасно скъпи, въпреки че навсякъде четем, че се отглеждат с минимални ресурси и усилия. Затова реших, че мога да бъда човекът, който отглежда насекоми в България и ги предлага на достъпна цена, така че повече хора да ги опитат.

Това беше моят мотив да отворя първата ферма за ядливи насекоми в България. Непосредствено след това, узрявайки за тази идея, си казах: „Аз обаче нямам никаква представа откъде да започна”. И тогава се записах за бизнес академия, а докато бях там, ми попадна и възможността за лятна предприемаческа програма в Щатите, за която ме одобриха. Така напуснах корпоративната си работа и заминах. Бях в Щатите, после пътувах до Азия, където опитах още много видове насекоми, посетих различни конференции и изложения за насекоми, върнах се в България, започнах работа в ABLE и така стартира моята реализация в областта.

Всъщност разказвам всичко това не за да рекламирам идеята за насекомите, а защото смятам, че е ценно да споделя как в момента, в който решиш да тръгнеш по един такъв път, да предприемеш едно начинание в живота си, което да реализира твоя идея или мечта, всъщност живота ти се променя на 180 градуса. Това буквално се случи с мен. От корпоративния свят в момента съм в предприемаческата среда.

В Щатите дори се запознах със съпруга си, така че във всеки един аспект животът ми се промени. И вярвам, че това се случва с повече хора, които решават да преследват мечтите си и да реализират предприемаческите си идеи.

6. Какви са условията и предимствата в България, за да бъдеш предприемач?

В България е сравнително лесно да основеш компания. Изисква минимален стартов капитал, процедурата по регистрация е сравнително бърза, данъчната политика за компаниите у нас е все още благоприятна. От друга страна, екосистемата ни се развива с изключителни темпове последните години. Взаимопомощта и колаборацията между участниците в екосистемата е на доста високо ниво.

Опциите за финансиране на стартиращи компании също не са малко, така че в момента, в който имаш утвърден силен екип и валидация от пазара за необходимостта от твоя продукт, това да намериш финансиране не е толкова трудно. Имаме достатъчно фондове за рисков капитал, които инвестират в стартиращи компании на различен етап от развитието им. Имаме и достатъчно преакселераторски и акселераторски програми, които да подготвят бъдещите предприемачи за света на предприемачеството.

7. А кои са най-големите предизвикателства пред предприемачите у нас?

Предизвикателства има, така както има и положителни страни. Едно неоспоримо такова е, че мащабът на пазара в България е малък. В същото време, един генерален проблем на всички компании у нас е липсата на квалифицирана работна ръка. Липсата на обучения, които да подготвят кадри за иновативните сектори за разработка на продукти и услуги с висока добавена стойност. Този проблем таргетираме ние с програмата Able Activator. Бюрокрацията е друг недостатък у нас, както и липсата на дигитализация на административните услуги и липсата на предвидима правна среда. Нужно е по-голямо разбиране какво е стартъп и какви нужди имат този тип иновативни компании с висок потенциал, за които има смисъл да се мисли в посока как да бъдат подкрепяни и улеснявани.

Хубавото е, че има все повече предприемачи, които въпреки предизвикателствата не губят поглед от голямата картина и преследват целите си.

Убедена съм, че в бъдеще обаче нещата ще продължават да се променят в положителна посока и условията за предприемачите ще се подобряват!

8. Има ли рецепта и стъпки, които да следваш, за да станеш предприемач?

Не бих казала, че има общовалидна формула от стъпки, които да следваш, за да стартираш бизнес. Но има няколко задължителни компонента, които е важно да са налични и да работиш върху тях от самото начало. На първо място, да привлечеш подходящи хора в екипа си, които да са мотивирани точно колкото теб да работят по идеята. Нерядко чуваме, че екипът е много по-важен от идеята и това е абсолютно вярно.

Ако ти нямаш хората, с които да осъществиш идеята си, това колко е уникална, потенциално успешна и печеливша, няма никакво значение. Неслучайно от първостепенно значение за инвеститорите, когато вземат решение дали да инвестират в дадена идея, или не, е това колко сработен, мотивиран и с необходимата експертиза е екипът.

Друг важен момент е валидацията на идеята или на прост език – има ли значителен брой от хора, които са готови да платят за моя продукт или услуга. Бързата валидация е от съществено значение и първи фокус на екипа трябва да бъде създаване на прототип за възможно най-кратко време, с минимални средства, с помощта на който екипът да оправдае за себе си и потенциалните инвеститори има ли смисъл от създаването на продукта или услугата.

Много е важно, преди да търсиш финансиране и преди да се впуснеш в разработка и маркетинг на цялото нещо, да си отговорил на въпроса има ли смисъл да работя по тази идея, или тя просто е една добра идея в моята глава, за която обаче хората не са склонни да плащат.

Ако имаш силен екип и валидация от пазара за необходимостта от продукта си, всичко останало е абсолютно постижимо и е въпрос на постоянство и на много усилена работа.

Разбира се, има програми като Able Activator, които те превеждат през всички основни моменти за стартиране на бизнес и служат като симулатор на това да разработиш една идея от концептуално ниво до един по-завършен вид, в който можеш да продължиш работа по нея и да я представиш на пазара. В самата програма залагаме много на практическите упражнения, на учене чрез правене и преживяване и на много pitching, което е есенциално качество на успешния предприемач – да може да защитава идеята си пред инвеститори, клиенти, партньори.

9. Има ли възраст, в която е подходящо да започнеш, или такава, в която вече е късно да станеш предприемач?

Върлуват различни стереотипи в тази сфера – някои смятат, че са прекалено възрастни, други прекалено неопитни. Но не мисля, че има конкретна възраст или възрастово ограничение за това да се развиваш като предприемач. Възрастта в никакъв случай не трябва да бъде причина някой да не се пробва като предприемач и да не се реализира.

Със сигурност смятам, че колкото по-рано човек реши да се впусне в предприемачеството, толкова по-добре за него. Защото, както всички знаем, едно е да си на 20 и да смогваш да ходиш на университет, работа, да разработваш стартъп, да спиш по три часа на ден и да имаш енергия да правиш още пет неща, друго е да си на 30, да имаш семейство, нужда да се наспиваш, да ходиш на работа и междувременно да развиваш и стартъп. Така че със сигурност започването е по-лесно, когато си по-млад и в този период от живота си си по-склонен да поемаш рискове и време да трупаш опит. Тук с пълна сила важи фразата: Колкото по-рано, толкова по-добре.

10. Нужно ли е да си лидер, за да бъдеш успешен предприемач?

Абсолютно! За мен лидерството и предприемачеството вървят ръка за ръка. Добрият предприемач трябва да бъде и добър лидер, който има ясна визия за това накъде иска да се развива компанията му. Освен това е важно да успява да обедини екипа си около тази визия, да го мотивира и да го води най-вече чрез личен пример. Ключовите моменти за предприемача тук са:

  • да има кристално ясна визия, да е добър комуникатор, но и да може да изслушва и да приема обратна връзка;
  • да умее да овластява екипа си – да делегира задачи и да има доверие на екипа си, че ще се справи с тях;
  • да бъде позитивен и мотивиращ, да разпознава и оценява усилията на екипа си и да знае какво мотивира хората в екипа;
  • да бъде честен и открит с тях по всяко време за всичко!
11. Лидерските качества научават ли се или човек ги притежава по рождение?

Със сигурност има хора, които се раждат с лидерски качества. Но добрата новина е, че лидерските умения и лидерските качества могат и да бъдат придобити. Вярвам, че всеки може да бъде лидер и това е въпрос на избор. Има достатъчно обучения и програми, които учат на такива умения и смятам, че дори хората, които се чувстват лидери по рождение, имат нужда от такива програми. Те ще им помогнат да канализират лидерската си енергия, така че тя да работи за екипа и компанията по най-добрия начин.

Но със сигурност лидерските умения са нещо, което човек може да научи, а качествата пък са нещото, което се придобива чрез опита най-вече.

12. Сподели ни някои успешни примери, с които си се срещнала, за успешни истории на предприемачи у нас.

Има много такива примери у нас и това е страхотно! И всички те са от най-различни сфери. Един от нашите членове Мирослав Джуканов основа преди време стартъпа Shkolo.bg, който има за цел да дигитализира българското образование. Escreo.com също са част от нашата мрежа и те произвеждат боя, която нанесена върху повърхност позволява да се пише върху нея. Друг български стартъп, който е международно познат и известен, е Proviotic.bg, които създават първия български веган пробиотик с екстракт от кокиче. Български софтуер за управление на споделени работни пространства пък спечели миналата година „Стартъп на годината“ на централноевропейските стартъп награди. Има и много, много други впечатляващите примери за успешни иновативни компании в България.

13. Според теб каква е тайната на тези успешни примери?

Всеки има своята историята и със сигурност за всеки са повлияли различни фактори за постигане на успех, но мога да кажа какво със сигурност не са правили, за да стигнат там, където са в момента. Те не чакат възможностите да им падат от някъде, а сами ги създават. Те нямат разбирането, че когато създадат нещо, клиентите сами ще дойдат при тях. Напротив – те сами стигат до пазара си или го създават, ако е необходимо. Не правят компромиси с време и ресурси и влагат всичко от себе си във всеки един момент. Не се страхуват да се провалят и се учат от грешките си.

За да си успешен, трябва да имаш правилния начин на мислене, правилен подход и нагласа, а тези неща за щастие се учат.

14. Какъв съвет би дала на всички, които сега искат да стартират с предприемаческа дейност?

Спрете да търсите извинение за това да не започнете работа по идеята си!

Ако имате страст към нея, силен екип и валидация от пазара, нямате причина да не започнете. Споделяйте на максимално много хора за идеята си, търсете обратна връзка и наблюдавайте реакциите им. Не се страхувайте да споделяте, защото някой може да Ви открадне идеята. Има по-голямо значение кой е екипът, който стои зад изпълнението ѝ, отколкото самата идея. Намерете си ментор – някой човек от бизнеса, който е релевантен за Вашата идея, има повече опит от Вас и може да Ви навигира в процеса на работа.

И се обграждайте с повече успешни хора!

Намерете среда от прогресивни и критично мислещи хора, които да Ви помагат да се движите смело напред. Може би най-доброто, което може да направите, е да се запишете на обучение по предприемачество, което освен че ще даде знанията и уменията за това как да стартирате собствен бизнес, ще Ви даде и средата от успешни предприемачи, в която да се реализирате впоследствие. Ще Ви даде и базата, на която да стъпите и от която да продължите нататък. Всъщност едно от най-ценните неща, може би, на програмата Able Activator, е че след успешно завършване, всички участници стават част от общността на Able.

А общността ти дава подкрепа и мотивация, защото правилната среда е от ключово значение за развитието на един предприемач.


Бъдете смели и се обграждайте с успешни хора! А всичко останало ще се случи, когато имате упоритост и мотивация. Благодарим на Кремена за това послание и всичко, което сподели за предприемаческата среда у нас.

Знаем, че началото е предизвикателно. Затова сме до Вас на всяка стъпка от реализирането на сайта на Вашата идея. Той е онлайн дестинацията, на която да заведете своите клиенти. А имаме и нужните инструменти, с които лесно да валидирате идеята си! Създайте сами сайт за ден, с минимална инвестиция. Със Сайт билдър имате решението, а дори може да тествате безплатно 7 дни!

А ако искате да продавате онлайн – доверете се на Shopiko. Бързо и на изгодна цена ще качите своите продукти в собствен онлайн магазин и ще изследвате как се приемат те от Вашите потенциални клиенти. Тествайте Shopiko безплатно за 14 дни.

Предприемете още днес първата стъпка към реализиране на своята идея. Утре може да се превърне в успешен проект!

Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа на живо във Facebook! Посетете страницата ни в социалната мрежа и вижте с кого ще си говорим!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия бизнес!

АБОНИРАНЕ

Данилина Яркова
Данилина Яркова
Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Зает домейн? Няма страшно!

Зает домейн? 9 тактики за успешна регистрация на име

0
Търсите име и то е заето. Какво правите след това? Отказвате се? Продължавате да търсите? Удряте пауза, за да помислите още?
Какви са причините за изоставените колички?

7 причини клиентите Ви да изоставят количките си

0
Тъй като множество магазини са афектирани от този феномен, създадохме списък с най-честите причини клиентите да изоставят количките си. Разберете кои са те!

Black Friday: Рано пиле… на Черен петък триумфира или кога и как да започнете...

0
Вижте стъпките по подготовката на онлайн магазина, стоката и служителите Ви за Черен петък (Black Friday). Вземете нещо за писане и запретвайте ръкави!