Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

Фотографията в уеб - как и защо?

По снимките посрещат, по продуктa изпращат!

Така можем да обобщим разговора ни с Тодор Василев, професионален фотограф с над 10 години опит и основател на Head Frame Sofia. С него обсъждаме защо са толкова важни добрите снимки и видеа в сайта и социалните мрежи и можем ли да ги правим сами, или трябва да се доверим на професионалист. Споделяме и някои съвети и трикове, с които да направите впечатляващи фотографии.

Прочетете още: Как качествената фотография влияе върху вашите продажби? 

Разговорът с Тодор е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: Професиите на бъдещето: кой е най-прекият път към тях?, гост Георги Захариев, СофтУни.

Вижте следващите редове и се уверете как добрите снимки могат да помогнат за положителното изграждане на имиджа на бранда Ви и да доведат много нови клиенти.

Гледайте целия епизод 007 на SuperTalks с Тодор във видеото:

1. Какво значение имат добрите фотографии за представянето на даден бранд - в сайта, в социалните мрежи?

От моя опит бих казал, че добрата фотография има огромно значение. Ако мога да перифразирам онази поговорка „По дрехите посрещат, а по ума изпращат”, можем да кажем, че в днешно време до голяма степен „По снимките посрещат, а по услугата изпращат”.

Това, което съм установил, е, че често потребителите първо разглеждат снимки, за да достигнат до определен продукт или услуга. И ако снимките не са добри, шансът да изберат продукта е много по-малък. Така че значението на добрите снимки е съществено и не е за подценяване.

2. А можем ли да кажем, че добрата снимка продава?

Най-вероятно продава, щом имам работа и вадя хляба си по този начин. 🙂 И по-специално аз се занимавам с това, да правя снимки за комерсиални цели, вече повече от 10 години.

Истината е, че преди време аз влязох в ролята на търговец и се убедих в силата на добрите снимки. Преди около три години трябваше да си продам личния автомобил и пуснах обява в сайтовете, като направих съвсем стандартни снимки, без да се влагам. Казах си: „Е, все пак продавам колата си, голяма работа”. Съответно три месеца след пускането на обявата, колата още не беше продадена. Зачудих се защо се случва това, въпреки че моделът беше доста популярен. Затова реших да приложа своите умения и да направя нещо по-качествено. Все пак се занимавам с фотография!

И готово! С втората снимката дори хората ми се обаждаха, за да ме питат дали това наистина е колата от обявата и успях да я продавам точно за пет дни. Показвам и как изглеждаше снимката в началото и как изглеждаше снимката, с която успях да продам колата си:

В този контекст бих казах, че използването на добри снимки показва до голяма степен отношение към продукта или услугата, които предлагаме. Затова е и толкова важно!

3. Каква е ролята на човешкото присъствие във фотографията? Достатъчно ли е да снимаме само продукти или е необходимо да има и лице в нашата визуална комуникация?

Когато става дума за продуктова фотография може да разделим този тип снимки на два вида. Единият е по-скоро лайфстайл фотографията, а другият - продуктовата. Те могат да бъдат на един и същ продукт.

Продуктовата фотография е, когато заснемаме самия обект от възможно най-много гледни точки, така че потребителят, когато влезе в нашия сайт и разгледа съответния продукт, да може да придобие много ясна информация за това как изглежда.

От друга страна, имаме лайфстайл фотографията, в която присъства същият продукт, но вече може да използваме и лица. Тук по-скоро нямаме за цел да представим продукта конкретно и подробно, а по-скоро да го представим в ежедневна среда или да създадем някаква нужда за използването му. В този контекст може да използваме хора, така че потребителят да се припознае като човек, който да използва конкретния продукт. Такъв тип фотографии биха ни позволили да видим самия продукт в светлината на неговото използване, а не само като снимка на бял фон.

Но и двете неща са важни! Получавам запитвания дали може да се комбинират и двете в една снимка. Краткият отговор е - понякога е възможно, но в повечето случаи с времето е доказано, че е хубаво тези неща да са разграничени.

4. Видеото става все по-популярно. Но измести ли то снимката?

Наистина наблюдението е съвсем вярно. Аз съм комерсиален фотограф, но от известно време започнах да снимам и видео. Истината е, че видеото става все по-популярно, но да говорим за това, че измества фотографията - не бих казал. Просто видеото е различно средство за комуникация, което може да разкаже малко по-дълга история отколкото една снимка и е много добре да бъде допълнено с фотография.

Не бих казал, че само видео или само снимки в днешно време вършат работа. Те трябва да вървят ръка за ръка.
5. Как да използваме снимките за сайта ни?

Това, което препоръчвам и виждам, че е търсено от доста клиенти, е, когато качвате снимките на сайта си, те да имат една хомогенна визия. Например виждал съм сайтове, в които се използват стари снимки в комбинация с нови снимки, правени от различни фотографи, по различно време. Съответно сайтовете започват да изглеждат доста нехомогенно, което говори за непрофесионално отношение към това, което представяме.

Моят съвет е, когато се обновяват сайтове и се правят подобрения, всичко да бъде в една хармония и унисон. Затова могат до голяма степен да помогнат дизайнерите и разработчиците на сайтовете.

Друг проблем, който забелязвам, е свързан с контраста между красивия дизайн и непрофесионалните снимки. Хората отделят голямо внимание върху дизайна на сайтовете и инвестират много време и ресурс в разработката на изключително готин, функционален, красив сайт. Това е много важно, разбира се! Но после слагат снимки, които не са в унисон със самия сайт, неговото качество и ниво, което пречи да се откроят качествата на сайта и съответно на продукта.

Прочетете още: 13 елемента на продаващия магазин

6. Непременно ли трябва да се доверим на професионалист или можем и сами да се справяме със снимките?

В днешно време все по-често хората се опитват да снимат и сами, но когато става въпрос за добро представяне и целим да покажем високо ниво, най-евтино, от гледна точка на ресурс, време и финанси, е да се наеме професионалист. Защото той ще знае реално как да постигне доброто качество. Понякога хората си мислят, че става много лесно и могат да се справят сами, но не е точно така.

От друга страна, може ние да се грижим за визуалната си комуникация, когато става дума за ежедневни постове в социалните мрежи. Например, ако сме ресторант и искаме всеки ден да споделяме какво ни е обедното меню, можем да се справим и сами. Стига да имаме малко познания за фотография.

7. Ако се спрем на професионален фотограф, какво да гледаме, как да го изберем?

В целия свят фотографите се диференцират в различни области. Тази концепция у нас е малко размита и неразбрана от хората, които не са запознати с услугата. Например разбираме, че някой е професионален фотограф и приемаме, че той може да заснеме всичко с много високо ниво. Но това не е така. Дори при мен се е случвало. Приятели са ме питали дали може да им снимам сватбите, или някакъв друг повод. Разбира се, отказвам, защото обикновено това, което снимам е храна, портрети и продуктова фотография. В този контекст ги насочвам към други колеги, специалисти в дадената област.

Когато избираме фотограф, е хубаво да се запознаем в каква област той е специализиран и в какво е най-добър.

Това може да стане, като разгледаме неговото портфолио. В него трябва да припознаем снимките, които бихме искали да получим като резултат.

8. А можем ли със смартфона си да снимаме и как да го използваме правилно?

Преди време започнах да провеждам и курсове по мобилна фотография, защото смятам, че технологията е достатъчно напреднала да покрива една немалка част от фотографски задачи и качеството е добро. Особено що се отнася за снимки в социални мрежи като Facebook и Instagram, ние можем да правим снимки с телефон, които да бъдат качествени и съвсем използваеми.

Почти всеки съвременен телефон е в състояние да ни даде добро техническо качество, когато става дума за използването му в социалните мрежи. Понеже снимките там се качват доста малки, по-ниското техническо качество на мобилните устройства, сравнено с това на професионалните фотоапарати, ще бъде много малко.

В тази връзка не трябва да пренебрегваме снимките в социалните мрежи като Instagram. Според мен използването на Instgaram, когато става дума за бизнес, е много важно. Преди време разбрах, че някои хора са изместили търсачките с търсене в Instagram, където да намират нови места, заведения и услуги. Затова представянето с добри снимки там е от изключително значение.

Когато се качват снимки в Instagram, е важно те да не бъдат хаотични, а по-скоро да следват някаква линия и стил, било то чисто цветово или композиционно. Тук можем да избегнем качването на ежедневни снимки на стената, а да го правим в сторита, за да бъде профилът ни красив. Това ще покаже и отношение към услугата или продукта, който имаме.

9. Кое е от най-голямо значение, когато правим снимките си сами и как да изглеждат те професионално?

Фотография означава „рисуване със светлина”.

Ако решим сами да се занимаваме с продуктова фотография, е хубаво да инвестираме време, за да научим някои основни принципни за това как да използваме светлината и композицията.

Най-важното нещо е да имаме подготовка и идея какво искаме да заснемем. В случая, когато говорим за продуктова фотография, ние вече знаем желания обект. От фотографска гледна точка това, което различава добрата от лошата снимка, е добрата композиция и добрата светлина.

Важно е да знаем, че всяка една фотография се изгражда от 4 компонента: обект, идея, светлина, композиция.

В случая имаме обекта (самия продукт) и идеята (да продадем дадения продукт).

Композицията и светлината са останалите две неща и трябва да наблегнем на тях, за да получим добър резултат. Ако имаме познания в тези два елемента, можем и сами да се справяме добре, било то със смартфона си.

Да разгледаме светлината по-подробно. Главната разлика между това да използваме естествена дневна светлина и изкуствена е това, че изкуствената ни дава възможност да я използваме без значение от метеорологичните условия навън и да имаме постоянен резултат. Това е от особено значение за продуктовата фотография. Като професионалисти ние много често залагаме на използването на изкуствена светлина, било то светкавица или прожектори, с идеята да имаме максимален контрол върху снимките, които правим и постоянен резултат с високо качество на фотографията. Това не означава, че не можем да използваме естествената светлина!

Често получавам въпроси, свързани с продуктова палатка с цел снимане на продукти. Тя обаче не е предназначена за пряко снимане на продукти и не е задължително да я използваме. Тя често се използва, за да омекоти светлина, а не защото има нужда от нея. Това може да се случи и с лист оризова хартия (паус лист), като се сложи пред източника на светлина, за да я омекоти.

Най-бюджетният вариант за снимане е да използваме светлина от прозорец или да си вземем диодна лампа (или малко прожекторче), с което да си осигурим светлина и да създадем сетче за снимане.

Разбира се, ако има по-голям бюджет, е добре човек да инвестира и в по-качествено осветление.

Фонът също е важен. Ако целите бял фон, няма проблем той да бъде бяла стена. Няма нужда да си купувате специализиран бял фон, а ако Ви е нужно малко пространство, може да си вземете бял кадастрон. Важно е да съобразите какъв е преходът с останалите елементи и какво се снима. Например, ако сложим на маса някакъв обект, трябва да се погрижим и масата да бъде също толкова бяла, колкото фона.

10. Кои са най-големите грешки, които можем да допуснем?

Най-голямата грешка, от бизнес гледна точка, е да се използват компромисни снимки. Защото както започнахме разговора - по добрите снимки посрещат. А вече, когато клиентите дойдат при Вас и се запознаят с продукта или услугата, тогава ще бъде истинската оценка. Но първо трябва да ги доведете! Как? С красиви снимки!

Ако имаме недобро представяне още на тази стъпка, най-вероятно клиентите няма да достигнат дори до момента да използват тази услуга.

Преди време снимах за пицария, тип малък бизнес. Те бяха малко притеснени, че снимките са прекалено хубави за вида, в който крайният потребител получава пицата, която е поръчал за дома си. Но реално в тази ситуация добрата снимка те провокира да си купиш и ще дадеш възможност продуктът да ти докаже вкусовите качества, които ще оцениш впоследствие.

Друга грешка е необоснована инвестиция в техника, която няма кой да използва. В опита ми съм срещал не един и два примера на малки или средни бизнеси, които решават да инвестират време и пари в това сами да си правят снимки. Но това крие рискове, защото, ако нямаме никакви познания в областта, ние трябва да инвестираме страшно много време, за да се научим как използваме тази техника, как да снимаме и впоследствие да обработваме снимките.

Затова е хубаво да преценим дали няма да бъде по-изгодно във времето да приемем работа с професионалист.

11. А при видеата? Задължително ли е да се обърнем към професионалист и ако да защо?

При видеата е дори по-сложно отколкото при снимките. Защото тук има много повече елементи и много повече познания, които трябва да имаме.

Ако искаме да създадем имиджово видео с продължителност 2-3 минути, със сигурност по-добрият вариант е да се обърнем към професионалист, който е наясно с това как да го направи. Ако пък искаме да правим видеа за сторита в Instagram по 10-15 секунди, най-вероятно можем да си ги направим сами и да бъдат подходящи за целта.

Истината е, че много хора не се наемат сами с такова нещо, защото наистина е по-сложно.

12. С кои програми да обработваме снимките, които правим сами?

Ако приемем, че снимаме с мобилни устройства, бих препоръчал използването на Snapseed. Това е безплатно приложение, което има доста функции в него.

Друго подходящо за мобилна фотография е мобилната версия на Adobe Lightroom, която е много удобна. Когато снимаме на телефона, през приложението може да ги обработим директно на компютъра, без да се налага да ги прехвърляме на друго устройство, заради начина, по който работи Adobe. А ако ползвате Lightroom само на мобилно устройство, то е безплатно.

Десктоп версията на Adobe Lightroom пък е достатъчна за 90% от ситуациите, в които се налага да обработим снимки.

13. А когато качваме снимки на сайта, какво трябва да съобразим?

Определено има неща, които трябва да съобразим при качването на фотографски изображения на сайта.

Едното от тях е каква е резолюцията на снимките. Обикновено няма значение дали са от фотоапарат, или телефон, снимките са с много по-висока резолюция от това, което виждаме на сайта. Снимките на сайта са 0,2 мегапиксела в най-добрия случай. А при качването от 20 мегапиксела в оригинал, разбирате колко пъти размерът се смалява. Хубаво е в тази ситуация ние предварително да смалим снимката.

Другото много важно е размерът на снимките. Понякога сайтовете позволяват качване на по-големи снимки, но трябва да си зададем въпроса дали наистина се нуждаем от по-големи снимки. Защото това прави сайтът ни по-бавен!

Аз лично имах такъв проблем с един от моите сайтове, защото нямах идея колко големи трябва да бъдат. Разработчиците ми казаха за това и ме посъветваха да ги компресирам, за да зарежда сайтът ми по-бързо. След това го направихме и скоростта на зареждане се подобри значително. А реално визуална разлика нямаше!

Ако имате съмнение за това колко трябва да бъдат големи снимките и като размер, и резолюция, най-добре е да се обърнете към разработчиците на сайта. Те със сигурност ще имат информация и ще могат да Ви кажат.

Относно социалните мрежи е хубаво там също да преоразмерите снимките предварително. Може да намерите препоръчителните размери в интернет.

Още един интересен казус с качването на снимки е, когато снимките Ви изглеждат по един начин в оригинал, а когато ги качите в социални мрежи или във Вашия сайт, те изглеждат различно. Различно от гледна точна на контраст и цветове. Това може да се дължи на цветовите пространства. Ако снимката, която качвате е в RGB, което е цветово пространство с повече цветове, и я качите в интернет, много е възможно цветовете и контрастът да се променят. Това е защото в голяма част от случаите в интернет пространството е sRGB. Затова ние трябва да го обърнем, още преди качването на снимката.

14. Как би определил ролята на фотографията в цялостната комуникация на даден бранд?

Ролята на фотографията е изключително важна. Все пак когато излезем навън ние сме заобиколени от адски много визуална информация, която до голяма степен е именно фотография. Лично аз съм правил снимки с цел от това да бъдат поставени на етикет на продукт, до такива, които да бъдат позиционирани на билборди.

Фотографията е една от първите стъпки, чрез които клиентите разбират или виждат дадена услуга или продукт.

Лично аз не мога да се сетя нещо, което се комуникира без фотографски изображения. Хората първо възприемат снимката, а след това четат текста.


Да приключим така, както започнахме? Есенцията на този разговор със сигурно беше „По снимките посрещат, а по услугата изпращат". Затова се постарайте да впечатлите потенциалните си клиенти още на първата стъпка с красиви визии и да ги задържите с качествени продукти и услуги.

А за своя сайт - знаете на кого да се доверите! Осигурете надежден дом за него, а ние ще се погрижим сайтът Ви да бъде бърз и защитен!

Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа на живо във Facebook! Посетете страницата ни в социалната мрежа и вижте с кого ще си говорим!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия уебсайт!

АБОНИРАНЕ

Маркетинг Специалист

Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.

0 0 гласове
.

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other

2
0
Какво мислите?x