Как да стартираш успешен бизнес? От статистиките до сайта

Стартирането на собствен бизнес е вълнуващо и предизвикателно начинание. Както неведнъж сме казвали обаче, изисква сериозна подготовка. Или поне ако искате да успеете в дългосрочен план. 

В статията подбрахме най-най-първите стъпки, които да предприемете при стартирането на бизнес. Дори преди още да сте създали сайт, а както знаете, ние винаги Ви препоръчваме да започнете с него. Връщаме се на кота 0 и започваме да градим + скрили сме един малък подарък за Вас в края на статията.

Идеята

Щом четете статията, значи вече имате идея какъв бизнес искате да създадете. Продукт ли ще продавате, или ще предоставяте някаква услуга? Може би искате да предлагате на пазара ръчно изработени сапуни или пък да отворите студио за красота? 

Хванете белия лист и запишете ясно и четливо точно към какъв бизнес се стремите – кой е Вашият продукт, къде си представяте физическата локация, ако ще има такава, в какви цветове виждате в съзнанието си своето лого, коя е най-уникалната характеристика на продукта и други детайли около самата бизнес идея. 

Проучването

Много бизнеси пропускат стъпката с проучването и това е една от най-честите предпоставки за неуспех. Поради тази причина й отделяме особено внимание и Ви даваме няколко аспекта, които да анализирате и за които да си извадите полезни статистики. 

Пазарно проучване

С помощта на пазарното проучване ще можете да определите какъв е потенциалът на Вашия продукт или услуга, спрямо голямата картина на пазара. Нужни са Ви отговорите на следните въпроси:

  1. Къде ще продавате продукта или услугата си?
  2. Какъв е обемът на дадения пазар като брой хора с покупателна способност? 
  3. Към кой потребителски сегмент се стремите Вие?
  4. Какъв процент от него бихте могли да “завладеете” с Вашия продукт или услуга? 
  5. Колко и кои са конкурентите Ви?

Може би се затруднявате с някои, нека да разгледаме нашия пример с ръчно изработените сапуни с етерични масла спрямо точките по-горе.

Двете с Ваша приятелка изработвате сапуните. Поради тази причина обемите на производството за момента не са много големи и сте преценили, че можете да работите само на територията на гр. София. 

По официални данни на НСИ към 31.12.2021 г. населението на гр. София е 1 248 452 души. Отново по данни на НСИ 841 623 от тях са в трудоспособна възраст, т.е. имат доходи и могат да бъдат Ваши потенциални клиенти. Как да прецените обаче колко от тези над 800 хиляди души биха си купили от Вашите сапуни? Тук вече преминаваме в сферата на приблизителните стойности. Тъй като знаем, че 410 728 от хората в трудоспособна възраст са жени, а обикновено жените най-често купуват тази стока, нека да заключим, че това е максималният обем на Вашия целеви сегмент от пазара.

В случай че Вие произвеждате средно по, да речем, 100 сапуна на ден или 3 000 сапуна на месец. За един месец работа ще можете да продадете по брой от продукта си на 3000 клиенти. Това са едва 0.7% от целевия пазар. В реална ситуация обаче вкъщи потребяваме по повече от един брой сапун на месец – поне два или три броя (Rate of Sell). При два сапуна месечно, производственият Ви обем би покрил 1500 души или 0.3% от пазара. За да пресметнете потенциалното си развитие за една година, е необходимо да заложите с по колко очаквате да се увеличават производството и потребителите Ви всеки месец. 

Не искаме да Ви изгубим в математиката още в началото на тази статия, но имайте предвид, че изчисленията са действително не малка част от процеса на стартиране на един бизнес. Подгответе си един файл в табличен вид, където да записвате месец по месец всички тези стойности. Нека малките първоначални проценти пазарен дял не Ви обезкуражават. За стартиращ бизнес във висококонкурентна среда дори 1% понякога е много.

Като споменахме конкуренти – най-лесно ще научите кои са те с едно търсене в Google, а в примера, който използваме, защо не и през щандовете с козметика в аптеките, био и козметичните магазини. 

Интересно: Rate of sell метриката показва колко пъти в месеца един клиент би купувал Вашия продукт или използвал Вашата услуга. Изключително важно е да си дадете тази сметка в самото начало, защото това ще определи и темповете Ви на развитие. В примера със сапуна – това е консуматив, който свършва и купуваме постоянно, при бързооборотните стоки – храни и напитки, ситуацията е същата. Ако обаче притежавате студио за маникюр и педикюр – повечето клиентки ще идват веднъж в месеца при Вас. Ако продавате автомобилни гуми, rate of sell метриката ще бъде по-малко от веднъж на месец, някои клиенти дори не купуват нови гуми за автомобилите си всяка година. 

Клиентско проучване

Донякъде в помощ определяне на обемите, но и с цел определяне на позициониране, послания и комуникация на продуктите или услугите Ви, идва проучването на Вашите таргет потребители. 

Полезно е да си създадете т.нар. еmpathy map.

Empathy Map
Източник: Nielsen Norman Group

Чрез тази своеобразна карта ще можете бързо и лесно да впишете във всеки сектор кой е Вашият целеви клиент, от какво има нужда, какво прави, вижда, чува и казва. Както и да задълбаете една идея по-навътре в неговите болки и цели. Все пак кому е нужен Вашият продукт, ако не решава нечий проблем или изпълнява нечия цел?

Как да решите какво да запишете обаче? Обсъдете го помежду си, допитайте се до приятели и роднини, разгледайте отново статистики и информация в интернет (полезни източници Ви споделяме по-надолу в статията). Представете си го в своята глава – за кого започнахте да правите сапуни с етерични масла? Може би за майка Ви, която харесва определен аромат, или за бебето на приятел, което има непоносимост към оцветители и аромати? Именно това са Вашите таргет потребители. Опишете ги и не се притеснявайте, ако са повече от един. 

Market Fit тестът

Market fit e начин да оцените всъщност адекватността на идеята си и нейните възможности за просперитет. 

След като сте определили обемите на пазара и сте взели предвид конкурентите и таргет потребителите си, то вече знаете точно на кои техни болки и нужди отговаря продуктът Ви. За да премине обаче Market fit теста, е време да помислите по какъв начин Вашият продукт е уникален (Value Proposition) и как потребителят ще взаимодейства с него по възможно най-удобния и лесен начин (User Experience). 

Market fit
Източник: Product Plan

Уникалността на сапуните с етерични масла може би се крие в натуралността на вложените съставки или пък във формула за по-бавно разграждане, а лекотата на употреба можете да гарантирате чрез специфична форма за по-лесно държане в ръка.

Ако стойностното предложение и функционалността на продукта пасват с нуждите на таргет потребителите, то това е една добра основа и гаранция, че продуктът Ви ще открие своето място под слънцето или търговски казано – на рафта в магазина, защото ще има кой да го купи.

Източниците

Ние в СуперЕкипа вярваме, че по-важно от това човек да знае много неща, е да знае къде точно да си намери необходимата информация по дадена тема. Затова си позволяваме да реферираме към няколко източника за статистики и полезни търговски и маркетингови съвети, които ние самите използваме в работата си, и вярваме, че ще Ви бъдат полезни.

  1. Няма как да не започнем с Google. Google знае всичко, нали така? Използваме търсачката, но винаги поставяме под съмнение някои източници. Всеизвестно е, че към Wikipedia можем да допринасяме със съдържание всички ние, така че имайте предвид, че по някои теми достоверността на информацията може да не е 100-процентова.
  2. Национален статистически институт или НСИ. Използваме го, когато са ни необходими статистически данни за страната или определени градове от нея. Ще откриете интересни проучвания, които не сте очаквали.
  3. Българска Е-Комерс Асоциация или БЕА. Ежегодният Паспорт на БЕА можете да използвате като компас в света на електронната търговия. 
  4. Европейският доклад за електронна търговия ни дава по-общ поглед върху цяла Европа. Полезно е, особено ако имате амбиции да продавате международно.
  5. Порталът Statista. Неслучайно слоганът им е “Empowering people with data”.
  6. HubSpot предлагат полезни търговски и маркетингови съвети, често правят и мащабни проучвания.
  7. Бизнес медиите у нас и в чужбина при интервю с представител на някой бранд или пък в анализаторска статия на даден пазарен сегмент често публикуват данни за компанията – производство, оборот, печалба. Именно оттам можете да почерпите информация за Ваши конкуренти.
  8. Започвайки с нещо добре познато, завършваме списъка с най-новия и модерен неизчерпаем източник на знания – изкуствения интелект или AI. Днес всички питаме ChatGPT за неща от това с какво да захраним новородено до това как да създадем бизнес за милиони. Ние го използваме за свежи идеи за съдържание, за бизнес развитие и маркетингови трикчета. 

А след това? [+бонус] 

Е, заедно стигнахме до точката, в която сте сигурни, че искате да стартирате бизнеса си, нали? В днешния свят, ако не сте онлайн, сякаш не съществувате. 

Затова сега е време да запазите желаното домейн име – най-често името на продукта или на фирмата, преди Ваш конкурент да го е направил. 

Специално за Вас подготвихме промокод за 30% отстъпка от един бр. нов домейн .eu, с който да поставите успешното начало на Вашия бизнес онлайн. Домейнът .eu, освен че предлага много все още свободни имена, създава доверие във Вашия бизнес на международно ниво. 

Още 5 причини защо да изберете домейн .EU ще откриете в статията.

Приложете промокод NEWBUSINESS в последната стъпка на Вашата поръчка.

Заедно с домейна е добре да изберете и платформа, на която ще създадете своя сайт. Най-популярната платформа за целта е WordPress. В този случай можете да разгледате нашите предложения за WordPress хостинг, при който имате предварително инсталиран WordPress и можете директно да започнете да творите. 

За стартиращ бизнес и базови технически умения, всичко нужно ще откриете и в нашите SaaS платформи – Shopiko и Сайт билдър

Последната полезност, която Ви оставяме в статията, е едно кратко сравнение между трите възможности, за да вземете правилния избор по-лесно: 5+1 основни разлики между Сайт билдър, Shopiko и WordPress.

***

Пожелаваме Ви успех в бизнес начинанията и напомняме, че можете да се обърнете с въпроси към нашия СуперЕкип 24/7 по чат, имейл или телефон.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

0
Дойде моментът на практическите съвети как да пренесете бизнеса си от офлайн към онлайн със собствен сайт. Вижте повече!
10 основни грешки при изграждането на един уебсайт

10 основни грешки при изграждането на един уебсайт [Аудио]

0
Последствията от неправилно структурирания сайт могат да бъдат неприятни за бизнеса Ви и да доведат до нежелан ефект.
Съвместна статия за маркетинг, реклама и SEO - Netpeak

13 съвета за маркетинг и реклама [Аудио]

2
Сега когато имате повече време у дома, можете да отделите енергия в SEO и добра реклама за дигитален успех. Заслужава си!