9 метрики за успешен блог

Блогът е един от най-важните компоненти на дигиталния маркетинг. Той има потенциала да Ви води постоянен трафик, независимо дали рекламирате съдържание, или не.

Качествените блог публикации са информационен портал за Вашите потребители. От индустриалната епоха скочихме направо в информационната. И който “владее” информацията, владее ситуацията.

В тази статия няма да Ви даваме аргументи защо е важно да си имате бизнес блог.
Днес ще разгледаме как да прецените доколко е успешен Вашият блог.

Нека започнем с аналитичните инструменти…

Различните аналитични инструменти отчитат едни и същи метрики по различен начин. Независимо дали използвате Google Analytics, AWstats, друга интеграция, или сте пуснали реклама на статия във Facebook, на първо място, е важно да знаете как тези системи отчитат своите резултати.

Препоръка: Разглеждайте метриките през призмата на няколко платформи, сравнявайте и винаги питайте “защо?”. Това ще Ви помогне да видите “голямата картина”.

Преди да започнем, е важно да отбележим, че по-голямата част от описаните метрики ще намерите в платформата Google Analytics. Ако все още не сте интегрирали блога си с платформата, ще Ви помогнем с това начинание. Ще намерите информация за интеграцията на Вашия сайт с аналитичната платформа на Google в края на статията.

А сега нека преминем към метриките, които е необходимо да следите.

#1 Общ брой посещения/посетители на блога

Посещенията на Вашия блог дават сигнал на Google, че съдържанието Ви е полезно и интересно. Колкото повече посещения имате, толкова по-добре за Вашия имидж.

В същото време посещенията могат да са общи и уникални. По правило общите посещения винаги са повече от уникалните. И затова си има проста логика – един потребител може да е посетил блога Ви повече от един път.

По съотношението между двете метрики, можете да предположите дали съдържанието, което споделяте с Вашите читатели, ги кара да се връщат отново и отново на сайта Ви.

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация? 

Още на началната страница на инструмента. В зависимост от езика, с който работите, менюто ще откриете като Home/Начало. Освен на тази страница, информацията може да откриете и по следната пътека: Audience -> Overview (Аудитория -> Общ преглед).

Препоръка: Запознайте се всички подменюта на Audience/Аудитория, защото там ще намерите важна и интересна информация за Вашите читатели. Преценете коя е необходимо да следите ежедневно и коя не Ви е толкова важна. След това от меню Customization/Персонализация създайте персонализирани табла и отчети, които ще Ви помогнат да виждате всички данни, които Ви интересуват на едно място.
Любопитно: Вашият сайт е посещаван не само от реални хора, но и от така наречените ботове. Това са обхождащите машини на Google. Те обхождат Вашето ново съдържание, „оценяват го“ и преценяват как да го ранкират. Google Analytics не показва трафика от ботовете в статистиките си. Тази информация е включена в AWStats, в отделна статистика от трафика на реалните посетители (в раздел „Not viewed traffic“).
Важно: Правите ли разлика между посетители, посещения и хитове? Загатваме накратко: посещения се генерират, когато посетител достъпи сайта Ви. Един посетител може да направи множество посещения. Хитовете са броят заявки, направени към сървъра и броят файлове, изпратени към уеб браузъра. Научете повече в статията: Каква е разликата между посетители, посещения, страници/импресии и хитове?
#2 Нови посетители 

Съотношението между нови и редовни посетители е важна метрика, защото тя Ви показва дали привличате нови читатели към блога си. В зависимост от целите на бизнес и маркетинг усилията Ви, можете да предприемете действия към привличане на нова свежа вълна от посетители.

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация? 

Отново по същия път: Audience -> Overview (Аудитория -> Общ преглед). Вдясно ще видите кръгова диаграма с две стойности: нови и завръщащи се посетители. Новите са оцветени в син цвят, а завръщащите се – в зелен. Когато става въпрос за блог, обикновено делът на новите посетители тенденциозно е по-голям от (или в редките случаи равен на) завръщащите се. Но това не е повод за притеснение. Наблюдавайте как се движат стойностите на двете метрики и ще си извадите необходимите изводи.

Препоръка: При целенасочени действия в посока привличане на нов трафик, следете напред във времето дали новите посетители се превръщат в редовни и какъв е процентът им на отпадане.
#3 Най-четените статии

Тази метрика Ви дава полезна информация, с която ще можете да подобрявате блога си постоянно. С нейна помощ разбирате кои статии са интересни за Вашите потребители. Оттам нататък можете да експериментирате.

Може би читателите харесват темата, оформлението, изказа, избраните цветове, подбраната информация или друго. Тествайте и оптимизирайте!

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация? 

Последвайте пътя: Behaviour -> Site content -> All pages (Поведение -> Съдържание на сайта -> Всички страници). Пред Вас ще се зареди таблица с всички страници, които читателите Ви посещават. По подразбиране те са подредени от възходящ към низходящ ред по критерий – показвания на страници. В колоната до общия брой показвани страници ще видите уникалните показвания на страници.

Препоръка: Обърнете внимание и на останалите метрики (които следва да опишем). Колко време посетителите се задържат на най-четените Ви страници? За какъв процент от тях показаните страници са последни от тяхното преживяване на сайта? Колко от тях не правят никакво друго действие, след като прочетат дадена статия?
#4 Брой видени страници на посещение/сесия

Дали посетителите Ви прочитат една статия и след това напускат сайта Ви? Ако те скачат от статия на статия, това е добър знак. Ако стойността на тази метрика е по-голямо число от 1, то можете да се зарадвате, че посетителите Ви намират съдържанието за интересно и си взаимодействат с него.

Увлекателното и полезно съдържание задържа вниманието и изгражда доверие. Говорейки за брой прочетени страници при посещение… няма как да пропуснем един факт: Тази метрика е взаимно свързана с bounce rate.

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация? 

Отново във вече познатото меню: Audience -> Overview (Аудитория -> Общ преглед) -> Pages/Session (Страници/Сесия).

#5 Bounce rate (Степен на отпадане)

Това е може би една от най-горещите, но и най-неразбраните метрики. Стойностите ѝ често плашат маркетолозите, но напомняме, че те са и относителни.

Нека изясним объркването: Тази метрика ще срещнете в Google Analytics. Тя отчита потребителско поведение – процентът на хората, които напускат Вашия сайт, без да предприемат друго действие.

При висок bounce rate (над 80-90%) е важно да се замислите: Дали разчитате на социалните канали за промотиране и разпространение на Вашите статии?

Идеята на социалните мрежи е да ангажират вниманието на потребителите вътре в мрежата. Те нямат интерес да ги “изкарват” от “стената” или чата. Естественото поведение на потребителите е да се спрат на интересна статия, да я прочетат и отново да се върнат към социалната мрежа. И в това няма нищо лошо.

Именно затова е важно и да следите откъде идва най-големият Ви трафик, сравнявайки bounce rate стойностите за всеки канал.

Други причина за висок bounce rate могат да бъдат:

  • Нерелевантно съдържание;
  • Неподходящи цветове, шрифтове или големина на шрифтовете;
  • Лошо оформление на статията;
  • Безинтересно съдържание;
  • Липса на свързани статии с призив към действие.
Факт: Ако използвате Google Analytics, можете да промените времето, за което един читател се смята за отпаднал. Например, можете да подадете скрипт от сайта Ви към Google Analytics, който няма да лепва етикет „отпаднал“, ако потребител е стоял на дадена страница повече от 60 секунди и въпреки това не е направил друго действие. Прочетете повече в документацията на Google Analytics.

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация?

Тази информация е почти навсякъде. Ето и къде можете да я видите:

  • Началната страница;
  • Audience -> Overview (Аудитория -> Общ преглед) -> Bounce rate (степен на отпадане);
  • Behaviour -> Site content -> All pages (Поведение -> Съдържание на сайта -> Всички страници);
  • Във всяка една таблица от подменютата на Acquisition (Придобиване).
#6 Източник на трафик

Тази метрика Ви дава информация откъде идват посетителите на сайта Ви. С нейна помощ разбирате кои са най-силните Ви канали и дали маркетинг усилията Ви дават резултати.

Следете тази метрика и я сравнявайте с други метрики. Например:

  • Кои канали Ви носят нови посетители?
  • От кои канали потребителите прекарват най-много време на сайта Ви?
  • Кои са най-четените статии за конкретни канали и т.н.?

Бъдете креативни!

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация? 

В меню Acquisition (Придобиване) ще намерите цялата необходима информация за каналите на придобиване. Интересен факт е, че Google Analytics отчита придобиването като „last click attribution“. Т.е. Google Analytics приписва заслугата за придобиване на последния канал, взаимодействал с Вашия сайт. Ако освен блог, Вие имате и онлайн магазин, всяка реализация, която виждате в този инструмент, ще е отчетена по модела на последното взаимодействие.

#7 Средна продължителност за прекарано време на блога/конкретна статия

Написали сте статия, която се чете за 5 минути. Дори и да имате висок Bounce rate, е добре да отбележите колко всъщност време се задържат на сайта Ви потребителите или на конкретна статия. Ако се задържат минути, то може би е време да тествате скрипта, за който Ви споменахме.

Ако просто сканират съдържанието Ви, най-вероятно е време за оптимизация.

Къде в Google Analytics ще намерите тази информация? 

Нека внесем малко повече яснота:

  • Средна продължителност на страница е времето, което потребителят прекарва на конкретна страница от Вашия сайт. Тази метрика можете да намерите в таблицата на най-посещаваните страници: Behaviour -> Site content -> All pages (Поведение -> Съдържание на сайта -> Всички страници).
  • Средна продължителност на сесия е времето, което потребителят прекарва на целия Ви сайт. Audience -> Overview (Аудитория -> Общ преглед) -> Average session duration (средна продължителност на сесия).
#8 Брой последователи (записали се за бюлетин или RSS)

Всеки започва да пише блог публикации с идеята да развива сайта и бизнеса си. Но впоследствие осъзнава, че неговият труд всъщност помага на хората и те го смятат за ценен. Най-ясно това се забелязва с броя на хората, които се абонират за Вашия блог.

С навлизането на GDPR се прекрати практиката по непозволеното добавяне на потребители към списъка с абонати. Днес, ако някой иска да следи блога Ви, доброволно предоставя данните си и очаква от Вас да го информирате за Вашите нови статии.

Това не е метрика, която ще намерите в Google Analytics. В зависимост от интеграцията, която използвате за абониране за Вашия блог, търсете я в панела за управление на Вашия сайт.

Важно: Ако разполагате с двуфакторна верификация при блог абониране, напомняйте на своите почитатели, че след записване за Вашия блог, ще получат имейл за потвърждение, който е необходимо да отворят и да последват посочената в него препратка.
#9 Коментари в блога

Коментарите са друг тип метрика, която Ви дава обратна връзка от самите потребители за техните нагласи. Тук измерителят е качествен.

Следете какви са впечатленията, препоръките и желанията на Вашите клиенти. Много често те самите Ви дават насоки от какво съдържание се интересуват.

А все пак Вие пишете статиите си за тях, нали?

Важно: Това не е метрика в Google Analytics. Тази информация можете да намерите в платформата, с която управлявате Вашия сайт. При различните системи за управление на съдържанието, коментарите се позиционират на различни места, но те винаги се намират в главните менюта по таблото за управление.
Как да интегрирате блога си с Google Analytics?

На първо място, е необходимо да имате акаунт в Google. Когато го създадете, следвайте няколко лесни стъпки:

  1. Влезте в Google Analytics с Вашия профил.
  2. Създайте Property с данните на Вашия сайт.
  3. Сложете скрипта за интеграция в head частта на Вашия сайт.
  4. Проверете дали интеграцията работи.

Пълни инструкции за имплементацията на Google Analytics с Вашия сайт ще намерите в документацията на Google Analytics.

Прочетете пълни инструкции за интеграция с Вашия Shopiko магазин: Google Analytics в моя Shopiko онлайн магазин – първи стъпки!

Прочетете пълни инструкции за интеграция със Сайт билдър: Сайт билдър – Google Analytics (Интеграции)


Абонирайте се за нашия блог и го следете, защото скоро ще споделим с Вас какво следва, когато напишете една статия и защо е важно да я разпространите. Една от най-честите и ефективни практики е да споделяте съдържанието си в социалните мрежи. Те разполагат с различни метрики, които Ви дават информация за представянето на статията в рамките на социалната платформа.

Но нека оставим метриките в социалните мрежи за друг път. А дотогава… следете блога си и го оптимизирайте!

Ще се радваме да споделите в коментар под статията кои са метриките, които Вие следите ежедневно. Вашият опит е ценен за нас!

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

1 Коментар
Inline Feedbacks
View all comments

Black Friday: 5 работещи тактики за задържане на клиентите след Черния петък

0
Ако искате да бъдете един ход пред конкурентите си, време е да помислите как да задържите вече спечелените клиенти по време на кампанията. 

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви. 

Бизнес планиране в 3 стъпки – какво, как и защо?

4
Време е да се фокусирате върху бизнес планирането през предстоящата 2023 г. Предлагаме няколко основни стъпки, с които ще ускорите и улесните този процес.