Google Analytics в моя Shopiko онлайн магазин – първи стъпки!

Често ни питат “Как да следя посещенията в моя онлайн магазин?”. Краткият отговор е с помощта на Google Analytics. Как да създадем акаунт в Google Analytics, как да го интегрираме в Shopiko, кои са основните статистики, които да следим и какво ни казват те. На тези въпроси ще ви отговорим в следващите редове.

Създайте акаунт в Google Analytics.

За създаването на профил в Google Analytics е необходимо да имате първо Google акаунт. Ако нямате такъв, можете да го направите от тук. След това влезте на страницата на Google Analytics и натиснете бутона “Sign in to Google Analytics”. Ще ви се отвори страница, в която ще видите тази секция:

Google Analytics
Натиснете бутона „Sign up“ и ще преминете към следващата стъпка. В страницата, която ще се отвори, е необходимо  да попълните данните за Вашия онлайн магазин – Account name, Website Name, Website URL, да посочите дали се зарежда с http:// или https://, да изберете отрасъл (Industry), в който е Вашият сайт (в случая при добавяне на онлайн магазин изберете „Shopping“) и да изберете времева зона за отчитане (България, GMT +03:00) София. Завършвате настройките в тази страница със синия бутон „Get Tracking ID“.

На следващата стъпка от регистрацията на вашия профил в Google Analytics ще видите код, който изглежда по този начин:

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);ga(‘create’, ‘UA-3942XXXXX-X‘, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);</script>

Какво е важно за Вас в целия код? Единствено идентификационния номер за проследяване – UA-3942XXXXX-X.

Къде се поставя този код в Shopiko, за да свържете магазина с Google Analytics и да започнете с проследяването на посещенията и реализациите във Вашия онлайн магазин? В меню Настройки > секция поставяте кода на Google Analytics и натискате „Запис“. Вече можете да проследявате посещенията.

Google Ecommerce Tracking в Shopiko

Сега следва да активирате и настройката Ecommerce Tracking, за да получавате по-детайлна информация за реализациите от Вашия онлайн бизнес. Това става от меню Admin > в секция View > избирате Ecommerce Settings > и на статус задавате ON. След като направите тази настройка, е необходимо отново в меню Настройки на Вашия Shopiko магазин > под кода за Google Analytics да поставите отметка на Ecommerce Tracking и отново да натиснете Запис.

Ecommerce Tracking за вашия онлайн магазин с Shopiko

Това е. Google Analytics вече е свързан с Вашия онлайн магазин и ще започне да отчита посещенията и поръчките в него.

С последното обновяване на платформата Shopiko в статистиките на Google Analytics, ще можете да получавате информация за отделни действия, които Вашите потребители извършват на сайта Ви:

  • Разглеждане на списък от продукти в категория;
  • Отваряне и разглеждане на продуктова страница;
  • Добавяне или премахване на продукт от количката;
  • Изпращане на съобщение през ĸoнтaĸтната фopмa на Вашия сайт;
  • При избор на бърза поръчка;
  • Иницииране на поръчка, потвърждаване на данните от поръчката и при завършването на поръчка.

В раздел Behaviour (Данни за взаимодействието на потребителите с Вашия магазин) на тази статия, ще Ви дадем информация къде точно са позиционирани, посочените събития. Но нека всичко бъде по реда си.

Първо накратко ще Ви представим кои са основните статистики, които е важно да следите и как те могат да Ви помогнат.

Типове отчети

Google Analytics предлага различни типове отчети, които можете да следите и анализирате. Те са разположени в сиво меню (в лявата част на екрана).

Real-time (Данни в реално време)

Проследете посещенията във Вашия сайт в реално време. Real-time данните показват колко посетители са в момента онлайн, дали са посетили магазина Ви от мобилни устройства, или от десктоп, кои са основните страници, които разглеждат, от кои източници са достигнали до Вашия сайт и т.н.

Audience (Данни за аудитория)

Научете повече за посетителите на Вашия онлайн магазин. Прегледайте демографските данни – като език, страна или град на Вашите посетители и потенциални клиенти. От тези отчети ще можете да разберете също и какъв браузър използват те, и каква операционна система. Ако посещават магазина Ви от мобилни устройства, ще можете да анализирате дали потребителите Ви използват мобилни устройства, базирани на Android или iOS, с каква резолюция на екрана са те и др.

Acquisition (Данни за трафика)

Кой…, как…, какво…, защо…? Отговорите на тези въпроси и още много ще откриете в отчета Acquisition (Придобиване). В първата секция Overview ще видите обобщени данни за източниците на трафик към магазина Ви – директен и органичен трафик, посещения от реферали (сайтове с препратки към Вашия магазин), платено търсене, трафик от социални мрежи, имейл кампании и т.н. След това в меню All Traffic > Source/Medium ще видите още по-детайлен отчет. Например в тази секция можете да проверите за период от един месец колко посещения имате, откъде са дошли те, колко време средно стои един посетител във Вашия магазин, колко страници разглежда, колко от посетителите са напуснали сайта след посещение само на една страница (Bounce Rate) и още. Вижте какво означава всяка графа в този отчет:

  • Sessions – общият брой на посещенията (сесиите) във Вашия магазин.
  • New Sessions – процент на посетителите, които достъпват за първи път във Вашия магазин.
  • New Users – броят на потребителите, които посещават Вашия магазин за първи път.
  • Bounce Rate – процентът на потребителите, които са видели само една страница от Вашия магазин и без да взаимодействат с нея са я напуснали.
  • Pages/Session – броят на разгледаните страници за едно посещение.
  • Average Session Duration – средното време, което един посетител прекарва във Вашия магазин.
  • Ecommerce Conversion Rate – процент от посещенията, които са завършили с поръчка в магазина.
  • Transactions – броят на поръчките, реализирани от даден източник на трафик.
  • Revenue – приходи, реализирани в магазина от даден източник на трафик.

В този отчет можете да следите ефективността на всеки един източник за трафик, който използвате. Можете да следите реализациите и ефективността на Вашите реклами. Да анализирате получените приходи спрямо инвестираната сума за реклама. Как на практика става това? За проследяването на Вашите реклами е необходимо да използвате UTM параметри. За да внесем повече яснота как можете да проследявате Вашите реклами и какво представляват UTM параметрите, ще Ви дадем пример:

Да предположим, че ще продавате тениски, направили сте Вашия онлайн магазин и искате да започнете с Facebook реклама за трафик към магазина. Рекламата ще бъде оптимизирана за кликове. Когато подготвяте рекламата, е необходимо да посочите и линк към магазина, където тя ще води. В примера ще използваме линка към тази тениска – https://moiat-magazin.bg/teniska-party-animal.html. Как да добавите UTM параметри за този линк? Това става чрез инструментът на Google – Campaign URL Builder.

Как да попълните полетата в Campaign URL Builder?
  • Website URL – поставяте линка https://moiat-magazin.bg/teniska-party-animal.html
  • Campaign Source (източника на трафик) – facebook
    Други възможности – google, newsletter, blog
  • Campaign Medium (средството за реклама) – cpc
    Други опции могат да бъдат banner, email, conversion и др.
  • Campaign Name (име на кампанията) – partyanimal
  • Campaign Content (допълнителна информация за рекламата) – image1

Когато попълните тази информация, по-надолу в страницата ще видите крайния линк с посочените параметри. Той ще изглежда по този начин:

https://moiat-magazin.bg/teniska-party-animal.html?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=partyanimal&utm_content=image1

Когато Ваш потенциален клиент кликне на Facebook рекламата, UTM параметрите от линка по-горе ще се запишат в отчетите на Google Analytics. Вие ще можете да ги проверите в Acquisition > All Traffic > Source/Medium. Там ще се появят на отделен ред, изписани по този начин – facebook/cpc.

Google Analytics за вашия Shopiko магазин

Данни за трафика с Google AnalyticsАко имате например няколко кампании, които са със Source и Medium – facebook/cpc, но с различни изображения в рекламите (с параметри за Campaign Content: image1, image2 и т.н.), можете да ги разделите и да видите реализациите от всяка една от тях, като от бутона над отчета „Secondary dimension“ добавите „Ad Content“ (това става, когато натиснете бутона и в полето за търсене изпишете AdContent). Тогава в отчета ще се появи още една колона „AdContent“. Така вече за трафика със Source и Medium facebook/cpc ще имате два реда. На единия ред ще се виждат трафика и статистиките за facebook/cpc със съдържание image1, а на втория ред статистиките за facebook/cpc със съдържание image2. Така ще знаете коя от двете визии на Вашите реклами постига по-високи резултати и повече поръчки в магазина ви.

Допълнение: Не пропускайте и меню Acquisition > Campaigns > All Campaigns. В този отчет ще получите детайлна справка за резултатите на всяка една кампания, която сте реализирали. UTM параметърът, по който се отразяват статистиките за всяка една кампания в тези данни, е Campaign Name. Ако се върнем на примера по-горе, в този отчет ще се появят в отделен ред резултатите от кампания с име „partyanimal“. Тези цифри са полезни и дават важна информация, защото така ще имате яснота дали дадена кампания (Например: summer-promo, wintercamp и др.) са преминали успешно и са покрили заложените цели.

След като се запознахме с основните особености на UTM параметрите и част от менютата на отчет Acquisition (Данни за трафика), е време да разгледаме и останалите два основни отчета в Google Analytics – Behaviour (Данни за взаимодействието на потребителите с Вашия магазин) и Conversions (Данни за реализациите).

Behaviour (Данни за взаимодействието на потребителите с Вашия магазин)

В този отчет (Behaviour > Overview) разполагате с данни за топ 10 на най-разглежданите страници във Вашия магазин, като можете да ги подредите по URL или по заглавие. Имате обобщена информация за броя на разгледаните страници (Page Views) за избран от Вас период, за средното време прекарано на всяка една страница (Avg. Time on Page). За по-детайлен отчет – в края на списъка с най-разглежданите страници в магазина Ви натиснете на линка „View full report“. Тогава ще получите подробна справка с детайлна информация за всяка една страница от магазина ви. Една от основните функции на Behaviour отчета  е да Ви помогне с данни, с които да проследите поведението на потребителите във Вашия онлайн магазин и начина, по който те взаимодействат със съдържанието в него.

По-рано изброихме няколко специфични събития, свързани с поведението на потребителите на Вашия сайт. Тези събития можете да намерите, като следвате пътя: Behaviour (Поведение) > Events (Събития) > Overview (Общ преглед) > Event Action (Действие на събитието).

На посочената по-долу таблица са изобразени маркери с думи на латиница. Зад всяка една от тях стои определена стойност и конкретно действие. Ето и легенда на тези събития:

  • viеw_itеm_list – брой пъти разглеждани списъци от продукти на категория;
  • viеw_itеm – брой пъти разглеждани продуктови страници;
  • аdd_tо_саrt – брой действия на добавяне в количка;
  • rеmоvе_frоm_саrt – брой действия на премахване от количка;
  • соntасt_fоrm_sеnt – брой изпратени съобщения през контактната форма на сайта;
  • fаst_оrdеr – брой бързи поръчки;
  • bеgin_сhесkоut – брой пъти стартиране на поръчка;
  • сhесkоut_рrоgrеss – брой пъти потвърдени данни за завършване на поръчки;
  • рurсhаsе – брой реализирани поръчки.

Analytics проследяване на събития.

Conversions (Реализации от електронната търговия)

С отчета за реализациите Conversion e свързано активирането на опцията Ecommerce Tracking в Google Analytics. Каква информация Ви дава тя?

В меню Conversion (Реализации) > Ecommerce (Електронна търговия) > Overview (Общ преглед) можете да направите обобщена справка за развитието на магазина за период от ден, седмица, месец или избран от Вас период. В тази справка се съдържат данни за Ecommеrce Conversion Rate (процента на посещенията, довели до поръчка), броят на реализираните поръчки за избран период (Transactions/Транзакции), приходите (Revenue), средната стойност на една поръчка (Avg. Order Value). В секция „Top Revenue Sources“ ще видите и статистики за най-поръчваните продукти (Product), за категориите (Product Category), довели до най-много поръчки, както и за източниците на трафик с най-много реализации (Source/Medium). А в меню Conversion > Ecommerce > Time to Purchase ще научите колко време е необходимо на Вашите клиенти от момента, в който са посетили магазина ви, до реализирането на поръчка.

Ако сте стигнали до тези редове, значи вече знаете как да създадете Ваш профил в Google Analytics. Можете до го интегрирате в Shopiko и да активирате възможността за проследяване на реализациите на Вашия онлайн магазин (Ecommerce Tracking). Понятието UTM параметри не Ви е чуждо и познавате основните типове отчети в Google Analyctis, както и основната информация, която можете да извлечете от тях… Поздравления! Вече може да започнете да следите стриктно резултатите на Вашия онлайн бизнес! Един истински маркетолог следи данните в Google Analytics всеки ден. Време е Вие да го направите! 😉

А ако все още нямате онлайн магазин, но искате да започнете да продавате онлайн, направете си тестов онлайн магазин на Shopiko. Необходими са Ви само две минути и няколко клика!

Димитър Денев
Димитър Денев
Митко може да изгради онлайн магазин на всяка платформа, но харесва най-много SaaS, защото предпочита да продава пред това да програмира. СуперСилата на Митко е, че знае много за електронната търговия и не се притеснява да го споделя.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Съвместна статия за маркетинг, реклама и SEO - Netpeak

13 съвета за маркетинг и реклама [Аудио]

2
Сега когато имате повече време у дома, можете да отделите енергия в SEO и добра реклама за дигитален успех. Заслужава си!
Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители?

Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители?

0
Използването на SSL сертификат и сигурна HTTPS връзка за сайта е категоричен показател, че държите на доверието и сигурността на посетителите му.
Какво е CMS (Content Management System)?

Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

0
CMS (система за управление на съдържание) е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.