Един от най-важните съвети, свързани с поддържането на сигурността на сайта, е редовното обновяване на WordPress, темата и плъгините до най-новите им версии.
Цялостното обновление на сайта добавя всички поправки и оптимизации по кода, които се съдържат в новите версии на компонентите. Поради това новите версии освен подобрения в сигурността, носят и подобрения в работата и бързината на сайта и възможностите му.
И за да Ви помогнем в тази важна и редовна задача от поддръжката на сайта, нашите WordPress експерти Ви споделят безопасния начин за цялостното обновяване.
Следвайки тези стъпки, ще сте сигурни, че няма да изпочупите сайта си и няма да будувате до 2 ч. през нощта.
1. Направете бекъп на сайта
Най-важното, преди да се пристъпи към процедурата по обновяване, е да имате генериран архив на файловете и базата данни на сайта.
Можете да генерирате пълен бекъп на хостинг акаунта (който ще включва и WordPress сайта) или да проверите дали вече генерираният последен системен бекъп няма да Ви свърши работа.
Например, ако не сте правили промени по сайта след датата на последните бекъпи (за файловете и базата данни), може да използвате тях при нужда от възстановяване.
Можете да генерирате архив на сайта и с WordPress плъгин като UpdraftPlus.
2. Направете тестово копие на сайта
Създайте работно копие на сайта, на което първоначално ще се извършат обновяванията.
Създаването на тестово копие през Softaculous е най-лесният и препоръчителен начин.
Добри практики при създаване и използване на работното копие:
- При създаване на работното копие, сложете отметката за Disable Search Engine Visibility на тестовата среда. Тази опция е от голямо значение, защото търсещите роботи като Google могат да обходят и индексират и тестовата среда, което не е желателно. При поставяне на отметката може да сте сигурни, че търсещите роботи няма да индексират съдържанието на тестовата среда.
- Не извършвайте никакви промени по реалния сайт, докато трае процедурата по обновяване.
Вижте още: Какво е тестово копие на сайта и как можете да създадете такова в хостинг акаунта Ви.
Ако решите сами да опитате да направите обновленията на сайта, WordPress екипът ще Ви съдейства със създаването на тестово копие.
3. Обновете плъгините
Препоръчително е преди обновяването на WordPress да се обновят плъгините. Причината е, че ако обновите първо WordPress, старите версии на плъгините няма да работят с новата му версия и вероятността сайтът да спре да работи е голяма.
Възможно е да започнете обновяването и с WordPress системата, но не е препоръчително. Преди това трябва да деактивирате всички плъгини и да сте обновили темата. След това можете да обновите плъгините и да запонете да ги активирате един по един.
Обновете плъгините един по един през менюто Updates.
Ако възникне грешка при обновяването на плъгин, ще се визуализира съобщение, което ще даде насока за причината за некоректното обновление.
При успешно обновление процесът ще завършва със съобщение All updates have been completed.
Плъгини, за които няма нова версия или не са съвместими с новата версия на WordPress
В страницата Updates можете да видите за всеки плъгин дали е съвместим с последната версия на WordPress.
Деактивирайте тези плъгини, за които няма нова версия или не са съвместими с новата версия на WordPress. Някои плъгини (например Contact Form 7) могат да бъдат обновени до последна актуална версия, след като ядрото на WordPress е обновено.
След като обновите WordPress, ще обновите и активирате един по един тези плъгини, и ще проверявате дали всичко работи коректно.
WooCommerce
Ако сайтът е магазин, първо обновете допълнителните плъгини към WooCommerce и едва след това самия плъгин WooCommerce.
Проверете предварително дали някой от допълнителните плъгини за магазина има минимални изисквания за версията на WooCommerce. В случай че има такива и текущата версия не отговаря на изискването, обновяването на този плъгин се извършва след това на WooCommerce.
След обновяването на плъгина WooCommerce, е важно да направите обновяването и на базата данни. В страницата на плъгините (Plugins) ще се появи съобщение WooCommerce database update required.
Щракнете на Update WooCommerce Database.
Обновяването на базата се извършва във фонов режим. Може да проверите докъде е стигнало в WooCommerce » Status.
4. Обновете темата
След плъгините обновете и темата на сайта.
Ако темата е безплатна, обновяването ѝ може да се извърши през меню Updates.
Някои платени теми имат свързани плъгини, които също трябва да се обновят.
Ако темата е платена и не може да се обнови през WP админ панела
Някои платени теми не поддържат обновяване през административния панел. Понякога не може да се види и дали имат нова версия.
В този случай за обновяването на темата ще е нужно да изтеглите новата ѝ версия от сайта на разработчика или доставчика на темата (откъдето сте я закупили). Например, ако темата е закупена от themeforest.net, templatemonster.com, elegantthemes.com или друг портал за платени компоненти, трябва да имате акаунт там.
След като разполагате с пакета на новата версия, обновяването на темата се извършва чрез ръчно качване на новите файлове в директорията на темата.
5. Обновете WordPress
След като плъгините и темата са обновени, обновете и WordPress.
През меню Updates щракнете на бутона Update to version x.x.x.
Ще получите съобщение за успешно обновяване WordPress updated successfully.
При обновяване WordPress сайтът влиза автоматично в режим на профилактика (maintenance mode), за да може безопасно да се актуализират файлове му. Ако след обновлението режимът на профилактика не се деактивира автоматично, на сайта ще продължава да се показва съобщението Briefly Unavailable for Scheduled Maintenance.
За да коригирате достъпа до сайта и да изключите режима на профилактика, може да премахнете файла .maintenance
, който се намира в основната директория на сайта.
Ако е нужно обновяване и на базата данни, ще получите съобщение Database Update Required.
Продължете с Update WordPress Database.
Обновяването на базата данни не засяга самите данни в нея, но структурата ѝ и кода, който я управлява.
Продължете с Continue.
Ще бъдете пренасочени към страницата За WordPress.
С това цялостното обновяване на WordPress приключва.
6. Тествайте
След обновленията следва подробното тестване и проверки дали всичко функционира коректно.
В случай че се появи някакъв проблем, трябва да се установи кой компонент го причинява и дали има конкретно решение. Може да опитате:
- Деактивирайте всички плъгини и ги активирайте един по един. Така ще засечете кой плъгин прави проблем.
- Уверете се, че всички плъгини и темата са обновени до нова версия, не по-стара от 1-2 години.
- Превключете на друга тема. Може да активирате някоя от системните теми (Twenty-Twenty-Two).
- Уверете се, че кеширането в сайта е деактивирано и кешът е почистен. Ако има кеширащ плъгин, първо почистете кеша му и след това деактивирайте плъгина.
- Изчистете кеша на браузъра.
Ако възникне казус с темата
Ако темата е много стара и бъде обновена до последната версия, има голяма вероятност сайтът да се счупи. Проблем след обновяването на темата може да възникне, дори и да не се преминава от много стара към нова версия.
Има няколко варианта за действие в случай на проблем с темата:
Безплатна тема:
- Направете проучване в Google за възможно решение;
- Проверете или попитайте за решение във форума на темата (wordpress.org);
- Ако не намерите решение, обърнете се за съдействие към разработчик/програмист;
- В случай че не е възможно да се отстрани казусът, най-крайният вариант е да се смени темата.
Платена тема:
- Проверете дали в настройките на темата няма опция за връщане на предишна версия;
- Проверете дали имате абонамент за поддръжка към платената тема;
- Ако нямате абонамент за поддръжка, активирайте го (в зависимост от темата, може да заплатите за различен период за поддръжка);
- Свържете се с поддръжката на темата, за да извърши проверка какво причинява счупването и да предложи решение.
В случай че цялостното обновяване се извършва от нашия WordPress екип, ние можем да подготвим имейл на английски език, който да изпратите на поддръжката на платената тема. Също така ще създадем потребител в тестовия сайт, за да може да бъде разгледан казусът и да се предостави решение или насоки. Ако има решение, ние ще съдействаме с прилагането му в тестовия сайт.
7. Публикувайте промените
След като всички казуси на тестовия сайт са разрешени, промените могат да се публикуват на реалния сайт.
Ако сте създали работното копие през Softaculous, промените се публикуват през опцията Push to live с няколко кликвания на мишката.
Важно: Ако в сайта се ползва плъгин като WooCommerce, опцията Push to live не е приложима. Понякога процедурата по обновяване може да продължи няколко часа. През това време реалният сайт продължава да работи и на него могат да бъдат регистрирани нови поръчки или потребители. В такава ситуация в реалния сайт трябва да се повторят промените, извършени на тестовата среда, за да се избегне загуба на информация.
Това са основните стъпки, които нашият WordPress екип следва при обновяването на сайт.
Ако срещате затруднения може да разчитате на нашата професионална WordPress поддръжка за обновяването. Ние ще извършим описаните действия вместо Вас. Ако не сте сигурни кой план е подходящ за Вашия сайт, пишете ни в чата в долния десен ъгъл, за да Ви съдействаме.
Вижте още: Най-важните въпроси за обновяването на WordPress | Blog