Зает домейн? 9 тактики за успешна регистрация на име

На този бизнес му трябва сайт!

Възкликвате Вие, решени да стартирате онлайн. 

Независимо дали бизнесът Ви е чисто нов, или е вече утвърден, но все още няма уебсайт, първата стъпка винаги е изборът на домейн. Затова и бързо изписвате в браузъра superhosting.bg.

В полето за търсене проверявате имената, които смятате за подходящи. Сред тях обаче винаги си има едно, което Ви подсказва: „Това е моето име, харесва ми, искам го!“

Със затаен дъх и надежда натискате „Търси“, но… 

Уви! Името е заето.

Източник: GIPHY

Какво правите после? Отказвате се? Продължавате да търсите? Удряте пауза, за да помислите още? 

Това е често срещан сценарий, тъй като уеб постоянно се развива и всеки ден се създават стотици хиляди нови сайтове, които се нуждаят от домейн. Затова сме готови да Ви запознаем с няколко тактики, когато желаното от Вас име е заето:

С тяхна помощ ще се чувствате подготвени за всеки резултат от търсенето и най-важното:

Ще прецените кои усилия всъщност си заслужават и кои не.

Тактика №1: Направете крачка назад!

…и погледнете голямата картина.

Когато попаднете на заето име, е добре да си отговорите на няколко въпроса. Те ще Ви помогнат да се ориентирате сред целите на своето начинание:

  • Със заетия домейн има ли изграден сайт?
  • Заетият домейн ползва ли се от активен бизнес?
  • До каква степен точно това име е важно за бизнеса ми – от 1 до 10?
  • Името, което искам да регистрирам, достатъчно лесно, ясно и запомнящо се ли е?
  • Името свободно ли е с други домейн разширения?
  • Мога ли да го променя по някакъв начин?
  • Има ли друго разширение, което би подчертало по-добре същността и целите на бизнеса ми?
  • На каква територия развивам бизнес?
  • В каква сфера е моят бизнес?
  • Мога ли да измисля коренно различно име?

От отговора на тези въпроси ще усетите за себе си коя тактика най-много ще Ви „пасне“.

Тактика №2: Използвайте национален домейн ccTLDs

Кое е първото разширение, което търсят потребителите?

Разбира се, че .com. Това е първото домейн разширение в историята и с годините то стана еквивалент на „сайт“. Днес обаче съществуват повече от 350 домейн разширения (можете да ги разгледате на superhosting.bg). Сред тях са и регионалните домейни.

Затова проверете дали желаното от Вас име е свободно в областите .bg или .eu. 

Да си представим, че имате бизнес в България. Искате името на сайта Ви да е с .com. Съответно то е заето. Тогава една от най-добрите алтернативи пред Вас е да регистрирате името с националния домейн на България .BG или с европейското разширение .EU.

Регистрирайки името си с тези домейни, Вие давате сигнал на Google, че бизнесът Ви оперира на територията на България или Европа като цяло. Тези две разширения са най-известните и използвани в България след разширението .com. Но тъй като .com е много популярен и с дълга история, повечето хубави имена са вече регистрирани.

Прочетете повече: Често задавани въпроси за регистрацията на .BG домейни

Важно: Съществуват и други локални домейни като .uk, co.uk (Великобритания), .me (Черна Гора), .co (Колумбия), .tv (Тувалу), .io (Британската индоокеанска територия) и др. Препоръчително е да ги използвате само ако развивате бизнес на територията на съответната държава. Домейнът е елемент, който подсказва на търсачките като Google, че Вашата аудитория е от тази част на света. Не бихте искали да изпращате смесени сигнали на алгоритъма, от който зависят позициите Ви в търсачките, нали?

Любопитни имена с национални домейни: globiha.me, gumiza.bg, handmadein.eu, imot.co и т.н.

Тактика №3: Изберете друго известно разширение

Като например .info, .org, .net, .biz. Това също са утвърдени разширения, които се радват на широка популярност. Първоначално са били създадени, за да служат за точно определени цели:

  • .info – за информационни и медийни сайтове;
  • .net – за дигитални проекти;
  • .biz – за бизнес цели;
  • .org – за организации и НПО.

35 години по-късно от създаването на тези разширения, употребата им излиза извън първоначалното им предназначение. Днес изборът им е по-скоро въпрос на вкус и усет.

А Вие харесвате ли името си с тези разширения? 
Този тип разширения отговарят ли на Вашите бизнес цели?

Прочетете повече: Домейни?! Вие ни попитахте, а ние отговаряме (Видео)

Тактика №4: Бъдете оригинални с новите домейни new gTLDs

Новите домейни се появиха през 2012-та година, като днес се използват широко и неограничено. Те дават повече гъвкавост и възможност за креативни имена.

Например:
trenirai.online
vicove.site
facemaskfashion.store

В света на домейните съществуват многобройни интересни и тематични разширения, които ще Ви помогнат да измислите наистина оригинален домейн. Такива са например: .fun, .top, .party, .doctor, .salon, .group, .music, .app, .dev и още стотици разширения.

Нови домейни в СуперХостинг.БГ

Новите домейни показват каква е насочеността на Вашия бизнес. Те са подредени в категориите бизнес, технологии, развлечение, образование, финанси, имоти, онлайн търговия, хобита и интереси, свободно време, лайфстайл, услуги и т.н. Разгледайте всички разширения и експериментирайте с тях на воля.

Тактика №5: Поставете допълнителен елемент в името

Когато желаното от Вас име е заето и все пак държите на конкретно разширение… можете да го промените малко. Но не смислово, а по-скоро чисто визуално. Ако наистина държите точно това име да е Ваше, добавете:

  • Тире;
  • Допълнителна буква;
  • Допълнително съкращение – град, държава или инициали;
  • Дума – brand, shop, agency и т.н.;
  • Цифра.

Имайте предвид, че главното правило за всеки домейн е той да бъде кратък, ясен и говорещ. Помислете дали едно тире, допълнителна буква, или цифра в името биха се оказали пречка при изписване и търсене на Вашия бранд/сайт.

Когато имате съмнения, че името Ви може да се обърка при изписването, запазете възможно най-много вариации. Чудесен пример за този подход са наши клиенти, които са регистрирали името на бизнеса си в няколко разновидности на домейна .com и всички те зареждат еднакво съдържание: gel4hands.com, gel-4-hands.com, gelforhands.com, gel-for-hands.com.

Прочетете повече: 7 грешки при избор на домейн

Тактика №6: Махнете или променете буква от името 

Дали ако махнете някоя буква от изписването, името Ви ще е достатъчно оригинално и грабващо? Пробвайте. Друг подход е да запазите произношението, но да промените изписването. Това е подходящ похват за думите на английски език, но не е изключено да се използва и за български думи. 

Примери от световния бизнес

Да сте чували за Skyper и Googol? Да, това са били първоначалните варианти за имена на световните гиганти Skype и Google. Името skyper.com вече е било заето, а до проверка на googol.com дори не се е стигнало. А дали Skyper и Googol щяха да пожънат същия успех като Skype и Google? Не знаем. Знаем обаче, че регистрациите им не са минали по план и създателите им са мислили извън кутията.

Вижте историите зад регистрацията на бизнес имената (Skype и Google), които промениха света. Къде? В нашия Instagram профил. Запознайте се с тях и ни последвайте!

Тактика №7: Съкратете името с абревиатури, инициали, акроними

Тази стратегия е чудесна не само когато желаното от Вас име е заето. Макар и свободно, когато името Ви е прекалено дълго за домейн, можете да експериментирате с различни съкращения.

Примери на големи компании

Royal Bank of Scotland – rbs.com
Tuft & Needle – tn.com
Hewlett Packard Enterprise (HPE) – hpe.com
Банка Райфайзенбанк България – rbb.bg

А Вашето име, или поне част от него, може ли да се съкрати? Ако се съкрати, доколко ще е говорещо? Ще има ли смисъл? Харесвате ли го съкратено? Задайте си тези въпроси, пробвайте няколко идеи и преценете дали тази тактика ще Ви е от помощ.

Важно: Имайте предвид, че всички трибуквени .com вече са заети. Затова можете да използвате този похват в комбинация с други тактики.

Тактика №8: Измислете съвсем ново име

Истинският проблем при регистрираните домейни, не е че те вече са заети. По-голямата пречка е, че някой друг вече Ви е изпреварил с идеята за име. Домейни се регистрират по най-различни причини. Една от тях е намерението да се създаде бизнес.  

Когато попаднете на заето име, първо се загледайте в колко разширения то е заето и проверете дали има съществуващ бизнес с него.

Измислете съвсем ново име

Ако друг е изградил сайт с това име и развива бизнес идея, може би е време да поставите ново (или по-скоро друго) начало. 

„Когато една врата се затваря, друга се отваря. Но ние толкова дълго и отчаяно гледаме затворената врата, че не виждаме тези, които се отварят за нас.“

Александър Бел

Пример от световния бизнес

Можете ли да предположите коя компания е използвала името BackRub?

BackRub е Google

Това е било съвсем първото име на Google. Макар и да не е било заето като домейн, те решават да измислят нещо много „по-игриво“ и запомнящо се. Днес Google е име, което всеки познава много добре и свързва само с един-единствен бранд. 

Оказва се, че невинаги първата идея е най-добрата идея. 🙂

Задайте си въпроса: Заето или не, името, което искам, наистина ли е най-доброто за моя бизнес?

А когато измислите чисто ново и готово за приключения име, регистрирайте го в няколко разширения, за да предпазите бранда си от плагиатство.

Тактика №9: Купете заетия домейн

Как така, нали е зает?

Да, зает е, но зад него стои реално физическо или юридическо лице, което може да е отворено за преговори. Предизвикателството пред Вас е да намерите контактите му – особено сега, когато действат множество регулации за защита на личните данни.

Ролята на европейската регулация GDPR

Преди месец май 2018-та и въвеждането на GDPR, публичната търсачка who.is предоставяше подробна информация за притежателя на даден домейн. Днес данни като имена, имейл, телефон, адрес са скрити и неприкосновени. Това, което можете да получите като информация, е: кога е регистриран и кога изтича домейнът, кога са правени промени по него, къде е регистриран и от коя държава, дали има изграден сайт. Възможно е при проверката на някои домейни да видите следното съобщение:

According to REGULATION (EU) 2016/679 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL (GDPR) personal data is not published.

За българските домейни с разширение .bg, справка можете да направите през register.bg. Ако домейнът принадлежи на физическо лице, от справката ще получите само името на собственика. Ако домейнът е купен от юридическо лице, от справката ще се сдобиете със следната информация: кога е регистриран домейнът, кога изтича, името на фирмата, адреса ѝ, служебен имейл и телефон.

Ако информацията за домейна не Ви е достатъчна, може би ще си помислите: „Дали да не попитам за повече информация регистратора, от който е купен домейна?“ Имайте предвид, че отново заради GDPR и зачестилите злоупотреби с лични данни, нито една институция не би Ви предоставила допълнителна информация за собствеността на домейна – освен ако нямате правен документ, който Ви позволява да изисквате тази информация.

Какви други възможности има пред Вас за Вашето проучване?

  • Да използвате потенциала на Google, социалните мрежи, групи и форуми за домейни;
  • Да проверите дали домейнът зарежда съдържание (сайт) и да използвате посочените на него контакти;
  • Да се обърнете към домейн брокер – услуга, която е известна със своята висока цена.

При тази ситуация е важно да прецените доколко си заслужава да инвестирате време и средства в преследването на зает домейн. Ако тепърва стартирате своя бизнес, чувствайте се късметлии, защото имате свободата да изберете дори още по-подходящо и грабващо име. 

Ако Вашият бранд е установен от години и разпознаваем с името, което искате да притежавате, тогава можете да проведете градивен диалог с неговия собственик, за да го купите или да предприемете правни действия, в случай че притежавате търговска марка. 

Примери от световния бизнес

Най-забележителните примери по темата са nissan.com и tesla.com

Случаят nissan.com

До 1986 година Nissan е компания, позната като Datsun. След тази година тя се преименува на Nissan Motor Corporation, а когато технологиите започват да се развиват, тя решава да регистрира домейна nissan.com. Супер, но домейнът е зает и то още от 1980 година. Собственикът му е израелски американец на име Uzi Nissan. Компанията Nissan Motor Corporation решава да осъди Uzi Nissan за злоупотреба с търговска марка. Делото продължава 8 години, като съдът отсъжда в полза на Uzi Nissan.

nissan

Така световноизвестният автомобилен производител е принуден да избере друго име за своя сайт. Днес можете да намерите съдържанието на американския им сайт на домейна nissanusa.com.

Случаят tesla.com

Илон Мъск създава Tesla през 2003. Компанията също не успява да регистрира домейн името tesla.com – то е било заето още от 1992 година. Решението отново е съдебен арбитраж. Докато обаче Telsa придобие права над домейна, за домейн име използва TeslaMotor.com. Както Nissan, така и Tesla не успява да спечели делото. Но Илон Мъск не се отказва – в продължение на дълги преговори, тогавашният му собственик Стю Гросман склонява да преотстъпи името. Илон Мъск дори му благодари публично в Twitter. 

Как Ви се струва… май никак не е лесно да придобиеш зает домейн?


Вече разполагате с 9 силни тактики за успешна регистрация на домейн. Следващият път, когато търсачката се опита да Ви изненада, ще сте много по-уверени и подготвени.

А Вие коя тактика си харесахте от изброените? Ще се радваме да ни споделите в коментар под статията! 🙂

След регистрацията на домейн, Ви предстои да си изградите сайт и професионални пощи (например info@mybusiness.bg). За Вашия бъдещ сайт изберете супер качествена хостинг услуга или заложете на SaaS решенията Сайт билдър и Shopiko. Имате нужда от консултация? Насреща сме да Ви помогнем на всеки етап от приключението по изграждането на сайт и онлайн присъствие. Разчитайте на нас!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезна информация по темата за домейните!

АБОНИРАНЕ

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
4.5 2 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Какво е CMS (Content Management System)?

Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

0
CMS (система за управление на съдържание) е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.
Каква е разликата между домейн и уебсайт?

Каква е разликата между домейн и уебсайт? [Аудио]

2
Въпросът „Каква е разликата между домейн и уебсайт?” със сигурност влиза в топ 10 най-често срещани въпроси, когато решите да имате собствен сайт.

Бизнес планиране в 3 стъпки – какво, как и защо?

4
Време е да се фокусирате върху бизнес планирането през предстоящата 2023 г. Предлагаме няколко основни стъпки, с които ще ускорите и улесните този процес.