Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

14 въпроса за SEO, SEM и какво търсим в интернет

Правите си сайт, пускате го на живо, обаче не се появявате на челни места в Google търсенията. Вашият сайт вече работи от известно време, но продължава да не излиза в Google и да не се свързват с Вас потенциални клиенти през него. Конкурентите Ви са на по-добри позиции в резултатите на търсачката, отколкото Вие, и искате да промените това.

Все неприятни ситуации, които си имат своето логично обяснение. И своето решение, което ще откриете в следващите редове. 🙂

SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing) и познаването на потребителските търсения са неизменна част от развитието на всеки уебсайт. Защо обаче е толкова важно да влагаме усилия в тази посока и какви точно да бъдат те, е темата и на този материал.

Главен герой в него е Геннадий Воробьов, основател и изпълнителен директор на Netpeak. Той е експерт в областта и има дългогодишен опит в сферата на онлайн маркетинга със SEO насоченост. Организатор е и на ежегодната конференция за дигитален маркетинг Online Advertising.

Разговорът с Геннадий е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме със специалисти от различни области, които споделят своя опит и съвети. Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: „Колко струва полезното съдържание?”, гост Христо Стоянов, lifehack.bg

Гледайте целия епизод 005 на SuperTalks с Геннадий във видеото:

1. Как най-просто би обяснил понятието SEO на човек, който за първи път го чува?

Малко са хората, които не знаят какво е Google, какво е търсачка и какво е интернет. На повечето хора асоциацията на „потърси в интернет” e „потърси в Google”. Затова с най-прости думи бих обяснил, че:

SEO е начинът да се показваш на челни места в резултатите на търсачката при ключови думи, които търсят твоите потенциални клиенти.

Тези ключови думи могат да отговарят на твоите услуги или продукти, които продаваш или представяш онлайн.

2. Много от хората очакват веднага щом си направят сайт да излизат на първа страница в Google. Защо не се случва това?

Те излизат! Но може би невинаги в срока, който очакват и им се иска. Тук е важно всеки, стартирайки подобна онлайн активност, да има правилни очаквания. И за да се формират тези очаквания реалистично, е много важно да знаем основния технологичен процес около оптимизацията на един уебсайт. Той е съвкупност от успоредни действия. Ще ги разделя на три основни части.

Първо е техническата оптимизация. Необходимо е нашият уебсайт да отговаря на техническите изисквания на Google и търсачката да посети сайта, за да го сканира и индексира правилно. Така впоследствие ще го сервира на по-челни места по ключовите думи, които са релевантни за съответния бизнес.

Вторият процес е content частта (съдържанието) на нашия уебсайт. Това е опаковката, която вижда крайният потребител, посещавайки уебсайта. То включва началната страница, категорийните страници, продуктовите страници. Ето какво визирам под „съдържание”:

Текстова част + визуална част = съдържание на уебсайта

Третият процес е външната оптимизация или набавяне на линкове (link building). Наличието на линкове към нашия уебсайт е добър сигнал за самата търсачка и е голяма част от факторите за класиране.

Тези процеси по един естествен начин помагат за подобряването на резултатите при класиране. Това са цели и задачи за седмици, месеци и дори години напред, но със сигурност процесите трябва да се следват постоянно. Колкото по-бързо започнеш да работиш по всяка една от тези задачи при трите описани процеса, толкова по-бързо ще се види и ефектът.

Например, ако сайтът ти:

  • е качен на живо;
  • е на платформа, която е SEO friendly;
  • има вече създадени няколко целеви страници с текстове и картинки;
  • има правилно описани meta тагове като title (заглавие на страницата) и description (описание на страницата);
  • обадил си се на няколко приятели да сложат линкове към твоя уебсайт…

…ти ще имаш възможност да се класираш на 3-та или 4-та страница още от момента, когато Google индексира сайта. Google може да те индексира в рамките на 2-3 дена от пускането на сайта. Има и начини, по които да ускорим тези процеси.

Но колкото по-бързо организираш всички процеси, толкова по-бързо ще дойдат резултатите! Можеш да направиш основните неща сам. Необходими са, разбира се, и допълнителни знания както от техническа гледна точка, така и да познаваш продукта си и да можеш да го опишеш красиво, с търговски текст и картинки. А ако имаш и видеа, още по-добре!

Има и професионалисти, които предлагат подобни услуги, има и бизнеси като нашия, на които може да се доверите, ако предпочитате да не правите всичко сам. Начините са най-различни. Важното е да следвате всеки от трите основни процеса!

3. А какво трябва да направим и колко време ще отнеме горе-долу, за да се появим на по-челни места?

Има със сигурност определен времеви отрязък, в който може да се случи това. Но на първо място трябва да си помогнем, като се възползваме от инструмента на Google - Google Search Console. Това е безплатният официален инструмент на търсачката, в който всеки един собственик на уебсайт трябва да регистрира сайта си и да го верифицира. Там от първа ръка ние виждаме по какви ключови думи се класира уебсайтът, как се индексира, как се обхожда и какви външни линкове има.

Оттам нататък като времеви отрязък ние трябва да разберем кога Google ботът е дошъл на нашия уебсайт. Тази информация може да видим в Google Search Console. След като вече ботът е индексирал нашия уебсайт, а ние сме направили всички базови активности дотук, може да се класираме веднага на 3-та, 4-та страница по съответните ключови думи, както споменах и по-горе. Ако оставаме по-назад в страницата на търсачката, означава, че просто има някакви вътрешни проблеми със сайта.

Всичко това става в рамките на няколко дни. Google вече е доста бърз и особено при ниско конкурентни ниши, имаме възможност да се класираме за дни или седмица. Ако работим постоянно по сайта, няма как да не видим резултат още на първия месец.

4. А има ли значение изборът на домейн за оптимизацията на сайта?

Изборът на домейн има значение, но непряко. Ако говорим за регион България, трябва да изберем или регионален домейн .bg, или международно решение тип .com, .net, .io. Но в никакъв случай на друга държава или специфичен сектор, дори да ни се струва много привлекателно!

Препоръката ми е, ако сте регионален бизнес, да изберете домейн разширението на съответния пазар или международно разширение.

5. Можеш ли да дадеш няколко съвета за по-добра оптимизация, които собственик на сайт може да направи сам за подобряване на оптимизацията?

Първата стъпка винаги е Google Search Console, както казах и по-рано.

Втората стъпка е собственикът на сайт добре да опише продукта или услугата си, тъй като той най-добре я разбира. Съответно трябва да се разпишат добри текстове на началната страница, както и на вътрешните страници на сайта. Ако е необходимо, този текст трябва да премине и през редактор.

Максимално подробно разписаното описание на услугата в текст + картинки + видео винаги е добра рецепта.

Колкото по-богата е страницата, с която описваме нашата услуга или продукт, толкова по-добре ще се класираме. Google вече успява да разбере текст, написан с фокус към потребителите, който наистина решава въпросите им. Не е нужно вече да използваме някакво магично число на брой повторения на ключови думи в нашата целева страница. Важно е да опишем текста максимално подробно и полезно.

Препоръчвам в текстовете на страниците да отговорите на въпросите на Вашите настоящи клиенти, потенциални клиенти, въпроси, които се задават по телефон, такива по време на производството на услугата.

И третото, което често се подценява или се прави грешно, е вътрешната структура на сайта. Какви страници да направим и как да ги свържем трябва да изхожда въз основа на потребителско търсене. За да се класираме по ключовите думи, които желаем, трябва да знаем какви са тези ключови думи, които се търсят, а не да бъдат идентични на продуктите или услугите, които предлагаме.

Ако Вие имате физически обект и разчитате на хора, които са около Вас, задължително се регистрирайте и в Google My Business. Той също е безплатен инструмент, с който да верифицирате бизнеса си. С него ще може да качвате снимки, да актуализирате най-важната информация като текущия Ви график на работа. Един от най-честите въпроси в настоящия период е дали даден обект в момента работи.
6. Как да правим проучване на потребителските търсения и ключовите думи в дадена сфера?

Инструментите за получаване на тези статистики са доста. Повечето безплатни инструменти обаче не дават точна информация, особено за българския пазар. Ще дам препоръка за няколко инструмента, които да използвате.

Един от тях е Google Keyword Planner. Той е инструмент, който дава информация за потребителските търсения с тяхната честота и е източник на информация какво търсят потребителите. Безплатен е, но за да го използвате, трябва да имате Google рекламен акаунт, с който да реализирате рекламна активност.

Google Search Console също дава информация, но тя е за класирането на нашия сайт и търсенията, чрез които потребителите попадат на него.

Serpstat.com е инструмент, който дава информация и много сериозна база за ключови думи в България. Той обхожда всяка една ключова дума, сервира топ 100 в Google и гледа кой сайт къде се класира по тях. Цялата информация как работи може да откриете във футъра на сайта им.

Още инструменти, които може да използвате са semrush.com и ahrefs.com. Аз препоръчвам Keyword Planner и Serpstat.com да се използват за анализи на търсения и ключови думи.

7. Промениха ли се потребителските търсения предвид ситуацията и какво най-често търсят хората?

Смятам, че всички налични данни в Google Insights и в локалните инструменти, които имаме, няма да бъдат достатъчни, за да направим генерални изводи за промяна в потребителските търсения. Бих могъл да разделя промяната на потребителското поведение в пет аспекта.

Първо какво търсят хората в момента във връзка с рестрикциите. Най-актуалната тема е какви са промените на ежедневна база. В Обединеното кралство например търсят кога могат да видят своето семейство. Най-честите питания са кога ще отвори „нещо”. Това включва детски градини, фитнес зали, ресторанти, дискотеки.

Второ - по отношение на притесненията на хората. Хората се интересуват от финансовата страна на нещата - държавни помощи, обяви за работа, шаблони за CV-та и как да ги напишат, как да се върнат на работа, краткосрочна работа и т.н.

Трето - по отношение на това как се чувстват хората и как се адаптират към текущата ситуация. Увеличиха се търсенията, свързани с менталното здраве, как да се фокусират, работейки вкъщи (например увеличи се търсенето „шум на вятъра”, който се предполага, че помага за добрия фокус), как да си мерят индекса на телесни мазнини, най-различни виртуални фитнеси и т.н. Всичко това, за да може хем да се разнообразят, хем да се поддържат здрави физически и психически.

Четвъртата промяна е свързана с YouTube. Увеличиха се много търсенията към платформата, тъй като хората прекарват все повече време вкъщи и съответно се увеличиха търсенията в определени категории. Такива са например: как да се научим да говорим езици - времето за преглед на тези видеа се увеличи пет пъти. Гледането на видеата за начинаещи тип „стъпка по стъпка”, „как да” или „направи си сам вкъщи” също се увеличи с 50-70%. Уроците по китара също преживяха своя бум.

Петата тенденция е свързана с локалните търсения. Все повече и повече хората търсят местата около себе си - ресторанти, фризьорски салони, фитнеси и още.

8. Очакваш ли да се промени потребителското търсене в близките месеци?

Търсенията вече се промениха.
Факт е, че със затварянето на офлайн точките на редица наши проекти, се увеличи органичният трафик особено при онлайн магазините. Напълно естествено е, че хората, щом не могат да посетят физическия обект, го посещават онлайн. Със сигурност това не може да компенсира нивата на продажбите, които се генерират офлайн, но все пак помага за реализиране на добри обороти. На места имаме дори увеличения на обороти от порядъка на 10 пъти, спрямо периода по същото време миналата година. Дори най-големите скептици на онлайн търговията започнаха да пазаруват онлайн.

Ситуацията с COVID-19 беше „ритник”, който значително засили дигитализацията у нас. Разбира се, това не беше естествен начин, но пък ускори процесите с 2-3 години. Увеличиха се и плащанията онлайн.

Затова можем да кажем, че промените на потребителското търсене са по-скоро увеличаване на обема на търсенето в определени ниши и увеличаване при типове поведение, които до момента не бяха толкова изразени.

Появиха се клъстерни търсения като тези, които дадох за пример преди малко, както и допълнителни информационни търсения. Търсенията за онлайн покупки се увеличиха като обем, което всъщност доведе и до повишаване на оборотите. Например, ако досега при един бизнес 5% от оборота и търсенето е било онлайн, а останалото офлайн, към момента има увеличение, на места дори на 100%. Очаквам в близкото бъдеще тази тенденция да продължи.

9. Виждаш ли тази тенденция на бърза дигитализация да продължи да се развива?

Непременно ще продължи. Вижте училищата. Интересно ще ми е при една грипна ваканция например (аз се замислям за това, защото имам три деца) дали няма да продължи учебния процес, както е в момента. Но това е само един малък аспект, който показва и цялостната промяна.

При всички други сектори, можем да заключим, че който е успял да се адаптира, ще преуспее, който не е успял - или ще загине, или ще му е малко по-трудно.

10. A Google какво мислят, ще ни изненада ли търсачката с някой ъпдейт или нови промени?

Началото на май месец Google мина един огромен core ъпдейт на алгоритъма, който ние все още анализираме. Вследствие на него при повечето ни проекти виждаме огромен ръст. Това показва, че нещата, които правим дългосрочно, са една сериозна основа, която да работи за сайтове на нашите клиенти, независимо от промените на търсачката.

Затова трябва процесите на оптимизация да не спират, да бъдем постоянни и да поддържаме нашия сайт.

Google отмениха редица събития, които трябваше да се проведат, но за сметка на това започнаха да правят още повече уебинари. Продължават с тяхната маркетинг активност, но те не обявяват промените в алгоритъма си предварително. Единствено информират „очаквайте след N дни да се случи ъпдейт, който ще засегне този и този сайт, така че бъдете готови”. Нещата при търсачката се научават впоследствие и се настройваме спрямо промените чрез проба-грешка.

11. Попаднах на една книга, в която се споменаваше, че хората не си признават какво търсят в Google. Съгласен ли си с това твърдение - Google крие ли тайните ни?

Хората със сигурност не си признават или по-скоро не помнят как формулират търсенията си. Когато анализираме търсенията, ние анализираме бизнес частта от тях, която е свързана с продажби и конкретни бизнес цели. Факт е, че потребител, за да направи покупка, минава през 10-15 интеракции с даден бранд.

Малко са случаите, когато потребител от първото търсене взима решение за покупка на даден продукт. Малко са и хората, които помнят ключовата дума, която са въвели. Тук на помощ идва Google Search Console, където ние виждаме какви са ключовите думи, довели до посещения.

Но хората не си споделят ключовите думи. От една страна, защото не ги помнят и от друга, защото ги е срам да си признаят, че са потърсили точно по този начин.

12. Кое е най-честото търсене, започващо с „Как да…"?

Обобщавам накратко каква е класацията на топ 5 търсенията с „Как да...” в българския Google. И наградата за най-честото търсене, започващо с „Как да..”, отива при:

Как да отслабна.

Хората търсят и обратното. Оказва се, че „Как да напълнея” е също сред най-популярните. Интересно е обаче следващото място, което се присъжда на „Как да разбера дали печеля от Националната лотария”, което има близо 100 търсения на ден в България. Анимационното филмче „Как да си дресираш дракон” също е сред най-популярните.

13. А ти на кой въпрос, започващ с „Как да...”, можеш да дадеш най-добър резултат?

Как да се справим с burnout (Синдром на професионалното изчерпване). Това е може би въпрос, който не само аз си задавам понякога, но който ми задават и колегите и заедно с тях го решаваме. А и всеки в даден момент най-вероятно се сблъсква с „прегряването” от работа.

14. А можеш ли да отговориш на него?

За мен тази тема е доста важна и дори имам презентация на нея.

Първо, ние трябва да разберем, че сме burnout-нали. Как? Основните признаци за това са постоянна смяна на настроения, липса на желание да работим, перманентна умора и апатия. След това трябва да го приемем, защото това е нещо, което може да се случи на абсолютно всеки и голяма част от хората го преживяват, но не всеки разбира, че се случва.

Лечението е традиционно. Трябва да имаме хоби и да се научим да планираме работния си ден от-до, като даваме почивка на мозъка си.

Рецептата е да се насладим на хоби, на семейството, на нещо, което наистина да ни разтовари.

По този начин с позитивните емоции ще дадем допълнителна енергия на мозъка си. Добрите емоции и спортът са нещата, които зареждат и ще Ви помогнат да се справите. Отпуската също може да помогне. Дори да е за кратко, важно е тя да е пълноценна.


Благодарим на Геннадий за ценните съвети и арсенала от инструменти, които сподели! Реалистични очаквания и постоянна работа по основните процеси са в основата на добрата оптимизация на всеки сайт. И на Вашия! Започнете с първите стъпки още днес.

Ако планирате сега да стартирате своя сайт, се доверете на Сайт билдър, а за да продавате онлайн, изберете платформата Shopiko. С тях лесно можете да направите своя сайт сами, в рамките на няколко дни. Използвайте и включените в тях SEO модули, които получавате безплатно към услугата и с които лесно ще направите първите стъпки за оптимизация на Вашия сайт.

Тествайте безплатно Сайт билдър за 7 дни, а Shopiko - за 14 дни. Ние сме на разположение 24/7, за да Ви съдействаме - по чат, имейл и телефон!

Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа на живо във Facebook! Посетете страницата ни в социалната мрежа и вижте с кого ще си говорим!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия уебсайт!

АБОНИРАНЕ

Маркетинг Специалист

Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.

5 1 гласове
.

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other

0
Какво мислите?x