Постоянство. Именно то е една от разменните монети, които остойностяват качественото съдържание. За да ни носи ползи дългосрочно, цената е упоритост и постоянство. Но пък „печалбата“ си струва!
Затова наскоро Ви споделихме 7 идеи за съдържание в подкрепа на Вашия бизнес. Но защо всъщност е толкова важно съдържанието в маркетинг стратегията и каква е неговата стойност за бизнеса и за клиентите?
Отговорите на тези и още въпроси споделя Христо Стоянов, основател на Lifehack.bg – медията за бизнес и личностно развитие, която се утвърди като една от най-полезните и посещавани у нас.
Разговорът с Христо е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме със специалисти от различни области, които споделят своя опит и съвети. Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.
Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.
Предишната тема – Дигиталният маркетинг и „новото нормално”: Ами сега накъде?
Гледайте целия епизод 004 на SuperTalks с Христо във видеото:
1. Защо съдържанието е толкова важно за всеки бизнес?
Съдържанието е лицето на бизнеса.
За мен съдържанието не е само букви, цифри, текст или статии. То е целият облик. Дори табелата на онлайн магазина ти или миризмата, която на места като McDonald’s например е умишлено създадена. От тази гледна точка ми се струва, че цялата съвкупност от видове съдържание показва колко е сериозен един бизнес и колко можем да му се доверим.
Освен това то е комуникацията с аудиториите. Ако не си подобряваш съдържанието и не общуваш посредством него, клиентите няма толкова добре да те разбират и съответно да изберат теб.
2. По какъв начин можем да печелим от него, какво е неговата стойност за бизнеса и съответно за клиентите?
За да печелим от него, се изисква доста време и упоритост. Създаването на съдържание е постоянен процес, който се надгражда. Основно два са начините, по които можем да печелим от съдържание.
Първият – ако го продаваме като продукт, както правим ние в lifehack.bg. Вторият и по-разпространен е, ако го използваме като инструмент, с който да изграждаме имидж и доверие, като показваме експертиза. Както го правите например Вие в СуперХостинг.БГ. Това e основният механизъм, чрез който добавяме стойност както за клиентите си, така и за бизнеса си и в никакъв случай не трябва да го подценяваме при изграждане на цялостната си бизнес стратегия.
3. „Content is king“ е една доста разпространена философия що се отнася до онлайн маркетинга. Според теб царят ли е съдържанието в целия микс от маркетинг похвати и защо?
Вече ми се струва, че съдържанието е по-скоро като част от екипаж, а не е „царят”.
Ако мога да направя съпоставка, бих казал, че съдържанието е офицерът, който командва атакуващ батальон.
Ако убият офицера, започва да настава хаос. Същото е и със съдържанието. Ако нямаш добро съдържание, ако не си го планирал и не го реализираш, всичко изглежда хаотично.
Важно е да отбележим, че съдържанието започва доста да се конкурира с визуалното възприятие. Освен това и тенденциите при създаване на съдържание постоянно се променят. Затова ще си позволя да дам един съвет, който смятам за актуален.
4. Как държиш аудиторията си будна? Има ли значение честотата на публикуване, регулярност, теми?
Давам им хапчета към всяка статия, за да стоят будни. 🙂 Това е в кръга на шегата, разбира се. Всичко зависи от нишата! Отново ще дам за пример СуперХостинг.БГ. Ако аз продавам хостинг, не е нужно да публикувам материали всеки ден или през ден. Достатъчни са ми два материала на месец, обаче по-задълбочени, в които да покажа по-голяма експертиза. Това важи и за всички бизнеси, които предлагат по-специфичен тип услуги или продукти.
Обаче ако сме медия, продаваме съдържание или имаме общност, както сме ние, там няма как да се случат нещата с два материала на месец. Трябва постоянно да се пускат нови и нови полезни неща, за да можем да създадем на аудиторията навик да се завръща постоянно за още и още съдържание. И ако спрат да се обръщат към даденото съдържание, те да почувстват липса, за да се върнат отново към източника. Честотата на публикуване ми помага именно затова.
Винаги е нужно добре да анализираме бизнес модела си и целите си. Трябва да се изследват нагласите на клиентите, за да може да се определи най-добрата честота на публикуване. Затова наблюдавайте статистиките от сайта, блога и рекламите си и анализирайте поведението на публиките.
И не забравяйте да комуникирате с аудиторията си! По този начин ще видите правилния модел, по който да изградите процесите си по създаване на съдържание.
5. Как да проучваме теми в даден сектор, на какви източници да се доверим и да черпим вдъхновение за писане?
Ще започна първо с това как аз се вдъхновявам. От една страна, гледам аудиторията какво търси и какво иска. От друга страна, гледам на мен какво ми е интересно. Защото е много важно да харесваме това, за което пишем, да ни бъде интересно и да го създаваме със страст. Това е и моят начин да създавам съдържание в lifehack.bg и може би затова сайтът стана такъв, какъвто е. В повечето случаи обаче гледам да комбинирам двете неща и смятам, че това е добър подход за всички.
За намирането на добри източници, използвайте индивидуален подход според нишата, в която работите. Отново ще дам пример с начина, по който аз работя. С годините се натрупват източниците. Започнете от първите стъпки – книги по определени теми (хартиени или онлайн), експерти в дадена област в световен мащаб, дори конкуренти.
Затова и направихме Masterhack клуба в lifehack.bg – за да дадем есенция от всички източници, събрани през годините и да улесним читателите си, като им спестим време да търсят цялата тази информация. Този подход може да приложите и във Вашия бизнес модел особено ако имате блог.
6. А как да проучим интересите на аудиторията ни?
Честно казано не ми се случва често да питам хората директно. В голяма част от случаите това, което казва аудиторията, се отличава от това, което търси, когато не я пита никой. Затова предпочитам да се доверявам на данните като статистиките на сайта, рекламите, най-четените теми и т.н. Всяка платформа вече предоставя голямо количество данни, които могат да се анализират.
Но е добър подход и от време на време да се допитваме директно, стига да изберем правилния модел на анкетиране.
Вследствие на това имах доста нови теми и „проблеми”, които после да използвам при създаването на съдържание, което правя, така че то да отговори точно на тези предизвикателства, с които се сблъскват хората.
7. Има ли някаква рецепта за по-лесно създаване на съдържание?
Процесът по създаване на съдържание не трябва да е странична дейност! Както казах в началото, съдържанието е цялата опаковка.
Съдържанието трябва да върви ръка за ръка със следенето на склада, обслужването на клиенти и цялостната комуникация на продуктите.
Ще направя съпоставка с нас и бизнес за продажба на обувки. Имайте предвид, че и двата примера са доста различни и съдържанието зависи от това къде позиционираш продуктите си.
Първо, нека да разгледаме случая, в който бизнес продава обувки до 50 лв. Той предизвиква импулсивни поръчки. В този случай не са нужни статии и задълбочени експертни материали по темата. Но пък можеш да създадеш видео съдържание, в което да покажеш обувката, да изтъкнеш колко е хубава, удобна, че продуктът ще те направи готин. И така за редица най-продавани стоки. В тези случаи също е добре да се заложи повече на рекламно съдържание, в което да се използва микростила в копирайтинга.
Докато, ако продаваш по-комплексен продукт, например хостинг или както ние продаваме съдържание, трябва да планираш доста различни типове съдържание. Например:
- Отзиви – как хората използват твоя продукт, какви резултати постигат;
- Обучително съдържание – как потребителят да използва оптимално възможностите на продукта.;
- Опознавателно – когато продуктът е непознат и хората не го разбират, трябва да ги запознаете отблизо с него и да го маркетирате по малко по-различен начин;
- Рекламно – с него трябва да покажете защо цената на продукта е нищожна спрямо това, което ще получи в замяна клиентът.
И още много видове, които са специфични за всяка сфера. В lifehack.bg се стремим да работим по този начин, използвайки всички посочени типове съдържание.
8. Как се отрази извънредното положението на продукта, който предлагате в lifehack.bg? Хората повече ли четат или напротив – предпочитат да пестят от нови знания?
Имаше известна промяна в поведението, която беше по-скоро в положителна посока. Това се дължи и на вида на продукта. В случая е доста подходящ за периода, докато си стоиш вкъщи и искаш да си оползотвориш времето по най-добрия начин, да прочетеш полезна информация. Все неща, които бяха нужни през последните месеци – полезно съдържание, ресурси, книги, курсове и същевременно общност, към която да се приобщиш и да комуникираш.
Всичко това ни помогна хората да четат повече и съответно да купуват повече, докато са у дома. Освен това забелязах, че и влизанията в профилите на сайта от активни членове се увеличиха през последните два месеца, което показа, че хората започнаха да използват наличните си абонаменти.
Затова е много важно да следиш потребителските нужди и поведение и винаги да бъдеш гъвкав, за да предложиш продукт, с който да ги задоволиш. Независимо в каква сфера е бизнеса ти.
9. Коя е най-голямата трудност, която си успял да пребориш в lifehack.bg?
Най-голямата трудност беше да устискам, докато започне проектът да се издържа сам и да печели. Това смятам е проблем и на много малки бизнеси.
Изисква време, упоритост, инвестиция и търпение, докато започнеш да береш плодовете на труда си.
При нас това отне години, при някои е по-кратък периодът. В началото хората харесваха сайта, четяха го, но какво от това, когато не се е превърнал в работещ бизнес? Но намерихме начин да променим нещата, създавайки Masterhack.
Това е и препоръката ми – винаги мислете крачка напред и как може да бъдете гъвкави, за да удовлетворите потребителските нужди и съответно Вие да започнете да печелите.
Но бъдете упорити в това, което правите. Не се отказвайте и се борете за идеята си, защото после си струва!
10. Ако можеш да се върнеш назад във времето, когато си започвал да се занимаваш с lifehack.bg и съдържание, какъв съвет би дал на себе си?
Бих дал два съвета на себе си. Първият е да избера ниша, която може да се скалира доста по-лесно, защото съдържанието е продукт, който доста трудно може да се развива. В момента не бих сменил настоящата си сфера, но може би към онзи период би ми било по-лесно.
И вторият – да работя по-умно, а не повече.
Разпределяйте времето си умно, за да бъдете по-продуктивни и да пазите себе си и съответно бизнеса си.
Благодарим на Христо, че сподели своя опит при създаването на съдържание! Царят или не, полезното съдържание си остава един от най-важните елементи, с които да изградите облика на Вашия бранд. Нужна е доза упоритост, щипка креативност и регулярност на око, според спецификите на Вашия бизнес. Но бъдете постоянни!
А ние сме тук и се грижим сайтът на Вашия бизнес да работи безпроблемно, за да разгърнете неговия потенциал! Разчитайте на нас 24/7 по всички познати канали!
Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезното съдържание, което Ви споделяме, за да развивате Вашия сайт!