Колко струва полезното съдържание?

Постоянство. Именно то е една от разменните монети, които остойностяват качественото съдържание. За да ни носи ползи дългосрочно, цената е упоритост и постоянство. Но пък „печалбата“ си струва!

Затова наскоро Ви споделихме 7 идеи за съдържание в подкрепа на Вашия бизнес. Но защо всъщност е толкова важно съдържанието в маркетинг стратегията и каква е неговата стойност за бизнеса и за клиентите?

Отговорите на тези и още въпроси споделя Христо Стоянов, основател на Lifehack.bg – медията за бизнес и личностно развитие, която се утвърди като една от най-полезните и посещавани у нас.

Разговорът с Христо е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме със специалисти от различни области, които споделят своя опит и съвети. Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишната тема – Дигиталният маркетинг и „новото нормално”: Ами сега накъде?

Гледайте целия епизод 004 на SuperTalks с Христо във видеото:

1. Защо съдържанието е толкова важно за всеки бизнес?

Съдържанието е лицето на бизнеса.

За мен съдържанието не е само букви, цифри, текст или статии. То е целият облик. Дори табелата на онлайн магазина ти или миризмата, която на места като McDonald’s например е умишлено създадена. От тази гледна точка ми се струва, че цялата съвкупност от видове съдържание показва колко е сериозен един бизнес и колко можем да му се доверим.

Освен това то е комуникацията с аудиториите. Ако не си подобряваш съдържанието и не общуваш посредством него, клиентите няма толкова добре да те разбират и съответно да изберат теб.

2. По какъв начин можем да печелим от него, какво е неговата стойност за бизнеса и съответно за клиентите?

За да печелим от него, се изисква доста време и упоритост. Създаването на съдържание е постоянен процес, който се надгражда. Основно два са начините, по които можем да печелим от съдържание.

Първият – ако го продаваме като продукт, както правим ние в lifehack.bg. Вторият и по-разпространен е, ако го използваме като инструмент, с който да изграждаме имидж и доверие, като показваме експертиза. Както го правите например Вие в СуперХостинг.БГ. Това e основният механизъм, чрез който добавяме стойност както за клиентите си, така и за бизнеса си и в никакъв случай не трябва да го подценяваме при изграждане на цялостната си бизнес стратегия.

3. „Content is king“ е една доста разпространена философия що се отнася до онлайн маркетинга. Според теб царят ли е съдържанието в целия микс от маркетинг похвати и защо?

Вече ми се струва, че съдържанието е по-скоро като част от екипаж, а не е „царят”.

Ако мога да направя съпоставка, бих казал, че съдържанието е офицерът, който командва атакуващ батальон.

Ако убият офицера, започва да настава хаос. Същото е и със съдържанието. Ако нямаш добро съдържание, ако не си го планирал и не го реализираш, всичко изглежда хаотично.

Важно е да отбележим, че съдържанието започва доста да се конкурира с визуалното възприятие. Освен това и тенденциите при създаване на съдържание постоянно се променят. Затова ще си позволя да дам един съвет, който смятам за актуален.

Днес трябва да наблягаме на по-кратък текст и повече контекст в комбинация с повече визия. По този начин ще направим съдържанието по-лесно за възприемане от аудиториите си и ще постигаме по-добри резултати чрез него.
4. Как държиш аудиторията си будна? Има ли значение честотата на публикуване, регулярност, теми? 

Давам им хапчета към всяка статия, за да стоят будни. 🙂 Това е в кръга на шегата, разбира се. Всичко зависи от нишата! Отново ще дам за пример СуперХостинг.БГ. Ако аз продавам хостинг, не е нужно да публикувам материали всеки ден или през ден. Достатъчни са ми два материала на месец, обаче по-задълбочени, в които да покажа по-голяма експертиза. Това важи и за всички бизнеси, които предлагат по-специфичен тип услуги или продукти.

Обаче ако сме медия, продаваме съдържание или имаме общност, както сме ние, там няма как да се случат нещата с два материала на месец. Трябва постоянно да се пускат нови и нови полезни неща, за да можем да създадем на аудиторията навик да се завръща постоянно за още и още съдържание. И ако спрат да се обръщат към даденото съдържание, те да почувстват липса, за да се върнат отново към източника. Честотата на публикуване ми помага именно затова.

Винаги е нужно добре да анализираме бизнес модела си и целите си. Трябва да се изследват нагласите на клиентите, за да може да се определи най-добрата честота на публикуване. Затова наблюдавайте статистиките от сайта, блога и рекламите си и анализирайте поведението на публиките.

И не забравяйте да комуникирате с аудиторията си! По този начин ще видите правилния модел, по който да изградите процесите си по създаване на съдържание.

5. Как да проучваме теми в даден сектор, на какви източници да се доверим и да черпим вдъхновение за писане?

Ще започна първо с това как аз се вдъхновявам. От една страна, гледам аудиторията какво търси и какво иска. От друга страна, гледам на мен какво ми е интересно. Защото е много важно да харесваме това, за което пишем, да ни бъде интересно и да го създаваме със страст. Това е и моят начин да създавам съдържание в lifehack.bg и може би затова сайтът стана такъв, какъвто е. В повечето случаи обаче гледам да комбинирам двете неща и смятам, че това е добър подход за всички.

За намирането на добри източници, използвайте индивидуален подход според нишата, в която работите. Отново ще дам пример с начина, по който аз работя. С годините се натрупват източниците. Започнете от първите стъпки – книги по определени теми (хартиени или онлайн), експерти в дадена област в световен мащаб, дори конкуренти.

Но при всички случаи е необходимо доста време да четеш, да прилагаш, да виждаш на кой експерт или източник работят нещата. Не се доверявайте на сляпо, а винаги проверявайте на няколко места информацията, която пишете, особено ако се колебаете или не сте експерт по темата. С течение на времето човек се научава да отсява източниците, с които да работи. Но трябва търпение.

Затова и направихме Masterhack клуба в lifehack.bg – за да дадем есенция от всички източници, събрани през годините и да улесним читателите си, като им спестим време да търсят цялата тази информация. Този подход може да приложите и във Вашия бизнес модел особено ако имате блог.

6. А как да проучим интересите на аудиторията ни? 

Честно казано не ми се случва често да питам хората директно. В голяма част от случаите това, което казва аудиторията, се отличава от това, което търси, когато не я пита никой. Затова предпочитам да се доверявам на данните като статистиките на сайта, рекламите, най-четените теми и т.н. Всяка платформа вече предоставя голямо количество данни, които могат да се анализират.

Но е добър подход и от време на време да се допитваме директно, стига да изберем правилния модел на анкетиране.

Ще дам пример с един метод, който преди време използвах и ми помогна много в опознаването на аудиторията. Методът се казва Ask на Раян Левеск. Той е под формата на малко по-специфично запитване на потребителите. Въпросите по този метод ми отнеха 2-3 дни, но пък резултатите се получиха страхотни, защото с този метод провокирах хората да споделят доста подробни отговори и да описват.

Вследствие на това имах доста нови теми и „проблеми”, които после да използвам при създаването на съдържание, което правя, така че то да отговори точно на тези предизвикателства, с които се сблъскват хората.

7. Има ли някаква рецепта за по-лесно създаване на съдържание?

Процесът по създаване на съдържание не трябва да е странична дейност! Както казах в началото, съдържанието е цялата опаковка.

Съдържанието трябва да върви ръка за ръка със следенето на склада, обслужването на клиенти и цялостната комуникация на продуктите.

Ще направя съпоставка с нас и бизнес за продажба на обувки. Имайте предвид, че и двата примера са доста различни и съдържанието зависи от това къде позиционираш продуктите си.

Първо, нека да разгледаме случая, в който бизнес продава обувки до 50 лв. Той предизвиква импулсивни поръчки. В този случай не са нужни статии и задълбочени експертни материали по темата. Но пък можеш да създадеш видео съдържание, в което да покажеш обувката, да изтъкнеш колко е хубава, удобна, че продуктът ще те направи готин. И така за редица най-продавани стоки. В тези случаи също е добре да се заложи повече на рекламно съдържание, в което да се използва микростила в копирайтинга.

Докато, ако продаваш по-комплексен продукт, например хостинг или както ние продаваме съдържание, трябва да планираш доста различни типове съдържание. Например:

  • Отзиви – как хората използват твоя продукт, какви резултати постигат;
  • Обучително съдържание – как потребителят да използва оптимално възможностите на продукта.;
  • Опознавателно – когато продуктът е непознат и хората не го разбират, трябва да ги запознаете отблизо с него и да го маркетирате по малко по-различен начин;
  • Рекламно – с него трябва да покажете защо цената на продукта е нищожна спрямо това, което ще получи в замяна клиентът.

И още много видове, които са специфични за всяка сфера. В lifehack.bg се стремим да работим по този начин, използвайки всички посочени типове съдържание.

8. Как се отрази извънредното положението на продукта, който предлагате в lifehack.bg? Хората повече ли четат или напротив – предпочитат да пестят от нови знания?

Имаше известна промяна в поведението, която беше по-скоро в положителна посока. Това се дължи и на вида на продукта. В случая е доста подходящ за периода, докато си стоиш вкъщи и искаш да си оползотвориш времето по най-добрия начин, да прочетеш полезна информация. Все неща, които бяха нужни през последните месеци – полезно съдържание, ресурси, книги, курсове и същевременно общност, към която да се приобщиш и да комуникираш.

Всичко това ни помогна хората да четат повече и съответно да купуват повече, докато са у дома. Освен това забелязах, че и влизанията в профилите на сайта от активни членове се увеличиха през последните два месеца, което показа, че хората започнаха да използват наличните си абонаменти.

Затова е много важно да следиш потребителските нужди и поведение и винаги да бъдеш гъвкав, за да предложиш продукт, с който да ги задоволиш. Независимо в каква сфера е бизнеса ти.

9. Коя е най-голямата трудност, която си успял да пребориш в lifehack.bg?

Най-голямата трудност беше да устискам, докато започне проектът да се издържа сам и да печели. Това смятам е проблем и на много малки бизнеси.

Изисква време, упоритост, инвестиция и търпение, докато започнеш да береш плодовете на труда си.

При нас това отне години, при някои е по-кратък периодът. В началото хората харесваха сайта, четяха го, но какво от това, когато не се е превърнал в работещ бизнес? Но намерихме начин да променим нещата, създавайки Masterhack.

Това е и препоръката ми – винаги мислете крачка напред и как може да бъдете гъвкави, за да удовлетворите потребителските нужди и съответно Вие да започнете да печелите.

Но бъдете упорити в това, което правите. Не се отказвайте и се борете за идеята си, защото после си струва!

10. Ако можеш да се върнеш назад във времето, когато си започвал да се занимаваш с lifehack.bg и съдържание, какъв съвет би дал на себе си?

Бих дал два съвета на себе си. Първият е да избера ниша, която може да се скалира доста по-лесно, защото съдържанието е продукт, който доста трудно може да се развива. В момента не бих сменил настоящата си сфера, но може би към онзи период би ми било по-лесно.

И вторият – да работя по-умно, а не повече.

Разпределяйте времето си умно, за да бъдете по-продуктивни и да пазите себе си и съответно бизнеса си.


Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа на живо във Facebook страницата ни! Вижте с кого ще си говорим и какво имаме да Ви споделим!

Благодарим на Христо, че сподели своя опит при създаването на съдържание! Царят или не, полезното съдържание си остава един от най-важните елементи, с които да изградите облика на Вашия бранд. Нужна е доза упоритост, щипка креативност и регулярност на око, според спецификите на Вашия бизнес. Но бъдете постоянни!

А ние сме тук и се грижим сайтът на Вашия бизнес да работи безпроблемно, за да разгърнете неговия потенциал! Разчитайте на нас 24/7 по всички познати канали!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезното съдържание, което Ви споделяме, за да развивате Вашия сайт!

АБОНИРАНЕ

Данилина Яркова
Данилина Яркова
Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

2 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).
Блог статия - популяризация на съдържание

Написах статия: 9 идеи за повече посетители на Вашия блог

0
Написахте блог статия. Поздравления! А сега накъде? Вижте нашите предложения за успешна популяризация на блог статии. Повече в СуперБлога!
Съвместна статия за маркетинг, реклама и SEO - Netpeak

13 съвета за маркетинг и реклама [Аудио]

2
Сега когато имате повече време у дома, можете да отделите енергия в SEO и добра реклама за дигитален успех. Заслужава си!