Професиите на бъдещето: кой е най-прекият път към тях?

Учението е най-питателната храна за ума.
А днес можем да си го набавим на практика отвсякъде, стига да бъдем достатъчно възприемчиви към различните му форми.

Последните няколко месеца повлияха положително върху интереса към науката, а традиционният начин на обучение отстъпи пред модерния. Хората и бизнесите положиха всички усилия да се адаптират към промените, преосмисляйки своите умения и квалификация през призмата на различни онлайн курсове и програми. Защото това е единственият начин да уловим темпото, с което се развиват технологиите, и да вземем адекватни решения за себе си и развитието на своя бизнес.

Доколко обаче онлайн обученията са ефективни, какво е специфичното при тях и как от тях се раждат професиите на бъдещето?

Отговорите знае Георги Захариев, Директор „Бизнес развитие“ в СофтУни. С него разговаряме за тенденциите в ученето чрез дигитални похвати и за перспективите, които се откриват пред амбициозните и жадни за знания хора.

Разговорът с Георги е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме със специалисти от различни области, които споделят своя опит и съвети. Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: „14 въпроса за SEO, SEM и какво търсим в интернет”, гост Геннадий Воробьов, Netpeak.

Гледайте целия епизод 006 на SuperTalks с Георги във видеото:

1. Кои три положителни неща откри за себе си от март досега?

Със сигурност едно от положителните неща е, че човек може да тренира, да прави нещата, които му харесват, без значение къде се намира.
Независимо дали си вкъщи, или навън, заобиколен от много хора, реално зависи от теб самия как прекарваш времето си. Това е първото нещо. За себе си осъзнах тази пълна свобода, която не е свързана с някакви конкретни локации и пространства.

Второто нещо, което осъзнах, е, че много ми хареса да готвя и станах доста добър в това. Времето, прекарано вкъщи, означава, че забързаният начин на живот беше сложен на “hold position”. Честото ходене по ресторанти и поръчване на храна за вкъщи, което не се случи в този период, ми позволи да разгърна някои готварски умения.

Последното е това, че самият аз записах различни курсове, които ми позволиха да си продължа квалификацията и да надграждам част от своите знания. Открих тази мотивация, която в рамките на работния ден ми е малко по-трудно да намеря лично за себе си.

2. Кои са най-големите промени, които направихте при Вас в СофтУни през тези вече близо 3 месеца?

При нас дигиталното образование е част от програмата ни от самото начало. За нас тези 3 месеца не се оказаха голяма промяна, защото такъв е моделът на СофтУни и повече хора разбраха за нас в периода на извънредното положение.

Естествено, поводът за тази ситуация беше по-скоро негативен, но това, което ние направихме, е да спрем всички присъствени форми на обучение.

Голямото предизвикателство беше лекторите да говорят пред празни зали. Това за повечето преподаватели е изключително голям казус и е малко по-сложно, обаче всички се справиха доста добре. Успяхме много бързо да прехвърлим всичко онлайн, което се оказа доста ефективно.

3. Повече или по-малко са студентите и курсистите Ви? На какво се дължи това според теб?

Имахме ръстове и то устойчиви. Не говорим за нещо, което е еднократно във времето или пък ситуацията с COVD-19 да го е провокирала сега. Това е част от дългосрочните усилия на бранда СофтУни, насочени към идеята повече хора да разбират за нас.

Имаме повече хора, които записват курсове при нас. Но това се дължи на серия от причини. Част от тях се основават на факта, че голяма част от хората си бяха вкъщи активно и търсеха всякакви варианти да си уплътнят времето или да надградят своите знания и умения.

За съжаление, друга част от тези причини са негативни.
Например голям брой хора загубиха работата си. Ако трябва да сме по-точни, по данни на НСИ те бяха около 100-110 хиляди души, като бройката не е съвсем точна. Това е значителен брой хора из цяла България, които търсят различни варианти за кариерно и професионално развитие в сферите, които не са чак толкова засегнати от кризата с COVID-19.

4. В кои направления наблюдаваш най-голям интерес?

С най-голям интерес е софтуерното инженерство. Там напливът винаги е бил голям. Знаем за недостига на кадри в цялата индустрия и знаем, че в това направление нещата винаги са били стабилни. Не е тайна, че и нивата на заплащане са доста привлекателни. Ръстовете в тази област не са нещо неочаквано за нас.

Отчетохме ръстове и по линия на другите ни две програми, които са дигитален маркетинг, от една страна, и криейтив, от друга, т.е. всичко, свързано с дизайн, с motion, с видео обработка и т.н.

От гледна точка на дигитален маркетинг, основата е това, че на бизнесите им се наложи да се дигитализират много бързо и голяма част от тях не знаеха как.

Те знаеха, че това, рано или късно, трябваше да се случи, но ситуацията с коронавируса ги постави в положение, изискващо да го направят много бързо. Трябваше да намерят вариант, в който да се научат как да го направят и то самостоятелно, защото не разполагаха с достатъчно голям ресурс.

Бизнесите трябваше да решат дали да се прехвърлят към някоя по-голяма агенция или компания и дали няма да им отнеме много време проект с подобна структура да се извади на пазара.

5. Каква е обратната връзка от студентите и курсистите?

Повечето от тях са много щастливи с възможността за онлайн обучение.
Ще си позволя да говоря за ситуацията преди COVID-19, защото при нас анализът и данните, които са се събрали във времето, са много повече, отколкото след коронавируса.

Хората се радват на този тип онлайн обучения поради няколко прости причини.

Онлайн обучението ти позволява да гледаш една информация, да я видиш, когато това е удобно за теб.

Ако говорим за работещи хора, които стоят в офиса от 09:00 до 18:00, а след това трябва да се върнат до вкъщи, физическото присъствие на дадена лекция допълнително усложнява всичко. Обикновено жертват време със семейството или с приятелите си, докато видео форматът е удобен независимо от часа и мястото.

6. Променя ли се общата картина на обучаващите се – в какви възрастови граници са, увеличава ли се броят на хората, преквалифициращи в други области?

Когато говорим за възрастовите граници, можем да кажем, че наблюдаваме една промяна в начина, по който българите мислят. Какво имам предвид?

До скоро онлайн обучението беше прието като нещо присъщо само на младите хора – хора до малко над 30 години, които могат да го предприемат.
Малко по-възрастните хора го възприемаха сякаш това не е за тях или е твърде сложно. Обаче стъпка по стъпка в процеса по дигитализация на икономиката и ежедневието, в което се намираме, сравнително по-голям брой хора на по-зряла възраст се обърнаха към онлайн обучението.

Имаме курсисти между 40 и 50 години, които преминават през различни програми, като част от тях го правят за допълнителна квалификация. Това са работещи хора, които имат или установен бизнес, или вече имат сигурна работа, но биха искали да получат допълнителна информация, да поемат малко повече отговорности и задачи в работата си или да получат повишение.

Чисто демографски, бих казал, че онлайн обучението достига до по-сериозен брой хора, които са много по-склонни да заложат на него.

За младите хора това не е под въпрос, затова и новият начин на функциониране на училищата не беше толкова тежък. Оказа се по-тежко за учителите, отколкото за учениците.

7. Как онлайн обученията кореспондират с присъствените обучения?

Предполагам, че мотивацията на всеки един човек е различна и има място под слънцето за всеки. Онлайн обученията би следвало да предлагат това, което хората са свикнали да виждат в една класна стая. Затова има и виртуални класни стаи, а изпитите се случват по добре структуриран начин.

Обаче се наблюдава разлика между профила на хора, които присъстват физически на лекции, и профила на хора, които гледат онлайн. Тези, които ходят в залата, искат да комуникират, да осъществят нетуъркинг, да се запознаят с лекторите. Те не са там единствено заради уменията, които се предлагат.

Онлайн обученията са за хора, които са малко по-заети. Такива, които не могат да си позволят да се качат на колата и да отидат до сградата на СофтУни в 19:00 часа, прекарвайки 2-3 часа в разговори с други колеги или в разрешаване на казуси с лекторите.

Да, профилите са различни, но вярвам, че целта е да се даде стойност и на двата типа студенти. Когато хората получават тази стойност, аз не бих искал да ги разграничавам като онлайн или офлайн обучаващи се.

8. Имате ли наблюдения каква част от хората, обучаващи се онлайн, и каква част от тези, присъствали в зала, успяват да се реализират?

Правили сме серия от различни проучвания, които показват как се развиват нашите курсисти – дали по линия на софтуерното инженерство, или по линия на дигитален маркетинг. Вече имаме данни. Тук трябва да поясня следното нещо:

онлайн обучението достига до хора от цяла България.

Какво имам предвид?

Един човек в София, казвам София, защото градът е, може би, с най-развит пазар от гледна точка на работни ангажименти в България, има едни възможности, а друг човек от по-малък град, като например Тутракан, разполага със съвсем различни възможности. Ако човекът от Тутракан запише програмата за софтуерно инженерство и я завърши със страхотен успех, това няма как да му гарантира, че ще си намери работа, ако в Тутракан няма софтуерни компании.

Ние зависим от това каква е местната икономика, какво е търсенето на софтуерни инженери, на дигитални маркетолози, на UX дизайнери и др. на локално ниво.

По линия на програмата ни за софтуерно инженерство и хората, които работят с нашия кариерен център, ние имаме успеваемост от 97% реализирани след това на пазара.

9. Как ще се променят обученията оттук нататък? Откроиха ли се професии на бъдещето в следващите 5 години?

Предвид това, че ние се намираме в много динамична среда и само преди две години говорехме за блокчейн и биткойн, много хора твърдяха, че това ще бъде професия на бъдещето. Всъщност тя е и ще продължава да бъде, но трендовете се променят светкавично.

В момента идентифицираме като „гореща тема” Artificial intelligence – това е изкуствен интелект под всяка една форма. Аз бих казал, че професиите, които са свързани с повече обработка на база данни, и този тип софтуерни инженери, занимаващи се с агрегатори на данни и различната им имплементация, ще бъдат изключително търсени в бъдеще.

Програмирането също е актуална професия, като България има нужда от още програмисти.

Другият фактор, който аз виждам в бъдеще, е хора, които са мултидисциплинарно развити. Един вид, ако аз имам поглед върху това как се работи на Java и в същото време имам познания за това как функционира маркетинг частта на един сайт, това ще ме направи много търсен кадър занапред.

Ние имаме проблем на изключително конкретните професии. Те ти дават отправна точка до един момент от твоята кариера, но след това не ти позволяват да се развиваш. И хора, които имат поглед над различните направления в индустрията или имплементацията на различни дейности, са тези, които ще владеят света. Това е, в което вярваме с повечето колеги.

10. Възможно ли е онлайн обучението да измести традиционното офлайн обучение и как СофтУни смята да развива обученията си в двете направления?

Това зависи от потребителите. Ако в един момент хората спрат изобщо да посещават офлайн обученията, има вероятност онлайн обученията да ги изместят. Ние няма как да го знаем, тъй като това е част от потребителското поведение. Можем единствено да предполагаме.

В момента, в който хората намират някаква стойност да ходят физически на дадена локация, ще има пазар и за чисто физическите обучения на едно място. Затова и в СофтУни се предлагат двата варианта.

Предвид ситуацията няма как да предложим чисто физически варианти на обучение, но в бъдеще нещата ще си дойдат на мястото и ще бъдат налични и двете опции – офлайн и онлайн обучения. Както казах, има два типа хора и ние се съобразяваме с това какъв е пазарът и какви са търсенията.

11. Кои ще са най-големите предизвикателства пред преподавателите оттук нататък?

Действително това беше много голямо предизвикателство за хората, които преподават. Аз научих за немалко комични случки или случаи на притеснение. Когато застанеш пред компютъра и аз говоря с теб, виждам само теб, но в същото време ни гледат още 100 хиляди души, които следят всичко, което си казваме. Усещането е различно.

Повечето преподаватели, които говорят пред хора, преминават през обучение как могат да управляват физически една среда, но никой не ги обучава за това как могат да управляват една онлайн среда. Смея да твърдя, че много лектори надградиха уменията си за това как могат да преподават даден материал.

Те се научиха да говорят от себе си, за себе си, към себе си.

12. Ще промени ли тази масовост на онлайн обученията бизнес средата у нас и как?

Със сигурност ще има промени и ситуацията, в която изпаднахме, няма да ни позволи да бъдем същите, както преди.
На бизнеса му се наложи да се дигитализира, да направи онлайн магазини много бързо. На хора, които са на около 50 години с традиционно образование, също им се наложи да си продават стоката, за да оцелеят. Оборотите на малките и средните бизнеси в България не са толкова високи, че да си позволят да заделят 200 хиляди лева, с които да изкарат 2-3 месеца.

От гледна точка на поведение всички сме променени. Тази ситуация накара много хора и бизнеси да заложат повече на дигиталните умения и да разберат, че те не се намират вече в графа „Препоръчително”, а в графа „Абсолютно задължително”.

Това трябва да се случи тук и сега имплементирано.

Това премина и по линия на обученията. От страна на маркетинга имаме много засилен интерес към пускането на реклами във Facebook и Google Ads.
Няма как!

Това са естествени процеси и дигитализацията е неизбежна.

13. Какво да очакваме от СофтУни в близко бъдеще – пълна дигитализация на всички програми или смесен подход?

Имаме нов сезон на програмата за софтуерно инженерство. Продължават също нашите модули за Artificial intelligence за хора, на които им е интересно да научат какво е machine learning.

Много скоро пускаме отново програма за дигитален маркетинг, която е още по-сериозна и навлизаща в детайл, защото имаме обратна връзка от нашите курсисти и сме надградили обучението от предишните години.
Целта е да се създават нишови специалисти, които имат много конкретен фокус и профил върху дадена ниша. Няма значение дали тази ниша обхваща performance маркетинга или SEO.

СофтУни продължава да се движи напред с много бързи темпове, като сме започнали да работим и в Румъния. Надяваме се след известно време да започнем да говорим за СофтУни като глобален лидер в индустрията.

14. Какъв съвет би дал на всички настоящи и бъдещи собственици на онлайн бизнеси?

Ефектът ще бъде такъв, какъвто си го направите. Откровено. Дори да имате най-добрия лектор срещу Вас, ако човек няма лична мотивация и не вложи достатъчно усилие и желание, ефектът ще бъде нулев.

Ако се колебаете дали да стартирате онлайн обучение, или да започнете онлайн бизнес, моят съвет е: „Да, ако вярвате, че сте готови.” Започнете, опитайте и вижте докъде ще Ви доведе това! Проверете доколко сте отдадени и дали е Вашето нещо.

Има хора, които са се тествали в конкретна професионална посока, но се е оказало, че не е работеща за тях от гледна точка на начин на мислене и кариерно развитие. След това са се прехвърлили в нещо друго и се е оказало, че са на правилното място.
Има и такива, които са се опитали да започнат онлайн бизнес, но той не е сработил поради различни причини.

Целта е да видим защо нещата не са се получили, да ги надградим, а отговорът винаги е „Да, опитай!”.


И това ако не е мотивация! 🙂
Благодарим за окуражаващите думи на Георги! Както стана ясно от разговора ни с него, светът е голям и има място за всеки, който желае да се развива, обогатява и да стартира собствен бизнес. А когато е подплатен с красив и функциониращ сайт, какво по-хубаво?!

Забравете колебанията и дайте воля на идеите си, като ги превърнете в работещ онлайн проект с неизчерпаем потенциал. Ние ще Ви помогнем да го реализирате по най-добрия начин с платформи като Shopiko и Сайт билдър.

Разчитайте на нас 24/7 по всички познати канали – чат, телефон и имейл.

Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа на живо във Facebook страницата ни! Вижте с кого ще си говорим и какво имаме да Ви споделим!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезното съдържание, което Ви споделяме, за да развивате Вашия бизнес онлайн!

АБОНИРАНЕ

Звезделина Георгиева
Звезделина Георгиева
Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие

3 стъпки за органично бизнес онлайн присъствие [Аудио]

2
Под „органично присъствие“ имаме предвид всички начини, чрез които потребителите могат да разберат за Вашия бизнес, без да плащате за позициониране (реклама).
Вече е време да си имате сайт!

Кога разбирате, че Вашият бизнес се нуждае от сайт?

0
Нямате сайт? Но имате бизнес… И все повече усещате, че имате нужда от сайт. Е, тази статия ще Ви помогне да вземете решение. Прочетете повече!
10 основни грешки при изграждането на един уебсайт

10 основни грешки при изграждането на един уебсайт [Аудио]

0
Последствията от неправилно структурирания сайт могат да бъдат неприятни за бизнеса Ви и да доведат до нежелан ефект.