Google Consumer Barometer заявява точно и ясно:
- 43% от потребителите в България смятат цената за най-важния фактор при покупка.
- 30% от потребителите са по-склонни да пазаруват, ако продуктът има отстъпка.
Сигурно си мислите, че отстъпката си е отстъпка и тя винаги работи. Правилният отговор е: и да, и не. Безспорно всяко намаление привлича внимание. Но някои работят по-добре от други.
Знаете ли къде е уловката? Успехът на една отстъпка зависи от вида на продукта/услугата и възприятията на вашите клиенти.
Прочетете повече: Безплатна доставка или отстъпка от цената?
С тази статия ще ви запознаем с най-известните методи за визуализация на промоции: като процент от цената или фиксирана стойност от цената.
Ще започнем с важното уточнение, че…
Потребителите не са рационални
През призмата на търговците поведението на потребителите е хаотично. Понякога и нелогично. Това, в което сме сигурни обаче е, че те се водят по усещанията, възприятията и впечатленията си.
За да онагледим тази хипотеза, ще посочим реално проучване:
През далечната 2008 година се провежда интересен експеримент. Оферта с едно и също намаление (като размер) е изпратена на група потребители с една-единствена разлика: При единия вариант намалението е представено като 15%, а при другия – като 50 долара.
Резултатите са внушителни. Няма почти никаква разлика в броя на отворените имейли. Това води до извода, че независимо каква е отстъпката, тя определено привлича внимание.
Прочетете повече: Продуктови описания: 7 съвета за повече продажби
По-интересното е, че офертата с намаление в долари бележи 170% повече реализирани поръчки, отколкото офертата с процентно намаление.
Защо ли?
Малко психология…
Човешкият мозък е трениран да придава важност на по-голямата полза.
Това, разбира се, не означава, че процентната отстъпка не работи. Нито че отстъпката с фиксирана сума работи винаги.
Кога е подходящо да използвате намаление с фиксирана стойност?
Винаги когато става въпрос за стоки с висока стойност. 300 лв. отстъпка от самолетен билет на стойност 1300 лв., звучи много по-убедително отколкото 23% намаление. Причините за това са няколко:
- На първо място, 300 от 1300 > 23 от 1300;
- Потребителят не се налага да смята колко са 23% от 1300 лв. Почти никой не го прави. Повечето хора просто сканират офертите и преди да се замислят над съдържанието ѝ вече са си направили изводи.
Кога е подходящо да ползвате процентна отстъпка?
Винаги когато става въпрос за продукти с ниска цена. Ако продавате чорапи за 6 лв, много по-голяма изглежда отстъпката от 50%, отколкото от 3 лв. Още по-добре работи процентната отстъпка, ако процентът (като число) е по-голям от общата цена на продукта/услугата. Ето как работи:
- Зрителната измама действа почти винаги: 70% намаление от 20 лева звучи по-стойностно, отколкото 14 лв. отстъпка от 20 лв.
- При малки суми, потребителите дори не правят усилие да смятат. Те вече знаят, че намалението е значително.
- Процентното намаление винаги се асоциира с думата „спестяване“.
И все пак – в този живот нищо не е абсолютно. Не ни се доверявайте на сляпо. Предизвикваме ви да пробвате и двете тактики.
Теорията съответства ли на практиката при вашия бизнес?
Очакваме вашите коментари под статията!
Абонирайте се за нашия блог, за да не пропускате нито една наша статия! Обещаваме да са ви полезни.
Прочетете повече: Кога промоциите не работят?