7+1 стъпки към креативно и въздействащо писане в уеб

Имате уебсайт и искате да подобрите неговото текстово съдържание? Ще стартирате блог и искате да усъвършенствате уменията си по креативно писане? Супер, попаднали сте на правилното място! 

Предлагаме Ви работещ списък със стъпки и съвети за по-креативни и въздействащи текстове в уеб, които да изстрелят сайта Ви на върха на класирането в Google и в топ листата на Вашите потребители.

Стъпка номер 1: ПРО-УЧ-ВА-НЕ

Независимо дали трябва да разпишете описания за продуктите във Вашия онлайн магазин, статия в WordPress блога Ви, или пък текст за пост във Facebook, винаги правете кратко (или по-задълбочено) проучване преди да започнете. Да, знаем, че може да бъде досадно или пък нямате време и за това. Понякога обаче един бърз сърч в Google може да Ви даде идеи, за които изобщо не сте подозирали, че съществуват. 

Същият ще Ви покаже и сайтове на конкуренцията, ако все още не сте ги идентифицирали. Разгледайте и тях, вижте какви ключови думи използват, каква е дължината на съдържанието им, какъв е отзвукът от страна на клиентите и читателите. 

Проверявайте внимателно източниците си за надеждност и научна стойност. Това е важно, най-вече ако ще използвате статистически данни и резултати от проучвания.

Освен информационната стойност на съдържанието, не пропускайте да проучите и най-подходящите ключови думи за Вашата тема. Повече за инструментите и подходите на подбор ще откриете в стъпка 4.

И един полезен съвет от нашата практика: 

Семенцата на вдъхновението не никнат само в Google, потърсете ги в разговори с търговския отдел или в обратната връзка от лоялни клиенти. Обърнете внимание на темите по време на вътрешни срещи. А защо не и на неформалните разговори между колеги в коридора или кухнята на офиса. Извадете от архива недоразработени откъси от стари материали. Изтупайте от прахта любими книги или запазени издания на вестници и списания. Отделете време да поровите във форуми и групи в социалните мрежи, свързани с Вашата тема. Светът е голям и вдъхновение дебне отвсякъде. 

Стъпка номер 2: Оставяйте идеите си да узреят 

Ще ни повярвате ли, ако Ви споделим, че имаме цял списък с теми за статии в блога, които отлежават и очакват правилния момент да „изникнат“ пред очите Ви? E, факт е!

Нали знаете, понякога се влюбваме от пръв поглед, друг път ни е необходимо малко повече време да опознаем човека, преди да усетим пеперудките в стомаха. Не се стряскайте, ако трупате теми, които Ви допадат, но все не успявате да ги започнете или пък да ги завършите. Не се притеснявайте и ако имате идеи за нови продуктови описания във Вашия магазин, но още не сте стигнали до там да ги валидирате. 

Започнете да ги подхранвате, за да пораснат и узреят. Тествайте следните трикове:

  • Погледнете от друг ъгъл – вземете бял лист хартия, напишете заглавието най-отгоре и започнете да разписвате или рисувате всевъзможни думи, форми, лица, животни, които изникват в съзнанието. Опитайте да пречупите гледната си точка през нова перспектива. Ще се изненадате от резултата! 
  • Поискайте мнение от колега или приятел – не се колебайте да помолите колега за бърз брейнсторминг по дадената тема. Дори и той да не е специализиран в създаването на съдържание, може да предложи точно липсващия детайл от своя професионален или личен опит.  
  • Мислете критично – подложете идеята си на тест. Покрива ли темата съдържание, което е актуално за Вас и Вашия бизнес? Достоверно ли ще бъде то, имате ли достатъчно познания по темата? Релевантно ли е спрямо целите на бизнеса Ви в момента? Има ли приемственост между тази тема и предишни разработки? С отговорите на тези въпроси доста бързо ще разберете дали правилният момент е сега, или може да почака още малко. 

Перфектен инструмент за валидация на идеята Ви за нова статия или текстово подобрение по ландинг страница на кампания е нашата услуга Сайт билдър. Стартирайте тестов период за 7 дни напълно безплатно или се възползвайте от страхотните отстъпки в плановете само до края на септември.

Стъпка номер 3: Негово величество заглавието!

Вниманието на потребителя онлайн в наши дни се задържа за едва 8 секунди. За сравнение, при златната рибка числото е 9 секунди. 

Вероятно сте чували този широко тиражиран факт. Въпросът е какво означава той за нас – създателите на съдържание? 

Отговорът е – Заглавието трябва да се запомня бързо и да грабва вниманието! 

Според проучване на BuzzSumo, само за няколко години идеалната дължина на заглавие за материали в уеб е намаляла до 11 думи и 65 знака. 

Eто няколко популярни похвата за успешно заглавие, които да тествате във Вашите материали:

  • Заглавие, което помага на читателя – виждали сте заглавия, които започват с „Как да…“, „Правила за…“, „Стъпки към…“ – упс, споменахме, че съветите са тествани, нали? Великите статии оставят читателя с усещането, че е научил нещо, което е променило живота му. Защо да не започнем още от заглавието?
  • Заглавие, което разбива някаква норма – знаете онези напрегнати моменти в трилърите, когато нещо разтърсващо е напът да се случи, а щом най-после се случи, преобръща целия сюжет. Тук трябва да бъдете наистина креативни, но не и самоцелни. Придържайте се към темата на материала, но представете заглавието през по-нестандартна призма.
  • Заглавие, което е функционално – функционалните заглавия са сигурните заглавия. Те илюстрират какво съдържа статията, като изтъкват нещо специфично. Успешна практика е да използвате числа или имена. И двете привличат вниманието и се запомнят лесно. Според много проучвания, числото 10 е най-предпочитаното в заглавия, следвано от 7 и 3.
  • Заглавие, което задава въпрос или съдържа „силни“ думи – „Знаете ли, че…?“, „Х съвета, които ще променят…“, „Сбъднете мечтите си…“, „Грабнете това, което заслужавате…“ и пр. Тези заглавия уцелват право в десетката, тъй като кореспондират с емоционалното състояние на читателите и активират любопитството им. А ако успеете да активирате любопитството, значи сте спечелили вниманието им.

Една бърза препратка за редовните ни читатели – неведнъж сме казвали, че домейнът е името на Вашия сайт. Можем да го разгледаме и като заглавието на Вашето представяне онлайн. Правилата са подобни – целим да е кратък, ясен, функционален и оригинален. Изберете домейн за Вашия сайт още сега!

Стъпка номер 4: Ключът е в ключовите думи 

С тази стъпка дърпаме завесата и Ви показваме какво има зад сцената на писането в уеб. Изненада! 

Homo sapiens не са единствените читатели на Вашето съдържание. За да стигне то до тях, първо бива обхождано от мистичните интернет ботове. Макар че ако вече сте прочели нашата поредица с въпроси и отговори за SEO, едва ли за Вас са толкова мистични.  

Ако все още не сте, ето едно простичко обяснение, дадено от нашия гост в SuperTalks епизод 005 – Геннадий Воробьов, основател и изпълнителен директор на Netpeak. 

SEO е начинът да се показваш на челни места в резултатите на търсачката при ключови думи, които търсят твоите потенциални клиенти. Тези ключови думи могат да отговарят на твоите услуги или продукти, които продаваш или представяш онлайн.

Геннадий Воробьов

Още полезна информация, споделена от Геннадий, ще откриете в интервюто с него, част от от SuperTalks, в СуперБлога.

SEO оптимизацията е комплексен процес, състоящ се от три компонента:

  • Техническа оптимизация – Необходимо е Вашият уебсайт да отговаря на техническите изисквания на Google и търсачката да посети сайта, за да го сканира и индексира правилно.
  • Съдържанието на Вашия уебсайт – Включва началната страница, категорийните страници, продуктовите страници, блога, това е всичко, което вижда потребителят, съвкупност от текст и визуална част.
  • Външна оптимизация или набавяне на линкове (link building) – Наличието на линкове към Вашия уебсайт е добър сигнал за търсачката и играе основна роля при класирането.

Цялостният процес по SEO оптимизация е работа, която е добре да оставите в ръцете на професионалистите. При правилното й изпълнение, сайтът Ви може да се появи на челни позиции в Google едва няколко дни след като сте го създали. По този начин ще се радвате на по-голям брой посетители в него и съответно потребители на услугите или продуктите Ви.

Спираме вниманието си върху ключовите думи, с които да подобрите текстовото съдържание в сайта Ви. Има множество инструменти както безплатни, така и платени, с които можете да проверявате какви са най-търсените думи, свързани с Вашата бизнес ниша. Важно е да използвате именно тях при писането на продуктови описания във Вашия онлайн магазин или статии в блога на своя бизнес сайт. По този начин съдържанието Ви ще бъде едновременно благоприятно за обхождащите ботове, както и за реалните потребители. 

Ето някои от най-популярните инструменти, които да използвате при проучване и подбор на ключови думи за Вашето съдържание:

  • Google Keyword Planner – безплатен инструмент, който дава информация какво най-често търсят потребителите. 
  • serpstat.com – дава информация за сериозна база от ключови думи, използвани в България, както и класацията на различни сайтове по дадена дума. 
  • semrush.com – инструмент, с който можете да търсите ключови думи,  да проучвате конкуренцията, да планирате постове в социални мрежи и др.
  • Yoast SEO плъгина на WordPress – ако имате WordPress сайт, с този плъгин можете да проверявате доколко съдържанието Ви е SEO-friendly, като получавате и съвети как да го подобрите. 
steps-for-creative-writing-in-web

Знаете ли, че и двете ни SaaS услуги – Shopiko и Сайт билдър, предлагат SEO модули, с които можете лесно да направите on-page оптимизация и да подобрите класирането си в търсачките. Подробните ни помощни статии за Сайт билдър и Shopiko са Вашият наръчник стъпка по стъпка към по-добро SEO представяне.

Стъпка номер 5: Стабилни основи – стабилна конструкция

След като сме подбрали правилните ключови думи, време е да ги структурираме правилно в текста. За текстовете в уеб важи правилото на обърната пирамида – в началото изтъкваме най-важното, а след това подреждаме детайлите. 

Вниманието на потребителя спада рязко някъде между третия и четвъртия абзац на текста.

Иванка Могилска – копирайтър с повече от 14 години опит и наш гост в SuperTalks епизод 026, обяснява: 

Причината за това е именно бързината, с която посетителите минават през сайта. Те нямат никакво време за любезности и детайли.

Иванка Могилска

Не пропускайте да изгледате и целия епизод 026 на SuperTalks за още страхотни копирайтинг съвети.

За да откроим най-важното по атрактивен начин, можем да използваме метафори, реторични въпроси или интересни данни, част от ключовото послание. Ясно изразената теза прави текста достоверен, а с аргументите и доказателствата след това целим да я доразвием. Важно е да бъдете конкретни, без да разтягате локуми. Текстът, който обрисува картини и събужда емоции е лесно четим и запомнящ се.  

За финал, според целите, можете да тествате различни подходи: 

  • Рамкирайте – това ще направи текста Ви завършен, като в обобщението ще повторите още веднъж най-важното послание, за да го затвърдите в съзнанието на читателя. 
  • Предложете нова гледна точка – по този начин си оставяте вратичка, ако планирате продължение. 
  • Потикнете читателя към действие – Не се колебайте да бъдете директни, използвайте активни глаголи, като „грабнете“, „вземете“, „направете“. В края е последната възможност да накарате потребителя да направи това, което целите.

Стъпка номер 6: Бъдете scan-friendly

Помните онова, което казахме по-горе, за секундите внимание, нали? Уеб пространството днес е като таблото с афиши и обяви от близкото минало – минаваме покрай него на път за работа, а то е толкова претрупано, че за няколко секунди едва успяваме да видим заглавията.  

Този тип „преминаване“ през текста се нарича сканиране. Главна цел на създателите на съдържание в уеб днес е да направят текстовете scan-friendly. 

Ето няколко съвета от нас, с които ще изпъкнете сред останалите: 

  • Разделете текста на параграфи

Използвайте възможностите за форматиране на текстовите редактори, така че да откроите заглавия и по-важни елементи. В WordPress редактора можете да направите с помощта на H2-H6 форматирането. Освен че разделят текста на тематични ядра, хедингите създават и йерархия, която ориентира читателя къде да задържи погледа си. 

steps-for-creative-writing-in-web
  • Използвайте булети и номерирани списъци 

Разделете дългите изречения на кратки списъци с булети или цифри. Много по-лесно е при бързо преминаване през текста да се възприеме информация, разположена с по 5 думи на 3 отделни реда, отколкото 15 думи в последователност. 

steps-for-creative-writing-in-web
  • Добавете изображения и гифчета

Разбира се, не е подходящо да добавите любимата си снимка от лятната почивка в статия на тема SEO оптимизация например, но правилните скрийншотове и инфографики със сигурност ще улеснят „сканърите“.

Важно! Избягвайте прекалено многото цветове при форматиране и различни размери изображения. Това по-скоро ще утежни текста и ще разфокусира читателя.

Стъпка номер 7: Обуйте обувките на своята аудитория 

Крайната цел на съдържанието в уеб е да създава разговори, а разговорите създават още разговори. А те имат силата да превърнат обикновените читатели във Ваши клиенти. Вашите клиенти са най-важни, по-важни дори и от Вас и Вашите продукти.

Запомнете последното изречение и го използвайте като правило, когато създавате съдържание. Знаем, че много харесвате себе си и бизнеса си, но хората не обичат да четат как някой друг се хвали за нещо. Напротив, те обичат да виждат себе си в светлината на прожекторите. 

Пишете за своите клиенти на техния език. 

Малко предварителна подготовка няма да Ви бъде излишна – започнете да четете същите издания, които четат те, научете се да говорите техния език. Ако използвате уличен жаргон за текстове, предназначени за аудитория между 50 и 60-годишна възраст, ще чуете клика върху червения хикс горе вдясно на браузъра много бързо. Ако използвате същия сленг за млади градски хора между 18 и 25 обаче, може и да си спечелите фенове. 

Полезно е да дадете на човек близък до таргет аудиторията Ви да прегледа текста, преди да го пуснете. Като страничен наблюдател, той ще може да Ви даде обективна оценка дали новите продуктови описания са достатъчно конкретни и разбираеми, или дали статията за блога Ви звучи наистина убедително. 

Ако бизнесът Ви има физическа локация – магазин или студио за красота, не пропускайте да прекарвате по няколко часа на седмица там. Превърнете го в традиция. Обикаляйте рафтовете и слушайте разговорите между клиентите и търговците. Седнете на един от столовете за клиенти и проучвайте какви всъщност са хората, които използват Вашите услуги. Ще разберете как говорят, от какво се интересуват. Ще видите кои сайтове посещават, с колко време разполагат. Всички тези детайли ще Ви послужат за солидна основа следващия път, когато седнете пред клавиатурата.

Стъпка номер 8: Клиентите купуват заради ползите

Във финалната стъпка Ви предизвикваме да погледнете на текстовете си по-генерално и да си дадете сметка какво послание всъщност сте изтъкали с детайлите, които дадохме по-горе.  

Ако продавате порцеланови чаши, дали сте описали какъв точно е порцеланът, колко здрава е чашата, как издържа на миене в миялна машина? А дали това е причината, поради която ще я купим?

Разбира се, функционалните качества на Вашите продукти и услуги са важни, но причината, поради която ще изберем именно Вашата порцеланова чаша сред всички други здрави и качествени порцеланови чаши, ще е друга.

Ползата, която имаме от нея. Ползата, която Вие сте ни внушили, че ще имаме от нея. Ако с Вашата порцеланова чаша денят ни ще стартира с усмивка, а кафето ще ни се струва още по-ароматно, то това е чашата, която ще поръчаме онлайн! 

Не възприемайте този съвет погрешно. И дума не може да става за заблуждаващи послания или лъжливи обещания. Истината е, че купуваме продукти и услуги заради проблемите, които те ще ни разрешат, а не толкова заради конкретните качества, които имат. Изтъквайки начините, по които нивото на бизнеса или качеството на живот на потребителя ще се промени с Вашия продукт, Вие вече сте една крачка по-близо до потребителската кошница. 

За финал Ви оставяме Бонус – Бързи запомнянки 

  • Измислете заглавие, което се запомня 
  • Отговаряйте на потребителските нужди и въпроси
  • Бъдете scan-friendly 
  • Изтъквайте ползите за потребителя
  • Направете текста лесно четим и разбираем
  • Проверявайте ключовите думи
  • Използвайте картинки и инфографики

Идеите от нас, съдържанието от Вас! А доброто съдържание има силата да продава и да изгражда имиджа Ви пред аудиторията. 

Създайте своя първи WordPress блог с WordPress хостинг план от СуперХостинг.БГ! Започнахте ли вече работа по първия материал? Какво чакате? 🙂

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
3.7 3 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments

Black Friday: 5 работещи тактики за задържане на клиентите след Черния петък

0
Ако искате да бъдете един ход пред конкурентите си, време е да помислите как да задържите вече спечелените клиенти по време на кампанията. 
5 причини да изберете домейн .EU ( а защо не и .ЕЮ )

5 причини да изберете домейн .EU (а защо не и .ЕЮ )

0
Домейнът .EU е сравнително нов за пазара на домейни. От края 2016 година е един от най-популярните Top Level домейни.
Уникално име на фирма

Как да изберете уникално име на фирма?

0
Да измислите уникално име на фирма е предизвикателна задача. Даваме Ви ценни препоръки и идеи за перфектното име за Вашия бизнес. Разгледайте ги в СуперБлога.