Защо и как да изберем подходящ WordPress плъгин за нашия сайт?

Към момента в официалната директория на WordPress има над 59 хил. плъгина. Изборът на нов подходящ WordPress плъгин може да се окаже трудна задача с това голямо разнообразие.

Едно от петте предимства на WordPress е възможността да добавяме всякакви функционалности в сайта с помощта на плъгини. Но ако не ги избираме внимателно, се налага да ги сменяме, а това не винаги е лесна задача.

Ако сте начинаещ WordPress уебмастър и си търсите плъгин за сайта, ето няколко насоки, които ще Ви помогнат да изберете най-подходящия за Вашия сайт.

1# Защо е толкова важно да изберем подходящ WordPress плъгин?

Съвсем първата причина е, че не искаме скоро (поне в следващите 5 години), след като плъгинът вече работи в сайта и е натрупал някакви данни, да ни се наложи да го сменим с някой нов. А най-често това се налага, когато плъгинът:

  • Не получава чести обновления, от което кодът му изостава от актуалните технологични практики и възникващите нужди за развитието на сайта;
  • Не се предлага поддръжка, която може да ни помогне за възникнал проблем с него;
  • Създава някакъв проблем за самия сайт или посетителите му (забавяне на зареждането; неудобство при разглеждането му);
  • Представлява риск за сигурността на сайта и посетителите му.

Смяната на един плъгин с друг отнема време, особено ако е за някаква основна функционалност като например онлайн магазин, knowledgebase, абонаменти и бюлетини, сложни url пренасочвания и други. Нужно е да правите всичко отново – настройки, тестове, корекции по стила евентуално, както и прехвърляне на данни, ако плъгинът е събирал такива.

От друга страна, честото инсталиране и деинсталиране на плъгини в сайта оставя ненужни данни в базата данни. С времето се натрупват записи, които е много трудно да бъдат почистени, защото не могат да се отделят лесно от останалото съдържание. А неоптималният размер на базата данни може да окаже негативно влияние върху бързодействието на сайта.

Когато решите да изберете следващия нов плъгин за сайта Ви, ще искате той да е най-добрият възможен, за да не се налага в близкото бъдеще да се сменя.

2# Платен или безплатен плъгин?

Намирането на безплатен плъгин и инсталирането му в сайта е толкова лесно и бързо, че въпросът дали да е платен изобщо не възниква. Но, след като плъгинът е работил известно време, когато започнат да изникват някакви проблеми с него, които не могат да се решат без помощта на разработчик, въпросът се появява. 

Уебмастърите с дългогодишен опит, които са видели и работили с много плъгини за WordPress през годините, биха Ви посъветвали да разберете първо каква е основната разлика между платения и безплатния плъгин. 

Най-лесно можете да разберете дали искате платен, или безплатен плъгин, като си зададете въпроса:

  • Вие ли ще извършвате поддръжката на плъгина?

Ако смятате сами да се грижите за работата на плъгина и при възникнал проблем с него, да го отстраните собственоръчно, то тогава ще Ви свърши работа и някой безплатен плъгин.

Ако не смятате да отделяте време в бъдеще за поддръжката на плъгина и грижата за оперативността му, да стоите будни по нощите в търсене на решение, по-добре изобщо не обмисляйте варианта за безплатен плъгин. Много от плъгините в официалната директория на WordPress освен безплатна версия имат и платена, към която е включена поддръжка, чести обновления и допълнителни екстри. Друг вариант е, да се доверите на специалистите по поддръжка на WordPress сайтове.

Тук под поддръжка се има предвид отстраняването на сложни казуси с плъгина, които се коренят в кода му и налагат намесата на разработчик или програмист. Важно е да се уточни, че ако решите Вие да промените кода на плъгина, за да отстраните някой казус с него, при следващото му обновление промените ще се загубят.

WordPress помощ

Имате казус със сайта и не знаете на какво се дължи той? Срещате грешка 500, бавно зареждане или пък нямате достъп до администрацията? СуперЕкипът от WordPress специалисти е насреща, за да Ви помогне с експертна проверка по случая.

Вижте нашите планове за Професионална WordPress поддръжка

Ето друг въпрос, който ще Ви даде ориентир при избора на платен или безплатен плъгин:

  • Това основна функционалност в сайта ли ще е, или допълваща?

Ако е основна функционалност, тогава трябва да включите в изискванията за плъгина и наличието на поддръжка за него. Ако не смятате да се занимавате с програмиране и код, запишете в списъка задължителното изискване: да има поддръжка (от разработчиците на плъгина или от други WordPress специалисти разработчици). Ако функционалността ще е допълваща, можете да експериментирате с безплатни плъгини, защото ще можете да ги подменяте по-лесно.

Основна функционалност

Какво означава основна или жизнено важна функционалност в WordPress сайта? Това е такава функционалност, при която, ако деактивирате плъгина ѝ, сайтът става неизползваем. Например ако деактивирате:

  • WooCommerce – няма да има онлайн магазин;
  • Permalink Manager – уеб адресите ще спрат да работят, тоест сайтът; 
  • Билдър-плъгини като Elementor, Divi или друг от този род – няма да има страници с разбираемо съдържание;
  • И всякакви други видове плъгини за CRM, ERP, LMS, онлайн директория, wiki сайт, knowledgebase сайт и пр. – няма да има работещ сайт.

Всеки плъгин, който прави някаква промяна по основните компоненти на WordPress (администрация, url адреси, медия, управление на съдържанието, темплейти и др.), е жизнено важен и спирането на работата му може да се окаже пагубно за сайта.

Кои са основните компоненти на CMS платформата, вижте в: Какво е CMS (Content Management System)? | Blog

Изборът на този тип плъгини трябва да е най-прецизен и сериозен, и с поглед в бъдещето. Най-доброто, дълготрайно и стабилно решение за такъв вид функционалност в сайта е да се вземе платен плъгин, към който разработчиците предлагат поддръжка. Защото ако се появи проблем, с който Вие не можете да се справите, под риск е работата на самия сайт.

Това са и плъгините, които много рядко ще се наложи да се подменят. Но все пак, решите ли да подмените основна функционалност, това може да е равносилно да направите сайта наново, на чисто, и да прехвърлите (ако има такава възможност) вече събраното съдържание. Започнали веднъж с Elementor например, ще бъдете с него до края (докато не се наложи да създадете сайта наново). Не го казваме като нещо лошо.

Допълваща функционалност

Допълващи функционалности са тези, които, ако деактивирате, същността на сайта няма да се измени толкова, че той да стане неизползваем. Такива са например:

  • Социалните бутони;
  • Форми за контакт;
  • Google карти;
  • SEO плъгините (въпреки че са много важни за ранкинга в търсачките, сайтът ще продължи да работи и да приема и обработва поръчки, дори да ги деактивирате);
  • Оптимизиране на изображения;
  • Ускоряване на зареждането;
  • Статистики, проследяване, анализи и други.

Разбира се, някои допълващи функционалности може да се окажат критични за работата на сайта, когато са прилагани промени по кода на темата заради тях. Но ако няма някакви промени, засягащи основен компонент на системата, деактивирането на допълваща функционалност не би трябвало да засегне оперативността на сайта.

Деактивирането на плъгини, независимо какви, не е препоръчително да се извършва на реалния и работещ сайт. Вместо това, за да сте спокойни, че няма да има проблеми, тествайте плъгините на тестово копие на сайта. Ако не можете сами да създадете такова копие, ние ще помогнем.

Понякога е възможно някоя допълваща функционалност да е налична във вече работещ плъгин и да не се налага инсталиране на отделен. Например xml картата на сайта вече се предлага от SEO плъгините (и отделно вече е вградена функционалност в WordPress), така че няма да е нужен отделен плъгин за нея. Най-добре е да си имате списък с плъгините и техните функционалности, който обаче да обновявате при всяка новост. Така ще можете да се възползвате навреме и да премахнете един плъгин от сайта. 

Има и функционалности, които са нещо средно между основни и допълващи и ако спрат да работят, може да се засегне използваемостта на сайта, като например:

  • Плъгините за галерии – ако не работят, поне някаква част от съдържанието ще стане неизползваемо;
  • WPML – няма да има преводи, но поне страниците с основния език ще продължат да работят.

Смяната и на тези плъгини ще е трудна и бавна. Така че и за тях е препоръчително да са избрани след добро проучване. 

И така, ако искате стабилно решение, което да издържи за годините напред и да не Ви създава грижи, за основните функционалности в сайта бихте избрали платени плъгини с поддръжка от разработчиците. А за дребните и допълващи функционалности, може да използвате безплатни плъгини.

3# Къде да търсите WordPress плъгини и какво да гледате

Основното място за търсене на плъгини е официалната директория на WordPress: wordpress.org/plugins. Публикуваните тук плъгини са проверени за качество и сигурност от екип WordPress разработчици.

директорията с плъгини

Има и специални каталози за платени плъгини като например https://codecanyon.net/category/wordpress.

Къде да не търсите плъгини? Избягвайте сайтове, които предлагат безплатни версии на платени плъгини. Доверявайте се само на официалните и авторитетни сайтове на разработчиците.

Вижте защо: Пиратски теми и плъгини крият зловреден скрипт в WordPress, Joomla и Drupal | Blog

Може още преди да се насочите към някой плъгин, да се допитате до българската група за WordPress във Facebook: https://www.facebook.com/groups/wordpressbg. Много потребители и разработчици споделят своя опит в тази група, възможно е за желаната от Вас функционалност някой вече да е търсил решение.

Характеристики на плъгина

страницата на плъгина в директорията

Независимо къде търсите плъгините, обърнете внимание на следните показатели:

  • Активност на проекта (Development). Колкото по-често се пускат обновления, толкова по-активна е разработката на плъгина. Това означава, че поправките и подобренията са навременни след пускането на нова версия на WordPress. В таб Development в раздел Changelog можете да видите хронологично през какъв период се публикуват новите версии (и какви подобрения съдържа всяка от тях).
  • Популярност на плъгина (Active installations). Колкото повече активни инсталации използват плъгина, толкова по-голямо доверие ще имаме, че е стабилен и сигурен.
  • Отзиви на потребители (Reviews). По-високата оценка и по-големият брой отзиви показват по-голяма удовлетвореност от плъгина.
  • Активност на поддръжката (Support). Колко от запитванията на потребителите са разрешени? Колкото по-голямо е съотношението на решените казуси, толкова повече увереност ще имаме, че дори да възникне някакъв проблем той ще бъде решен.
  • Технически изисквания. Например минималните версии на PHP и WordPress, с които работи плъгинът.
характеристики на плъгина
за да определите дали плъгинът е подходящ, разгледайте подробно характеристиките му

Проверката за тази информация ще Ви помогне при сравнението на плъгините, за да определите кой е по-надежден. Но кой е по-подходящ за Вашия сайт, ще можете да определите категорично, след като тествате плъгините и проверите всички опции, които са важни за сайта и посетителите му.

Още преди да тествате обаче, може да направите минимален списък с нужните опции и характеристики на плъгина. Например:

  • Да е съвместим с блок-редактора;
  • Да е съвместим с определени плъгини като WPML, кеширащ плъгин или други;
  • Да има и някакви конкретни опции, които са Ви важни. 

Конкретни опции са например:

  • за SEO плъгина може да искате изрично да има опцията за xml карта на сайта;
  • за плъгина за оптимизиране на изображения може да искате изрично да може да ги конвертира в WebP формат.

Ако имате такива конкретни изисквания за плъгина, те ще Ви помогнат да елиминирате плъгините, които не ги притежават, още в началото на търсенето. 

Важно е да знаете също, че някои конкретни опции може да са налични само в платените версии на плъгините. Понякога това може да е решаващо, за да си вземете платен плъгин.

След като сте отсели два-три плъгина, може да ги инсталирате и тествате на тестово копие на сайта. От тестовете ще изскочат детайли и подробности, които допълнително ще Ви помогнат да изберете само един от тях.

4# Тестване на плъгините 

Дори от търсенето да сте стигнали само до един плъгин, преди да го активирате в сайта, препоръчително е да го тествате подробно на тестово копие на сайта.

Докато не тествате един плъгин, докато не видите възможностите му за настройка, както и впечатленията Ви от работата с него, няма да разберете в пълнота дали е Вашият плъгин. Другото по-важно е, че при тестването можете да установите дали е съвместим с всички вече активни плъгини в сайта и техните настройки. Понякога може да е нужно да се нанасят корекции в някоя вече зададена настройка на друг плъгин.

Ако има несъвместимост между тествания плъгин и други плъгини в сайта, която не може да се отстрани, може да се наложи да решите дали да смените тестовия плъгин, или някой от другите, които правят проблем. Първо се уверете, че всички плъгини са обновени до последна им версия, понякога това решава проблема с несъвместимостта.

Създайте тестово копие на сайта и инсталирайте избраните плъгини, за да ги тествате.

WordPress помощ

Ако срещнете затруднение със създаването на тестовото копие на сайта, СуперЕкипът от WordPress специалисти е насреща, за да Ви помогне.

Вижте повече

При тестването на плъгините от помощ ще Ви е да си записвате откритията Ви. Например може да направите един списък с всички опции, които са важни за сайта. След тестовете той ще Ви послужи за по-нагледно сравнение и по-лесен избор на най-подходящия плъгин за сайта.

Ето една примерна таблица на сравнявани плъгини:

функционалност Yoast SEO All in One SEO
Page Analysis: показва в блок-редактора броя на символите за краткото описание, заглавиенеда
SEO за изображенията (глобален контрол върху alt и title таговете)нев платената версия
Sitelinks Search Box (да се показва търсачка към сайта в резултатите на Google)неда
Keywords, Focus Keyphraseне, дада, да
Cornerstone contentдане
Schema маркъпArticle, News Article, Report и др.Article; други типове в платената версия
XML Sitemap: подредба на картите по годининене
Video Sitemapне, отделен плъгин има Video SEOв платената версия
Redirection Managerв платената версияв платената версия
Robots.txt Editor неда
Import Data From Other Plugins post metadata (от All in One SEO)SEO data (от Yoast, RankMath, SEOPress)
Блокове за блок-редактораFAQ, How-To, BreadcrumbsHTML Sitemap, Breadcrumbs

Ако например за Вас е важно в блок-редактора да се вижда броят на символите за краткото описание и заглавието, защото ги оптимизирате ръчно и трябва да знаете колко сте въвели, тогава дори само тази характеристика може да наклони везните към плъгина All in One SEO. Понякога не основните функционалности на плъгина, а удобството и леснотата при работата с него може да се окажат важен фактор за избора му.

Не е нужно да записвате всяка една възможна опция на двата плъгина, само тези, които са важни за Вас и сайта и които се различават.

Някои дребни детайли от настройките и работата с плъгините можете да видите само ако ги тествате. 

За още въпроси, свързани с плъгини в WordPress, вижте: 

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Качествен ли е трафикът към сайта ми и как да го подобря?

Качествен ли е трафикът към сайта ми и как да го подобря? [Аудио]

0
Добро начало на Вашия анализ е да прегледате откъде идват най-много посетители в сайта Ви. По този начин ще разберете как да изградите рекламната си стратегия.
25 тактики за генериране на трафик към Вашия уебсайт

25 тактики за генериране на трафик към Вашия уебсайт [Аудио]

0
По-долу сме Ви изброили 25 доказани тактики за привличане на трафик към Вашия сайт, които със сигурност ще са Ви от полза.
4 стъпки към продаващия онлайн магазин

Защо онлайн магазинът ми не продава? 4 стъпки към успешен онлайн бизнес [Аудио]

0
Онлайн търговията е многокомпонентен и продължителен процес. Той не свършва с направата на сайт или пускането на една реклама, напротив - с тях едва започва.