Какво е CTA? Call to action бутонът е тайното оръжие на всички маркетолози и всички хора, които се занимават с реклама. Целта му е да подтикне потребителите към конкретно действие. Със сигурност сте виждали приканващи съобщения на реклами във Фейсбук или Google като: „Купи сега“, „Регистрирай се“, „Научи повече“, „Прочети повече“… и т.н. Това са едни от най-използваните CTA бутони в онлайн пространството. Ето и най-силните думи, които е желателно да използвате, когато правите Вашия бутон:

За да работи бутонът възможно най-ефективно, е необходимо да заявите ясно какво действие искате да предизвикате във Вашите потребители. Изключително важно е дизайнът на бутона да бъде привлекателен, за да „завалят“ кликове. Позиционирайте бутона си на подходящо кликаемо място на Вашия сайт.
Не забравяйте, че най-важното за Вашия сайт е това, той да бъде бърз, защото потребителите не обичат да чакат. Затова се доверете на хостинг доставчик, който да Ви гарантира бързина и сигурност за сайта Ви, като СуперХостинг.БГ.
В следващите редове ще Ви покажем как да създадете красив, добре оптимизиран и правилно позициониран CTA бутон на Вашия сайт или в реклама в социалните мрежи.
Три основни стъпки при създаването на CTA бутон
Има три основни стъпки, които трябва да предприемете, когато създавате своя бутон:
- Направете хубав дизайн на бутона – Хубаво би било да имате добър дизайнер под ръка, който да Ви направи различен и уникален бутон, който да прикове вниманието на всеки потребител, попаднал на Вашата реклама. Задължително правило е CTA бутонът да се различава от всички останали бутони на Вашата уеб страница.
- Правилно позициониране на бутона – Стремете се да проследите кое е най-кликаемото място на Вашия сайт и сложете бутона точно там. Запомнете, че ако позицията му е неправилна, никога няма да постигнете целите, които сте си заложили.
- Направете оригинално копи/текст – Целта на копито/текста е да стимулирате потребителите Ви да продължат да бъдат ангажирани с информацията, която им поднасяте.
Ще разгледаме всяка една от точките по-горе поотделно и ще Ви дадем най-ценните съвети, за да Ви бъдем максимално полезни.
1# Направете хубав дизайн на бутона
Повярвайте ни, никой няма да кликне върху непривлекателен бутон. По-скоро асоциацията би била, че това е вирус, който ще ни създаде проблеми. Не искате това за Вашите потребители, нали?
Разбираме, че един бутон е привлекателен, когато привлича кликове.
Открийте и изберете подходяща форма, така че и самите Вие да искате да кликнете върху него. Може да е елипсовидна или правоъгълна, като за начало.

За да изглежда по-добре, можете да добавите светлосенки, градиенти или други ефекти, които да му предадат по-привлекателен вид.
Стремете се да осигурите достатъчно празно пространство около бутона (бяло поле), за да може да се разграничи от всички останали елементи във Вашата рекламна визия, като картинка, снимка, текст или други вече съществуващи бутони. Това носи положителен ефект и кара потребителя да не бъде апатичен към страницата Ви.
Трябва да изберете изключително изчистена и задължително болдната (удебелена) визия на Вашия бутон. Постарайте се да е лесен за намиране на страницата, на която сте решили да го позиционирате. Уверете се, че той контрастира достатъчно добре на цялостната визия на Вашия сайт, без да дразни очите Ви. Цветовата гама трябва да бъде контрастна и същевременно да кореспондира добре с цветовете на сайта Ви/на рекламата Ви.
По-големият бутон ще привлече повече вниманието на потребителите Ви. Ако го оставите да бъде невзрачен, просто си губите времето. Не прекалявайте с размера му. Всяка една крайност ще Ви изиграе лоша шега. Бъдете свободни да ползвате каквито ефекти сметнете за добре, стига да не прекалявате.
Понякога линковете също вършат работата на CTA бутон, който те препраща на друга страница в същия или външен сайт. Това е един много често използван метод от всички български и чуждестранни сайтове, защото по този начин се генерира още по-голям трафик към сайта Ви и същевременно прилагате повече актуална информация на потребителите си.
2# Позиционирайте правилно бутона на Вашата страница
Практически има две основни позиции за Вашия CTA бутон: above the fold и below the fold.

Above and below the fold – Влезте на страницата на произволен сайт. Частта от страницата, която виждате преди да скролнете надолу, представлява above the fold, а всичко което е под мислената линия на картинката, след като скролнете надолу, е below the fold.
Потребителите са свикнали да се сблъскват с огромна информация и искат да бъде информирани, преди да предприемат действие. Ако Вие позиционирате бутона в началото на страницата, без преди това потребителят да се е запознал с Вас и историята Ви, дали той ще предприеме действие и ще кликне на бутона Ви? По-скоро не.
Нека не забравяме, че скролването през страниците вече е като втора природа на потребителите. Дайте им възможност първо да Ви опознаят и да продължат към действие, само ако са заинтересовани от това, което им предлагате.
Можете да заложите и на двата варианта (below the fold и above the fold) и да прецените кой от тях работи най-добре във Вашия случай.
За да знаете къде точно е подходящо да сложите CTA бутон, трябва да знаете как потребителите Ви четат. Представяме Ви два различни модела на четене, които също можете да изпробвате със своята страница: Z-образен и F-образен.
Z-образен модел на четене
Специалистите обръщат вниманието ни към Z-образното проследяване на страниците от човешкото око, чисто психологически. Приема се, че погледът на някои потребители проследява съдържанието от 1 до 4 точка, под формата на буквата „Z“, което може да Ви бъде много добър ориентир за това къде бихте могли да поставите своя CTA бутон и да предположите дали той би бил ефективен.

F-образен модел на четене
F-образният модел на четене в мрежата на Nielsen and Norman Group е подходящ, както за десктоп, така и за мобилна версия. Изследването доказва, че погледът на хората, когато прочитат уеб страниците буквално проследява формата на латинската буква „F“. Имате право да се доверите на това правило или да го отречете напълно.
Затова Ви съветваме Вие сами да проследите движението на потребителите на Вашия сайт, за да прецените кои са „горещите“ точки, които са подходящи за CTA бутон. Можете да проверите това още сега с т.н Heat maps в уеб приложението HotJar. Топлинните карти представляват същото нещо, като в картинката по-долу.

Можете да разделите действията на потребителите Ви на кликвания, докосвания и скролване. По този начин визуализирате поведението на посетителите на страницата Ви. Където е по-наситеният контраст, е перфектно място за Вашия CTA. Контрастът означава, че именно там потребителите са кликали най-много. Това е Вашият голям ориентир.
Какво е Heat map?
Топлинната карта (heat map) е графично представяне на данни, където стойностите са изобразени с цвят. Топлинните карти улесняват визуализирането на сложни данни, така че човек да ги разгадае с един поглед. Благодарение на Hotjar всеки може да създаде подобна топлинна карта на своя сайт, използвайки цветовата гама, за да отбелязва най-силните (най-кликаемите) и най-слабите (най-некликаемите части) на своя сайт.
Има 3 вида Heat maps:
Click maps – Показва къде посетителите кликват с мишката, когато са на компютър или къде точно докосват с пръста си екрана, когато разглеждат сайта Ви през мобилни устройства. Цветовете варират от червено, през оранжево и синьо. Червеното представлява най-много клика, а синьото най-малко.

Move maps – Проследява как потребителите навигират по страницата Ви и къде точно се спират с мишката. Move maps Ви помагат да се ориентирате къде хората отиват, за да намерят конкретна информация на Вашата страница.

Scroll maps – Показва до къде точно потребителите скролват на страницата Ви. В червено е мястото, до което достигат най-много потребители, а в синьо е мястото, до което не достигат потребителите.

Къде да НЕ поставяте своя CTA бутон?
Няма как да предвидим подходящите позиции на Вашия сайт, но със сигурност можем да Ви дадем конкретен съвети за това къде и как НЕ трябва да поставяте Вашия CTA бутон.
- Никога не поставяйте CTA още преди първия параграф на страницата Ви. Основната причина за това, е че хората са дошли на Вашата страница заради конкретно съдържание, а не да получат някаква допълнителна ползва или информация извън тази, която търсят в конкретния момент. Потребителите не трябва да изпитват чувството, че са си загубили времето, заради странични дейности.
Направете така, че в първите няколко секунди от престоя на Вашата страница, те да намерят, това за което са кликнали именно върху нея – конкретна информация. Отново се връщаме и на казаното по-горе в текста, че трябва да дадете шанс на потребителите да се запознаят първо с Вас и услугите или продуктите, които предлагате и едва след това да ги приканвате да предприемат някакви действия с Вашия CTA бутон.
- Запомнете, че бутонът не трябва да се поставя преди да сте представили 70 % от съдържанието, което искате да достигне до съзнанието на потребителите Ви. След тези проценти, клиентът е способен да отговори на приканването Ви и да предприеме действието, което сте заложили във Вашия CTA бутон.
3# Направете оригинално послание (копи)
Подкрепяйте CTA бутоните си. Поставяйте малки убеждаващи послания под CTA бутоните – „100% гарантирано“, „безплатна доставка” и т.н.
Дизайн, позициониране, визия на CTA – Дори всички тези елементи да бъдат перфектни, няма никакво значение, ако нямаме хубав текст/копи, придружаващи бутона. Никога не подценявайте копито!

Текстът, който трябва да придружава бутона, е причината потребителят да предприеме действието, което го подканвате. Кажете му какво следва след предприемане на действие: „Стартирайте безплатна пробна версия“, „Абонирайте се за получаване на инструкции“ и др.
Потребителите обожават да имат безплатен тестов период на услуга. Това е перфектният повод за CTA на Вашия сайт с послание „Стартирайте безплатна 14-дневна пробна версия“. Въпросителната форма с приканващ характер е печеливша за Вас. Например: „Готови ли сте да получите повече функционалности за Вашия сайт?“. Изречението провокира интереса на потребителя и го кара да изпитва нуждата да опита нещо ново, което може да му донесе позитиви.
Не забравяйте да тествате копито на CTA в различните му варианти, за да видите коя версия ще Ви осигури най-много кликвания. Това можете да направите с A/B тестове, като трябва да ги сравните по следните критерии:
- Цвят;
- Текст;
- Позициониране;
- Форма;
- Размер;
- Изображение.
Избягвайте думи, които молят потребителите да направят нещо. Никой не обича да му се казва, че трябва да купи нещо, като „Кликнете тук, за да закупите“ или да си дава личния имейл „Въведете своя имейл“ и т.н. Това просто не е привлекателно.
Това, което хората обичат, е да имат шанс тук и сега – „Вие получавате достъп“ или да открият мистерия в подтика Ви, като – „Открийте нови продукти…“. Трябва да избягвате думи, които се фокусират върху това да накарате хората да правят неща, а вместо това да се съсредоточите върху думи, които им показват какво могат да ПОЛУЧАТ, като кликнат върху CTA бутона.
Метрики за измерване на представянето на бутона – CTR, CSR и VSR
За да прецените дали добре сте оптимизирали CTA бутоните си, е важно да проследите тяхното представяне. Можете да постигнете това благодарение на следните показатели:
- CTR (click through rate) – Показва какъв е процентът на Вашите потребители, които са видели бутона и са кликнали върху него.
- CSR (click to submission rate) – Колко потребители са попълнили формата Ви за регистрация.
- VSR (view to submission rate) – Колко от потребителите Ви са видели първоначалния CTA бутон и след това са предприели действие да попълнят формата на Вашата целева страница.
Надяваме се, че сме Ви били полезни в стъпките за оптимизиране на Вашия Call To Action бутон. Винаги позиционирайте бутона си там, където ви носи най-големи конверсии. Оптимизирайте добре сайта си, така че да задържите на него клиентите си възможно най-дълго.
Опитайте се да ги стимулирате да се върнат отново и отново. Ако познавате добре потребителите си, това би могло да Ви даде отправна точка как да действате по Вашия сайт, така че да работи добре за Вас. Това е и Вашият най-голям жокер къде да поставите CTA бутона си.
Бъдете гъвкави и открити към аудиторията си и повярвайте в силата на думите. Винаги проследявайте как посланията Ви влияят на Вашата аудитория. Така се гради гарантираният успех.