Стъпка 4 от поредица „7 дни: 7 лесни стъпки да защитим сайта си“
Предишна стъпка: 3: Обновявайте редовно вашите системи, теми и плъгини
Неусетно стигнахме до четвъртата стъпка от Седмицата на сигурността в СуперБлога. Вече сме три крачки по-близо до защитеното онлайн присъствие, а днес е време да направим и следващата. След като вчера ви припомнихме златното правило редовно да се обновяват наличните системи, теми и плъгини и ви загатнахме за важността на Backup-те, днес ще посветим деня именно на тях.
Много хора подценяват нуждата от наличие на скорошен архив на сайта (Backup). В много ситуации съществуването на backup е бил ключов момент за „живота“ на даден сайт, а дори и за бизнеса на наши клиенти. Архивът е онзи резервен план, който ви спасява в моменти на безизходица и който трябва да имате. А колко е лесно винаги да имате такъв, ще разберете в следващите редове…
Кога може да ни потрябва Backup?
Случаите, в които може да ви потрябва backup, са много и различни, но ето някои от най-честите:
- Неволно изтрита/модифицирана информация (файлове или части от тях, база данни, неволна модификация/изтриване в сайта).
- Обновления на системи/теми и плъгини, довели до некоректно функциониране на сайта.
- Злонамерен пробив и инфектиране на файлове/база данни.
Във всеки един от изброените по-горе случаи, липсата на Backup (или достатъчно скорошен такъв) може да доведе до големи загуби за вас, бизнеса ви, клиентите ви.
Не забравяйте, че backup-те са неизменна част от управляваните хостинг услуги. Ако избирате VPS или нает сървър за вашите проекти, задължително обърнете внимание на допълнителните решения за backup, които да си осигурите.
Колко често трябва да правим Backup?
Важно е не само да разполагате с архив, но и той да е достатъчно скорошен. Ако имате backup на сайта си от преди една година, то най-вероятно при необходимост, той няма да ви е от полза.
В зависимост от типа на сайта, колко интензивно се променят данните в него и доколко е проблем загубата на едни или други данни, трябва да преценим колко често да правим архив.
Ако сайтът ви е статичен блог, в който информацията се променя няколко пъти в годината, то няма проблем да правите backup веднъж на няколко месеца.
Ако сайтът ви е интерактивна система или магазин, в който промяната на данните е ежеминутна и всяка загуба на данни е недопустима, то тогава е редно да правите backup дори няколко пъти в денонощието.
Златното правило: Честотата на backup-те трябва да е такава, че загубата на информация до последния архив, да не представлява проблем за вас.
Как да генерираме Backup?
Самото генериране на backup може да бъде извършено по различни начини в зависимост от това, с което разполагате.
Ето някои често използвани начини:
- През контролния панел на вашия хостинг акаунт (cPanel) – Това е може би най-лесният начин за бързо генериране на архив, съдържащ файловете и базите данни.
- Ръчно копиране на файловете и базите данни – Ако нямате възможност да генерирате backup през вашия хостинг панел, то може да направите това ръчно. За да е пълен един backup, той трябва да съдържа както файловете на сайта, така и базата данни (ако използва такава). Копирането на файлове може да извършите през FTP. Копирането на базите данни може да извършите през phpMyAdmin например.
Съвет: СуперИнструментът Backup Manager в cPanel е вашият сигурен Backup план! С няколко клика възстановявате предишната версия на сайта или сваляте пълен архив на съдържанието. Само избирате дата от наличните в календара! Можете дори да възстановявате файлове, директории и бази данни от различни дати.
Къде да съхраняваме Backup копията?
Архивите е задължително да се съхраняват на място, различно от акаунта, в който е разположен вашият сайт.
По този начин ще знаете, че дори да се случи нещо с вашия акаунт, това няма да засегне backup-те, с които разполагате.
Желателно е backup-те да съхранявате или локално на вашия компютър или използвайки отделна за целта storage услуга ( pCloud, Google Drive, Dropbox и т.н.).
А вие кога за последно генерирахте backup на сайта си?
Вече научихте колко е важно за сигурността винаги да имате backup план и кой инструмент е ваш пръв помощник за това (а и ви пести много време и усилия). Затова подсигурете онлайн присъствието си, генерирайте пълен архив и не забравяйте да тествате Backup Manager by SuperHosting.BG. A aко все още не сте се абонирали за нашия блог, сега е моментът, за да не изпуснете една от най-ключовите стъпки от поредицата, която предстои да ви споделим утре.
Следваща стъпка: 5: Изберете надежден хостинг партньор