Електронната търговия: 8 отговора за тенденциите днес

Добре дошли в 2020.

Интересна и предизвикателна година в много аспекти. Социалната изолация безспорно се отрази на всеки – социални контакти с близки и приятели, навиците ни, хобитата ни. Но този период се отрази и на бизнесите. А електронната търговия се превърна в една от най-актуалните теми. Дори за някои – в спасителна лодка.

Затова изникнаха редица въпроси. Електронната търговия в своя апогей ли е? Какво се случи с малките търговци, които започнаха да продават онлайн? Повиши ли се доверието в родната онлайн търговия? Какво ни предстои оттук нататък?

Е, ще намерите отговор в следващите редове от нашата поредица SuperTalks. Тя е за Вас, с Вас, от Вас. В нея всяка седмица Ви споделяме ценни съвети, опит и идеи за Вашия бизнес. Защото искаме „Да бъдем. Онлайн. Заедно.“ Видеата се излъчват на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, в 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

С Жанет Найденова, председател на Българската Е-комерс Асоциация, си поговорихме как се отрази обстановката на онлайн търговията у нас, кои са предизвикателствата, тенденциите и прогнозите за следващите месеци в сектора. Тя сподели интересни статистики и съвети за всички, които стартират сега. Научете ги в следващите редове.

Гледайте целия епизод 002 на SuperTalks с Жанет във видеото:

1. Пандемията неминуемо оказа влияние на родните онлайн търговци. Повече негативно или пък се откриха нови възможности?

Наистина пандемията неимоверно оказа голямо влияние върху онлайн търговията на дребно. Ще се позова на проучване, което беше извършено през март и април от E-commerce Europe с участието на националните асоциации, сред които и Българска Е-комерс Асоциация. Категорично резултатите показаха, че не за всички онлайн магазини влиянието е едно и също. Затова е трудно да заключим окончателно какъв е резултатът. За много търговци се откриха възможности в дигиталното пространство, но други се изправиха пред големи предизвикателства.

2. Ръст или спад бележи онлайн търговията спрямо миналата година или предишен период?

Има онлайн продуктови категории, които се търсят повече и при тях забелязваме ръст. Но в същото време има и такива, при които резултатите са надолу спрямо същия период миналата година и спрямо резултатите от предишното тримесечие.

Изключително важно е да оценим и какво е мнението на онлайн магазините в Европа и в България по отношението на това какво ни очаква. Проучването за очакванията на търговците и причините за прогнозите показа, че:

  • 70% от онлайн магазините очакват намалени приходи през 2020 година вследствие на пандемията;
  • 45% от анкетираните сочат, че очакват и намаляване при количеството продажби, поради понижено търсене на продуктови категории и недостатъчни количества на склад;
  • 15% очакват намаление на приходите вследствие на завишени разходи по отношение на обществени поръчки;
  • 10% прогнозират намалени приходи за годината, поради увеличаване на транспортните разходи;
  • 35% очакват увеличени продажби през 2020 година, тъй като те предлагат продуктови категории, които се търсят повече в настоящата ситуация.

Към последната статистика на очакващите ръст спадат предимно хранителни продукти, продукти за здравето, за работа от дома – лаптопи, десктопи, монитори. В същото време много популярни са и продуктите за домашната среда – почистващи препрати, забавления у дома, игри.

От друга страна, има категории, които бележат значителен спад в търсенето и съответно в прихода. Такива са дрехи, аксесоари, обувки, онлайн услуги по отношения на пътувания, хотелски резервации.

3. Зависят ли тези тенденции от друго освен категорията? Например от това дали е малък търговецът, дали е голямо предприятие.

Основно онлайн продажбите зависят от поведението и навиците на потребителите и онлайн категориите, които се търсят. Но е важно и колко адаптивен е бизнесът и колко бързо може да реагира с предоставянето на нови продуктови категории, които се търсят в момента. Така че малките търговци имат преимуществото да бъдат по-гъвкави и по-адаптивни.

Забелязваме промяна и в навиците на потребителите, защото е променен начинът на живот. Повече хора се намират вкъщи, консумира се по-голямо съдържание онлайн и естествено продуктовите категории, които се търсят в момента са от първа необходимост. Например хранителни продукти, защото хората вече се хранят предимно у дома.

Виждаме и увеличение при продуктите, които са свързани с поддържането на добра физическа форма от вкъщи.

Така че това, от което най-много зависи развитието на онлайн търговията, е потребителското търсене.

Затова е добре търговците да отговарят бързо на потребителските нужди и потребителските навици.

4. При създалата се ситуация на дефицит на определени продукти и повишено предлагане на стоки, какво бихте препоръчали на онлайн потребителите?

БЕА работи много по отношение на увеличаване на доверието на онлайн потребителите към онлайн индустрията. За да се развива тази индустрия, трябва да имаме едно безпрекословно доверие в онлайн търговците. И в този смисъл препоръчваме на всички онлайн потребители, когато купуват за първи път продукт или услуга от нов сайт или онлайн магазин, да обърнат внимание на няколко факта.

Ако самата оферта е много примамлива, та чак не ни се вярва, да се замислим дали това е една реална оферта и ако решим да се възползваме от нея, дали ще ни бъдат предоставени продуктите.

Затова съветваме да проверявате информацията за юридическото лице, което стои зад този онлайн магазин.

  • Съдържа ли се на сайта неговото име, адрес, телефон за комуникация, имейл и БУЛСТАТ?
  • Ако се приемат плащания с наложен платеж, този онлайн магазин регистриран ли е в базата данни на НАП?
  • Има ли публикувани общи условия, политики за защита на личните данни, линк към платформата за решаване на спорове?
  • Има ли референции от други потребители за този онлайн магазин?

И нещо много важно! Онлайн потребителите имат едно безпрекословно право за връщане на стоката в срок от 14 дни. Съветваме потребителите да погледнат в общите условия дали ясно са описани процедурите, по които те могат да се възползват от това свое право.

Ако направят тази проверка предварително, могат да бъдат спокойни, че онлайн търговецът ще изпълни коректно доставката на поръчаните стоки и услугите. Така че за потребителите да бъде приятно пазаруването онлайн, да бъде безопасно и да спести тяхното време. А от друга страна, да се засили доверието в онлайн търговците. Това е един взаимен процес, в който ние да работим заедно.

5. Как се промени потребителското поведение – предпочитани методи на плащане и доставка, възползване от правото на връщане на продуктите?

Това, което наблюдаваме в БЕА, анализирайки онлайн магазините и общувайки постоянно с тях, е една трайна промяна при плащанията с карти.

Значителен е процентът на увеличаване на картови плащания.

Това е, защото хората предпочитат да използват по-безопасен начин на разплащане, тъй като банкнотите все пак задържат вируси за по-дълго време. Дори четох, че в Корея изгарят банкноти, за да не се използват, тъй като са преносители на заразата. В България огромна част от хората започнаха да плащат с карти онлайн. Надяваме се това да стане устойчива тенденция, тъй като и процесът е изключително бърз, лесен и сигурен по отношение на разплащането.

Има промяна и в доставките.

Ако преди голяма част от пратките бяха до офис на куриера, сега тези пратки се доставят до адрес на клиента. Почти 100% от доставките на поръчките се приемат, тъй като хората са си вкъщи и предпочитат доставка до адрес.

Вследствие на това процентът на невзетите пратки и на върнатите пратки е изключително нисък. Надяваме се тази тенденция в самоосъзнаването на онлайн потребителя да е устойчива и придобитите навици по време на пандемията да се задържат и да окажат влияние за бъдещето на онлайн търговията.

6. Кои са най-големите предизвикателства, пред които ще се изправят онлайн търговците в следващите месеци?

Наистина ситуацията е нещо ново за всички ни. Представете си, че имате бизнес, който има 28 физически магазина и само 1, който е онлайн. В момента тези 28 магазина са затворени. Вие сте принудени да оперирате само онлайн. Онлайн магазинът Ви е единственият канал за взаимодействие с клиенти и продажби.

Това, което виждаме за бъдеще, както хората го наричат „новото нормално”, е едно огромно предизвикателство пред цялата индустрия и пред всички онлайн търговци. Защото те трябва да преминат реално през няколко фази.

  • Фаза 1: Задържане

В момента, когато физическите магазини са затворени и оперира само онлайн магазинът, е фазата на задържане.

В тази фаза предизвикателствата са изключително големи, а бизнесът трябва да вземе много бързи решения и много бързо да се адаптира.

Тъй като той на практика не може в този момент да компенсира оборотите, които биха се извършили в офлайн магазините, развивани години наред. При някои сектори, в които онлайн търговията е представлявала 16-18% от общия обем в сегмента, няма как онлайн продажбите да компенсират останалите 82-84%.

Някои офлайн магазини започват да се превръщат в логистични центрове, които обслужват онлайн клиентите, пакетират стоките и изпращат продуктите от онлайн магазините.

  • Фаза 2: Възстановяване

Следващата фаза, която е предизвикателство за бизнеса, е фазата на възстановяване. Тя е, когато физическите магазини ще бъдат отворени, но хората все още няма да излизат толкова много и да пазаруват в тях. Тук предизвикателството е как да задържат служителите си в офлайн магазините, как да ги обучат така, че да могат да обслужат онлайн търговията.

  • Фаза 3: Нормализиране

Третата фаза, през която трябва да преминат бизнесите, е на нормализиране. Тя ще се случи, когато вече хората се движат свободно и не са толкова притеснени от физическото движение. Тази фаза ще отнеме от 3 до 6 месеца от момента на отваряне на физическите магазини.

  • Фаза 4: Задържане към растеж

И последната фаза, която ще бъде решаваща за ръста на онлайн бизнеса, е задържане към растеж. При нея бизнесите ще достигнат обема на продажбите, които са имали голяма част от тях преди самата пандемия.

И тук ще играят огромна роля иновациите, както и умението на търговците да предлагат нови продукти и услуги според новото потребителско търсене.

Много е важно колко адаптивни са бизнесите, колко бързо взимат адекватни решения на база анализи. Няма да е лесно за никого, но ще е много предизвикателно за всички.

7. Появиха ли се нови отрасли в онлайн търговията, които не бяха изразени досега?

Има най-различни методи за адаптация по отношение на бизнесите. Например ресторантите бяха напълно затворени, но някои от тях успяха много бързо да се реорганизират, да започнат да приемат онлайн поръчки, за да могат да продължат да съществуват по някакъв начин с доставки.

Дори забелязваме, че такситата, които нямаше кого да возят, се превръщат в куриери за доставки на стоки. Има и промяна по отношение на социалните контакти и културния живот – наблюдаваме концерти в реално време онлайн.

Много малки бизнеси също успяха да реорганизират процесите така, че да останат свързани със своите клиенти онлайн. Спомням си един пример с Ваш клиент, който Любомир Русанов (управител на СуперХостинг.БГ) беше дал. Той е за студио за оцветяване на глинени съдове, което в момента много бързо успява да промени бизнес процесите и работата си в собствен онлайн магазин. Успя да уведоми настоящите си клиенти и започна да прави доставки до домовете на всички, които искат да рисуват от дома си.

Ще бъдем свидетели по всяка вероятност и на нови бизнес модели, които ще изпълнят онлайн пространството, на много иновации, които ще видим. В „новото нормално” ще трябва онлайн бизнесът да бъде много динамичен, адаптивен и иновативен, за да отговори на потребителските нужди. Защото потребителите са много „smart”, а те са тези, които носят промяната в онлайн бизнеса. Просто трябва да следим техните навици, техните потребности и желания и да можем да отговорим максимално бързо на тях с това, което предлагаме.

8. Какво ще посъветваш търговците, които тепърва ще се адаптират онлайн и ще се срещнат с електронната търговия?

Все повече бизнеси се опитват да оцелеят онлайн в тази ситуация. Те позиционират своите продукти в Marketplace, в сайтове за обяви и логично се обръщат и към SaaS решенията за техните сайтове.

Със SaaS решенията може много бързо и лесно да създадат своя първи онлайн магазин. При тях могат да разчитат на помощ за подготовка на онлайн магазина. Първата стъпка е това, за да направим продуктите достъпни. Но успоредно трябва да се организират доставките, разплащателни методи и процесите.

Но истинското предизвикателството за тях ще започне, след като магазинът бъде вече онлайн. Трябва да обърнат внимание на маркетинг, на интеграции, на каналите за комуникация.

В този случай има два варианта. Тези, които се опитат да го направят сами, все пак е добре да се запишат за курс в областта на онлайн търговията, за да могат да поставят основите на своите знания и умения. Вторият е да се обърнат към професионални агенции и компании, които ще им помогнат по-бързо да привлекат нови клиенти и да задържат съществуващите.

Предизвикателството е за всички, а процесът на дигитализацията в момента е ускорен. Но той не се случва „over night”. Отнема време, изисква планиране и онлайн магазините не трябва да очакват веднага, мигновено онлайн продажби, а да бъдат по-търпеливи, целенасочени и използват маркетинга. Той е единственото постоянно нещо, за да може бизнесът да се развива и да съществува.

Моят съвет е да не се страхувате, а да започнете сега. Но подгответе себе си, своите екипи и бизнеса си!

Бъдете смели!

Това е и нашето послание за Вас. А ние сме тук, за да подкрепим Вашата идея и да Ви предоставим правилните решения. Може да стартирате бързо своя онлайн магазин с Shopiko. Тествайте безплатно за 14 дни и се уверете колко е лесно. Не са Ви нужни технически умения, а в платформата са включени интеграции с куриерски услуги, разплащателни методи и маркетинг инструменти. Обещаваме да сме до Вас на всяка стъпка! Не се колабейте да ни пишете по чат, имейл или да ни се обадите!

Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа! Вижте с кого ще си говорим и какво имаме да Ви споделим!
Данилина Яркова
Данилина Яркова
Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Какви са причините за изоставените колички?

7 причини клиентите Ви да изоставят количките си

0
Тъй като множество магазини са афектирани от този феномен, създадохме списък с най-честите причини клиентите да изоставят количките си. Разберете кои са те!
Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители?

Какви са ползите от SSL сертификата за сайта и неговите потребители?

0
Използването на SSL сертификат и сигурна HTTPS връзка за сайта е категоричен показател, че държите на доверието и сигурността на посетителите му.
Уникално име на фирма

Как да изберете уникално име на фирма?

0
Да измислите уникално име на фирма е предизвикателна задача. Даваме Ви ценни препоръки и идеи за перфектното име за Вашия бизнес. Разгледайте ги в СуперБлога.