Когато животът ти поднесе лимони, направи си лимонада!
Всички сме чували прословутата фраза, но дали всички знаем какво означава и как да превърнем предизвикателствата в наша сила?
Тази година донесе със себе си куп изненади, с които можем да си направим фреш от ценни поуки и важни заключения. И да отпиваме на малки глътки.
Не по-различна се оказа ситуацията за малките и средни бизнеси, на които се наложи да рестартират маркетинговата си стратегия и да преосмислят бъдещите си ходове в комуникацията с клиенти, партньори и потребители.
Каква е равносметката след взетите мерки, как бизнесите се адаптираха онлайн и какво предстои от маркетинг гледна точка през 2021 година, ще ни каже Георги Малчев, управляващ съдружник в агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora BG.
Георги има над 20 години опит в сферата на маркетинга и бизнес развитието. Преподавател по маркетинг и комуникации, лектор на редица събития и член на Управителния съвет на IAB Bulgaria.
Научете какво още сподели Георги с нас в следващите редове.
Разговорът с Георги е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!
Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg
Предишна тема: Умни пари или ум за пари?, с гост Стойне Василев, собственик на SmartMoney.bg, независим личен финансов консултант, инвеститор, автор на бестселъра „Умни пари“ и председател на УС на Българска асоциация на личните финансови консултанти.
Гледайте целия епизод 014 на SuperTalks с Георги Малчев във видеото:
1. Какво се промени в твоето лично темпо тази година и защо?
Наслаждавам се на всичко, което ми се случва, и съм успял да развия резистентност към нивото на стрес през годините, особено през 2020. Сам определих какво да бъде моето темпо. Всеки ден по време на карантината ходех до офиса, както и всеки ден тичах, поставяйки си личен рекорд.
От професионална гледна точка обърнахме основния фокус върху настройването на дистанционната динамика на екипите. Много се забавлявах да водя онлайн лекции на моите студенти. Открих някои добри практики, които преподаватели могат да заимстват от ученици. За цялото това време успях да си повиша нивото за лично планиране и ефективност.
2. Как 2020 година ще остави своя отпечатък върху дигиталния бранш в България?
Вероятно както и по света. Много неща се пренареждат. Ние бяхме приели, че всичко е относително просто и като такова, решаваме проблема с добри практики, определен тип реклама, хостинг, работа с инфлуенсъри.
Изведнъж се оказа, че проблемът е по-комплексен. Бяхме свидетели на тотална промяна в поведението на хората, смяна на навиците, преориентиране към нови социални канали. Много брандове насърчиха потребителите да бъдат креативни, а инфлуенсърите се превърнаха в онзи бърз канал за кредибилност, чрез който можеш максимално бързо да покажеш нещо на хората и да задействаш потребителската пътека.
Някои компании разбраха какво означава от утре да секнат приходите, но всички ние научихме колко адаптивни можем да бъдем и колко бързо нормализираме ситуацията.
3. Какво е темпото на бизнесите от януари до септември, успяха ли се дигитализират и колко време им трябваше?
Една компания или знае как да бъде гъвкава и да прави тестове, или не. Хубавото е, че много от тях разбраха, че трябва да са дигитални. Голям процент от тях споделиха кои решения са работещи за техния бизнес и кои не са дали добри резултати.
Има обаче компании, които по една или друга причина са отлагали тестването на нови методи и подходи или стартирането на онлайн магазин например, защото не са получили информация от пазара.
Много фирми и мениджъри свикнаха с това, че е нужно да се правят тестове. Например дълги години са отлагали създаването на съдържание или видеа, но сега е настъпило времето за действие, защото потребителите го консумират, а останалите брандове отдавна го правят.
4. Би ли споделил няколко успешни примера от твоята практика?
Едно от най-добрите неща, които съм чел, е свързано с трите типа потребители:
- Хората, които са променени – на практика са си същите, но са открили нови нужди, почерпили са повече опит.
- Засегнатите – при тях има определена доза несигурност и промяната е съпроводена с много повече стрес.
- Поразените – при тях е много тежко положението. Виждаме ги в някои сегменти, тъй като кризата ги е стигнала.
На поразените хора трябва да предоставим базова информация, която да им бъде полезна. Тогава може да се случи т.нар. reframing на стойностното предложение – не правим колосални промени в стойностното предложение, а го комуникираме по друг начин.
Избрал съм за пример Софийската опера и балет. Там също има онлайн търговия, но има и история, физически посещения, аудитория, която не е свикнала с дигиталната среда, хора от чужбина, които не могат да пътуват. Интересното в този случай е, че всяка седмица започнаха да излъчват по едно представление онлайн.
Това, което направихме по сайта им, е вкарването на бърза поръчка. Ако гониш хора, които са свикнали с бърза поръчка и не им я предложиш, би ги изгубил. Ако целиш да достигнеш до по-възрастни хора, за които дигиталната среда е чужда, и направиш много дълга потребителската пътека, отново рискуваш да ги изгубиш.
Това, което те направиха и заслужава похвала, е увеличаването броя на локациите. Имаше представления на Панчаревското езеро, във Военната академия, на Белоградчишките скали. В допълнение на това те дадоха на аудиторията ново и различно изживяване.
Другият пример, които съм подбрал, е свързан с два университета. За тях беше много лесно да дигитализират нещо, което преди е било изцяло физически обвързано. Това, което направиха, се изразява в създаването на уебинари, live сесии, възможност за последваща интеракция, персонална чат стая с преподавател, видеа и още.
За мен това са страхотни примери на бизнеси, които изглеждат много по-закостенели, изискващи физическа свързаност, а всъщност всичко се свежда до способността да бъдат гъвкави.
Когато говорим за трансформации, там водещи са екипите на тези бизнеси.
5. Какви поуки успя да откроиш на база на твоите впечатления?
Едно от ключовите неща са лоялните потребители, на които можете да разчитате. Благодарение на тях можете да си запазите основните сегменти, продукти и услуги и да получите реална обратна връзка.
Другото е емпатията. Задача на целия маркетинг е да промени хората, т.е. да минат в друго състояние и да са доволни от тази промяна, да са извлекли някаква полза. В момента, в който сложим огромен бутон, на който пише „Промоции”, ние сме емпатични към хората, които имат нужда от промоции.
Много бизнеси се научиха, че имат клиенти с нужди, и стойностното им предложение трябва да се базира на тези нужди. Компаниите се ръководиха от мисълта как да донесат стойност на клиентите си.
6. Видя ли открояващи се грешки у различните бизнеси от комуникационна гледна точка?
Някои хора казват, че е огромна грешка да спреш веднага рекламната комуникация. Лично аз бих казал, че ако имаш притеснения в подобна ситуация, е по-добре да я спреш.
Ако компаниите спират да пускат реклами с мисълта, че никой няма да купува от тях, това вече е грешка. Те не съществуват единствено заради тази цел.
Съветът ми е бизнесите да помислят кои са сигналите на хората в ролята им на техни таргет потребители, за да засилят точно тези потребителски пътеки.
Друга грешка е да не оцениш потребителите си и предложението, което да им отправиш. Някои компании прекратиха комуникацията си дори към лоялните си клиенти. Това не означава, че потребителите са спрели да използват дигитални устройства или нямат нужда от дадения продукт или услуга. Значи, че са започнали да консумират чуждо съдържание.
Грешка беше, че много компании не се възползваха от ситуацията, за да си оправят елементи от дигиталния маркетинг. Имаше такива бизнеси, които намалиха екипа или разходите си, но правейки такива промени в маркетинга, не означава, че са подобрили маркетинговата си комуникация.
7. Какви са твоите прогнози, свързани с дигиталните реклами у нас през 2021?
По-лесно бих могъл да кажа какво няма да се промени в дигиталната реклама. Определено хората ще искат персонализиране, по-лесно за консумиране съдържание, както и сами да си настройват потребителската пътека.
Очаквам също така аудиторията да стане още по-разсеяна. С всяка година тя забравя все повече и повече. Ако не управляваме активностите си така, че хората да се самосегментират с малко по-дълбоко поведение, да вземат само това, което им е важно и необходимо, ще инвестираме в нещо, което не ни помага от маркетинг гледна точка.
Според мен ще има поскъпване на рекламата за смислени действия, но пък алгоритмите ще продължат да стават все по-добри.
8. Кои са основните правила, които бизнесите трябва да спазят, за да се подготвят за предстоящия активен сезон?
Има компании, които са положително настроени към кампании като Черния петък. За тях този ден е свързан с 20-30% увеличение на продажбите или чудесен начин за печелене на нови лийдове.
Черният петък ще се окаже сложен за бизнесите, които не могат да адаптират предложенията си спрямо нуждите на потребителите. Има такива, за които ще бъде по-лесно да се организират за подобна кампания, тъй като вече са правили такава няколко пъти. За други ще бъде ключов момент да открият кои елементи са работещи за тяхната стратегия.
Съветвам бизнесите да си направят план те как ще празнуват например Коледа със своите клиенти – дали ще им подарят някакви услуги, или ще им подготвят функционални подаръци, а може и да ги уведомят, че подаръците са дарени за определена кауза.
9. Как виждаш ти от своята призма събитията за дигитален маркетинг през 2021 у нас?
В събитията се наблюдава огромна несигурност. Постепенно започнаха да се напасват хибридно – т.е. онлайн и офлайн. Това, което забелязвам като добра практика, е все повече събития да предлагат опция както за присъствено, така и за дигитално участие, които са съобразени с нуждите на различните потребители. Това е пример за адаптация.
Начинът, по който поддържах контакт с хората по време на кризата, беше чрез онлайн срещи за кафе. Това е страхотна възможност да комуникираш с другите, да обменяш идеи, да смекчиш изолацията.
Продължих и да посещавам събития, различни от дигиталната сфера, да се срещам на живо с всякакви аудитории и хора. А това, че броят им е ограничен, предполага да създадеш по-задълбочени контакти и да проведеш по-приятни разговори.
10. Кои са твоите топ 3 съвета за справяне в кризисни ситуации?
1. Уловете пулса на потребителите. Те са адаптивни, търсят нови възможности за развитие и изграждане на добри навици. Бъдете гъвкави и следете потребителското поведение.
2. Тествайте аудиторията. Тренирайте за моментите, в които ще стане по-сложно, за да не се чудите как да действате впоследствие и за да не изпадате в непредвидени ситуации.
3. Фокусирайте се върху екипа и уменията му. Ако сте спокойни в тази част и екипът Ви е уверен, можете да развивате този сегмент и да добавяте нови.
11. Как би завършил изречението „За мен е супер…”?
За мен е супер, когато мога да давам стойност на хората и когато това се валидира от техните действия. Заради това харесвам дигиталния маркетинг, преподаването и общуването с хората.
Комбинацията от иновативност, емпатия и правилна комуникация е печеливша за всеки, който се стреми към успешно бизнес развитие и професионални подвизи на различни нива. Думите на Георги подкрепят това твърдение, а ние се доверяваме на експертите.
Ако сте изправени пред дилемата дали да се впуснете в дигиталното приключение, наречено сайт, върнете се 11 въпроса по-нагоре и разберете колко много си заслужава да превърнете идеята си в реалност. Ние сме готови да Ви съдействаме с надеждни решения, полезно съдържание и отзивчив СуперСъпорт.
Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия бизнес!