Ами сега накъде?
Този въпрос си задават всички онлайн рекламодатели през последните месеци. Въпрос, който все още е актуален, въпреки че все повече се доближаваме до нормалния си ритъм на живот и работа. Неминуемо обаче събитията до момента ще окажат влияние и върху бъдещето.
Какво обаче се случи в онлайн рекламата и какво ни очаква оттук нататък? Това е и темата на разговора ни с Димитър Димитров, основател на Inbound.bg. Специалист е в Inbound маркетинг техниките и рекламата в социалните мрежи. Той има опит както в развитието на малки проекти, така и при работа с големи компании. Вижте тенденциите, прогнозите и практическите съвети, които ни сподели той.
Разговорът с Димитър е част от поредицата SuperTalks, в която всяка седмица Ви срещаме с различни специалисти. Заедно с тях Ви споделяме ценни съвети за Вашия бизнес. Видеата се излъчват на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.
Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.
Вижте предишната тема – Електронната търговия: 8 отговора за тенденциите днес
Гледайте целия епизод 003 на SuperTalks с Митко във видеото:
1. Кое е първото нещо, което трябва да направи един рекламодател онлайн при възникване на извънредна ситуация за бизнеса?
Всъщност много хора ми зададоха този въпрос.
Първото нещо е да спре!
Но не да работи, а да спре всичко, планирано до момента. Добре е да пристъпи крачка назад, да погледне от високо и малко по-дългосрочно с идеята, че минаваме в специален режим, в който можем да променяме всичко във всеки един момент.
Например планове, които бяха за три месеца напред или дори годишни, приключват на момента в такава ситуация. Всичко става динамично и е важно да се нагодиш спрямо тенденциите. Част от компаниите преминаха към социални каузи, с които да успокоят хората, че всичко е нормално и е тук. И това е един успешен подход, който съветвам бизнесите да прилагат. Тези, които успяха да го направят, още март месец взеха правилните решения и се стабилизираха.
Важно е да знаем обаче, че всяка сфера е специфична. Някои бизнеси трябваше наистина изцяло да спрат своята маркетингова дейност. Става въпрос за чисто физическите обекти, които бяха ограничени и нямаха никаква възможност за дигитални активности, освен социални каузи и обучения.
Но този път кризата беше специфична и по-различна например от тази през 2008 година. Тук просто преминахме в режим пауза. Всичко спира, война няма, но ти не знаеш реално какво ще се случи.
2. Какъв съвет би дал за бюджетите в такъв период: увеличаване, намаляване или дори спиране изцяло на рекламите в digital?
Зависи основно от бизнес мащаб, възможности, планиране, финансов буфер и още. Но в повече случаи е грешно да се спира рекламата!
Ако погледнем историята, ще видим, че най-големите компании са създадени в кризи или са станали такива в подобен период. Логично е да има намаляване на бюджета в началото, докато изследваш какво ще бъде представянето на рекламите и потребностите на аудиторията.
Идеята е да знаеш накъде да насочиш бюджета и къде да останеш присъствен.
Има сектори като туризма например, при които е неизбежно рязко намаляване на бюджета поради естеството на бизнеса. Но има и такива, при които, ако орежеш бюджета, е грешка. Защото в такъв период е подходящо да вземеш голям пазарен дял, за сметка на конкурент, при който процесите са по-бавни. Докато ако ти си по-гъвкав, сега е моментът да действаш.
При всички положения, когато се прави промяна по бюджета, тя трябва да е на базата на някакъв анализ. Може да е анализ за кратък период, една седмица или дори три дни, но да бъдеш гъвкав и динамичен. Да не планираш дългосрочно и стриктно. Може да се наложи в рамките на месец да вдигнеш, да свалиш, да задържиш ниво. Важно е детайлно да се изследва поведението, за да може да действаш бързо и да взимаш правилните решения.
Нещо интересно забелязахме тази година покрай празниците – Великден, 1ви май, 6ти май. Спадовете не бяха идентични с миналогодишните, защото голяма част от хората още са си вкъщи. Затова е важно винаги да бъдеш гъвкав.
Един хубав принцип има, който научих от Иво Илиев и следвам от години.
Спри и помисли!
3. Как се промени представянето на рекламите и резултатите в платформите като Google и Facebook?
Да си призная следях ги всеки ден. Първите две седмици от извънредното положение, един ден с друг не си приличаше. Защото буквално от днес за утре хората си останаха вкъщи и стандартното ежедневие се промени. Поведението се промени тотално рязко особено в периода от средата на март до средата на април.
Първо нека разгледаме как се промени потребителското поведение. Ситуацията повлия на часовия диапазон на представянето на рекламите – хората станаха активни по всяко едно време на деня, независимо от работното време. И много чувствителни на това кога каква информация им се поднася. Например брифингите бяха всяка сутрин от 8 часа. И ако тогава покажеш нещо, различно от информация на COVID-19, шансът да не бъдеш толкова интересен и да игнорират рекламата ти е голям.
Но после започна да се изразява една тенденция. Хората започнаха сутрин да са активни, но в нов „сутрешен период”, различен от досегашния. Вечерният активен период вече започва от 17 часа, докато преди беше след 19-20 часа. Освен това пиковете на часове по време на деня станаха по-плавни. Това наложи премахване на всички графици на реклами. И това е нормално, тъй като и животът се промени изведнъж.
Нека разгледаме как се промениха цените и резултатите в платформите.
Първите две седмици (периода от средата на март) рекламата беше ужасно евтина. Цените на CPM (Cost per thousand impressions) паднаха със 70%. По медийните сайтове имаше много свободни площадки за позициониране. Цената на клик (CPC) също падна много рязко.
Но някъде след първата седмица на април цените на CPM започнаха да се връщат към старите нива, а цените на клик запазиха нормални стойности. Това най-вероятно беше повлияно от раздвижване на бизнесите и това, че те започнаха да се адаптират спрямо ситуацията и да се активизират.
Но вече към края на април цените на CPM станаха по-високи от преди началото на март. Просто се случи един прилив от офлайн към дигитално. Очакванията са, че още повече ще се покачват цените, защото и конкуренцията се увеличава.
Случи се „насилствена“ дигитализация на бизнеса.
В Щатите данни от началото на тази година сочат, че дигиталната реклама измества телевизионната. При нас нещата не стоят точно така. Факт е обаче, че много бързо се ускориха процесите. Много бизнеси се дърпаха до последно да преминат онлайн или имаха неактивни онлайн магазини, но ситуацията ги принуди да се преструктурират. Ще обобщя някои наблюдения:
- Примери за това са големите магазини за хранителни стоки, които намериха начини да доставят продукти до домовете. Тази култура тепърва ще навлиза все повече у нас.
- Много фитнес зали и инструктори минаха изцяло на онлайн тренировки. Което показва, че този метод явно работи.
- Също се забелязва промяна и при картовите плащания. Докато преди бяха основно кеш, сега поведението се промени в другата посока. Вярвам, че за добро!
Трябва да имаме предвид, че промените се случват на вълни. И то бързи. И трябва винаги да сме готови да яхнем гребена на вълната.
4. При кои бизнес сектори се забелязва ръст, при кои спад и съответно от какво зависи това?
При хранителните стоки се забелязва ръст със сигурност. При IT hardware сектора също има раздвижване в положителна посока. Там резултатите донякъде се обясняват с това, че образованието трябваше да стане дигитално, а повечето домакинства нямат отделни лаптопи за децата. Същото важи и за хоум офис оборудването, където скоростно трябваше да се осигури техника. В модния бизнес пък имаше голям ръст онлайн, тъй като моловете затвориха.
Но ръст има при бизнеси, които имат налична стока на склад, в България.
Много бизнеси бяха повлияни негативно заради трудности с международна логистика. Съответно нещата се случиха така, че ако имаш налична стока и си дигитално подготвен, бележиш ръст.
Мога да обобщя нещата със следната формула:
5. Има ли рецепта и добри практики, която приложихте при всичките си клиенти или всяка сфера е специфична?
За съжаление, тук нямаше рецепти, защото никой не знаеше какво ще бъде утре. При нас ключовото беше всички да станат супер гъвкави. Важна е постоянната комуникация, всеки ден, по всяко време, за да може всеки бизнес да се нагоди спрямо сегашната ситуация. Наложи се да следим и нонстоп конкурентите в различните сектори и да наддаваме срещу тях, когато виждаме, че те изостават.
Всичко беше в движение и персонализирано за всеки един. Няма обща формула за успех. Имаше клиенти, при които още на 13 март предложих намаляване на бюджета наполовина, защото това не е стока от първа необходимост и няма да има търсене. Видяхте кои стоки станаха най-потребни: храни, ориз, тоалетна хартия. 🙂
Това обаче беше кратък период в началото. След това пък достигнахме до извода, че хората ще започнат да търсят дадени стоки, заради затварянето на моловете и големите магазини и върнахме бюджети. В последствие дори се наложи да ги увеличим, защото много се вдигнаха търсенията.
В някои ниши дори над 100% се увеличи търсенето. Например храни онлайн, мебели, мода, IT, натурална козметика, домашни потреби.
6. Какви са прогнозите ти за близкото бъдеще? Ще се промени ли рекламата в digital и потребителските нужди?
Моето мнение е, че сега ще започнем да гоним едно ниво, което е постигнато на запад. Защото изоставахме с 3-5 години чисто като култура на пазаруване и начин на представяне на продуктите.
Ще споделя една история. Преди години един заможен немец ми каза, че всъщност в България имаме много хубави продукти. Но трябва да се научим да ги пакетираме, да ги обличаме добре, за да стават по-продаваеми и привлекателни. Даде ми пример със здравословни храни. Каза ми: „Това е страхотен продукт, наистина БИО. Само че виж тази прозрачна опаковка с лепенката. Ще го купиш ли, ако стои до лъскавата опаковка?”
Видеата са тенденция, която става все по-популярна, но при нас все още се пренебрегва. Ще дам пример с лаптоп. Например искаш да си купиш лаптоп, но навсякъде намираш една и съща визия на лаптопа и се колебаеш откъде. С какво можеш да се отличиш, ако си фирмата, която го предлага? Направи му видео, покажи нещо повече от него или дай на някого да му направи review и тестове. Много бих искал да видя и малките магазинчета да започнат да правят локални доставки. Било то в кратък периметър и само в определени часове.
Потребителите също ще променят поведението си. Вероятно ще спадне пазаруването от физически магазини за неща, които можем лесно да поръчаме онлайн. И страхът от онлайн поръчките ще намалява все повече. С тях също можеш да видиш, да пипнеш продукта и да се възползваш от законовото си право да го върнеш в период от 14 дни.
Смятам обаче, че ще се дигитализираме доста по-бързо. И дори бизнесите, които се дърпаха до последно, най-вероятно сега ще се усетят, че могат да се развиват и онлайн. Защото да продаваш онлайн с добре изградени процеси е дори малко по-евтино, отколкото да си офлайн.
Офлайн и онлайн присъствието вървят ръка за ръка и трябва да се развиват успоредно.
7. Какво би посъветвал всички бизнеси, стартиращи онлайн, да включат в своята стратегия за дигитална реклама?
Малкият бизнес има едно огромно предимство пред средния и големия – той е супер гъвкав. Може да прави промени много бързо и да е първи в много от нещата. Затова съветът ми е да се възползва от това винаги!
Като канал за дигитална реклама всичко зависи от продуктите. Ако продуктът е масов (примерно до 50лв), Facebook е може би първият канал, в който да валидират идеята, защото там има визуална част. Съветвам да си провери има ли търсене в избраната ниша, като може да използва и безплатните инструменти на Google. Защото ако нямаш търсения и си първият, който въвежда някакъв продукт, не е уместно да рекламираш в search рекламата на Google. Затова първо пробвайте във Facebook, където можете да достигнете до по-мащабна аудитория и да я профилирате по-добре.
Но рекламната стратегия е синергия от канали.
Това включва Facebook, Google (основно те са работещите за България, затова ги препоръчвам за бърза валидация), работа с инфлуенсъри, позициониране в нишови сайтове, подходящи за продукта, и още.
Ще споделя един прост принцип, подходящ за бюджета на малкия бизнес: 80:20
Като 80% от бюджета е заложен за Facebook, а 20% за Google реклама. Най-добре е в началото да се започне така и вече след това да се експериментира и прелива. При стартиращите бизнеси промените могат да се случват и на седмична база.
За стартиращи бизнеси винаги съветвам при направата на сайта да се използва SaaS платформа. Дори и на големи компании го препоръчвам що се отнася до въвеждане на нови продукти.
Когато направиш сайта си на платформа от типа SaaS спестяваш време, усилия и лесно можеш да валидираш идеята си и продукта си.
По този начин началото е по-бързо, по-евтино, а поддръжката е гарантирана. А когато проектът мине мащаба и възможностите на SaaS услугата, лесно може да се премине към външна платформа и друго решение.
8. Ако трябва да кажеш само един СуперСъвет, свързан с дигиталния маркетинг, какъв би бил той?
Да рискувате!
Просто действайте, а не премисляйте и не се страхувайте. По-малък е рискът да се спънеш и да си счупиш главата отначало, отколкото да го мислиш много и просто да го направи някой друг.
Дигиталният маркетинг се променя динамично, както сподели и Митко. Той е инструментът, с който да популяризирате Вашия сайт и да развивате бизнеса си. Защото всичко вече е онлайн. А крайната дестинация на Вашата реклама е най-важният елемент от нея. Затова за своя сайт разчитайте на нас!
- Направете своя първи фирмен сайт със Сайт билдър. Тествайте безплатно за 7 дни.
- Започнете да продавате онлайн за броени дни с Shopiko. Тествайте безплатно за 14 дни.
- Изберете най-подходящото хостинг решение, ако се доверите на специалист за изработката на Вашия сайт. Получавате и включена система за сигурност, професионални пощи и още! Вземете сега с до -70% отстъпка за цяла година при поръчка на нов хостинг план.