Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

Инфлуенсър маркетингът от А до Я: зад кадър с @bibons

Социалните мрежи – сладка обсесия, която ежедневно ни обзема.

Времето, което прекарваме в скролване във Facebook, Instagram, TikTok и други платформи, става все повече, а вниманието на потребителите и бизнесите към тях нараства правопропорционално. Социалните медии се превърнаха в неизменна част от живота на хората и им дадоха възможност за по-информиран избор, по-добра преценка и достъп до по-качествено съдържание.

Как обаче бизнесите могат да се възползват от предимствата на социалните мрежи освен чрез традиционната онлайн реклама?

С помощта на инфлуенсър маркетинга, разбира се. Той все повече набира популярност сред похватите за дигитално позициониране и има защо. Ползите за бизнеса са много, а най-категоричните от тях включват:

  • изграждане на доверие към бранда;
  • релевантно и интересно представяне на идеята/кампанията/проекта;
  • повишаване стойността за потребителите;
  • подпомагане на стратегията по създаване на качествено съдържание;
  • достигане до нови аудитории и още.

Световните статистики сочат, че

8 от 10 души са извършили покупка от даден бранд след препоръка от инфлуенсър.

Rakuten Marketing

Не по-малко любопитен е и фактът, че 49% от потребителите се доверяват на това, което постват инфлуенсърите. Сериозна цифра, нали?

Да бъдеш инфлуенсър изисква смелост и голяма отговорност, защото зад всяка кампания и всеки проект заставаш с името и лицето си, за да ги подкрепиш. И най-добре го знае Биляна Славейкова, позната в социалните среди като @bibons.

Ако често скролвате в Instagram и сте попадали на нейния профил, няма как да не сте ѝ обърнали внимание. Биби няма нужда от представяне, защото тя се подвизава като редактор, естет, коктейлен ентусиаст, автор на блога girlsweare.com и инфлуенсър.

Разберете какво сподели Биби пред нас! Приятно четене!

Разговорът с Бибонс е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg

Предишна тема: Сайтът и правните регулации: Какво трябва да знаем?, с гост адв. Николай Кискинов, който има над 15 години опит в областта на правото и е управляващ съдружник на адвокатско дружество „ВЛАДИМИРОВ КИСКИНОВ“.

Гледайте целия епизод 016 на SuperTalks с Бибонс във видеото:

1. Ситуацията с Covid-19 неминуемо се отрази на всички ни и на бизнесите. В момента си в Лондон, затова ще споделиш ли какво е положението там към момента и кои мерки се отразиха на бизнес средата?

Аз съм в Лондон от няколко седмици, като последната новина е, че отново ще се затягат мерките. Рестрикциите във Великобритания са на няколко етапа и се налагат по райони.

Доскоро Лондон беше в т.нар. Tier 1, което значи, че има вечерен час за заведенията до 22:00 часа и не е позволено да се събират хора на групи с повече от 6 души. От този момент вече става малко по-стриктно и се ограничава събирането на хора от различни домове, т.е. aко не живеят заедно, не могат да се събират в затворено помещение, а могат да го правят само навън.

Бизнесът със заведения е много против подобно ограничение, защото вътрешните им пространства стават технически неизползваеми. Освен това собствениците на заведения усещат въвеждането на този вечерен час като нападение към тяхната индустрия. Не всички от тях успяха да се адаптират, а дори да са успели, ядрото на техния бизнес е мястото, на което се локализират.

2. Как се отрази тази ситуация на инфлуенсър маркетинга и бизнесите, с които работиш?

Смятам, че специално инфлуенсърите не са от хората, които бяха засегнати от развитието на пандемията. Причината за това е съвсем проста. В момента, в който рекламодателите трябваше да избират конкретен канал, те пренасочиха голяма част от бюджетите си към създателите на съдържание.

Идеята е, че ако имаш бюджет и искаш да го инвестираш в реклама, в даден момент искаш тази реклама да е онлайн. Едва ли би избрал да си купиш билборд, когато никой не ходи от вкъщи на работа и обратно.

Покрай тази обстановка стана ясно, че бюджетите се пренасочиха онлайн, като заслуга за това има и фактът, че инфлуенсърите генерират съдържание сами, без да им е нужна намесата на външен екип, какъвто големите рекламни кампании изискват.

Имам близки приятели, които работят в сфери, силно засегнати от кризата покрай Covid-19. Всячески се опитах да им помагам, като им давах know-how за начините да се справят по-добре онлайн и да се адаптират към тази среда. Осъзнавах, че това не е нещото, което искат да правят, защото ако за създателите на съдържание като мен това е нещо естествено и приятно, то за приятелите ми бармани например онлайн присъствието е нещо чуждо.

Те не искат да се занимават с Instagram, да пускат live видеа или да снимат. За тях този процес е свързан с влагането на повече усилия и придобиването на нови умения.

Някои бизнеси се справиха много добре в тази ситуация. Има един ресторант в Лондон – Top Cuvée, който е тип бистро, и предлага вина от подбрани винарни. Неговата история е много успешна за периода на пандемията тук, защото доста бързо успя да пусне онлайн магазина си, където собствениците започнаха да предлагат пълния асортимент от вина и коктейли, налични при тях.

Това е моментът, в който бутилираните коктейли отбелязаха своя бум, поне в Лондон. Знам, че и в България започнаха да се предлагат такива. Моите приятели от Public Bar също започнаха да бутилират коктейли.

Хората започнаха да намират нови начини да правят бизнес и да предлагат продукта си онлайн до врата.

Доколкото съм наясно този ресторант е удвоил и утроил своя приход за времето, в което сме били под изолация, защото хората са си поръчвали вино с кашони.

3. Какви са принципите на инфлуенс маркетинга? Как работи той?

От гледна точка на механиката брандовете най-често правят подбор на инфлуенсърите с помощта на агенции или персонално въз основа на някакви критерии. Тези критерии започват да узряват в последните две години, защото ако преди това е бил важен броят последователи, то в момента много повече се задълбава в анализа на тези последователи и тяхната ангажираност с инфлуенсъра, както и обратно.

За мен това е двупосочна комуникация и ангажимент, защото както инфлуенсърът извлича своите ползи от това да има толкова последователи, също така той би следвало да дава всичко от себе си, за да бъде полезен на аудиторията, която го следва. Ако един инфлуенсър не носи стойност, той много бързо ще се изхаби и ще се превърне в безсмислен човек, който само пълни фийда в социалните мрежи.

Узряването на тези критерии доведе до получаването на „сито”, защото, прекарвайки повече време онлайн, хората започнаха да изискват по-смислено съдържание и да бъдат по-критични. Това, от своя страна, накара инфлуенсърите да бъдат по-креативни в създаването на качествено съдържание.

4. Как се става инфлуенсър – с пускането на органични постове или с търсенето на последователи и подготовката на всичко необходимо?

Това се случваше много по-лесно преди 5 години или преди 3 години, дори до миналата година също. Истината е, че колкото повече тази среда узрява, толкова по-трудно е да станеш инфлуенсър.

Почти всички инфлуенсъри, които аз познавам и следвам, са започнали от презумпцията, че искат да създават съдържание. Аз съм на мнение, че инфлуенсърът е човек, който създава съдържание онлайн най-често така, както аз в предходната ми работа за различни медии технически съм използвала същите умения, които използвам и сега.

Преди обаче е било по-анонимно, защото, когато пишеш материали за дадено списание, името ти е написано с малки букви и никой не го споменава, цитирайки нещо от статията.

Създавайки съдържание онлайн от твое име, нещата са малко по-различни, защото заставаш с лицето си зад това, което пишеш, говориш или снимаш. Всичко се случва много по-персонално.

В момента се става инфлуенсър много по-трудно, тъй като пространството е наситено със съдържание и има такова богато многообразие, че да изпъкнеш и да откриеш твоята си аудитория и тя теб се оказва сложен и дълъг процес. В ерата на блоговете беше достатъчно просто да имаш блог, за да бъде това интересно.

Сега, за да привлечеш някого към блога си, трябва да си написал нещо, което носи някаква стойност. Един потребител няма да отвори дадена статия, защото е писана от Биляна, а защото темата го вълнува и би била полезна за него.

5. Защо става толкова популярен този начин на реклама според теб? Какво поражда нуждата от инфлуенсър маркетинга и какви са неговите ползи?

Всичко е много по-лично. Когато виждаш Кристиано Роналдо например, значи, че той е бил нает за определена кампания. Ако го видиш в магазин за дрехи на световен бранд, ще ти е много по-трудно да се идентифицираш с човек като него. По-лесно ще ти бъде да се припознаеш в някой с подобен на твоя начин на живот, на който ти си свидетел.

Кристиано Роналдо е звезда и може да участва в 10 рекламни кампании, но ти не виждаш себе си в тази картинка. При инфлуенсърите е много по-персонално. Ако се държат етично и не се превръщат в marketplace, могат да бъдат достоверни, автентични и да печелят доверието на последователите си.

6. Според теб аудиторията по-лесно ли възприема продукти през човек, който следва, или започва да се дразни, виждайки такъв тип реклами толкова често?

Според мен всичко трябва да е с мярка.

Аз непрекъснато си купувам неща, повлияна от хора, които следвам. Включително си купувам неща, повлияна от хора, които следват мен. Дори наскоро ме беше последвала една девойка, на която бях отворила профила, за да го разгледам и видях супер яки обувки. В този случай тя ме инфлуенсна.

Разбирам защо има известно напрежение около тази тема, тъй като аз самата се напрягам, когато видя човек, който през два дни работи с конкурентни марки и няма чистота в бизнес отношенията си. Дори да не се очаква да бъдеш ексклузивен, е въпрос на чисто човешка етика да обмислиш кое е редно и кое не. Става твърде объркващо за хората, които те следват, това, че първия ден харесваш едно, а на другия – друго, в една и съща категория.

Всеки сам определя спрямо личния си критерий и това, което смята за адекватно. Хората имат различни концепции за адекватно, което не е непременно лошо. Именно затова е хубаво да подбираме добре хората, които следваме, и да избираме такива, които се отнасят с уважение към нашето време като техни последователи и показват подкрепа.

Лично за мен естетиката на фийда винаги е била важен фактор при избора на хора и брандове, с които да си партнирам. Никога няма да видите прах за пране в моя профил, но не защото не пера, а защото не смятам, че е толкова важна тема, която изисква препоръка или по-специална комуникация. Освен това чисто естетически не ми допада този тип реклама.

7. Как се определя цената на един инфлуенсър и тази реклама по-скъпа инвестиция ли е или се възвръща по-лесно от дислейната реклама например?

Трудно е да се каже, защото има разлика от продукт до продукт. Трябва много точно да се прецени кой е правилният инфлуенсър за определен продукт.

Ако аз например се занимавам с мода и правя дрехи и искам да рекламирам при някой български инфлуенсър, това ще ме накара да се замисля кой е човекът, отговарящ на моята естетика, критерии за качество и е развил модно ориентиран канал. В главата ми изникват двама души, които са подходящи, като смятам, че инвестицията ми в тях със сигурност би се възвърнала.

Бих могла да дам едно предложение, което смятам, че работи много добре за брандовете, за да измерят кой инфлуенсър е подходящ за тях. Аз го наричам „изолиран маркетинг”.

Това е процесът, при който прекъсваш всякакъв тип реклама около даден продукт или услуга, докато трае презентирането му/ѝ при инфлуенсъра, с когото работиш по тази кампания. Така продуктът ще бъде видим единствено в канала на инфлуенсъра и бизнесите ще могат да преценят доколко каналът на този инфлуенсър е работещ за тях.

Получава се малка, изолирана кампания за точно определен продукт, която може лесно да бъде измерена с помощта на всички метрики, изпратени от инфлуенсърите към брандовете.

Едни от най-важните показатели според мен, които често биват подценявани, са запазванията (saves) и споделянията (shares), а не толкова харесванията (likes). Оттам нататък смятам, че бизнесите разполагат с капацитета да анализират съответната информация, която идва към тях под формата на цифри, и да преценят до каква степен е успешна въпросната кампания.

Ако трябва да сравня с друга реклама, ще ми бъде трудно, защото всеки случай е частен и си заслужава да бъде анализиран. Решенията за реклама би следвало да се вземат единично спрямо него, а не да се прави обобщение, че инфлуенсърите са по-добри или по-лоши от другите видове реклама.

8. Как се определя цената при работа с един инфлуенсър? Как се остойностява това, което прави?

Не знам дали има някаква регулация в това отношение, но към момента може да се види всичко – от безплатен пост до публикация за много пари. Смятам, че предстои да се случи такава регулация и съм любопитна на какви критерии би се базирала.

Със сигурност не би могла да се основава на брой последователи, защото има профили с фалшиви последователи и е хубаво да се анализира таргет аудиторията на конкретния инфлуенсър. Това е важен аспект, около който би следвало да се формира ценообразуването.

Към този момент всеки се води от своя вътрешна логика при ценообразуването и няма единна тарифа. Няма синдикат на инфлуенсърите.

Друг начин да измериш успеваемостта на една кампания е чрез използването на промо кодове. Това е win-win метод, при който всеки е щастлив, защото, от една страна, хората имат персонална отстъпка от инфлуенсъра, с когото са обвързани, от друга – брандът дава малка отстъпка, но успява да измери резултатите от нещо, което по принцип трудно може да бъде измерено.

9. Има ли значение броя на последователите за избора на инфлуенсър, успеха на кампанията и цената?

Да, естествено. Смятам, че последователите имат значение повече по отношение на това колко са близки със самия инфлуенсър и дали се асоциират един спрямо друг. Много рядко хората следват някой, който няма нищо общо с техния живот и не споделят едни и същи интереси.

Броят на последователите би бил чудесна метрика, ако не беше толкова компрометирана. Ако се случи така, че Instagram успее да изчисти всички фалшиви акаунти и ботове, тогава броят на последователите наистина ще има огромно значение.

Важен е не толкова броят на последователите, колкото броят на хората, до които достига дадено съдържание, или т.нар. reach.

Виждала съм акаунти, които имат 100 хиляди последователи, както и такива с 20 хиляди последователи, но и двата са с еднакъв reach. Отделна е темата за алгоритъмът на Instagram, който се променя с всяка минута.

Аз лично използвам инструмента Social Blade, с който можеш да прецениш автентичността на даден акаунт и измериш базовите неща като engagement rate или пък да проследиш историята на акаунта, който те интересува.

Мисля, че навлизаме в някаква зряла точка на Instagram, която изисква много повече качествено съдържание, за да се задържи вниманието върху един акаунт. На мен ми харесва, че хората са все по-взискателни и че много лесно биха натиснали бутона unfollow, ако някой не споделя техните ценности, особено сега, когато има толкова много напрежение около различни световни теми.

10. Какво би посъветвала бизнесите, когато избират инфлуенсъри, с които да работят?

Важно е да анализират типа аудитория, а не нейния брой. Друго важно нещо е споделянето на общи ценности. Независимо дали инфлуенсърът работи с бранда, или обратно, и двете страни взаимно поемат риск. Респективно дали брандът ще бъде репрезентиран по най-добрия и адекватен начин, или инфлуенсърът ще изглежда като себе си, партнирайки си с този бранд.

11. Какво би посъветвала инфлуенсърите, когато избират с кой бранд да работят?

Същите неща важат с пълна сила и в обратна посока – да анализират спрямо собствените си ценности, като по никакъв начин не осъждам нечия преценка и ценности. Моят съвет е да подходят с пълната си увереност, че могат да изпълнят ангажимента си към брандовете качествено и да го представят по интелигентен начин, без да подценяват тяхната аудитория.

12. Достатъчно ли е според теб да имаш само профил в социалните мрежи като инфлуенсър и защо ти предпочете да създадеш своя личен блог girlsweare.com?
Причината да имам блог е, че не можем да разчитаме до безкрай на социалните мрежи. Смятам, че те трябва да се третират като канал, а не толкова като крайна дестинация. Искам съдържанието, което създавам, поне в някакъв малък процент да бъде наистина мое и да имам пълен контрол над него – нещо, което никой от нас няма в социалните мрежи.

Затова много се говори напоследък и става все по-гореща тема, но мисля, че всеки, който иска да създава съдържание онлайн, трябва да намери начин да го дистрибутира така, че да не е крайно зависим от Instagram или от YouTube например.

13. Ти би ли работила с бранд, който няма сайт? Смяташ ли, че е достатъчно един бизнес да се позиционира само в социалните мрежи?

В момента не мисля, че за някого е достатъчно да бъде само в социалните мрежи, независимо дали е бранд, или инфлуенсър.

Въпреки това инфлуенсърите сме по-толерирани в това направление, защото нямаме имидж на най-умните хора на света. Дори аз самата се сблъсквам често със снизходително отношение, когато някой се обръща към мен в лично съобщение.

Смятам, че аудиторията не е с най-доброто мнение за създателите на съдържание. Може би използването на професионални имейли и собствен сайт би рефлектирало положително върху това да се вдигне нивото на възприемане.

14. А какво ще стане с инфлуенсър маркетинга, ако утре Facebook и Instagram спрат?

Според мен ще настъпи колосална драма, която може би няма да продължи толкова дълго, но хората отново ще започнат да търсят канали, чрез които да дистрибутират своето съдържание. Ако Facebook и Instagram изчезнат внезапно, веднага ще се появи тяхна алтернатива.

Вече има TikTok, както и платформи, за които не знаем, защото не могат да се преборят с гигантите на този пазар. Мисля, че винаги ще има канали онлайн, които ще ни помагат да дистрибутираме съдържанието по един или друг начин.

Да, Facebook и Instagram правят това много по-лесно и достъпно за повечето хора, но не мисля, че професията, свързана със създаване на съдържание, ще умре, ако тези социални мрежи ги няма.

15. Как виждаш бъдещето на инфлуенсър маркетинга? Устойчива тенденция ли е?

Преди две години смятах, че изобщо няма да се развие до нивото, на което е сега. Ако трябва да бъда честна, след периода на пандемията и събитията, които се случиха преди една година, вече имам по-оптимистични прогнози.

Надявам се да узрее до степен, че да се превърне в нещо регулярно.

16. Довърши изречението: „За мен е супер…”

...да се чувствам добре, да съм щастлива и да общувам.


А за нас е супер да Ви срещаме с хора като Биби, които имат способността да представят своята интерпретация за света по толкова увлекателен и вдъхновяващ начин. Определено успяхме да си отговорим на едни от най-горещите въпроси, които вълнуват не само нас, но и цялата общност, подвизаваща се в социалните мрежи.

Ако все още се чудите дали Ви е нужен сайт, за да направите присъствието си в дигиталната реалност пълноценно, без съмнение ще потвърдим – ДА, сайтът е необходимост. И думите на Биби го потвърждават. А ние разполагаме с най-подходящите решения за старта на Вашето онлайн приключение. И ще Ви съдействаме при избора – по чат, телефон или имейл.

За нас е привилегия и удоволствие, защото успехът на клиентите ни е успех и за нас. 😉

Побързайте да се абонирате за СуперБлога, за да получавате още полезни съвети
за Вашия бизнес и пълноценното Ви присъствие онлайн.

АБОНИРАНЕ

Маркетинг Специалист

Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.

0 0 гласове
.

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other

4
0
Какво мислите?x