Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

SuperTalks  |  

Сайтът и правните регулации: Какво трябва да знаем?

Добрата подготовка е половин успех.
Това е копието, с което можете да отстраните всяка предвидима опасност и да си осигурите протекция.
Колкото по-богат е арсеналът Ви от познания, толкова по-добре ще се справите с предизвикателствата, които Ви поставят в условия на изпитания.
Бизнесът не прави изключение. Дори този, който се подвизава в дигиталната реалност.

Как обаче да го подготвим така, че да отговаря на всички правни изисквания и регулации? Кои са най-често срещаните грешки, които допуска един предприемач, уреждайки правните елементи в сайта си?

Потърсихме отговори на тези и още любопитни въпроси от адвокат Николай Кискинов, който има над 15 години опит в областта на правото и е управляващ съдружник на адвокатско дружество „ВЛАДИМИРОВ КИСКИНОВ".

Разговорът с адв. Кискинов е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg

Предишна тема: Дигитално темпо 2020 или как да уловим ритъма, с гост Георги Малчев, управляващ съдружник в агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora BG.

Гледайте целия епизод 015 на SuperTalks с адв. Николай Кискинов във видеото:

1. Ако трябва да обясниш на малко дете каква е работата на адвоката, как би го направил?

Нашата основна функция като консултанти на множество онлайн магазини и бизнеси е да им спестим неприятности, свързани с това:

  • дали документацията им отговаря на правните изисквания;
  • дали съобразяват бизнес модела на своята компания;
  • какви са „подводните камъни”, които трябва да се управляват устойчиво, за да се избегнат определени проблеми.

В този смисъл ние се стремим да осигурим спокойствие на онлайн бизнесите, за да може те да се съсредоточат върху онова, което правят най-добре, а именно да осъществяват търговската си дейност.

Но има и друг аспект в нашата роля да направим един онлайн бизнес изряден спрямо регулациите и законите. Това е загрижеността към клиентите.

Ние целим не просто да предпазим бизнесите от проблемите, които носи самата регулация, но и да ги направим отговорни в техните отношения с клиентите, за да предоставят оптимално потребителско изживяване.

2. Сайтовете у нас отговарят ли на правните изисквания или по-скоро не спазват тези регулации?

Наблюдава се еволюиращ процес през последните 6-7 години. В момента мога да кажа, че повечето сайтове отговарят на изискванията, които законодателството предвижда.

Друга част не отговарят, но не защото не искат, а защото са пропуснали малките изменения, които са се случили в рамките на 3 години.

Много по-малък е делът на сайтовете, които не спазват основните изисквания.

Традиционно, когато тръгнете да създавате онлайн бизнес или даден сайт, Вие се фокусирате върху това, което ще правите, а не върху нормативните изисквания. Обикновено в такъв момент възлагате на дигитална агенция или уеб студио да Ви подготви съответния сайт.

Тук има значение към кои консултанти ще се обърнете. Ако те работят с хора като нас, ще знаят кои са задължителните елементи като например общи условия, Privacy Policy, чекбоксове (отметки) и други.

Такива агенции са създали култура на законосъобразност и изрядност на сайтовете. Виждаме, че те изпълняват новите проекти за уебсайтове едно ниво над закона и регулациите, благодарение на познанията им и добрата подготовка.

3. Какво е нужно да направят собствениците на онлайн бизнеси още в самото начало като регистрация в различни институции например?

Много зависи от дейността на бизнеса. Има регулирани бизнеси, които изискват дори получаване на лицензи.

Ако се абстрахираме от тези активности, които са строго регулирани от държавата, и разгледаме един електронен магазин, който трябва да се регистрира в НАП, е необходимо да учредите търговско дружество.

Това е организационната форма на Вашия бизнес.

След това идва ред на запазването на домейн и покупката на хостинг. Оттам нататък адвокатите Ви подготвят правните документи. Едва тогава можете да стартирате съответната активност онлайн.

Хубаво е обаче да помислите и за защита на част от елементите на Вашия бизнес, които иначе бихте могли да пропуснете. Например:

  • защита на домейна – било с регистрация на търговска марка или с регистрация на търговско дружество със съответното име;
  • правата на марка, като може да бъде комбинирана – марка + символ, шрифт и др. В този случай е добре да я пуснете за надзор, за да се предпазите от плагиатство на фирмената Ви идентичност;
  • правата на уебсайта, снимките и текстовете в него.
Когато регистрирате .BG домейн, имате възможност да го защитите чрез т. нар. основание. Необходимо е да предоставите документ, доказващ основанието за ползване. За основание може да се приеме името на Регистранта, името на компанията/фирмата, регистрирана търговска марка, географско означение, име на проект, име на събитие и др.
Научете повече в помощната ни статия: Регистрация на домейни от областта .BG (видео)

След като стартирате онлайн бизнеса, сложите общите си условия, проверите си интерфейса, изпълните изискванията за защита на личните данни и още няколко подобни условия, спокойно можете да упражнявате дейността си и да развивате компанията.

4. Трябва ли още с пускането на сайта да сме изцяло правно издържани или можем за определен диапазон да минем „между капките”?

Отговорът е да, но тук зависи какъв е обхватът на дейността. Ако Вие си направите блог, от който не печелите от търговия и реклама, твърде вероятно е да не се налага да правите търговско дружество за него, тъй като не водите дейността си по търговски начин. Приходите Ви от това не са в обем, изискващ създаването на компания.

  • Ако обаче водите делата си по търговски начин, бизнесът Ви изглежда като професионален и води до привличане на средства, би следвало да се съобразите със счетоводните и данъчните изисквания, включително и учредяване на дружество.
  • Ако събирате лични данни, които не са за Ваше лично ползване, а с цел да изпращане бюлетини, имейли и таргетиране, трябва да спазите изискванията за GDPR.
  • Ако предлагате опцията за доставка на стоки, трябва да имате общи условия, за да управлявате тази дейност.
  • Ако искате сайтът Ви да е защитен и се опасявате, че някой би могъл да открадне идеята Ви, е необходимо да имате търговска марка и договори, които уреждат интелектуалната Ви собственост.

Масово компаниите възлагат на разработчиците да им регистрират домейните. Това постепенно започва да се преодолява, защото хората страдат понякога. На пръв поглед този процес е удобен, но води след себе си някои проблеми.

5. Къде можем да намерим цялата информация какво е необходимо да направим, за да сме в крак с тези регулации? Нужна ли ни е консултация с юрист?

Зависи колко сериозно възприемате бизнеса си. Ако желаете да развивате бизнеса си устойчиво съобразно най-модерните и сигурни изисквания за извършване на търговска дейност, добре е да извършите консултация със специалисти като нас.

Ако дейността Ви в уеб е съпътстваща някое Ваше хоби, това не изисква инвестиране на ресурс в наемане на адвокати за периодични, спорадични действия. Съветвам по-непрофесионалните бизнеси да потърсят информация в интернет, но останалите трябва да подходят отговорно.

6. Кои са основните елементи, които един сайт трябва да притежава, за да бъде правно издържан?

Това е индивидуално за всеки сайт. Въпреки това мога да обособя най-често срещаните в практиката на експерти като нас елементи, които ни се налага да изпълняваме, за да осигурим съответствието.

  • На първо място поставяме Общите условия, които уреждат отношенията с клиентите.
  • В тях са предвидени основните права и задължения на страните по договора. Обикновено това са договори за продажба на стоки или услуги.

    В първия случай говорим за общи условия на електронни магазини, в които се уреждат правата за връщане, за разваляне на договора и всички аспекти на тези взаимоотношения. От една страна, тези изисквания се съдържат в закона за електронната търговия, а от друга – в закона за защита на потребителите, където са предвидени всички възможности за отказ от договора, клаузите, които трябва да се избягват, правата на потребителите и т.н.

    Тук следва да имаме предвид, че множество компании действат като потребители. Но трябва да се прави разграничение, че потребител е всяко физическо лице. Ако искате да ползвате по-облекчен режим в качеството си на електронен магазин, може да уредите отношенията си само с търговци, само с потребители или от смесен тип.

  • Следващият елемент е Privacy Notice, т.е. политика за защита на личните данни, която е индивидуално касаеща конкретния бизнес.
  • Ако сравните няколко политики за поверителност на личните данни и забележите, че съвпадат, то значи, че са по модел, който е съгласуван с Комисията за защита на личните данни. Препоръчваме да се водите от този модел. Можете да ги познаете и по бланките, които вървят след тях – право на достъп, право да „бъдеш забравен” и още.

  • Не на последно място е политиката за „бисквитките”.
  • Понякога се добавя отделно, а друг път заедно с Privacy Notice, но нейното присъствие е задължително, тъй като изискванията за GDPR са малко по-тежки от изискванията за бисквитките. Затова се обособяват в отделна политика.

  • Преди три години излезе едно ново изискване в условията или в сайтовете да се включва информация за т.нар. механизъм за алтернативно разрешаване на спорове.
  • Това е нещо, което често се пропуска, но то трябва да присъства в сайта с линк към европейската платформа.

  • Друг важен елемент е интерфейсът на електронните магазини.
  • Тук се гледа дали има checkbox (отметка) за приемане на Общите условия, дали предвиденият интерфейс действително води до сключването на договор, дали води до приемане на необходимите изисквания, дали данните, които се обработват от електронния магазин не са повече, отколкото е нужно.

    Нещо много съществено, свързано пък с GDPR, е, че ние проверяваме дали интерфейсите на съответните магазини съдържат изрично приемане на изявления за получаване на бюлетини по имейл.

    Най-общо можем да кажем, че интерфейсите не могат да приемат едновременно политика за защита на личните данни и общи условия. Те трябва да са разделени.

    Не може да приемате общо политика за защита на личните данни и с това да изисквате съгласие за изпращане на бюлетини. Не можете да отбележите по подразбиране и всички съгласия, което значи, че общите Ви условия, както и Privacy Notice и базата данни за маркетингови цели няма да имат никакво действие спрямо клиентите.

7. Различни ли са тези елементи при онлайн магазините спрямо сайт визитка на дадена компания например?
Колкото по-простичко е изграден сайтът, толкова по-малко са изискванията.

Ако Вие не обработвате лични данни, не е необходимо да възприемате тези по-комплексни изисквания към него. Ако имате сайт визитка, не са Ви нужни адвокати, освен за търговската марка и домейна.

8. Защо е важно в сайта на един търговец да присъстват политика за връщане на покупки, права и задължения на търговеца при рекламации и къде трябва да са въведени?

Според нас е добра практика правото за връщане на продукти да бъде предвидено в самите общи условия, но, от друга страна, е добре да фигурира в самия процес по сключването на договора, т.е. в отделните стъпки.

Хубаво е до настъпването на финалния етап от процеса на покупката потребителят да е уведомен за това си право. Би било добре да бъде уведомен за него и когато му се изпраща стоката, в момента на нейното получаване.

В този случай препоръчваме да се изпрати един формуляр, чрез който може да упражни правото си на отказ, ако реши това.

9. Би ли споделил повече за условията за предоставяне на промоционални оферти, тъй като предстои да навлезем в сезона на намаленията?

Намаленията по това време на годината са най-големият въпрос, тъй като всички се включват в тази вълна. Всъщност всеки онлайн магазин, а и не само, би следвало да се съобрази с някои изисквания как се правят намаления.

Това не се свежда само до слагането на процента намаление на определени продукти в сайта.

По отношение на съобщението може да го направите по следния начин:

  • чрез поставяне на новата цена до старата, която е зачертана;
  • чрез думите „Нова цена” – „Стара цена”, последвани от същите суми;
  • чрез посочване процент на намалението, като новата цена се поставя до старата, която е зачертана.

В практиката на Комисията по защита на потребителите, доколкото ми е известно, може да направите и общо намаление с 20% намаление на всичко, ако сте малък магазин.

Всяко съобщение за подобна отстъпка трябва да съдържа старата цена, която търговецът прилага в определен период преди датата, от която влиза в сила намалението. Този период трябва да е не по-кратък от един месец преди датата на намалението на цените. Това е най-често срещаното нарушение.

Този тип намаление не се прилага за храни и онлайн супермаркети, тъй като има стоки с по-кратък срок на годност, отколкото е ограничението за намаление. В случая обаче съобщението за намаление не може да бъде прилагано за период не по-дълъг от един месец и по-кратък от един работен ден.

10. Какви са изискванията относно лоялната и нелоялната конкуренция у нас?

Основният регулатор на онлайн търговията от гледна точка на санкциите е Комисията за защита на конкуренцията, където се разглеждат спорове, свързани с правилното прилагане на изискванията за промоции, привличане на клиенти, намаления и т.н.

Най-често срещаната злоупотреба е нелоялно привличане на клиенти. За такава се счита всяко действие и противоречие с добросъвестната търговска практика, въздействащи върху преценката на клиентите, в резултат на което се развалят вече сключени договори.

Освен това е забранено извършването на продажба на стока, когато заедно с нея се предлага нещо, свързано с решаване на ребуси, задачи, гатанки и др. Това са игри, които се превръщат в условия за участие на клиента в покупката на съответни продукти.

Забраната е насочена срещу онези маркетинг похвати, чрез които потребителите са поставени в ситуация да определят избора си на дадена стока/услуга не според нейните качества или показатели, а единствено с цел придобивка.

Този негативен ефект и нарушаването на закона възниква в случаите, когато стойността на предлаганата или обещаваната облага е на стойност, значително надвишаваща тази на продаваната стока.

Тук критерият е според практиката на Комисията за защита на конкуренцията, която приема, че значителна е стойността, надвишаваща с повече от 100 пъти стойността на предлаганата стока или с повече от 15 минимални работни заплати за страната.

Често срещан подход от страна на нашите клиенти е да проверяват за всяка кампания няколко елемента, независимо, че са запознати с тези прагове.
Елементите са:

  • дали личните данни се обработват законосъобразно;
  • дали правилата на играта не нарушават интересите на потребителите и съответстват на закона;
  • дали праговете на тези промоции съответстват на праговете на КЗК;
  • дали няма неравноправни клаузи;
  • дали съответната практика отговаря на закона и т.н.

Черният петък не е изключение. Но моите наблюдения са, че търговците са се научили как да го организират.

11. Какви са ограниченията, с които трябва да се съобразяваме, когато уреждаме договорните отношения с нашите клиенти?

Това са императивните разпоредби на закона като например правото на отказ, сроковете за рекламации и други, които са част от потребителската защита. Най-голямо затруднение представляват т.нар. неправомерни потребителски клаузи. Те включват списък със забрани в закона относно това какво може да предвиждате в договорите и какво не.

Има много търговци, които волно или неволно нарушават тези изисквания. Например предвидени неустойки при отказ на потребителя от сключване или прекратяване на договора, ако няма реципрочност от страна на търговеца, т.е. търговецът да има съответните задължения към потребителя.

Друг пример за неравноправна клауза е да предвидите, че търговецът ще задържи сумата, която потребителят е платил, ако последният не е изпълнил някое свое задължение.

Неясните формулировки и допълнителните изисквания, които имат за цел да заблудят потребителя относно самите права по договора, също спадат към неправомерните клаузи. Към тях се включват и тези, които ограничават предвидените права на потребителите в закона.

Не мисля, че тези клаузи се прилагат често в електронната търговия. Тях го наблюдаваме повече в другите сайтове.

12. Какво трябва да съдържат общите условия и можем ли да ползваме готов шаблон, по който да се водим, или е нужно да са уникални?

Зависи колко отговорно се отнасяте към бизнеса си. Има електронни магазини и сайтове, които са много професионално направени и това си личи. Ако Вие вземете техните общи условия, твърде вероятно е да се справите добре, но няма да знаете защо.

По този начин ще разчитате на пригаждане и „влизане под чадъра” на един търговец, на когото не знаете защо са му такива общите условия и с каква цел ги е направил.

В един момент може да се окаже, че един търговец, копирайки общите условия на някой много развит бизнес, е предвидил повече възможности за потребителите, отколкото е необходимо. Това може да натежи на бизнес модела му.

Когато копирате Oбщите условия, бъдете внимателни, защото някои търговци са доста напред в предоставянето на конкурентно предимство и уреждането на отношения с клиентите си. Има вероятност да се окажете в ситуация, в която, не искайки и не можейки да спазите това високо ниво, всъщност трябва да го направите.

Затова се подготвят специално адаптирани за дейността общи условия, за да не изпадате в нелепи ситуации, защото другият вариант е да попаднете на неподходящи общи условия. Вие обаче може да не разберете, че не са подходящи, докато не стане проблем.

Съществува възможност да попаднете на общи условия, които не са актуални. Те са подготвени професионално, но не се поддържат в подходящ вид, какъвто трябва.

Добре подготвените Общи условия съдържат информация за:

  • доставчика;
  • адреса;
  • имейла;
  • телефона;
  • наименованието;
  • ЕИК номер;
  • надзорни органи (КЗП, Комисия за защита на личните данни, агенция по храните и др.);
  • задължителните клаузи, които предвиждат правата и ограниченията на потребителите.

Често реферираме и към режима за защита на личните данни, въпреки че имаме отделен документ с Privacy Notice.

Накрая към общите условия или чрез линк в отделни документи слагаме бланки за упражняване правото на отказ и информация за правата на потребителите.

Освен това присъстват и техническите стъпки по сключването на договора, как се правят регистрациите, дали може да получаваш бюлетини и подобни условия, адаптирани към дейността на съответната компания.

13. Можеш ли да споделиш повече за Privacy Notice и кои са задължителните елементи в него?

Има различни подходи в изграждането на един Privacy Notice. GDPR изисква защитата на личните данни да бъде предоставена на ясен и разбираем език. Самите ние като адвокати сме принудени да пишем текстове, които да бъдат разбирани от хора без подобни специални познания. Това си е предизвикателство, но все пак успяваме до известна степен.

Тези текстове следва да Ви информират за Вашите права и задължения като потребители. Трудността идва от това да съобразите какви лични данни обработвате, в какви процеси те участват, на какво основание се събират и до кога можете да ги държите.

Ние включваме тези елементи на обработката на личните данни в Privacy Notice (политиката за поверителност). За да го направим обаче, трябва да извършим анализ на процедурите в съответния електронен магазин или доставчик на услуги. И това е сложното, което трябва да се случи. Това представлява въвеждането на GDPR в един онлайн магазин.

Другото, което трябва да съдържа Privacy Notice, е информация за компанията. В редките случаи, в които има длъжностно лице по защита на личните данни, трябва да е посочен контакт.

14. Къде е нужно да има препратки към всички тези страници и за какво да следят потребителите, когато посещават един сайт?

Практиката е да се слагат най-отдолу в основната страница на сайта. Най-добре е да се слагат на всяка страница в сайта. Други важни компоненти, където трябва да се поставят, са при формите за регистрация и при събирането на данни за изпращане на бюлетини, както и на всички места, от които се събират лични данни.

GDPR изисква информирано съгласие за събирането на личните данни и правата на лицето да са достъпни в момента, в който данните се събират. Затова Вие трябва да сложите линкове към privacy notice в регистрационната форма и той да бъде приет с checkbox (отметка).

15. Кои са институциите, които следят дали изпълняваме всички тези регулации, и какво се случва, ако сме изпуснали нещо важно в общите условия?

Общите условия се следят от Комисията за защита на потребителите от гледна точка на неравноправни клаузи и дали е предоставена необходимата информация на потребителите.

Комисията за защита на личните данни следи дали са изпълнени изискванията за обработка на личните данни, дали е предоставена информация за правата на потребителите, Privacy Notice и т.н.

Комисията за защита на конкуренцията всъщност регулира промоциите, рекламите и отношенията между отделните търговци, които се намират в конкурентна среда.

16. Кои са най-често срещаните грешки, които допуска един собственик на сайт при уреждането на правните елементи?

Това в общия случай е или липсата на документи, уреждащи отношенията, или копиране на неадекватни Oбщи условия, Privacy Notice и т.н. от други сайтове, без въобще да бъдат съобразени.

Забелязваме и, че се игнорира поставянето на checkbox при приемането на документите. Интерфейсите трябва да бъдат съобразени с тези изисквания.

17. Какъв съвет би дал на онлайн търговците, за да бъдат изрядни?

Мога да ги посъветвам да подходят отговорно към бизнеса си и да си осигурят липсата на „подводни камъни” от най-ранния етап на тяхното стартиране.

Не бива да подхождате аматьорски към бизнеса си, защото професионалното излъчване изгражда доверие към Вас.

Не би следвало да изпълнявате всичките тези изисквания само защото законът Ви принуждава. Трябва да го правите, защото сте отговорна компания, която има високи цели и желае да осигури най-доброто потребителско изживяване за своите клиенти.

Не на последно място – атестат за това, че подхождате сериозно към бизнеса е това, че се обръщате към професионалисти, които също разбират от работата си.


И както казахме в началото, само ако сте добре подготвени и спазвате законния ред, вече сте си осигурили половината от успеха на Вашия бизнес. Останалото е във Вашите ръце и зависи от находчивостта, смелостта и желанието Ви да се развивате като лидер на онлайн пазара.

А ние сме до Вас и сме готови да Ви съдействаме с най-доброто решение при старта на дигиталното Ви присъствие и след това. Само поискайте!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия бизнес!

АБОНИРАНЕ

Маркетинг Специалист

Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.

0 0 гласове
.

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other

2
0
Какво мислите?x