22 статистики за електронната търговия в България през 2020

Електронната търговия в България тепърва започва да процъфтява. 2020-та не беше обикновена година. Подлагайки всеки бизнес на изпитание, кръстопътят беше:

Да се адаптираш или да не се адаптираш…

Станахме свидетели на множество положителни примери за пълна промяна на бизнес концепции. Станахме и свидетели на залязване, угасване и край на бизнес истории. 

В настоящата статия ще разгледаме заедно статистиките около интернет потреблението и онлайн търговията. В края ще обсъдим кои са водещите тенденции за 2021. 

Да започваме! Ето какво те очаква:

Интернет потребление (статистики от БЕА и НСИ за 2020)

Първите данни, които ще споделим с Вас са данните за интернет потреблението в България през 2020 според статистиките на Българската Е-комерс Асоциация и Националния статистически институт.

Разглеждаме подробно достъпът до интернет:

Общо за цялата страна

 

През мобилно устройство

 

Интернет свързаност на домакинствата с деца

 

Достъп до интернет на домакинствата без деца

 

Интернет и хората по селата

 

Достъп до интернет на хората по градовете

 

Хора, които никога не са използвали интернет

 

Двете най-главни причини за неизползване на интернет:

  • Не е полезен или нужен – 12%;
  • Липса на умения за работа с интернет – 10%.

Най-главните причини за употреба на интернет са Комуникация и Достъп до информация. По-конкретни причини се посочват: 

  • Телефонни и видео разговори през онлайн приложения – 58%;
  • Ползване на социални мрежи – 55%;
  • Намиране на информация за стоки и услуги – 50%;
  • Изпращане и получаване на имейли – 43%
  • Четене онлайн на новини, вестници, списания – 40%.

Любопитни ръстове при употребата на интернет:

  • +32% повече потребители използват интернет банкиране;
  • +17% повече потребители използват интернет за качване на собствено съдържание на собствен сайт или социална мрежа.

Интернет активност на потребители в България по регионите: 

  • Югозападен – 80%;
  • Североизточен – 67%;
  • Южен централен – 65%;
  • Северен централен – 64%;
  • Югоизточен – 63%;
  • Северозападен – 60%.

Знаете ли, че уменията за използване на интернет са правопропорционални на образованието? Колкото по-високо е то, толкова по-голям дял от българите го използват.

Ето и какъв процент от различните групи използват интернет:

  • 93% от хората с висше образование използват интернет;
  • 69.3% от хората със средно образование използват интернет;
  • 41.7% от хората с основно или по-ниско образование използват интернет.

Наблюдения

Интернет навлиза все по-масово в ежедневния и професионалния живот на българина. Интернет свързаността в България бележи 9% ръст спрямо 2019-та. Интересна промяна в поведението на потребителите е, че през 2019 само 37.4% от потребителите са използвали интернет за търсене на информация за продукти или услуги. Тогава по-приоритетни активности са били:

  • Четене онлайн на новини, вестници, списания – 44%;
  • Размяна на текстови съобщения в реално време – 52%.

През 2020 Коронавирус пандемията кара потребителите да повишат ползването на интернет за търсене на информация, чрез която взимат важно решение за покупката на продукт или услуга. От 37.4% тази цифра скача 12.6 процентни пункта и през 2020 е вече 50%.

Българските бизнеси (независимо дали търгуват онлайн, или не) е необходимо да вземат предвид този огромен скок в промяната на потребителските нагласи и да се възползват от тенденцията. Все повече потребители не само използват интернет, но и го използват, за да търсят полезна информация за Вашите продукти и услуги.

Парадокс: Макар 2020 да беше годината на Коронавируса, ползването на интернет за търсене на информация, свързана със здравето (напр. за наранявания, болести, хранене, подобряване на здравето и др.) намалява от 30% на 28%. Категорията бележи спад с общо 6%. 

Онлайн пазаруване (БЕА и НСИ)

Следва да Ви представим няколко статистики, свързани изцяло с онлайн търговията и потребителското поведение. Те са предоставени от Българската Е-комерс асоциация и Национален статистически институт. Надяваме се да са Ви полезни!

  • 11% от търговците в България продават онлайн. (НСИ 2020)
11% от търговците са част от електронната търговия в България
  • Ръстът на електронната търговия през последните 5 години е между 21% и 35%. (BEA e-commerce Passport 2020)
  • Увеличението в B2C онлайн продажбите е 8.8% спрямо 2019. (BEA e-commerce Passport 2020)
  • Над 1.6 млн български потребители са пазарували онлайн през 2020-та година. (BEA e-commerce Passport 2020)
  • За последното тримесечие на 2020 онлайн потребителите са похарчили средно следните суми за поръчка (BEA e-commerce Passport 2020):
  • Съотношение на разплащателните методи (BEA Passport 2020):
    • Наложен платеж – 60%;
    • Плащане с карта – 32%;
    • Банков превод – 8%.
  • През 2020 31% от онлайн потребителите (близо 24% от цялото население в България) са превърнали онлайн пазаруването в навик и имат доверие в процеса. (BEA e-commerce Passport 2020)
  • Трите типа най-поръчвани стоки в България (НСИ):
    • Дрехи, обувки, спортни стоки и аксесоари – 75%;
    • Мебели и стоки за дома – 31%;
    • Козметика и продукти за красота – 20.8%.
  • Търговците, от които поръчват най-много българите (НСИ):
    • Български – 90%;
    • Европейски (ЕС) – 34.6%;
    • Страни извън ЕС – 20.6%.
  • Трите най-разпространени причини за отказ от онлайн покупка (НСИ):
    • Потребителите предпочитат да пазаруват лично, да видят, да пипнат, да пробват стоката 31%.
    • Липса на знания и умения за поръчка онлайн – 5.4%;
    • Страхуват се дали ще получат стоката, или дали ще могат да я върнат лесно – 4.3%.

Наблюдения за електронната търговия в България

Въпреки че наблюдаваният ръст в B2C онлайн търговията е 8.8%, той е значително по-нисък отколкото предходни години. Спадът в очакванията за темповете на развитие на онлайн търговията в България е около 76%.

Спрямо 2019 се наблюдават много промени. Например българските онлайн потребители увеличават покупките си от български търговци с 2.2%, като намалят поръчките си от чуждестранни търговци (във и извън ЕС) с почти 10%. Въпреки това, бележат ръст от 7% покупките от чуждестранни търговци извън ЕС.

Освен това в резултат на Коронавирус пандемията резервациите за почивки и хотели отстъпиха третото място на козметичния бранш. Увеличава се и делът на онлайн потребителите, които пазаруват онлайн. Това показва, че все повече ще се развива онлайн търговията в България независимо от Коронавирус пандемията.

Променя се и динамиката на отказ от онлайн покупки. Ако през 2019-та причините са били свързани с доставките, то през 2020 те са свързани предимно с базовите умения на потребителите за работа с интернет, уеб и дигитални устройства. Запазва се най-главната причина за отказ – незаменимото физическо посещение на място.

Намалява делът на потребителите, които предпочитат наложения платеж, с цели 20%. В същото време се увеличава делът на потребителите, които предпочитат да плащат с карта – 38%. Ръст бележат и плащанията по банков път – също 38%. 

Тенденции в електронната търговия в България през 2021

Новата 2021 година се смята за годината на големите ръстове в онлайн търговията. Тези ръстове са съпътствани и от тенденции, които ще променят посоката на развитие на родната дигитална търговия. Вижте кои са те.

От офлайн към онлайн и от онлайн към офлайн

Светът ни все повече започва да съществува в две паралелни реалности, които постоянно се преплитат, допълват и надграждат. Тази година тенденцията ще е в двете посоки – присъствие там, където липсва. От търговците потребителите ще очакват да имат и онлайн магазин, и физически, които ще могат да посетят.

Тази тенденция бе поставена от големите играчи на ecommerce пазара в международен план. Множество големи компании с дългогодишна история във физическото си съществуване преминаха онлайн, за да намерят нови свежи потребители за своите продукти, а други, които оперираха изцяло онлайн, отвориха физически обекти, в които потребителите могат да разгледат на живо техните продукти (шоуруми).

Фокус върху технологиите

Автоматизацията и изкуственият интелект са в основата на бизнес развитието. Технологиите правят процесите по-лесни и дават възможност на бизнесите да разширят дейностите си. Например една интелигентно проектирана форма за резервации на Вашия сайт може да спести време и усилия и на Вас, и на Вашите клиенти, когато искат да Ви посетят. Независимо дали сте салон за красота, ресторант, хотел или друг обект, в който е възможно да се правят резервации.

За да продават успешно, търговците в България, е необходимо да инвестират в най-качествени технологии, които ще им помогнат да управляват процесите си по-лесно. Технологичният свят напредва с много бързи темпове и вече много от решенията са вече измислени – необходимо е само да ги потърсите и да се решите да ги пробвате. Нищо не губите!

Мобилна търговия

Прогнозите и тенденциите показват, че до няколко години търговията ще стане предимно мобилна. Ако досега потребителите започваха своя потребителски път онлайн през телефон, за да търсят информация… то сега те надграждат с реално мобилно пазаруване.  

Освен това независимо дали потребителите ще поръчат онлайн от Вас, или ще Ви посетят, те задължително ще Ви посетят виртуално през смартфон. В един момент търговията ще се слее – няма да има граница между физическа и онлайн търговия, а връзката ще я правят мобилните устройства. Затова е важно, ако сте онлайн търговец, да подобрявате непрестанно потребителското преживяване на Вашите настоящи и потенциални клиенти през мобилно устройство. 

Дигитални портфейли – Wallets

Според statista.com за последните 2 години потребителите, които използват дигитални портфейли, са се удвоили. Очаква се, че до още 2 години 52% от всички онлайн плащания да се случват чрез дигитален портфейл. Това са статистики, на които е необходимо да обърнете сериозно внимание.

Подгответе магазина си да приема плащания от най-разпространените и използвани дигитални портфейли. Към момента това в световен мащаб е Apple Pay, следван от Google Pay и Samsung Pay. В България тази вълна тепърва навлиза, но знаете, че един път стигне ли тенденцията до нашите ширини, тя се разгръща с много бързи темпове.

Имаме удоволствието да Ви споделим, че Shopiko вече разполага с интеграция за разплащане с дигитален портфейл на следните български доставчици: Phyre, A1 Wallet, Pay by VIVACOM и BACB Pay. Повече по темата научете от блог статията: Плащане с дигитален портфейл (Wallet)

Персонализация в онлайн търговията

Истината е, че потребителите търсят брандове, които могат да мислят вместо тях. Вече не е достатъчно да имате онлайн магазин с разплащателни методи. Необходимо е да предлагате персонализирани предложения за своите клиенти, базирани на техни предходни покупки. Потребителите обичат да бъдат водени за ръка и да получават предложения за следващите покупки, които е необходимо да направят.

Това прави животът им лесен, а бизнесът Ви – търсен и успешен.

Големите тенденции в дигиталния маркетинг през 2021

Запознаваме Ви с тенденциите, които ще Ви следват през новата 2021 година. Подгответе се за тях отсега и ги направете свой съюзник по пътя на успеха.

Още повече дигитални срещи, събития, семинари и обучения

Да, този тип срещи се появиха от необходимост. Но те ще се задържат още дълго време, защото са значително по-икономични и по-лесно достъпни. Сигурни сме, че сте наясно колко трудоемко е да се създаде събитие – наем на помещение, кетъринг, рекламни материали, хонорари, персонал и т.н. Всички тези разходи изчезват с едно щракване на пръстите или по-скоро с един клик онлайн.

Социалните мрежи ще се превърнат в канали за директни продажби

Досега социалните мрежи играеха поддържаща роля и рядко можехме да очакваме от тях да генерират поръчки. Те ни помагаха да достигнем до повече потребители, за да разберат за нас. После контролът поемаха органичния и платения трафик на Google. Днес повече от всякога социалните мрежи заемат централно място в живота на потребителите и особено на младото поколение, което израства с тях.

Любопитно: Говори се, че за генерация Z (родените между 1995 и 2010 г.), търси брандове, които „продават“ здраве и щастие. Това е поколението, което през 2020 даде най-високите стойности за ментални разстройства и депресивни състояния. Оказва се, че дистанцията и социалната изолация оказват сериозен негативен ефект по-специално върху хората до 25-годишна възраст (към момента).

Инфлеунсър маркетингът ще продължи своя растеж

Тази сфера тепърва започва да работи под пълна пара. Инфлеунсър маркетингът доказано увеличава шансовете на брандовете да достигнат до сегментирани аудитории. Не е необходимо бизнесите да работят с известни инфлуенсъри и широко разпознаваеми, за да постигнат резултати. Напротив, микроинфлуенсърите могат да генерират макроефект. Колкото по-тясна е аудиторията на един инфлуенсър, толкова по-голяма е ангажираността на неговите последователи.

Не е за подценяване и съдържанието, което потребителите създават за Вас – дигиталният вариант на „от уста на уста“ маркетинга. Това са всякакви постове за Вас в социалните мрежи, отзиви, любителски статии, форуми, постове по групи и т.н. Провокирайте потребителите да говорят за Вас… хубави думи!

Видеото е новият цар

Content is KING.

Това все още е валидно, но през 2021 ще конкретизираме кой точно е царят. Тенденциите сочат, че това е видео форматът, съпътстван от аудио и текст. Неслучайно платформи като TikTok и ClubHouse набират огромна популярност. 

Освен че фокусът ще падне върху видео съдържанието, все по-използвана и харесвана става добавената реалност – augmented reality. Благодарение на различни приложения и така любимите ни социални мрежи, е възможно да създавате много оригинални, креативни и впечатляващи видеа с различни цели.

Любопитно: Когато създавате съдържание през 2021, е необходимо да помислите как можете да обхванете всички човешки сетива. Ако например пишете предимно статии, помислете дали не можете да изобразите част от нея (или цялата) със звук и картина. Ако създавате предимно видеа или графични изображения, допълнете ги с вълнуваш текст или транскрипт. Таргетирайки всички сетива на потребителите, правите дигиталната реалност все по-близка до физическата.

Подготовка на маркетинга за свят без бисквитки

Все повече хора използват интернет и уеб, което води до все повече усилия в опазването на чувствителната потребителска информация. Вече знаем, че ни предстои да преминем към ерата без 3rd party cookies. Следващата стъпка за маркетолозите е да намерят начин да обогатят 1st party данните си.

Това са всички данни, които могат да се генерират вътре в организацията, без да разчитате на алгоритмите на външни платформи като Facebook и Google. Много скоро информацията, която събирате за своите клиенти от първа ръка, ще стане най-силният Ви инструмент за анализ, таргетиране на нови клиенти и ретаргетиране на настоящи.

Препоръчваме Ви да разгледате насоките на Google за 1st party data management.


Това бяха най-горещите статистики и тенденции от света на онлайн търговията. Вярваме, че те ще Ви помогнат да допълните голямата картина, за да вземете информирано решение за бизнес и маркетинг стратегията Ви тази година.

А ако все още нямате сайт, ние сме готови да Ви осигурим всичко необходимо за успешен старт и онлайн развитие. Свържете се с нас по чат, имейл или телефон за безплатна консултация. Ще се радваме да Ви предложим най-подходящите решения за Вашия бизнес.

Предстои Ви да си направите сайт? Поздравяваме Ви! Това е най-добрият начин да ускорите развитието на своя проект или съществуващ бизнес. Говорейки за хостинг… възползвайте се от специалното ни предложение за нов проект. Спестете до 180 лв. от нов хостинг план. А за да сте напълно спокойни за Вашата бизнес комуникация, добавете услугата Премиум защита от SPAM и вируси, която Ви предпазва от измамни имейли, съдържащи фалшиви фактури, фишинг атаки, вируси, SPAM.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
5 2 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
6 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments