Моят бизнес план: кога, как и защо да го актуализирам?

Всеки успешен бизнес се нуждае от добре обмислен бизнес план. Ако следите редовно нашия блог, това не е тайна за Вас. В началото на 2023 г. Ви споделихме 3 лесни стъпки как и защо да направите своето бизнес планиране и да си гарантирате летящо начало.

Почти преполовили и тази година, е време за бърза проверка дали и какво можете да промените, за да увеличите ефективността на бизнеса си и да завършите годината с чувство на удовлетвореност.

💡Факт: Бизнесите, които изграждат бизнес план в самото си стартиране, имат 7% по-високи шансове за растеж от онези, които не се осланят на такъв. (Francis J. Greene & Hopp, 2017).

Защо е необходимо да анализирам бизнес плана си?

Отговорът тук е прост – защото всичко се променя. Вие сте различен човек, екипът Ви е претърпял развитие, бизнесът и индустрията, в която работите, също. Тези фактори пораждат опасността, заложените цели в началото на годината или при стартиране на бизнеса, вече да не са актуални. 

Ето примери:

Може би сте започнали с малък онлайн магазин и базов план на услугата Shopiko с цел да валидирате идеята си, без да рискувате голяма сума. Към онзи момент сте заложили очакванията си за нисък трафик в магазина и сте игнорирали нуждата от повече от 5 пощенски кутии, тъй като такъв е бил капацитетът на екипа Ви.

Още през първите месеци обаче идеята се е проявила като успешна, а продуктът – търсен. Увеличавате рекламните си усилия и докарвате повече трафик на сайта. Респективно, екипът Ви се разраства и имате нужда от допълнителен брой професионални имейли. Време e да преминете на следващ план с повече ресурси и възможности, за да обезпечите нуждите си. 

Аналогична е и ситуацията, в която стартирате със споделен хостинг план, но с развитието на бизнеса Ви усещате необходимостта от това да разполагате със собствено сървърно пространство, предоставяно от услугата ManagedVPS.  

А може би сте започнали амбициозно, представяйки богато портфолио от продукти, но продажбите така и не са достигнали задоволителна за Вас степен. Няколко поредни месеца, изпълнени с финансови притеснения и търсене на алтернативни методи за промотиране могат да Ви подействат доста разочароващо. Дори да Ви накарат да си задавате въпроси като изобщо правилно ли сте постъпили, разумна ли е стратегията Ви, добър ли е сайтът Ви и пр.

Не се плашете. Отделяйки време да премислите посоката на развитие на бизнеса си, Вие можете да идентифицирате пропуските в правилния момент и да потърсите надеждно решение, за да увеличите успехите си. 

Ако разпознавате себе си в някоя от горните ситуации, то не се колебайте да се свържете с нас по чат, имейл или телефон. Нашите експерти ще открият най-подходящото решение за дългосрочното развитие на бизнеса Ви и ще го преведат на разбираем език. За да бъдете спокойни и 100% онлайн. 

Колко често да актуализирам бизнес плана си?

Много експерти твърдят, че е добре да премисляте бизнес целите си поне веднъж годишно. Споделяме тяхното мнение, но допълваме и че честотата зависи от няколко важни фактора:

Прогресът Ви до момента. Помислете каква част от предишно заложените си цели сте успели да изпълните и за какъв период. Когато препланирате, не е правилно да налагате чести промени само за да отбележите, че ги има. Напротив, те трябва да бъдат съобразени с пропуските и напредъка Ви до момента. 

Може би сте мислили, че популяризирането на страницата Ви в социалните мрежи ще отнеме едва месец или два, но половин година по-късно все още се опитвате да натрупате ангажирани последователи. Това не бива да Ви отчайва. В началото едва ли сте имали реалистична преценка. Удължете срока, но не занемарявайте тези канали. Търсете алтернативни бързи методи за популяризиране, докато усъвършенствате себе сиf.

💡Впрочем, наскоро в блога ни Ви разказахме за 7 от предимствата на Google My Business за Вашия бранд. Проверете ги!

Развитието на индустрията. Не бъдете като рибата, осъдена, че не може да кара колело, а се съобразете с темпа на развитие на сферата, в която Вие сте позиционирани. Сред някои бизнеси не са внедрявани промени през последните 50 години. При други като технологиите, новостите идват ежедневно.

Бъдете гъвкави и напасвайте своите цели спрямо конкурентите и клиентите си с честотата, с която техните нужди се променят. 

Полезно е да създадете рутина и да отделяте по няколко часа всеки месец, за да четете и гледате различни проучвания и добри практики на сходни бизнеси като Вашия. Това ще Ви помогне във вземането на правилни и навременни решения.

Представете си, че продавате домашен мед. Добре е да миксирате източниците на информация. Абонирайте се за СуперБлога например, за да държите сайта и рекламната си стратегия винаги на ниво. Не изоставайте обаче и с информацията за подобряване на техниката на отглеждане на кошерите, добиването на мед и съхранението му. Прилагайте бързо новонаучените неща, като коригирате представянето си. 

Новите тенденции. Освен че индустриите се променят, променят се и самите потребители, поколенията, законите. От време на време поглеждайте на ситуацията в мащаб. По този начин ще излезете от детайлите, с които работите ежедневно, и ще си отворите очите за голямата картина. Този подход е много полезен при определяне на дългосрочните цели и задачи.

Как да подобря целеполагането? 

Дотук оставихме немалко храна за размисъл в чинийката на Вашето съзнание, нали? Да пристъпим към практиката. Независимо дали сте доволни, или пък не от постигнатото през първата половина на годината, ето една стратегия, с чиято помощ ще се справите още по-добре с целеполагането за оставащите месеци.

Стратегията на английски се нарича SMART и е абревиатура от първите букви на основните й съставки. На български я наричаме СИПАС. Да видим съставките на тази доказала се рецепта, която ще Ви помогне да си забъркате най-вкусния коктейл с цели.

🔎Специфични (Specific). Колкото по-конкретни и ясни са целите Ви, толкова по-лесно ще бъде това да ги постигнете. Субективна и неясно формулирана цел като „Искам бизнесът ми да бъде най-добрият на света“ звучи омайващо, но не работи. Вместо това, запишете стъпките, които трябва да извървите, за да бъде бизнесът Ви най-добрият.

⚖️Измерими (Measurable). Как ще разберете, че сте постигнали целта си, ако не сте формурирали ясни измерители? Да речем, че искате до края на годината да увеличите посещенията в своя онлайн магазин. Това е ясна цел, но за да бъде и измерима, добавете брой или процент увеличение. 

„Искам да увелича посетителите в онлайн магазина си с 20%“ е специфична и измерима цел. Можете да разберете до колко е успешна само с няколко клика с помощта на Google Analytics например, като засечете броя на посетителите през изминалите 6 месеца и го използвате като отправна точка.

🎯Постижими (Achievable). Разберете дали целта да увеличите посетителите на Вашия онлайн магазин с 20% е постижима, като анализирате пазара и конкурентите и като изброите тактиките, които ще приложите. Какви рекламни канали ще използвате? Можете ли да увеличите бюджета си, за да откриете нови хора? Можете ли да предложите нова характеристика/допълнение/предимство към своите продукти или услуги, за да привлечете нови потребители? 

Ако отговорите са по-скоро отрицателни, то помислете за занижаване на таргета или пък за други алтернативни методи. Стремете се към баланса между високата мотивация и предизвикателствата. Непостигнатият, но прекалено висок таргет, би Ви разочаровал, както твърде лесно достижимият би Ви направил ненужно самонадеяни.

👌Адекватни (Relevant). И по-горе споменахме, не бъдете рибата, която страда, че не умее да кара колело. Винаги съобразявайте целите си със ситуацията, в която се намирате, и капацитета си. Запитайте се дали при 20% увеличение на посетителите на сайта, което потенциално би довело до повече поръчки, ще можете да ги обслужите качествено. По-добре по-малко, но доволни клиенти, отколкото много разочаровани.

С краен срок (Time-bound). Крайният срок не бива да бъде възприеман като ограничение, напротив той е Вашият ориентир. Целите оставени без краен срок често се размиват във времето, а и е далеч по-лесно да си намерите извинение за неизпълнението им.  

Прекарайте целия си бизнес план през тази своеобразна цедка от критерии, за да сверите часовника си и да валидирате дали действително вървите в желаната посока. Ако ли не, направете нужните промени и продължавайте смело напред.

СуперХостинг.БГ е Вашият доверен партньор в бизнес развитието и винаги на разположение за въпроси, свързани с дигиталния Ви проект. 

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

1 Коментар
Inline Feedbacks
View all comments
Блог статия - популяризация на съдържание

Написах статия: 9 идеи за повече посетители на Вашия блог

0
Написахте блог статия. Поздравления! А сега накъде? Вижте нашите предложения за успешна популяризация на блог статии. Повече в СуперБлога!
6 причини защо малкият бизнес се нуждае от уебсайт

6 причини защо малкият бизнес се нуждае от уебсайт

0
Ако не искате само баба Ви и приятелките ѝ да са чували за Вас, помислете за собствен сайт. Даваме Ви 6 причини защо се нуждаете от силно интернет присъствие.

Black Friday: 5 работещи тактики за задържане на клиентите след Черния петък

0
Ако искате да бъдете един ход пред конкурентите си, време е да помислите как да задържите вече спечелените клиенти по време на кампанията.